Kuvassa näkyy tanko joka on hytistä pyöräyteltävissä.
Tangon päässä imuilmaputkessa lienee läppä?
Vielä en ole joutanut kapistelemaan ilmaputken hattua irti jotta selviäisi varmuudella onko kuristinläppää.
Mikä merkitys läpällä on, jos tangon päästä putkesta sellainen löytyy?
Joku edellisistä omistajista lienee ollut karavaanarikerhon jäsen.
Läppä imuilmaputkessa?
Valvoja: automies560
-
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 96
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:58
- Konekalustoani: 10/60
- Paikkakunta: Oulu
- Liitteet
-
- Tässäkin näkyy kyseinen tanko kun zoomailee kuvaa lähemmäksi.
Tuota kuvan VM34 ois tarkoitus vetää puinnin jälkeen sängessä Nuhvilla. Saa nähdä jaksaako punnertaa maasta ylös ennen nostolaiteremppaa?
Joka toinen piikki pois äkeestä ettei tukkeennu ja kevenee vetovastus. Hanhenjalat jäljelle jääviin.
Hankmo tulee helposti perässä nurmea rikkoessa.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Aina sitä tulee jotain uusia virityksiä esille näissä nuhveissa
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Kylmäkoskelainen
- Viestit: 96
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:58
- Konekalustoani: 10/60
- Paikkakunta: Oulu
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Läppä suljettuna ollessaan vaikuttaa käynnistyvyyteen mielestäni nekatiivisesti. Mistähän mahtanee ilmaa saada mootoriin ? Tutkippas ilmanpuhdistaja.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 407
- Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
- Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
- NLCF r.y jäsen Nro: 218
- Paikkakunta: Perho
Ilmansaanti tukittuna kylmä moottori pyörii helpommin. Esimerkiksi Belaruksissa oli vielä 2000-luvun alkuun asti nimenomaan kylmäkäynnistyksen helpottamiseksi kuristin imuilmapuolella. Eli käytännössä läppä kiinni, startilla moottori vauhtiin ja läppä auki niin johan lähtee. Toimii vähän samoin kuin puolipuristin. Kokemusta on belkkapuolelta..
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Nimenomaan päinvastoin. Ilmansaanti tukittuna saa moottoriin alkuvauhtia, kun ei ole puristuksiakaan. Ihan kuin vaikka se kuuluisa majorin puolipuristin.......
Koneessa kun alkaa olla kierroksia, läppä auku ja hurhur ......menoksi .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Hurhur ja Hurlum hei, kunnossa oleva nuhvin moottori / akku, ei tarvitse mitään vippaskonsteja.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ei tarvii juu ......kari t kirjoitti: ↑25 Elo 2020, 20:18Hurhur ja Hurlum hei, kunnossa oleva nuhvin moottori / akku, ei tarvitse mitään vippaskonsteja.
Mut paljon on niitä koneita, joihin ei ole juuri mitään huoltoja edes tehty 30v aikana, jollain paskalla akulla käynnistysyrityksissä sit pilataan starttikin, ja manataan maailmanlopun paskaksi vehkeeksi, kun ei piruperkeleelläkään saa edes nollan lämpötilassa käyntiin ilman lohkolämppäriä tai pilottia .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 407
- Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
- Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
- NLCF r.y jäsen Nro: 218
- Paikkakunta: Perho
Niinpä niin, kunnossa oleva Nuffi ei tarvikkaan mutta kuten jusape tuossa just kertoi niin se käynnistyvyys voi vain matkan varrella heiketä moottorin väljetessä, vanhojen akkujen ja kelvottomien kaapeliliitosten yms takia niin että ruvetaan tekemään mitä erikoisempia vippaskonsteja ja viritelmiä jos sen saisi vielä hyvän onnen avustamana vaikka käyntiinkin. Olemmehan itse kukin varmaan näitä viritelmiä nähneet mutta tuo imuilmaläppä ei ole mikään vippaskonsti vaan aivan toimiva kylmäkäynnistysapu .
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...
-
- Melkoinen nuhvisti
- Viestit: 594
- Liittynyt: 18 Helmi 2010, 09:36
- Paikkakunta: Kuusamo
Kaikkea sitä oppii kun on hereillä
Pinoteksia pintaan, niin vanhakin näyttää ....