BMC 5.1L OEB Kansiremppaa

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

01 Syys 2020, 21:16

Leukun 6-98 koneen nokan pitäisi kaiketi sopia myös BMC 5.1 ja 5.7 koneisiin, nokkalaakerien poraus lie sama.
Aivan kuten Nuffin BMC ( Universal / Four /460 / 10-60 / 4-65 ) moottorin ja Leukun 4/98 koneiden nokat sopii vaihdella ristiin.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Diglo1
Kolmos -nuffisti
Viestit: 14
Liittynyt: 14 Huhti 2020, 17:49
Konekalustoani: Nuffield 342 -65 entisöity. Nuffield 10/60 BMC 5.1 OEB

23 Marras 2020, 21:19

Hei! En ole postannut hetkeen aikaan, mutta nyt mennään tässä vaiheessa: https://photos.app.goo.gl/gGddrcFmo53iSiM49

Syöttöpumpun avaus purku ja putsaus. Elementit ok, yksi palautus jousi poikki se vaihdettu, tiivistesarja laitettu. Pumpun sovitus, uudelleen ajoitus, pumpun vetorattaan keskiön muutos, uudet suutin putket ja taittelu, uudet kärjet, kansi koneistettu, venttiili ohjurit vaihdoin, venttiilit teho läpätty, venttiilivivut heloitin ja tangot sorvattu uuteen mittaan. Ja mitä lie kaikkea siinä on ollut. Mutta tulos oli videolla, ekaksi täys remontiksi minkä olen itse tehnyt lähti ekalla käyntiin.
Nyt pitää vielä vesipumppu laittaa kuntoon, polttoaine letkuja ja moottorin öljynpaineita laskea. Olivat 12kg, mutta johtuu siitä kun laitoin sinne uuden jousen joka oli "trapeeksi" jäykkä. Nyt lähti uusi tähän tarkoitettu tulemaan marjakankaalta.
Jahka saa lämpöiseksi ja öljyt palaa putkista pois niin näkee lopputuloksen.

Ja hei, kone on VM 16.3 -56 :)

Syöttöpumpun sai ajoitettua, kun etsi ensin milloin ykkös sylinteri on täysin yläasennossa vei sen tuohon 28 asteen merkkiin ja pumpun vastaavan elementin päältä tavarat pois niin pääsee nafta liikkumaan vapaasti. Pumpataan naftaa ja käännetään pumppua kunnes ei naftaa enää tule ulos. Sitten vaan ratas kiinni ja ketjulla mahdollisimman lähelle ja jos ei mennyt niin sitten hiukan aikaisemmalle. Uudemmat moottorit näillä mekaanisilla pumpuilla on 25 astetta ennakko niin kunhan osuin 28-25 väliin niin se riitti mulle, kun ei ollut säätökoplinkia.
Pumppu on Minimec P5130-4 8,5mm elementeillä ja soppaa näyttäis olevan tarpeeksi. Iskujärjestys sama kuin tällä moottorilla.
Venttiiliohjurit oli vain hakata ulos ja uudet sisään.
Venttiileistä leikkasin ne siivet pois ja mitään kiilaa ei silloin tarvita ohjureissa. Uudet venttiilit saa joko ilman tai kuinka vaan, mitään käytännön eroa niillä ei ilmeisesti saada.
Kerrottavaa riittäisi kirjaksi asti mitä kaikkea tälle on pitänyt tehdä. Käytännössä KAIKKI, mutta on se ollut mukavaa touhuta ja tuloskin näkyy.
Tosiaan se oli kylmäkäynnistys -3 astetta ilman pakkosyöttöä ja oli se ihme kun se heti hurahti ja kävikin vielä koskematta pumppuun.
Nuffield 342 -65 kaksoiskytkimellä + entisöity ja Nuffield 10/60 + BCM 5.1 OEB
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

24 Marras 2020, 16:47

Hyvällä mallilla näyttää olevan bmc kuutoskoneen remontti.
Kyllä se on nöyrä lähtemään käyntiin, keväällä talven jäljiltä kokeilin ilman pakkosyöttöä, pärkähti käyntii niin kuin olis juuri ajosta pysäytetty.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Diglo1
Kolmos -nuffisti
Viestit: 14
Liittynyt: 14 Huhti 2020, 17:49
Konekalustoani: Nuffield 342 -65 entisöity. Nuffield 10/60 BMC 5.1 OEB

25 Marras 2020, 17:07

Tänään vaihdoin uuden öljypumppuun kuuluvan ohivirtaus venttiilin jousen siihen kuuluvaan ja paineet laski 3-4kg maastoon kylmänä tyhjäkäynnillä. Pitää nyt seurata vaatiiko säätöä vaiko homma tällä selvä.
Uskalsin vedet sisässä käyttää vähän pitempään 1-2min, mutta savuutus ei lakannus ja käy ryntäillen jos antaa kaasua.
Pitää nyt vielä asennella vesipumput, termostaatit jne. sekä tuolta kaivoin vanhan syylärin ja käyttää kone oikeasti lämpöiseksi ja tarkastella paraneeko käynti.
Yksi mahdollisuus huonolle käynnille on ilmaa pumpussa. Tuo nafta valuu pullosta nyt omalla painollaan eli sekin voi olla syy. Pitääpä tuokin laittaa kuntoon.
Syöttöä voi kokeilla vähentää. Ennakkoa en oikein epäile syylliseksi. Venttiilivälykset käydä vielä läpi jne...
Syöttöpumppu myytiin minulle viallisena ja kun sen otin auki niin ainoastaan no. 6 sylinterin elementin paluujousi oli poikki, mutta elementit hyvät ja muutenkin hyvän näköinen sisältä.
Onhan siinä pieni mahdollisuus, että syöttöpumpun keskipako säädin falskaa....
Nuffield 342 -65 kaksoiskytkimellä + entisöity ja Nuffield 10/60 + BCM 5.1 OEB
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

25 Marras 2020, 18:14

Huoltokäsikirjasta
Öljynpaineet:
Tyhjäkäynnillä (n. 550 k/min n. 1,4 kg/cm2.
Normaalikierrosnopeudella (n.2000 k/min) tai 48 km/t suoralla vaihteellan.2,8 kg/cm2.

Humpaavaa käyntiä voit säättää alipainekopan päässä olevasta mutteri /akselista.
Avaa mutteri ja käännä akselia jompaan kumpaan suunta, kun käy tasaisesti lukitse mutteri.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Diglo1
Kolmos -nuffisti
Viestit: 14
Liittynyt: 14 Huhti 2020, 17:49
Konekalustoani: Nuffield 342 -65 entisöity. Nuffield 10/60 BMC 5.1 OEB

25 Marras 2020, 18:40

Ei ole alipaine pumppua tässä koneessa, täysin mekaaninen niin kuin videolla ja kuvissa näkyy.
Paineita säätelen tarkemmin, kun saan koneen kunnolla lämpöiseksi. Oma 342 paineet ovat aina olleet 3-4kg välissä niin kauan, kun se on se on talossa ollut, ensin paapalla -> isällä ja nyt minulla. Paineet ei nyt huoleta, mutta säätelen niitä kyllä vielä.

EDIT: Koska nafta valuu omalla painollaan niin on mahdollista, että koska nostopumppu ei tuo naftaa paineella syöttöpumpulle niin ongelmat johtuvat siitä. Pitää laittaa niiden väliin putki ja katsoa mitä sitten tapahtuu...
Nuffield 342 -65 kaksoiskytkimellä + entisöity ja Nuffield 10/60 + BCM 5.1 OEB
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

25 Marras 2020, 19:43

6 syl. Tyhjäkäynnillä (n. 550 k/min n. 1,4 kg/cm2.
Normaalikierrosnopeudella (n.2000 k/min) tai 48 km/t suoralla vaihteellan.2,8 kg/cm2.

3 syl.1,4 kg/cm2 tyhjäkäynnillä, 3,5 kg/cm2 2000 r/ min

4 syl. 2,11kg/cm2 tyhjäkäynnillä 2,46 kg/cm2 2000 r/ min
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Diglo1
Kolmos -nuffisti
Viestit: 14
Liittynyt: 14 Huhti 2020, 17:49
Konekalustoani: Nuffield 342 -65 entisöity. Nuffield 10/60 BMC 5.1 OEB

19 Elo 2021, 17:24

Anteeksi, etten ole ollut aktiivinen, mutta elämä on hektistä. Laitan tähän nyt missä mennään, liitteenä video.

https://youtu.be/AllJLavrZgo

Elikkäs kone tuntuisi pelaavan kun pumppuun vaihtoi punttia ja otti toisen lehtijousen pois. Paineet on 2-3,5kg lämpöisenä.

Syöttöä on liikaa, mutta teen säätöjä sitten kun joutaa.
Nuffield 10/60 pohjalle tehty, runko jatkettu U-palkilla. Kytkin levy vaihdettu, muuten kaikki vanhat hilppeet nususta.
Sanotaan näin, että liikkuu :D
Nuffield 342 -65 kaksoiskytkimellä + entisöity ja Nuffield 10/60 + BCM 5.1 OEB
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

20 Elo 2021, 10:35

Hienostihan tuo näyttää hörähtelevän :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Diglo1
Kolmos -nuffisti
Viestit: 14
Liittynyt: 14 Huhti 2020, 17:49
Konekalustoani: Nuffield 342 -65 entisöity. Nuffield 10/60 BMC 5.1 OEB

20 Elo 2021, 23:02

EI ole vielä kummempia sisäänajoja tehty, mutta tuossa on vielä seppimistä mm. jarrujen osalta ja toffeet pois perästä. Ohjaus falskaa, perus ratin laakerin vaihto ja stefat, mahdollisesti puslat.
Toinen konepelti jostain jatkoksi ja sitten pakosarjan vänkyröiden hitsoota. SÄHKÖT.
Ja tuntuisi, että vaihteisto laittaa hiukan vastaan, että saattaa olla joku laakeri mennyt, pitää tutkia sekin.
Nuffield 342 -65 kaksoiskytkimellä + entisöity ja Nuffield 10/60 + BCM 5.1 OEB
Diglo1
Kolmos -nuffisti
Viestit: 14
Liittynyt: 14 Huhti 2020, 17:49
Konekalustoani: Nuffield 342 -65 entisöity. Nuffield 10/60 BMC 5.1 OEB

23 Elo 2021, 23:34

kari t kirjoitti:
20 Elo 2021, 10:35
Hienostihan tuo näyttää hörähtelevän :wink:
Onkohan tuo harmaan / lievästi sinertävän savun pöllähtäminen kaasuttaessa tuttua?
Voisiko ruokaa olla liikaa? Max syöttöä toin 1,5 kierrosta alas, mutta ei vaikutusta, vaatisi varmaan elementtien haarukoiden säätöä. Kärjet BDLL150S6582, vanhat BDLL150S6144 ja paineet säädetty 180 bar.
Tai sitten pumpun ennakko hiukan myöhässä vaikka se on aika tarkkaan säädetty 26 asteeseen tällä konstilla: https://www.youtube.com/watch?v=XGyok0Ra13k
Tässä kutos koneessa verrattuna kolmos ja nelos koneeseen erikoista oli, kun varmistin männän olevan TDC 1-sylinteristä niin vauhtipyörän TDC tuli suoraan ylöspäin... Lohkoon tussilla merkki ja kääntää vauhtipyörää 28-25 väliin jolloin pumpun rattaan hammas osui ketjun lenkkiin. Taitaa hypätä sen ~2 astetta per hammas tai enemmän.
Ennakko pitää muutenkin säätää ottamalla ratas pumpusta irti ja tehtävä hampaalla hyppäys. Kiristin ei anna niin paljon periksi, että sen voisi "madella" rattaan päällä. En siis sitä ole ensimmäisenä tekemässä...
Pumppu on SIMMS Minimec P5130-4 eli leveä etulaipallinen joka siis sovite palalla sovitettu suoraan lohkoon ja sitten rattaan keskiö sorvissa väännetty pumpun koplingista.
Pumpun väljyydestä ei ole merkkejä. Perustelen tätä sillä, että öljy ei lisäänny mitä nyt olen konetta käyttänyt ja sedän valmetissa elementit kusi läpi melkoisesti eikä se aiheuttanut savuuttamista.

Jos onkelma ei liity pumppuun niin sitten öljyä pääsee renkaiden läpi, mutta kone ei kuumanakaan huohota juuri yhtään vaikka sisäänajoa ei ole vielä tehty, vain koe käytetty. Tai sitten venttiilien vartta pitkin, mutta uudet ohjurit ja kumit. Vanhat venat kävi vielä.
Huomasin tuossa tänään, että kansipahvi oli painunut kasaan aika paljon vaikka konetta ei oltu käytetty ja piti tänään tehdä jälkikiristys (teen vielä toisen sitten aikaan päästä) ja sitten venttiilien säätö menee uusiksi. En tosin usko, että se voisi olla syy, kun ei jäähdytysneste värjäänny...
Kuitenkin sinertävä vivahde viittasi polttoainepuoleen tai öljyn syöntiin.
Konehan on siis uudelleen putkitettu ja rengastettu, vanhat männät käytetty uudelleen kun niissä ei renkaiden välykset olleet pielessä ja eivät olleet merkittävästi kuluneet.
Alakerta kaikki uutta, kampi koneistettu.
Venttiilivivutkin heloitin ja kärjet hiottu.
Nuffield 342 -65 kaksoiskytkimellä + entisöity ja Nuffield 10/60 + BCM 5.1 OEB
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

24 Elo 2021, 19:14

Tuossapa minun BMC kuutosen käyntiääniä.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Neliveton ... %A4net.MOV
Pumppu käytetty tarkastuksella Wihelän Konepajalla Oulussa. Kalibroitu/säätötarkastettu, suutimet BDLL150S6649.
Täydellisen koneremontin jälkeen pääasiassa kevyttä ajoa, arvio vajaat 50 h, jonkin verran on tullut kokeiltua mitä kulkee. Metsäajoa noin 30 - 40 h, lähes tyhjäkäynnillä, pakoputkesta roiskii öljyä noilla ajoilla.
Esm. Oulaisten raissulta tultaessa ei öljyä ruiskinut eikä huohottanu nimeksikään.
Oma arvio. raskasta kovilla kierroksilla ajoa, niin eiköhän rupea sylinteriputket / männä hakemaan pikkansa.
Kaikki uudet osat JCL-Techiltä, laatu mielestäni ei hyvä.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Diglo1
Kolmos -nuffisti
Viestit: 14
Liittynyt: 14 Huhti 2020, 17:49
Konekalustoani: Nuffield 342 -65 entisöity. Nuffield 10/60 BMC 5.1 OEB

24 Elo 2021, 22:49

kari t kirjoitti:
24 Elo 2021, 19:14
Tuossapa minun BMC kuutosen käyntiääniä.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Neliveton ... %A4net.MOV
Pumppu käytetty tarkastuksella Wihelän Konepajalla Oulussa. Kalibroitu/säätötarkastettu, suutimet BDLL150S6649.
Täydellisen koneremontin jälkeen pääasiassa kevyttä ajoa, arvio vajaat 50 h, jonkin verran on tullut kokeiltua mitä kulkee. Metsäajoa noin 30 - 40 h, lähes tyhjäkäynnillä, pakoputkesta roiskii öljyä noilla ajoilla.
Esm. Oulaisten raissulta tultaessa ei öljyä ruiskinut eikä huohottanu nimeksikään.
Oma arvio. raskasta kovilla kierroksilla ajoa, niin eiköhän rupea sylinteriputket / männä hakemaan pikkansa.
Kaikki uudet osat JCL-Techiltä, laatu mielestäni ei hyvä.
Kansi on nyt kirrattu ja venat laitettu uusiksi, ei vaikutusta. Osat on EMMARK UK puljusta, kampi piti kiertokankien kohdasta hioda 0,60 ali mittaan ja viralliset laakerit on vain 0,40 asti. EMMARK pelasti päivän. Laadusta en osaa sanoa, mutta en huonoksikaan sanoisi. Männän renkaat vaikutti jäykiltä, mutta välykset jäi sinne 0,50 maastoon vaikka 0,35 haettiin. On se kuitenkin parempi, kuin se 1,5mm mitä tuli ulos kun konetta purki :D Ja tosiaan ei huohota.
Vanhat männät tosiaan kelpuutin, kun renkaat istui hyvin ja ei ollut kulunut ovaaliksi tai sitemmin mistään paljoa. Tässä tietenkin säästi jonkun satasen.
Loput osat on sitemmin marjakankaalta tai tuolta tractor spare partsilta (onneksi ennen UK veroja).
Pitää nyt sitten tosiaan tunteja laittaa sisään ja jos on intoa niin kokeilla sitä ajoituksen säätöä vielä jos ei ala savut muuttumaan.
Nuffield 342 -65 kaksoiskytkimellä + entisöity ja Nuffield 10/60 + BCM 5.1 OEB
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

25 Elo 2021, 05:16

Jonkinverran vaihtelee nuo suutinkärjet, minä laitoin BDLL150S6571 eli majorin kärjet.
Mukana kuin peräpukama!
Diglo1
Kolmos -nuffisti
Viestit: 14
Liittynyt: 14 Huhti 2020, 17:49
Konekalustoani: Nuffield 342 -65 entisöity. Nuffield 10/60 BMC 5.1 OEB

16 Syys 2021, 20:41

Tuli otettua etuluukku auki ja kokeilin siirtää hampaalla ensin aikaisemmalle, mutta sitten ei meinannut lähteä käyntiin. Sitten hammas taaksepäin siitä mitä alunperin oli ja nyt lähtee todella hyvin käyntiin sekä savuutus väheni. Vähän niin kuin röpöttäisi, mutta vastaa kaasuun silti nöyrästi.
Luulempa, että jätetään noille asetuksille, koska lähemmäs oikeaa sitä ei saa kyseisellä sovituksella.
Vuotoja tuossa tukkinut ja semmoista näpräämistä, mm. ilman putsatin naittaminen nyt tämän kutos koneen erilaisen imusarjan kanssa. Seuraavaksi sähköt, renkaiden vaihtoa, kone pellin jatkoa jne.
Vaihteiston puolellekkin pitäisi kurkata, jarrut jne.
Hommaa riittää, mutta tuo henkisesti rasittavin vaihe takana. Jännittihän tuo kun vanhaa sovitetaan vanhaan :mrgreen:
Nuffield 342 -65 kaksoiskytkimellä + entisöity ja Nuffield 10/60 + BCM 5.1 OEB
Vastaa Viestiin