Nuffield 460 / Minivac syöttöpumpun voitelu

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Klapimies59
Mini -nuhvisti
Viestit: 3
Liittynyt: 18 Heinä 2021, 13:00
Konekalustoani: Nuffield 460

22 Heinä 2021, 06:23

Palstalta löytyi riistiriitaista tietoa siitä, että kuuluuko alipainesäätöiseen minivac-syöttöpumppuun laittaa/vaihtaa öljyä. Oli jopa väite, että ohjekirjan mukaan öljyä ei tarvitsisi lisätä vaan voitelu tapahtuu pelkästään polttoaineella. Tuntuisi tosi oudolta, että nokka-akselin laakerit eivät tarvitsisi öljyvoitelua. Puolestaan pyydettiin lisäämään öljyä, jopa 4 dl. Miten asia on? Uutena Nuhvin omistajana olen nyt huoltanut konetta, mm. kaikki öljyt ja suodattimet vaihtaen. Vielä on tämä syöttöpumpun huolto tekemättä. Pumpun pohjassa ei näy olevan öljynpoisto proppua. Pumpun kyljessä oleva isohko proppu tuntuisi olevan öljyntäyttöä varten? Onkohan tuossa öljytason tarkastusproppua ja ylivuotoventtiiliä? Laitan liitteeksi kuvan pumpusta, jospa saisin selvityksen kuvassa näkyvien proppujen ja pultinkantojen tarkoituksesta sekä mahdollisesti puuttuvista osista (putket, venttiilit ja proput).
Minivac syöttöpumppu.jpg
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

22 Heinä 2021, 07:06

Öljy sinne kuuluu, tuossa pumppumallissa on jo täyttötulppakin sivuluukussa.
. Tuo ylempi missä on nyt tyhjä reikä kuuluu olla banjopultti ja ylivuotoputki. Mä olen omista kääntäny ylivuotoputken siten että se heittää lenkin ylöspäin jolloin öljynpinta asettuu elementtien alapinnan tasolle. lasketaan öljyä läpi niin kauan että polttoaine vaihtuu öljyksi.
Mukana kuin peräpukama!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8902
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

22 Heinä 2021, 23:29

Kyllä minivacciin öljy kuuluu, ja tosiaa tuossa on sivuluukussa tuo täyttötulppakin.
Minivacci kun on telineasennuksinen pumppumalli, niin niissä ei ole tyhjennystulpaa yleensäkään laisinkaan.
Kuten Jarmo sanoi, lisätään ööliä niin että tulee huohotinpillistä ulos, niin hyvä on, ja se huohotinpillin ylämutkakääntö on ihan suotavaa, öljytasopinnan nostamiseksi.

Tuossa juur taannoin oli vaihteeks taas minivacci laitettavana, ja siitä jotain juutuuppikeskusteluakin kommenteis oli, ettei ohjekirjan mukaan pumppu tarvii huoltoa, huoltoväli on pumpulla sama, kuin moottorin peruskunnostuksen väli ( Fordson Major )

Yks minivacci ja minimecci tars tos kans ihan lähiaikoina laitellla, jakajapumppujen, siis CAV DPA rintamalla ei oo taas onneks tiedos mitään, kun varmaan yli 10 DPA pumppua oon tänävuonna tiivistellyt, rivipumppuja liki saman verran .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin