Ohjauksen välykset

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Ana
Kolmos -nuffisti
Viestit: 16
Liittynyt: 07 Heinä 2021, 18:04

16 Heinä 2021, 10:03

Ratti kääntyy 1/4 kierrosta ennen kuin kääntövipu liikahtaa. Eli simpukassa/ruuvissa on reippaasti välystä. Miten tuo on korjattavissa?
Viimeksi muokannut Ana, 21 Heinä 2021, 07:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

16 Heinä 2021, 12:16

Ensimmäiseksi korjaat rattiakselin pystyvälyksen. Ratin alla on laakeri joka aika usein liikkuu ylösalas aiheuttaen välystä. Toinen paikka on kääntöakselin laakerihelat. Itse kierre noissa ei yleensä aiheuta suurta välystä.
Mukana kuin peräpukama!
Ana
Kolmos -nuffisti
Viestit: 16
Liittynyt: 07 Heinä 2021, 18:04

16 Heinä 2021, 15:06

Näyttää ratti liikkuvan ylös- alassuunnassa muutaman millin. Piukassakin se tuntuu olevan. Laitoin WD40: stä muhimaan, mutta epäilen sen vaikutusta. Pitäisi jonkinlainen ulosvedin saada aikaan. Ratti näyttää joskus aikaisemmin jo murtuilleen koska sitä on jollakin kitillä paikkailtu.

Jos se menee ihan siruiksi, niin käytetyn ratin saattaisi jostakin yhyttää?

Laakerihelassa on myös väljyyttä.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

16 Heinä 2021, 16:21

Tuossa osakuvat ja osaluettelo.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... n+osat.jpg > oikealle osaluettelo
Käytetyt ratit taitaa olla hakusessa, uustuotantoratti: https://www.konekorjaamo.fi/catalog/pro ... gory/2145/
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

17 Heinä 2021, 18:07

Joskus tein ratille ulosvetäjän, sopiva putkenpätkä jokaa sopii akselin ympärille, putkenpäähän M14 vaiko M16 mutteri, putki hitsaten muutamalla hepillä kiinni ratin rautakeskiöön ja siittä pultilla ulosvetoa. Kyllä lähti ihan nätisti irti.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Ana
Kolmos -nuffisti
Viestit: 16
Liittynyt: 07 Heinä 2021, 18:04

19 Heinä 2021, 08:33

Jusapen konstilla ratti ortosi helposti. Asiaa saattoi auttaa heppien laajentava lämmitysvaikutus ratin keskiöön.

Laakeri tosiaan liikkuu ulkokoolissaan muutaman millin. Pitäisikö sen pysyä paikallaan vain tiukan sovituksen avulla? Liimaus Loctitella olisi yksi vaihtoehto.

Rattiakselin mutteri (38mm) näyttää avatun ja hakatun tuurnalla kulmista lyöden. Pitää lähteä nyt hakemaan tuota hylsyä.

Edit:
Mutteri on nyt irti mutta laakeri ei liiku kuin sen muutaman millin. Laakerin ulkokoolin pesää näyttää tyssätyn hakkaamalla sen reunaa. Laakeri ei lähtene pois kuin hitsaamalla siihen tartunta massavasaraa varten, vai olisko joku muu keino?

Samassa kokoonpanossa olevan seegerin (osa 5) tarkoitus ei selvinnyt. Laakeria se ei ainakaan pidättele, koska se ei yllä edes laakerin reunaan asti. Onko tuosta tietoa?
Viimeksi muokannut Ana, 20 Heinä 2021, 05:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

19 Heinä 2021, 18:04

"Samassa kokoonpanossa olevan seegerin (osa 5) tarkoitus ei selvinnyt. Laakeria se ei ainakaan pidättele, koska se ei yllä edes laakerin reunaan asti. Onko tuosta tietoa?"

Seekerirenkaan tarkoitus on nimenomaan pitää laakeri paikoillaan. Jospa siihen on "jonkinlainen seppä" laittanut vääränkokoisen laakerin ja seekerirenkaan.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Ana
Kolmos -nuffisti
Viestit: 16
Liittynyt: 07 Heinä 2021, 18:04

20 Heinä 2021, 06:03

kari t kirjoitti:
19 Heinä 2021, 18:04
Seekerirenkaan tarkoitus on nimenomaan pitää laakeri paikoillaan. Jospa siihen on "jonkinlainen seppä" laittanut vääränkokoisen laakerin ja seekerirenkaan.
Edit: muokkasin viestiä kun sain laakerin ulos.

Eli, erehdyin pitämään laakeria ihan toisen kokoisena kuin se loppujen lopuksi olikaan. Katsoin varaosamyyjän sivuilta, että siihen kuuluu laakeri 25x52. Tosiasiassa laakerin mitat ovat 25x62. Paikalla olleessa laakerissa oli kahden uloimman laakerikehän välinen nivellaakeritoiminto. Tuota ulointa ulkokoolia erehdyin pitämään kiinteänä rakenteena. Mutta sieltähän se tuli muun laakerin mukana. Nyt myös seegerille löytyi tarkoitus. Kaikki välys oli muuten tuon uloimman ja keskimmäisen laakerikehän välinen.

No, sittemmin luin myös palstan laakeri-infoa, ja siellähän se oikea laakerin mitta oli ensimmäisenä! Olisi pitänyt vähän malttaa, mutta kun oli into päällä.
Eli, ensimmäinen kohde ohjauksen välyksissä on korjattu.

Kiitos myös kaikille asiaa valaisseille. On mukava huomata, että täällä on aktiivista ja auttavaista foorumikansaa!
Ana
Kolmos -nuffisti
Viestit: 16
Liittynyt: 07 Heinä 2021, 18:04

21 Heinä 2021, 07:00

Seuraavaksi olisi tuon ristiakselin puslien vaihto. Paljonko ja miten rakennetta pitäisi purkaa, jotta vaihto onnistuisi?
Vastaa Viestiin