342:nen tuli taloon.

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

14 Tammi 2022, 18:07

Viimeisetkin puutuneet osat paikoilleen, työvalon suoja, nostovarsien sokat, hydrauliletkujen kiinnityksiä nippusiteillä.
Hydrauliikan vapaan paluun supistusnippaa en vielä saanut, laitoin vapaanpalun vaihdelaatikon öljyntäyttöreikään.
Huomenna etukuormaaja keulalle ja takarattaisiin piikkikettingit.
Kaskiviikona 19.1. 2022 katsastus.
Liitteet
IMG_1628.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

14 Tammi 2022, 18:51

Moro

Sinullakin näyttää olevan tuo nostolaitteen yläasentoon lukituksen nuppi poikki.
Hyvin harvassa valokuvassa näkee ehjää...
Omassa on poikki myös. Meinasin, että pitäisiköhän se irrottaa ja koittaa sorvailla lorvailla replica-kappale...

Entäs nuo nostolaitekannen hydrauliikan pää- ja sivujärjeselmän nopeuden säädöt?
Omassa on vain se ylempi säätöruuvi ehjä ja alempi on tulpattu. Olen ajatellut, että se on poikki.
Mutta kuvasta päätellen sinulla on samalla tavalla...?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

14 Tammi 2022, 19:58

Nelitahtari kirjoitti:
14 Tammi 2022, 18:51
Moro

Sinullakin näyttää olevan tuo nostolaitteen yläasentoon lukituksen nuppi poikki.
Hyvin harvassa valokuvassa näkee ehjää...
Omassa on poikki myös. Meinasin, että pitäisiköhän se irrottaa ja koittaa sorvailla lorvailla replica-kappale...

Entäs nuo nostolaitekannen hydrauliikan pää- ja sivujärjeselmän nopeuden säädöt?
Omassa on vain se ylempi säätöruuvi ehjä ja alempi on tulpattu. Olen ajatellut, että se on poikki.
Mutta kuvasta päätellen sinulla on samalla tavalla...?
Minulla on tehtynä tuo nostolaitteen lukitus tappi, pitää vain asennella se paikoilleen, aikoinaan koneistaja teki vanajan venttiilinvarresta.

342:sessa ja 460:sessä ja kympimaleissa repun kannessa on vain yksi apujärjestelmän nopeudensäätöruuvi.
Syvyydensäätövivulla säädetään pääjärjestelmän nosto ja laskunopeutta, vipu siaitsee perärepun kyljessä.

Fourissa ja three malleissa on kannessa kaksi ruuvia, ylenpi sivujärjestelmän säätöruuvi, alenpi pääjärjestelmän säätöruuvi.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

15 Tammi 2022, 00:10

Mulla on juuri se alempi tulpattu. Lienee siis katkennut jossain vaiheessa.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

17 Tammi 2022, 16:25

Etukuormaaja kauha paikoilleen, ensimmäiset lumityöt tehty. Runkoosa vääntynyt aiemmpien omistajien käytössä, huomasin tuon jo syksyllä siinä vaihessa kun laittelin kuormajan runkoosaa paikoilleen, kauha 75 mm vinossa lattiaan verratuna, pitänee kevämmällä rueta tutkimaan. Kauhan laukaisuvaijerin alimmainen ohjuririsssakin menee vaihtoon.
Katsastuksen jälkeen kopin asennus.


https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuffield+ ... +sella.JPG < vasenpaan 2 kuvaa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

19 Tammi 2022, 20:35

Katsastusasemalla käyty, helppo nakki kaiken kaikkiaan. Akselin välin mittasivat, runkonumeron tarkastus / kuvaus, vaihdelaatikon kyljestä, valumerkinnöistä kuva, moottorin valmistusnumerosta kuva, ja renkaitten kokojen tarkastus, siinä kaikki.

Lähipäivinä kunhan kerkeävät paperihommat tehdä niin saan kilven hakea.
Siirtolupa 15 €. Siirtovakuutus 1 päivä 14 €. Rekisteröintikatsastus 61 €. Yht.90 €
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

20 Tammi 2022, 16:19

kari t kirjoitti:
19 Tammi 2022, 20:35
Katsastusasemalla käyty, helppo nakki kaiken kaikkiaan. Akselin välin mittasivat, runkonumeron tarkastus / kuvaus, vaihdelaatikon kyljestä, valumerkinnöistä kuva, moottorin valmistusnumerosta kuva, ja renkaitten kokojen tarkastus, siinä kaikki.

Lähipäivinä kunhan kerkeävät paperihommat tehdä niin saan kilven hakea.
Siirtolupa 15 €. Siirtovakuutus 1 päivä 14 €. Rekisteröintikatsastus 61 €. Rekisteröinti liitteineen 19 €. Rekisterikilpi 5.59 €. vakuutus pohjola 35,86 €. 150,45 €.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

22 Tammi 2022, 02:26

Mitä merkitystä rekisteröidessä on moottorin tai vaihteiston numeroilla on oikeasti ?
Samoin kuin rengaskoolla . sehän traktoreissa yleensä muutenkin vaihtelee.
Monissa traktorien rek otteissa on toki rengaskoko mainittu, mutta lisätiedoissa tms on erikseen maininta että "vaihtelee "
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

22 Tammi 2022, 09:05

jusape kirjoitti:
22 Tammi 2022, 02:26
Mitä merkitystä rekisteröidessä on moottorin tai vaihteiston numeroilla on oikeasti ?
Samoin kuin rengaskoolla . sehän traktoreissa yleensä muutenkin vaihtelee.
Monissa traktorien rek otteissa on toki rengaskoko mainittu, mutta lisätiedoissa tms on erikseen maininta että "vaihtelee "
Mielestäni ei mitään, kuitenkin noin tekivät tämän koneen kohdalla.
Rengaskokojen kohdalla mainitsin että, esim. omistajan käsikirjassa vaihtoehtoisesti eturenkaat 7.50-16, takarenkaat 13.6 -28.
Pääasia on että, kone on nyt rekisterissä.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

22 Tammi 2022, 20:40

Eikös sen pitäisi pelkän runkonumeron riittää että se löytyy ja täsmää papereihin, sekä että laite muistuttaa rekisteröitävää konetta.
Muulla ole mitään merkitystä, onko edes ajokunnossa oleva laitos.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
duel
Mini -nuhvisti
Viestit: 5
Liittynyt: 15 Tammi 2022, 08:02
Konekalustoani: Nuffield 4/65, Allis-Chalmers D270, Allis-Chalmers B-10, Ford F500 ´53
Paikkakunta: Kouvostoliitto-Iitti

23 Tammi 2022, 13:32

jusape kirjoitti:
22 Tammi 2022, 20:40
Eikös sen pitäisi pelkän runkonumeron riittää että se löytyy ja täsmää papereihin, sekä että laite muistuttaa rekisteröitävää konetta.
Muulla ole mitään merkitystä, onko edes ajokunnossa oleva laitos.
Jep. Toissa Perjantaina kävin rekisteröimässä omiin nimiin kilvettömän ja paperit hukassa olevan koneen pelkällä runkonumerolla.
Nuffield 4/65 '68, Allis-Chalmers D270, Allis-Chalmers B-10, Ford F500 '53
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

23 Tammi 2022, 15:28

duel kirjoitti:
23 Tammi 2022, 13:32
jusape kirjoitti:
22 Tammi 2022, 20:40
Eikös sen pitäisi pelkän runkonumeron riittää että se löytyy ja täsmää papereihin, sekä että laite muistuttaa rekisteröitävää konetta.
Muulla ole mitään merkitystä, onko edes ajokunnossa oleva laitos.
Jep. Toissa Perjantaina kävin rekisteröimässä omiin nimiin kilvettömän ja paperit hukassa olevan koneen pelkällä runkonumerolla.
Mikä ongelma tässä nyt on, mielestäni ei mitään. Kyseessähän oli paperiton traktori, eivät voineet verrata mihinkään papereihin joihinka jusape viittaa.
Minun puolestani olisivat voineet kuvata vaikka jokaisen mutterinkin mitä nuhvista löytyy.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nelitahtari
Nuhvitietäjä
Viestit: 432
Liittynyt: 02 Elo 2021, 16:58
Konekalustoani: Nuffield Universal four 4DM

23 Tammi 2022, 15:38

Mulle taas kävi ton oman rattorin rekisteröinnin kanssa kummallisesti.

Ostin laitteen rekisteristä poistettuna. Niin se myyjän mukaan piti olla.
Nyt soitelin trafille ja kysyin mitä pitää tehdä, että saan rekisteriin.
Trafin virkailija kysyi, tiedänkö millä tunnuksella se on ollut aiemmin rekisterissä.

Kävi ilmi, että traktori onkin edelleen alkuperäisen 1960 myyjäliikkeen nimissä ja nyt jo edesmennyt "omistaja" on ollut haltijana koska kyseessä oli osamaksukauppa. Omistajan vaihdos on jäänyt aikanaan viemättä ajoneuvorekisteriin. Minulle traktorin myynyt on alkuperäisen omistajan perillinen ja oli siinä käsityksessä että traktori on poistettu rekisteristä. Sepä olikin vain poistettu liikennekäytöstä.

Monen mutkan ja puhelinsoiton jälkeen asia alkaa selviämään ja nyt odotellaan luovutustodistusta tai kauppakirjaa yhtiöstä, jolle kyseisen myyjäliikkeen liiketoiminta on vuosien saatossa periytynyt.

Oma moka. Olisi pitänyt varmistaa asia trafilta ennen kauppoja.
Mistään huijauksesta tässä ei ole kyse. Olen myyjän kanssa ennestään tuttu ja molemmat olemme yhtä hämmästyneistä, että kuinkas tässä näin pääsi käymään.
Viimeksi muokannut Nelitahtari, 23 Tammi 2022, 16:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
duel
Mini -nuhvisti
Viestit: 5
Liittynyt: 15 Tammi 2022, 08:02
Konekalustoani: Nuffield 4/65, Allis-Chalmers D270, Allis-Chalmers B-10, Ford F500 ´53
Paikkakunta: Kouvostoliitto-Iitti

23 Tammi 2022, 15:49

kari t kirjoitti:
23 Tammi 2022, 15:28
duel kirjoitti:
23 Tammi 2022, 13:32
jusape kirjoitti:
22 Tammi 2022, 20:40
Eikös sen pitäisi pelkän runkonumeron riittää että se löytyy ja täsmää papereihin, sekä että laite muistuttaa rekisteröitävää konetta.
Muulla ole mitään merkitystä, onko edes ajokunnossa oleva laitos.
Jep. Toissa Perjantaina kävin rekisteröimässä omiin nimiin kilvettömän ja paperit hukassa olevan koneen pelkällä runkonumerolla.
Mikä ongelma tässä nyt on, mielestäni ei mitään. Kyseessähän oli paperiton traktori, eivät voineet verrata mihinkään papereihin joihinka jusape viittaa.
Minun puolestani olisivat voineet kuvata vaikka jokaisen mutterinkin mitä nuhvista löytyy.

Eihän nyt mitään ongelmaa. Siitä ei siis löytynyt runkonumeron perusteella mitään että olisi siis koskaan ollut rekisterissä? Nämä on mielenkiintoisia, itsellänikin vielä pari paperitonta . Saa nähdä miten niiden kanssa.
Nuffield 4/65 '68, Allis-Chalmers D270, Allis-Chalmers B-10, Ford F500 '53
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

23 Tammi 2022, 16:26

duel kirjoitti:
23 Tammi 2022, 15:49
kari t kirjoitti:
23 Tammi 2022, 15:28
duel kirjoitti:
23 Tammi 2022, 13:32


Jep. Toissa Perjantaina kävin rekisteröimässä omiin nimiin kilvettömän ja paperit hukassa olevan koneen pelkällä runkonumerolla.
Mikä ongelma tässä nyt on, mielestäni ei mitään. Kyseessähän oli paperiton traktori, eivät voineet verrata mihinkään papereihin joihinka jusape viittaa.
Minun puolestani olisivat voineet kuvata vaikka jokaisen mutterinkin mitä nuhvista löytyy.

Eihän nyt mitään ongelmaa. Siitä ei siis löytynyt runkonumeron perusteella mitään että olisi siis koskaan ollut rekisterissä? Nämä on mielenkiintoisia, itsellänikin vielä pari paperitonta . Saa nähdä miten niiden kanssa.
Ainut paperi oli minun itseni tekemä kauppakirja, toki siinä oli minun merkitsemäni runkonumero.

Tämä nuhvi on aikoinaa Ruotsista hankittu, viimeinen havainto veromerkissä 1973.
Toisessa katsastusasemalla olisi pitänyt Ruotsin kansllisarkistosta hommata historiatiedot, lisäksi tullauspaperi tullista, joten jokaisella asemalla näyttää olevan erillainen toimintatapa.
Suomessa tämä kone ei ole nähtävästi koskaan ollut rekisterissä.

Juuri katselin kuudesta eri traktorin rekisteriotteesta rengastietoja, kaikissa rengaskoot otteessa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin