Nuffield 3 kampiakselin takapään tiivisteen vaihto

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Chili
Nelos -nuffisti
Viestit: 29
Liittynyt: 14 Heinä 2008, 20:01
Paikkakunta: Nurmijarvi

18 Loka 2020, 16:59

Olisi tarve vaihtaa Nuffield 3 takapään tiiviste. Olikohan tuohon ohjeita saatavilla?

Tarviiko katkaista, vai pelkästään purkaa auki?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

18 Loka 2020, 17:26

Chili kirjoitti:
18 Loka 2020, 16:59
Olisi tarve vaihtaa Nuffield 3 takapään tiiviste. Olikohan tuohon ohjeita saatavilla?

Tarviiko katkaista, vai pelkästään purkaa auki?
Mitähän mahdat tarkoittaa takapään tiivisteellä ? Jos tarkoitat moottorin kampiakselin takapään tiivistettä, niin siellä ei ole mitään tiivistettä, vain ns. vastakierretiivistys.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Chili
Nelos -nuffisti
Viestit: 29
Liittynyt: 14 Heinä 2008, 20:01
Paikkakunta: Nurmijarvi

24 Loka 2020, 10:49

Moittorin kampiakselia tarkoitin otsikon kampiakselilla. Ok.

Kone kun vuotaa öljyä alleen, niin otaksuin moittorin kampiakselin takapään akselitiivisteen vuotavan.

Mikähän siellä yleensä sitten vuotaa?

Mikä on tuo vastakierretiivistys? Ja mitä vaatii sen mahdollinen korjaaminen - vai voiko vuodon syy olla edes siinä?
Viimeksi muokannut Chili, 24 Loka 2020, 13:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Chili
Nelos -nuffisti
Viestit: 29
Liittynyt: 14 Heinä 2008, 20:01
Paikkakunta: Nurmijarvi

24 Loka 2020, 10:53

Onneksi minua opastettiin! Olisin muuten ostanut tuon takapään tiivisteen jo ennakkoon!

https://www.charnleys.com/part/nuffield ... crank-seal
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

24 Loka 2020, 17:34

Chili kirjoitti:
24 Loka 2020, 10:53
Onneksi minua opastettiin! Olisin muuten ostanut tuon takapään tiivisteen jo ennakkoon!

https://www.charnleys.com/part/nuffield ... crank-seal
Kyllähän sieltä tuollainen osa löytyy, varaosakirjassakin näyttää tuollainen olevan.
Varmaan lähes kymmenen vuotta sitten käytiin täälläkin kovasti keskusteluja kyseisestä tiivisteestä, silloin nuorenpi kaarti väitti, ettei siellä mitään tiivistettä ole vain ns.vastakierretiivistys.
Huomenna käyn varikolla kuvaamassa kampiakselin takapään ja kyseisen osan, jatketaan keskustelua sitten.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... iviste.PDF
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 929
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

24 Loka 2020, 19:42

Ei siellä tiivistettä ole. Tuo kuvan osa on juurikin se kampiakselilla olevan vastakierteen palauttaman öljyn kerääjä. Halkeaa kahtia jolloin asennettavissa.
Vika voi olla siinä, että vastakierteen urat on täyttyneet karstaliasta jolloin ne ei enää siirrä öljyä takaisinpäin vaan öljy pääsee tulemaan pikkuhiljaa ulospäin.
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

24 Loka 2020, 22:15

Ainakin mulla 460 nuffissa ei tiivistettä vaan tuo vastakierre systeemi, jota vielä ihmettelin miten öjyt pysyvät sisällä. Kyselin siitä Marjakankaaltakin ja täällä foorumillakin oli juttua. Sitten tuota tiivistenarua kaupataan kampiakselille, sillä ei ole mitään tekemistä kampiakselin takapään tiivstämisen kanssa.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

25 Loka 2020, 16:39

Tässäpä nämä lupaamani kuvat BMC koneen kampiakselin takapään öljynpalautinkierteestä / tiivistekannesta ja muutamia juttuja 10/60: sen korjausohjekirjasta. Huomioikaa punaisella yliviivattu kohta teknisistä tiedoista.

https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... G_0515.JPG < Vasenpaan.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Chili
Nelos -nuffisti
Viestit: 29
Liittynyt: 14 Heinä 2008, 20:01
Paikkakunta: Nurmijarvi

01 Marras 2021, 22:43

Eli noissa urissa ei ole tiivistettä, mutta likaantuessaan alkaa vuotamaan?

Traktori varmaan katkaistava ja puhdistuksen saa tehtyä, eikä osia tarvitse vaihtaa?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

02 Marras 2021, 16:18

Chili kirjoitti:
01 Marras 2021, 22:43
Eli noissa urissa ei ole tiivistettä, mutta likaantuessaan alkaa vuotamaan?

Traktori varmaan katkaistava ja puhdistuksen saa tehtyä, eikä osia tarvitse vaihtaa?
Ei tarvitse katkaisuhoitoa, moottori täytyy otta pois paikaltaan.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin