460 ulosotto pyörii koko ajan

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

archimedes
Vitos -nuffisti
Viestit: 46
Liittynyt: 09 Loka 2007, 12:21
Paikkakunta: varkaus

09 Tammi 2021, 07:50

Oisko neuvoja ja tietoo. Nuhvi 460 ulosotto pyörii koko ajan. Kytkin remontti tehty 2017. Nuhvissa kaksoiskytkin.
Ulosotto jäi jumiin kun nostin linkoa talvella ja nivelakseli oli liian pitkä ja se työnsi ulosoton akselia sisään päin. Nyt meinasin ottaa takarepun irti ja katsella mitä sinne kuuluu.
Onko vinkkiä mitä kannattaa katsella samalla sieltä kun on perä auki.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

09 Tammi 2021, 17:03

archimedes kirjoitti:
09 Tammi 2021, 07:50
Oisko neuvoja ja tietoo. Nuhvi 460 ulosotto pyörii koko ajan. Kytkin remontti tehty 2017. Nuhvissa kaksoiskytkin.
Ulosotto jäi jumiin kun nostin linkoa talvella ja nivelakseli oli liian pitkä ja se työnsi ulosoton akselia sisään päin. Nyt meinasin ottaa takarepun irti ja katsella mitä sinne kuuluu.
Onko vinkkiä mitä kannattaa katsella samalla sieltä kun on perä auki.
Olettaisi, että ulosoton akselin öljytiivistekotelossa oleva lukkorengas on antautunut ja tästä johtuen ulosottoakseli on päässyt liikaa eteenpäin.
Repun kannessa oleva surullisenkuuluisa sokka kannattaa tarkastaa / uusia tässä vaiheessa kun otat repun pois paikaltaan.
Toimiiko hydrauliikka normaalisti, mitkä on paineet pääjärjestelmän ulosotosta mitattuna ?
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... t_edit.jpg
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
archimedes
Vitos -nuffisti
Viestit: 46
Liittynyt: 09 Loka 2007, 12:21
Paikkakunta: varkaus

09 Tammi 2021, 17:15

Jep. Täytyypä tarkastaa. hydrauliikka toimii normaalisti ja jaksaa nostella vielä motin märkiä koivuja. Paineita en pysty mittaamaan.
Huomenna alkaa purku hommat niin sit oon viisaampi.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

09 Tammi 2021, 17:47

Tuollainen öljypainemittari ei maltaita maksa.
Liitteet
Öljynpainemittari.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
archimedes
Vitos -nuffisti
Viestit: 46
Liittynyt: 09 Loka 2007, 12:21
Paikkakunta: varkaus

09 Tammi 2021, 19:22

Täytyypä tehdä tommonen ensiviikolla ihan mielenkiinnosta.
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 185
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

10 Tammi 2021, 10:24

enpä tunne tarkemmin tuota kaksoiskytkin vaihteiston rakennetta mutta jos ulosotto akseli on saanut iskun sisäänpäin ja pyörii koko ajan niin epäilisin onko vaihteiston ala-akselin ja ulosotto akselin välissä oleva pusla jotenkin vaurioittunut ja siksi akselin pyörii koko ajan. akselit olisi siis jotenkin tarttuneen toisiinsa kiinni.
archimedes
Vitos -nuffisti
Viestit: 46
Liittynyt: 09 Loka 2007, 12:21
Paikkakunta: varkaus

10 Tammi 2021, 15:52

No niin. Nyt on avattu ja todettu. Lukkorengas on öljytiivistekotelosta lentänyt ja ilmeisesti jauhautunut. On näköjään joskus ennenkin särkynyt kun oli juottamalle korjattu lukkorenkaan uraa. No, nyt sieltä puuttuu lähes koko ura. Ei saa enää rengasta kiinni.
Elikkä perä reppu ois hakusessa.
Todettiin myös että kytkimen puolellakin on jotain häikkää.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

10 Tammi 2021, 17:33

Ei tuon öljynttiivistekotelon takia tarvii koko reppua vaihtaa. Joltakin varmaan löytyy tuo osa, numero 28.
Kysäiseppäs Hahton Maurilta 0400-335350

https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... 0)0001.PDF
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
archimedes
Vitos -nuffisti
Viestit: 46
Liittynyt: 09 Loka 2007, 12:21
Paikkakunta: varkaus

10 Tammi 2021, 18:36

Niin siitä mistä ulosoton akseli tulee ulos, niin siinä ilmeisesti pitää olla perä repussa lukkorengas. Koko jotain 60-70mm
Siitä hävinnyt lähes koko ura, lohennut.
Liitteet
IMG_20210110_135826.jpg
Särkynyt osa
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 185
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

10 Tammi 2021, 21:06

kerran oon tuommosen 460:sen repun purkanut eikä tuossa urassa tainnut kyllä mitään rengasta olla.
Se lukkorengashan on laakeripesässä mikä tulee kiinni kolmella pultilla reppuun, reiät näkyy kuvassa. rengas pitelee laakerin kiinni pesässä.
Tuohon taitaa olla vaihdettu fourin putkiakseli jossa pitkät boorit.
460:sen putkiakselissa pitäs näkyä ja olla laakeriholkki putkiakselin takapäässä.
archimedes
Vitos -nuffisti
Viestit: 46
Liittynyt: 09 Loka 2007, 12:21
Paikkakunta: varkaus

10 Tammi 2021, 22:19

Jep. Tuota akselia vähän ihmeteltiin. Tuo näyttää että siihen ois hitsattu tuo boori osa. Siinä on 70mm booria.
Mikähä merkitys sillä uralla on ja mikähän sen on joskus rikkonut?
Liitteet
IMG_20210110_135607.jpg
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 185
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

10 Tammi 2021, 23:19

Fourin putkiakseli tuo on, huomaa myös tuosta hammaspyörän kytkentä viisteestä, noinhan ne on tehtaalla tehty eli hitsaamalla tuo boori osa.
460:sen putkiakselissa on noin 40mm tyhjää tilaa tuolla boorien keskellä ja tuo hammaspyörän kytkentäviiste puuttuu.
Noilla osilla siis ulosottoakseli pyörii aina samalla kun hydraulipumppukin.
Tuossa tilanteessa voisi ainakin tarkistaa tuon putkiakselin siirtohaarukan ja vivuston kunnon jos ei kunnolla ole voimanottoa irrottanut. ja sen ulkopuolisen vivun 3-lovisen ohjainpellin säädöt voisi myös tarkistaa.

voisin itsekkin jossain välissä tutkia irtorepusta mikä tuon uran tarkoitus oikein on, tuohon reikään tiivistyy vain O-rengas muistaakseni.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

11 Tammi 2021, 08:56

"voisin itsekkin jossain välissä tutkia irtorepusta mikä tuon uran tarkoitus oikein on, tuohon reikään tiivistyy vain O-rengas muistaakseni."

https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... 0)0001.PDF

Tuostahan linkittämästäni kuvasta näkyy selvästi tuon uran tarkoitus osanumero 39 o-rengas. Muut osat no:sta 23 - 28 tulee kotelon sisälle.

Minulla ei ole kokemusta tuon 460:sen öljytiivistekotelon purkamisesta, sensiaan kymppimallien koteloon olen vaihtanut kaikki sisähilut o-.rengasta myöten. Käyn varikolla katsomassa kymppimallin irtorepun onko siinä tuo ura olemassa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
archimedes
Vitos -nuffisti
Viestit: 46
Liittynyt: 09 Loka 2007, 12:21
Paikkakunta: varkaus

11 Tammi 2021, 12:45

Ilmeisesti urassa pitäs olla tollanen
Liitteet
Screenshot_20210111_120258_com.android.chrome.jpg
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

11 Tammi 2021, 13:15

Oliskohan kuitenkin niin, että alkupään 342:sä ja 460:ssä oliskin tuo vanhemman mallin peräreppu, elikkä kiinteä työntövarren korvakko, siinä on tuo lukkorenkaan paikka perärepussa ei kotelossa.
Kuvissa kommentit.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... G_0628.JPG <
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin