Universal Three - Startti pyörittää kunnolla vain satunnaisesti

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

DamageS
Mini -nuhvisti
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Maalis 2021, 09:32
Konekalustoani: Universal Three

22 Maalis 2021, 18:51

Terve! Löytyisiköhän täältä ajatuksia, mikä voisi olla universaalin kolmosen startissa. Ongelmana on se, että startti pyörittää useimmiten todella laiskasti, mutta silloin tällöin satunnaisesti pyörittää täydellä teholla. Hitaalla pyörityksellä vauhti ei mitenkään riitä starttaamaan (tai välttämättä edes pyörittämään konetta), mutta silloin kun sattuu toimimaan niin pyörittää erittäin hienolla teholla. Saattaa olla suurinpiirtein niin, että jos painan starttia sata kertaa, niin yhden kerran pyörii heti täydellä vauhdilla. Akulla ei tunnu olevan mitään erityistä vaikutusta asiaan, sitten kun pyörii hyvin niin pyörii, muuten laiskasti.

Voisiko solenoidissa olla jotain kontaktihäiriötä? Mitenkähän tuo puretaan, koko startti varmaan täytyy saada irti ja pöydälle? Vai onko kenties niin että kannattaa heti hankkia uusi startti, saakohan tähän tarvikkeena? Nykyään kun on ahdistavat päivätyöt syömässä aikaa niin yrittää mennä aina siitä mistä aita on matalin.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

23 Maalis 2021, 09:02

DamageS kirjoitti:
22 Maalis 2021, 18:51
Terve! Löytyisiköhän täältä ajatuksia, mikä voisi olla universaalin kolmosen startissa. Ongelmana on se, että startti pyörittää useimmiten todella laiskasti, mutta silloin tällöin satunnaisesti pyörittää täydellä teholla. Hitaalla pyörityksellä vauhti ei mitenkään riitä starttaamaan (tai välttämättä edes pyörittämään konetta), mutta silloin kun sattuu toimimaan niin pyörittää erittäin hienolla teholla. Saattaa olla suurinpiirtein niin, että jos painan starttia sata kertaa, niin yhden kerran pyörii heti täydellä vauhdilla. Akulla ei tunnu olevan mitään erityistä vaikutusta asiaan, sitten kun pyörii hyvin niin pyörii, muuten laiskasti.

Voisiko solenoidissa olla jotain kontaktihäiriötä? Mitenkähän tuo puretaan, koko startti varmaan täytyy saada irti ja pöydälle? Vai onko kenties niin että kannattaa heti hankkia uusi startti, saakohan tähän tarvikkeena? Nykyään kun on ahdistavat päivätyöt syömässä aikaa niin yrittää mennä aina siitä mistä aita on matalin.
Olet varmaan tarkastanut / puhdistanut akun navat / kengät, maadoituskaapelin liitoksen runkoon, herätevirran abikoliittimen ja akusta tulevat virta / maadoitus liitimet solenoidiin, onko puhtaat ja tiukasti kiinni?
(Jk: Solenoidin kärjet saattaa olla myös kuluneet. Ankkurin laakeriholkit väljät, ankkuri / kenttäkäämit oikosulussa.)

Minulla ollut useissa nuhveissa tuo akun maadoitus ongelma, ei ole jaksanut startata lämpimällä koneelakaan, piti laittaa laturi päälle ja heti kun sai vähän apuvirtaa starttas hyvin, ostin jopa buusterinkin starttiavuksi.

Kaikki edellämainitut tehnyt tämänkin talven aikana, poislukien akun maadoitusta, viime viikolla otin ja laitoin 61:seen kolmoseen uuden maadoituskaapelin ja kiinnitin sen kytkinkopan kiinituspultin alle. Syys miksi tuohon kohtaan, kyseisessä nuhvissa leukun koppi päällä, akkukotelon kyljessä on päävirtakatkaisia maadoitus kaapelin välissä, tuohon paikkaan oli helpoin liittää.
Akun kaapelin maadoituksen puhdistelin myös 10/42: kin, tässäkin ollut sama ongelma jo vuosia, cetikkiä piti pitää päällä yön yli aina kun meinas aamulla lähteä liikenteeseen, läpimänä ei jaksanut startata. Nyt molemmat toimii kuten pitääkin.

Josspa tusta olisi jotain apuja, mikäli ei, niin ota yhteyttä Hahton Mauriin 0400 335 350, hänellä on kunnostettuja nuhvin alkuperäisiä starttimootoreita, itsekkin olen Maurilla kunnostattanut muutaman alkuperäisen starttimootorin.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

01 Huhti 2021, 23:42

Startin hiilet pidikkeissään jumittaa / on loppu / paininjousi poikki. Se on monasti aika yleinen syy.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
DamageS
Mini -nuhvisti
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Maalis 2021, 09:32
Konekalustoani: Universal Three

11 Huhti 2021, 14:00

Taas on muut työt painanut päälle niin ei ole ehtinyt tätä miettimään kunnolla tai vastailemaan, mutta toivottavasti pian helpottaa.
kari t kirjoitti:
23 Maalis 2021, 09:02
Olet varmaan tarkastanut / puhdistanut akun navat / kengät, maadoituskaapelin liitoksen runkoon, herätevirran abikoliittimen ja akusta tulevat virta / maadoitus liitimet solenoidiin, onko puhtaat ja tiukasti kiinni?
Olinkin melko varma että liitännät mulla on kunnossa, mutta koska pitää olla varma, kävin kaikki liitokset läpi ja putsasin kunnolla. Ei vaikutusta. Välillä solenoidi "kolahtaa" vähän paremmin ja yrittää pyörittää vähän paremmalla teholla, mutta ei piisaa.
jusape kirjoitti:
01 Huhti 2021, 23:42
Startin hiilet pidikkeissään jumittaa / on loppu / paininjousi poikki. Se on monasti aika yleinen syy.
Tämän voisin yrittää tarkistaa. Tarvii nypätä startti irti ja purkaa kun tässä ehdin.

Onkohan tuon irroittamisessa purkamisessa mitään mitä täytyisi tietää? En olekkaan aiemmin yhtäkään starttia purkanut.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

11 Huhti 2021, 18:51

"Onkohan tuon irroittamisessa purkamisessa mitään mitä täytyisi tietää? En olekkaan aiemmin yhtäkään starttia purkanut."

Eihän starttimoottorin irroittamine / putkaminen mitään rakettitiedettä ole, mutta, ensimmäiseksi akun kaapelit irti akusta, taikka jos on päävirtakatkaisia niin katkaisia pois päältä.
Kaapelit / johdot irti starttimootorista, yksi mutteri, ja kaksi pulttia irti ja nostat startin pöydälle.
Tuossa osakuvat.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... n+osat.PDF
Jusapen mainitsemien: "Startin hiilet pidikkeissään jumittaa / on loppu / paininjousi poikki. Se on monasti aika yleinen syy."

Solenoidissa voi olla kärjet palaneet, ei saa kosketussa, osta uusi soleniidi, solenoidin voi purkaa, omasta kokemuksesta voin sanoa ettei kannata purkaa, osta suosiolla uusi.

Lisäksi, tarkasta/ vaihda tarvittaessa molemmat laakeriholkit, laakeriholkit pitää liottaa yön yli mootoriöljyssä, taikka holkki täyteen öljyä ja paina sormien välissä, jolloin kuparinen holkki imee öljyn itseensä.
Tarkasta ankkurin, puhdista ankkurin hiilipäässä olevat urat, joskus voi olla että joutuu sorvauttamaan, mittaa / mittauta ankkkuri, kenttäkäämit, puhdista käyttöpää.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... n+osat.jpg
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
DamageS
Mini -nuhvisti
Viestit: 3
Liittynyt: 08 Maalis 2021, 09:32
Konekalustoani: Universal Three

28 Huhti 2021, 13:53

Terve,

on ollut vähän kiirettä niin en ole ehtinyt vastailemaan tänne, mutta nämä ongelmat ovat ratkenneet.

Elikkäs, otin tuossa taannoin jo startin pöydälle ja melkein aloin itse sitä purkamaan, mutta onneksi tuli järki päähän ja otinkin puhelua tuonne Mauri Hahtolle mitä Kari suosittelikin. Lähetin startin sinne remppailtavaksi ja sieltä se tulikin takaisin melkein saman tien. Ja olikin kyllä laitettu tuota starttia, pitkän aikaa katselin sitä että onkohan se lähettänyt mulle toisen startin vaihdossa, mutta ei, kyllä se olikin vanha. Oli vaan niin hyvin putsattu ja ylimääräiset maalit otettu pois, etten ollut uskoa omaksi. Noin tarkemmin en osaa sanoa tai muista mitä kaikkea tuolle startille oli tehty, ainakin joku käämi oli vaihdettu, päältäpäin näkyi kuitenkin että kaikki on käyty läpi. Itse työstä taisi veloittaa 120 euroa, sen lisäksi oli kaikki rahdit.

Tuossa tuli ilmi sellainen asia että ilmeisesti tämä mun startti ei ole Nuffieldin alkuperäinen, vaan Leylandin startti. Sitä vähän ihmetteli että miten se on mahtanut mahtua edes paikalleen, mutta kyllä se mulla menee hyvin.

Ihan täysin ongelmitta ei tämä kuitenkaan sujunut; kun heitin korjatun startin paikalleen, sama ongelma jatkui; solenoidi vaan kolahti, nyt ei edes yrittänyt pyörittää. Sitä pitkän aikaa ihmeteltiin (ja mauri ehti jo laittaa kokonaan uudenkin startin tulemaan) kunnes hän keksi tämän vian lähteen; tuossa startissa on suurinpiirtein solenoidin toisessa päässä pystysuunnassa 18mm mutterilla lukittu säätöruuvi jota säädetään talttapää-ruuvarilla. Tämä säätää jotain kosketuspintoja että virta kulkee eteenpäin. Mauri oli tämänkin säätänyt tarkasti, mutta se todennäköisesti oli päässyt liikahtamaan jossain vaiheessa. Pieni hakeminen ja parin millin säätö, niin johan alkoi startti pyörimään ja taas hommat kulkevat.

Kiitoksia kaikille neuvoista. Minä kyllä ainakin olen tyytyväinen että en itse lähtenyt yrittämään edes avata tuota, varsinkin kun päivätyöt syö kaiken ylimääräisen ajan.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

28 Huhti 2021, 17:32

Kenttäkäämit varmaan Mauri oli vaihtanut.
On se vain sellainen seppä tuo Mauri, jotta toista saa hakea, ja mikä tieto nuhveista Maurilla on. Minä ole sanonut, että Mauri on kävelevä tietosanakirja mitä tulee nuhveihin.
Maurista sitten enenpi seuraavassa jäsenlehdessä, lähiaikoina käyn Mauria haastatelemassa :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin