Sivu 1/1

Olka-akselien remonttia

Lähetetty: 14 Marras 2020, 12:52
Kirjoittaja TwelveSpeed
Klappia hyvänlaisesti. Vaakasuuntainen klappi ennen kuin ohjauksen vipu lähtee mukaan kääntymään useampi cm renkaan keskiharjasta mitattuna.
Pystysuuntainen klappi samaa luokkaa.

Millaista remonttia ootte noihin tehneet?
Ei taida pelkillä uusilla puslilla tulla hyvä?
Koneistuksia vaatinee?

Oikean puoleinen on pahempi.

Se hyvä puoli tuossa on että ohjausvipuja ei ole hitsattu olkatapin päähän kiinni.

Re: Olka-akselien remonttia

Lähetetty: 14 Marras 2020, 17:06
Kirjoittaja kari t
Minä ruukaan tehdä ohjaukseen aina ns. täyskorjauksen. Yleensä läden rattiakseli laakerin / tiivisteen vaihdosta, sitten sinpukan sektoriakselien holkit, joutuu hoonaamaan, tiivisteen vaihtanut o- renkaasta stefaan.
Vaihdan tarvittaessa ohjaustangon kuulanivelet ( pallonivelet). Joissakin tapauksissa teettänyt uuden saranatapin, uusinut saranatapin puslat.
Olkatappeihin joutunut lähes kaikissa täytehitsaamaan ja koneistamaan oikeisiin mittoihin, uusinut olkatappien puslat. Raidetangon tapit ja puslat vaihtanut. Lopuksi aurauskulmien säätö.

Re: Olka-akselien remonttia

Lähetetty: 14 Marras 2020, 20:22
Kirjoittaja TwelveSpeed
Suosituksia Oulu-Raahe seudun koneistamoista jossa onnistuu teettää olka-akselin ja holkin koneistukset?

Re: Olka-akselien remonttia

Lähetetty: 14 Marras 2020, 21:39
Kirjoittaja kari t
TwelveSpeed kirjoitti: 14 Marras 2020, 20:22 Suosituksia Oulu-Raahe seudun koneistamoista jossa onnistuu teettää olka-akselin ja holkin koneistukset?
Olka-akselin holkkia saa mm. Hahton Maurilta, Konekorjaamo Marjakankaalta.
Olka - akselin täytehitsauksista / koneistuksesta Oulun alueella en tiedä, mutta Raahen alueella nämä onnistuu Honkan Urhon kautta no:sta 050- 549 9937.

Re: Olka-akselien remonttia

Lähetetty: 29 Marras 2020, 15:04
Kirjoittaja TwelveSpeed
Puslia ohjaukseen ja rattiakselin laakeri haettu Maurilta.
Oikean puolen tappi käytetty paikallisella (Hailuodossa) täyttöhitsauksessa ja sorvauksessa.
Eilen kasasin paikalleen.
Harmi että aikanaan ei oltu huolehdittu v-vivun kiristyspultin kireydestä ja v-vivun silmästä boorit sileänä.
Oli korjattu joskus poraamalla reikä tapin ja v-vivun silmän rakoon ja lyöty tappi toppariksi.
Räkähitsi oli "varmistuksena" olkatapin pään ympäri.
Vielä lisäksi tapin keskistysreikä oli porattu isommaksi ja kierteitetty. Laippavarmistus pultilla keskireikään ettei pääse koko paketti tipahtamaan akselipalkin silmästä jos pomppaa eturattaat ilmaan.
Luulinkin ennen laipan irrotusta että hitsauskötöstyksiä ei olisi. Olin väärässä.

Eli kysymys kuuluukin:
Onko hyväksi todettua keinoa lukita v-vivun ja olkatapin entinen booriliitos hitsaamatta?
V-vivun silmään en ala teettämään uusia booreja. Tulee turhan tyyriiksi. Kunnossa olevia v-vipuja ei kuulemma saa enää mistään.
Vasemman puolen vivussa boorit monesti säilyy paremmin ja Mauri onkin tehnyt v-vipuja näistä ehyt boorisista hitsaamalla v-vivun ehjän silmän kylkeen.

Tuumakoon hylsyjä tarttis hommata myös.
Tähän asti pärjännyt mm-kokoisilla mutta nyt vasemman puoleista akselipalkin pulttia aukaistessa alkoi 30 mm hylsy pyörähtää pultinkannan kulmien yli. Vielä on kannassa sen verran tarttumapintaa että tuumakokoinen luultavasti pitäisi.
Mikä se onkaan tuumina kooltaan pikkusen vajaa 29 mm?
Onko 1 1/8 ?
Mitkähän muut koot ois tarpeellisia?
Onko tiedossa jokin hyvä sarja josta löytyy koot pienimmästä suurimpaan mitä Nuhvissa tarvitaan?
Mistä löytyy?
Netin tarjonta on kateltu läpi mutta ei oikein ole osunut kohdalle.

Re: Olka-akselien remonttia

Lähetetty: 30 Marras 2020, 16:41
Kirjoittaja kari t
https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityo ... 2000036070
Tuollaisella tuumaisella hylsysarjalla pärjää nuhvinremonteissa aika pitkälle.
Minulla 18 hylsyn sarja koot 3/8" - 1"1/4, 1/2"- nelikulmakiinnityksellä.
Toinen 10 hylsyn sarja koot 7/8" - 2" , 3/4 - nelikulmakiinnityksellä.
Lenkki / listasarja 7 kpl 7/16" - 3/4"
Muutamia erikokoisia tuumakoon lista / lenkkiavaimia, hankittu tarpeen mukaan sellaisiin kohtiin mihin hylsä ei sovellu.

29 millimetri = 1.1417329 tuuma .
28,6 mm = 1"1/8".