BMC 5.1L OEB Kansiremppaa

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Diglo1
Kolmos -nuffisti
Viestit: 14
Liittynyt: 14 Huhti 2020, 17:49
Konekalustoani: Nuffield 342 -65 entisöity. Nuffield 10/60 BMC 5.1 OEB

16 Elo 2020, 18:56

Elikkäs tämmöinen homma menossa ja paljon remonttia jo takana sekä vielä edessä. Neuvoa vailla.
Otin nyt tuon kannen sitten työn alle ja pitää kokeilla nyt tuo suoruus vielä lasin reunaa vasten, mutta mitään viitteitä epäsuoruudesta ei tällä hetkellä näy.
Kone tosiaan tullut mulle ilman kansipahvia ja siellä oli paskaa pintojen välissä ja siitä johtuen kansi ollut suoraan sylinteriputkiin kontaktissa.
Kannessa on muutama sinne kuulumaton painauma, mutta murtumatesti eli ihan tuo CRC crick 110,120 ja 130 kombo ei näytä pahimmissa paikoissa mitään murtumaa.
Olen nyt sitten koti konstein puhdistanut pintaa pintaruosteesta ja jokseenkin yrittänyt päästä niistä painaumista eroon.
Ei ole kuvaa ennen ja jälkeen, mutta on sitten vissi ero miltä se näytti ennen hiontaa. Eihän se silti mitään koneistusta vastaa.
Ennen hiontaa porakoneella ja teräsharjalle perusteellinen kansipinnan käpikäynti.
Ihan olen laittanut paksun vaneri levyn päälle paksun lasin johon liimannut kiinni 60 santapaperia ja siinä päällä vedellyt tuota 40kg? kantta edestakaisin.
Kuvissa näkyy ne paikat josta olen huolissani, että pitääkö viedä kansi pajalle. Kallista lystiä se ei ole, mutta ajattelin jos tuosta pääsee jynssäämällä niin säästää sen 200€.
Itsellä käsitys tästä asiasta on se, että tulirenkaan alla ei saa olla epämääräisyyksiä ja eihän niitä käsittääkseni ole.

Kuvassa 2. Näkyy huonoin sylinteri. Siitä on joskus pudonnut venttiili ja vienyt vähän metallia mukanaan, tämäkään ei ole murtunut. Tuossa kuvan alareunassa kynnen yläpuolella näkyy nyt yksi niistä lovista jotka vähän huolestuttavat. Kynnellä saa kiinni, mutta ei ole tulirenkaan alla eikä se ole leveä, ehkä 10mm. Ilmeisesti tullut siitä kun kansi on ilman tiivistettä laskettu päälle ja esim. ruostetta tai jotain muuta pursetta jääny väliin.
Onko tuollaisella lovella mitään merkitystä vai pitääkö tuota saada pois vielä?
Venttiilien pinnoista sen verran, että niihin ei ole ruostekuoppia syntynyt eli niistä ei tarvitse murehtia.
Liitteet
kuva 4.png
kuva 3.png
kuva 2.png
kuva 1.png
Nuffield 342 -65 kaksoiskytkimellä + entisöity ja Nuffield 10/60 + BCM 5.1 OEB
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

17 Elo 2020, 20:27

Tervetuoloa foorumille Diglo1. Onnittelut kuutoskoneen hankinnasta.
Jokainen tekee tavallaan kannenkin kunnostuksen. Itse käytin kannen koneistamolla, kansi oikaistiin, laitettiin uudet seetit, ventiilinohjarimet, venttiilit, öljytiivisteet ja muutama jousikin vaihdettiin, koneistamolla kansi kasattiin valmiiksi
Muutamia kysymyksiä kunnostukseen liityen: Kuinka syvässä on ventiilit kannessa, kuinka syvät on ensimmäisessä ja toisessa kuvassa olevat syöpymät kannessa, hieman huolestuttaa minuakin nuo, en laittais omaani koneseen tuollaisenaan.
Venttiililautasten yläpinnat ovat sylinterikannen yläpinnan tasalla, tai korkeintaan 0,010" ( 0,254 mm ) sen alapuolella
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Diglo1
Kolmos -nuffisti
Viestit: 14
Liittynyt: 14 Huhti 2020, 17:49
Konekalustoani: Nuffield 342 -65 entisöity. Nuffield 10/60 BMC 5.1 OEB

18 Elo 2020, 18:20

Hei! Kiitos vastauksesta. Olen tuota kantta hionut lisää vielä ja syöpymät vähenivät, mutta ei se kyllä vieläkään ole mieleinen. Eipä noita ilman koneistusta tule ikinä koti konstein saamaan pois se on varma. Venttiilejä en ole mitannut, mutta olen melko varma, että jäävät kannen pinnan alapuolelle. Sivuttaisvälystäkään en ole mitannut, mutta tuossa kävi herran joka joskus on moottoreitakin seppinyt ja niitä siinä heilutellessaan totesi, että vielä voisi olla ikää jäljellä.
Syöpymän syvyyttä en osaa sanoa, alle puoli milliä joka tapuksessa. Ehkä puhutaan lähemmäs millin kymmenesosasta tai jotain sinne päin.
Kannen kyllä muuten varmasti saan itse läpi käytyä vaikka pitäisikin ojureita / venttiilejä vaihtaa. Pitää uppailla ilmoitusta sitten kun keksin mitä tämän kanssa ajattelin tehdä.
Nuffield 342 -65 kaksoiskytkimellä + entisöity ja Nuffield 10/60 + BCM 5.1 OEB
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

18 Elo 2020, 20:43

Kansi oikasuun koneistamolle, ei siitä muuten hyvä tule.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

19 Elo 2020, 15:01

Ei taida tulla suoraa tuolla lailla hinkatessa.
Noista venttiileistä sen verran että varmuudella ovat kannen pinnan alapuolella, yleensä ihan pirun syvällä. Se vaikuttaa käyntiilähtöön uskomattoman paljon kun venttiilit painuu kanteen. Minä olen sopinut koneistamon kanssa että sovittavat venttiilit kanteen tasaisesti ja sitten tasosta niin paljon pois kunnes on sopiva syvyys. Näin olen välttyny istukoiden asentamisesta vanhoihin kansiin.
Tarkasta samalla kannen pinnapulttien juuri, mulla on parissa lohkossa tullu vastaan että jotenkin se yläosan kierre nousee ylös ja jää kantamaan kantta kiristäessä.
Mukana kuin peräpukama!
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

19 Elo 2020, 20:47

Yksi tarkistettava kohta kuutos bmc koneen kannessa. https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Neliveton ... G_2741.JPG
Kansi piti koeponnistaa nesteitten hukkauksen vuoksi, kannatta tarkistaa nuo venttiilkopan pulttien liitokset kanteen, minulla vuoti nesteitä kahdesta eri kohdasta. Vaihdoin kuparitiivisteet, varmistin vielä lognaitin tasotiivistemassalla.
Venttilien varren ja ojaimen välys 0,051-0,074 mm.
Venttilien jousien vapaa pituus, sisempi 45,72 mm, ulonpi 57,15 mm.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Diglo1
Kolmos -nuffisti
Viestit: 14
Liittynyt: 14 Huhti 2020, 17:49
Konekalustoani: Nuffield 342 -65 entisöity. Nuffield 10/60 BMC 5.1 OEB

20 Elo 2020, 21:31

Hei! Kiitos vastauksista. Kyllä minä aloin olla itsekin sitä mieltä että koneistamolle ja eipä tuo hionta kannatusta saanut... Käytin paikallisella sitä ja siellä mitattiin ja todettiin, että pitää koneistaa ihan jo pelkästään suoristamisen takia. 100€ ottaa tuosta hommasta. Koeponnistuksesta ei ollut puhetta.
Venttiilien ja ohjarien välys vaihteli 0,100-0,125mm eli nekin menee vaihtoon. Venttiilit itsessään olivat hyväkuntoiset 8,72-8,73mm pitkin kuluvaa pintaa. Löinkin ne jo pois ja uudet lähtee briteistä tulemaan uusien männän renkaiden, sylinteriputkien jne. kanssa.
En tosin vielä tilaa mitään vielä ennekä tuo kampura tulee koneistamolta jos siinä on jotain ongelmaa mikä estää koko projektin.
Kokeilen läpätä nuo venttiilit kun kerran kontakti pinnat ovat siistit ja oliko kahdessa ns. hakkaumaa, mutta niiden kanssa kärisvällisesti poistaa purseen ja sitten kokeilee läpätä.
Se kuitenkaan ei haittaa yrittää, kun tahna maksaa 5€ ja koneistus 300€... :?
Venttiilien syvyyttä en alkanut mittaamaan, koska se selviää sitten vasta, kun on läppäys ja suoristus tehty.

EDIT: @jamppi Kyllä se kansi sitten koneistetaan niin, että jäädään sinne 0,254-0mm väliin riippuen paljonko koneistus pintaa on ja sitten nuo ruoste kuopat. Lohkosta olen pinnapultit ottanut irti ja viilannut ne kohdat, olihan ne kierteet tulleet ylöspäin.
Nuffield 342 -65 kaksoiskytkimellä + entisöity ja Nuffield 10/60 + BCM 5.1 OEB
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

20 Elo 2020, 22:43

Jos hyvän haluaisi, lohkosta kannenpulttien kierrettä pitäisi porata pois 3-4mm yläosasta, että kierteen yläosa on reilusti lohkopinnan alapuolella alkavana.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Diglo1
Kolmos -nuffisti
Viestit: 14
Liittynyt: 14 Huhti 2020, 17:49
Konekalustoani: Nuffield 342 -65 entisöity. Nuffield 10/60 BMC 5.1 OEB

30 Elo 2020, 19:08

jusape kirjoitti:
20 Elo 2020, 22:43
Jos hyvän haluaisi, lohkosta kannenpulttien kierrettä pitäisi porata pois 3-4mm yläosasta, että kierteen yläosa on reilusti lohkopinnan alapuolella alkavana.....
No joo voisi siihen poralla jonkinlaisen helpotuksen tehdä, mutta en näe syytä ottaa aivan milliä enempää, kun se ei viilallakaan ollut kun ihan pikkasen vaan noussut... sen verran, että näki.
Mutta nyt kun on @jusape herra itse paikalla niin semmoinen kysymys, että voiko leukun 6 mukisesta laittaa tähän nokka-aksilaa?
Meinaan ei sillä muuten mitään, mutta nämä BMC kutoset on korkea kierros koneita ja tehoa ei ala löytymään kun vasta 2000 rpm jälkeen ja ilmeisesti ainoa ero leukkuun on nokka aksila. Tottakai syöttöpumpulla on myös väliä ja Minimecin mekaaninen tuohon on menossa 8,5mm elementeillä... Ja se syy miksi nokka aksila pitäisi vaihtaa (ei siis pakko) olisi, että saataisiin traktorille sopivampi vääntöalue. Onhan tuossa varmasti voimaa jo tarpeeksi, mutta ihan mielenkiinnosta.

EDIT: Vieläkin odotellaan kampuraa jotta saadaan projektia eteenpäin...
Nuffield 342 -65 kaksoiskytkimellä + entisöity ja Nuffield 10/60 + BCM 5.1 OEB
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

30 Elo 2020, 20:21

Ei näitä BMC-kuutosetkoneita voi sanoa mitenkään korkeakierroskoneeiksi.
Tehot, säätimen rajoittamalla kierrosnopeudella 90 hv / 2400 k/min.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Diglo1
Kolmos -nuffisti
Viestit: 14
Liittynyt: 14 Huhti 2020, 17:49
Konekalustoani: Nuffield 342 -65 entisöity. Nuffield 10/60 BMC 5.1 OEB

30 Elo 2020, 20:47

kari t kirjoitti:
30 Elo 2020, 20:21
Ei näitä BMC-kuutosetkoneita voi sanoa mitenkään korkeakierroskoneeiksi.
Tehot, säätimen rajoittamalla kierrosnopeudella 90 hv / 2400 k/min.
No sitten olen saanut väärää tietoa. Itse sain käsityksen, että vakio pumpulla 5,1 OEB saavuttaa 90Hv vasta jossain 2750rpm... Mitään korjaamo käsikirjaa tästä minulla ei ole, mutta jälleen kerran käsitykseni on se, että universal 3 ja 4 manuaalin perusteella ainaskin momentit ovat samat.
Joo kun sanoivat sitä, että nämä BMC kutoset oli optimoitu korkeammille kierroksille, koska olivat kuorma-autoihin tehty taas kun 3 ja 4 motit olivat traktoreille joissa tarvittiin alavääntöä lisää.
No ei sillä nyt joka tapauksessa ole väliä, koska tehoa kierrosalueesta huolimatta on joka tapauksessa enemmän, kuin 3 tai 4 nuhvissa. Ja tosiaan vakio elementit ovat käsittääkseni 7,5mm tuossa alipaine pumpussa, kun taas tähän nyt tulee 8,5mm mekaaninen Minimec ja syöttöä varmaan joutuu kiertämään hiukan alaspäin...
Nuffield 342 -65 kaksoiskytkimellä + entisöity ja Nuffield 10/60 + BCM 5.1 OEB
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

31 Elo 2020, 08:07

Minulla on 5,1 l Mootorin HUOLTOKÄSIKIRJA, lisäksi englannin kielinen korjausohjekirja, niistä nuo tiedot.
Samat momentit ja männänkoot on mitä 3 ja 4 nuhveissa, 342:sessa ja 460:sessä vaihtuu sitten männät jossain vaiheessa 100 mm.
OEB/1 (C.A.V. - suihkutuslaitteet) OEB/2 ( Simms- suiskutuslaitteet)
Tuo minun kone muistaakseni vm.56, CAV suihkutuspumpulla, toisesta en saanut selvää CAV pumpulla tämäkin
Vähän nuoremmat bmc kuutoset on varustettu jakajapumpulla, näistä minulla ei ole manuaaleja.
Viimeksi muokannut kari t, 31 Elo 2020, 19:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Diglo1
Kolmos -nuffisti
Viestit: 14
Liittynyt: 14 Huhti 2020, 17:49
Konekalustoani: Nuffield 342 -65 entisöity. Nuffield 10/60 BMC 5.1 OEB

31 Elo 2020, 14:36

kari t kirjoitti:
31 Elo 2020, 08:07
Minulla on 5,1 l Mootorin HUOLTOKÄSIKIRJA, lisäksi englannin kielinen korjausohjekirja, niistä nuo tiedot.
Samat momentit ja männänkoot on mitä 3 ja 4 nuhveissa, 342:sessa ja 460:sessä vaihtuu sitten männät jossain vaiheessa 100 mm.
OEB/1 (C.A.V. - suihkutuslaitteet) OEB/2 ( Simms- suiskutuslaitteet)
Tuo minun kone muistaakseni vm.65, CAV suihkutuspumpulla, toinen muistaakseni vm.66 CAV pumpulla
Vähän nuoremmat bmc kuutoset on varustettu jakajapumpulla, näistä minulla ei ole manuaaleja.
Elikkäs pitäisi pärjätä tuolla perus manuaalilla sitten. C.A.V suuttimet ainaskin koneesta löytyy ja sillä tuollainen Minimec P4784/2A tuli hankittua. Testausta tosin vaatii... Vuosimallia moottorista en ole löytänyt, vaikka jotain tietoa pitäisi kuutos sylinterin läheltä löytyä.
Nuffield 342 -65 kaksoiskytkimellä + entisöity ja Nuffield 10/60 + BCM 5.1 OEB
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

31 Elo 2020, 15:55

2650 rpm/max
Mukana kuin peräpukama!
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

31 Elo 2020, 19:39

jamppi kirjoitti:
31 Elo 2020, 15:55
2650 rpm/max
Englannin kielisestä korjausohjekirjasta löysin samat lukemat, teksistä en ymmärrä mitään :wink:
BMC kuutosen valmistusajankohta löytyy tuolta.
Liitteet
IMG_0420.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin