Red Line Seal Saver

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

TwelveSpeed
Kylmäkoskelainen
Viestit: 96
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:58
Konekalustoani: 10/60
Paikkakunta: Oulu

22 Elo 2020, 16:15

Otsikon mukaista tiivisteidenelvytysainetta kävin ostamassa sen isomman n. litran pullon.

Mahtaako kannattaa kaataa reilun satasen purkkia Nuhvin peräöljyn sekaan kun toiveena on saada nostolaite pitämään taakan ylhäällä?
Kokemuksia näistä litkuista?

Hankmo 78 nousee kevyesti ylös mutta siirtoajon aikana täytyy tehdä korjausnosto 15-20 sek. välein.

Vetoakseleiden stefat ei vielä vuoda mutta ajattelin josko tuo aine jatkaisi myös niitten ikää.

Voa tumpin tiiviste vuotaa hiukan joten aineen elvyttävää vaikutusta tulisi testattua samalla siihenkin.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

22 Elo 2020, 16:40

Eipä ole omakohtaisia kokemuksia kyseisestä "litkusta".
Mistä kohtaa takaa ylhältä vuotaa ?
Nostolaiteen pysymiseen ylhällä ei yksin ulospäin tapahtuvan vuodon korjaaminen auta.
Reppu irti ja tutkimaan, vahda kaikki O-renkaat / fiiperitiivisteet kummat siellä mahtaa ollakaan.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

22 Elo 2020, 19:17

En lähtis minäkään vetoa lyömään nostolaitteen korjaantumisesta tuolla aineella vaikka se stefavuotoja korjaisikin.
Ota suosiolla auki, hommana se ei kuitenkaan ole mikään kummoinen.
Mukana kuin peräpukama!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

22 Elo 2020, 21:09

En laittais. Muutoin ihan OK aine vissiin, mut nyt käyttötarkoitus ei ole ehkä soppeli.
Voi olla vaikka ventiilivikaa, ja sen nostomännän tiivisteen vaihto on halvempi kuin tuo satasen .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
TwelveSpeed
Kylmäkoskelainen
Viestit: 96
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:58
Konekalustoani: 10/60
Paikkakunta: Oulu

23 Elo 2020, 10:21

Samalla kannen aukaisulla tulisi tosiaan tarkastettua sekin murheenkryyni sokka.
Velimies vaihtoi Nuhviinsa hydr.pumpun ja tiivisteet nostosylinteriin samalla kun käytti banjon irti vetoakselin stefan vaihtoa varten. Nyt pysyy nostolaite ylhäällä ja nostaa kunnolla.
Ite ajattelin päästä "helpolla" mutta lienee toiveajattelua.

Nostolaitteen hallinnasta puheenollen:
Mun Nuhvissa pyörähtelee hallintavivun karan suojaholkki mukana kun vipua kääntää.
Kiristin holkkia tiukemmalle mutta kiristäminen johti siihen että vipu jumittui liikkumattomaksi.
Holkin ollessa löysällä vipu toimii mutta holkki pyörähtelee mukana.
Tuosta ilmiöstä seuraa epätäsmällisyyttä liian kevyen toiminnan takia kun vivun käyttöön ei jarruprikoilla ole merkitystä holkin pyöriessä mukana.
Mitä tuolle kannattaisi tehdä?
Sinänsä venttiili toimii ok. Painepalautuskin pitoasentoon toimii hyvin kun nostolaite saavuttaa ylimmän asennon ja venttiili saa painepiikin.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

23 Elo 2020, 10:41

Käyttövivun jumiin on yleensä 2 syytä. Jo hiljalleen ruostuu jumiin tai toinen mikä mulle usein on tullu vastaan niin se putkiholkki taittuu juurestaan kolhun tms. johdosta. Inhottava purettava jos on kunnolla jumissa, joskus on joutunu laikalla leikkaamaan poikki ja purkuosa tilalle.
Mukana kuin peräpukama!
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

23 Elo 2020, 17:26

Kiristäppäs se suojaputki ensin, muistaakseni tuumainen lista on sopiva siihen.
Liitteet
IMG_0385.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
TwelveSpeed
Kylmäkoskelainen
Viestit: 96
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:58
Konekalustoani: 10/60
Paikkakunta: Oulu

23 Elo 2020, 18:15

Kiitos tuosta hajotuskuvasta.
Tutkitaan asiaa.
TwelveSpeed
Kylmäkoskelainen
Viestit: 96
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:58
Konekalustoani: 10/60
Paikkakunta: Oulu

24 Elo 2020, 20:12

Nyt toimii nostolaitteen vipu niin kuin pitääkin.
Jousiprikat oli jostain syystä reiältään liian isoja ja pääsivät käyttökarassa olevan olakkeen päälle ja hirttivät kiinni suojaholkin päähän.
Korjautui kun laitoin sopivalla reiällä olevan prikat jousilaattojen alle toppariksi.
Ulkopuolisen hydrauliikan vivun irrottaminen paljasti mikä nostolaitteen vivussa oli vikana.
Nyt on hyvä ja sopivan kevyt käyttää eikä suojaholkki pyöri mukana eikä myöskään ahdista vaikka on kunnolla kiinni.
Painepalautuskin toimii molemmissa.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

24 Elo 2020, 20:35

Sillä kolmannella syvyydensäätövivulla säädetään myös nostolaitteen nosto ja laskunopeutta.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
TwelveSpeed
Kylmäkoskelainen
Viestit: 96
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:58
Konekalustoani: 10/60
Paikkakunta: Oulu

25 Elo 2020, 19:10

Mikä merkitys on sillä pienellä pyöreäkantaisella sormiruuvilla jossa on kannan alla jousi pitämässä säädetyssä kohdassa? Tämä siis sen yläasento lukitsimen vieressä. Minun Nuhvista lukitsin on kylläkin hävinnyt.
Ainoa vaikutus minkä huomasin on ulkopuolisen hydr. hallintavivun rajoittuminen alaslasku suuntaan eli samallahan se tietysti rajoittaa paluuöljyn virtaamaa esim. kipistä. Mitä syvemmälle kierretty, sitä enemmän rajoittaa vivun liikettä alaspäin.
Nostolaitteen toimintaan ei tunnu olevan vaikutusta.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

25 Elo 2020, 20:14

"Mikä merkitys on sillä pienellä pyöreäkantaisella sormiruuvilla jossa on kannan alla jousi pitämässä säädetyssä kohdassa? "

Pääjärjestelmän säätöruuvi.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin