Tuossa omassa laitteessani ääni on erilainen ja voimakkaampi. Olisiko mahdollista, että jos ketjunkiristin ei toimi, niin ääni syntyisi siitä johtuen?
Olenko oikeassa kun ajattelen, että nokka-akseli aiheuttaa ketjulle sykkeenomaista kuormitusta? Joten voisi olla mahdollista, että ketju löystyessään ja kiristyessään ”hakkaa”.
PS. Ja kiitos vaivannäöstä!
Mistä tietää Nuffin jakopään toiminnon (ketju vai ratas)?
Valvoja: automies560
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Sekä syöttöpumppu että nokka-akseli aiheuttaa syklimäistä kuormitusta ketjulle.
Lisäksi nämä rasitussyklit ei ole keskenään "synkrossa" niin taatusti aiheuttaa ketjulle värinää.
Ketjujakopäällisissä on nokan rattas säädettävä, ja tietty pumpun koplingissahan on säätö, joiden säädöllä voi kompensoida kuluneen ketjun aiheuttamaa ajoitusten myöhästymistä oikeaksi..
Muistaakseni venttiilien ajoitus oli vaihtohetkellä 5 ja 5 astetta, eli imu aukeaa 5 astetta ennen ykk ja pako sulkeutuu 5 astetta jykk.
Heittokellolla ja vauhtipyörän astemerkintöjä tuo on mitattavissa.
Täs yks purkukoneen jakopää, toinen odottaa viel purkua vierellä.....
Täs ainakin on kiristin kunnossa, toinen selviää kun auki ottaa.....
Lisäksi nämä rasitussyklit ei ole keskenään "synkrossa" niin taatusti aiheuttaa ketjulle värinää.
Ketjujakopäällisissä on nokan rattas säädettävä, ja tietty pumpun koplingissahan on säätö, joiden säädöllä voi kompensoida kuluneen ketjun aiheuttamaa ajoitusten myöhästymistä oikeaksi..
Muistaakseni venttiilien ajoitus oli vaihtohetkellä 5 ja 5 astetta, eli imu aukeaa 5 astetta ennen ykk ja pako sulkeutuu 5 astetta jykk.
Heittokellolla ja vauhtipyörän astemerkintöjä tuo on mitattavissa.
Täs yks purkukoneen jakopää, toinen odottaa viel purkua vierellä.....
Täs ainakin on kiristin kunnossa, toinen selviää kun auki ottaa.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Kopioitu masinistipalstalta.
"Perceiver
Viestit: 778
Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
Viesti: Viesti Perceiver
Re: Nuffi DM4 venttiilivälykset?
Viesti Kirjoittaja Perceiver » Ke Heinä 07, 2021 3:14 pm
Isoja välyksiä löytyi, pahimmillaan 0,7mm. Käyntiääni parani ja varsinkin tyhjäkäynnillä se on miellyttävän hiljainen. Korkeammilla kierroksilla säksätys kyllä voimistuu aikalailla, mutta kun ei ole vertailukohdetta, en voi arvioida sitä. Minkälaista ääntä nuo isoilla kierroksilla yleensä pitävät?"
Minä kyllä lähtisin hakemaan ennen jakopään aukaisua syytä kannesta / venttileietä.
Voihan olla, että venttiileistäi on joku palanut / lohjennut pala reunalta, aiheuttaen ohivuotoa, sitä kautta säksätystä.
On myös mahdollista, että venttilien seetit on kuluneet ja kantta on oikaistu, venttilit on sitten hiottu määrätyyn syvyteen kannen tasopintaa nähden, tästä johtuen jouset on liian löysät ja venttiilit rupeavat korkeilla kierroksilla ns.sakaamaan.
"Perceiver
Viestit: 778
Liittynyt: La Maalis 24, 2018 11:59 am
Viesti: Viesti Perceiver
Re: Nuffi DM4 venttiilivälykset?
Viesti Kirjoittaja Perceiver » Ke Heinä 07, 2021 3:14 pm
Isoja välyksiä löytyi, pahimmillaan 0,7mm. Käyntiääni parani ja varsinkin tyhjäkäynnillä se on miellyttävän hiljainen. Korkeammilla kierroksilla säksätys kyllä voimistuu aikalailla, mutta kun ei ole vertailukohdetta, en voi arvioida sitä. Minkälaista ääntä nuo isoilla kierroksilla yleensä pitävät?"
Minä kyllä lähtisin hakemaan ennen jakopään aukaisua syytä kannesta / venttileietä.
Voihan olla, että venttiileistäi on joku palanut / lohjennut pala reunalta, aiheuttaen ohivuotoa, sitä kautta säksätystä.
On myös mahdollista, että venttilien seetit on kuluneet ja kantta on oikaistu, venttilit on sitten hiottu määrätyyn syvyteen kannen tasopintaa nähden, tästä johtuen jouset on liian löysät ja venttiilit rupeavat korkeilla kierroksilla ns.sakaamaan.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Pultit, suuttimet, keinuvivusto, tönäritangot, yms auki ja pois, ja kansi helkuttiin.
Ei siinä mitään ihmeitä ole ....
Tosin, yleensä venttiileitä ei säädellä ainakaan käydessä .......
Ei siinä mitään ihmeitä ole ....
Tosin, yleensä venttiileitä ei säädellä ainakaan käydessä .......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Sitä vartenhan se reikä siinä on, että konetta voi pyörittää esim. ventiilien säätöä varten.
11/2” (38 mm) hylsä käy siihen mutteriin.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Just näin, 38mm hylsy ja sopivasti jatkoja niin saa pyöritettyä helposti
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68