Nuffi 4/65 vesikierto

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

joka75
Mini -nuhvisti
Viestit: 6
Liittynyt: 23 Heinä 2011, 20:02
Konekalustoani: Nuffield 4/65
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

19 Tammi 2020, 12:28

Olen huoltamassa traktoriani ja ajattelin sammalla poistaa letkuhässäkkä lämmittimen ja korvata sen lohkolämmittimellä.
Ongelmana on ainakin se, että kuuluuko kuvassa merkittyihin letkuyhteisiin, tulpat, hanat vai letku.
Näitten letkujen välissä oli kiinni letkulämmitin ja letkua noin 1,5 metriä.
Liitteet
IMG_20200119_115709.jpg
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

19 Tammi 2020, 13:15

Tulpat. Vanhemmissa termatrikoteloissa ei edes ole kuin lämpömittarille paikka.
Mukana kuin peräpukama!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

20 Tammi 2020, 00:22

Ns "oikeaa" lohkolämmitintä ei noihi saa edes asennettua oikein, letkutyyppinen lämmitin melkein ainoa järkevä vaihtoehto.
Lohkossa kun ei ole mitään paikkaa, mihin vastuksen saa asennettua.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
NuffiPekka
Nuhvitietäjä
Viestit: 407
Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
NLCF r.y jäsen Nro: 218
Paikkakunta: Perho

20 Tammi 2020, 17:11

Niimpä onkin, hankala varsinaista lohkolämmitintä saada mutta eikös tuossa lohkon takapäässäkin ole vesitila proppu. Vanhemmissa siinä oli laskuhanakin. Jos on toimiva letkulämmitin niin laita se vaan niin että alaliitos sieltä lohkon takaosasta ja ylälliitos tuonne termarikoteloon niinkuin se on ollutkin. Neste kiertää koko lohkossa ja lämpenee tasaisesti ja tehokkasti. Ja tietysti järkevänmittaisilla letkuilla mutta niin että lämmitin jää alemman liitoksen alapuolelle ja ylös menevä letku nousee ilman suurempia mutkia sinne termarikoteloon. Hyvä tulee. :D
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

20 Tammi 2020, 17:44

Minulla on Leukussa 1500w letkulämmitin, 20 minuuttia ja lumet sulaa konepelliltä :D
Voi tehä nopeita lähtöjä 8)
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

21 Tammi 2020, 14:41

NuffiPekka kirjoitti:
20 Tammi 2020, 17:11
Niimpä onkin, hankala varsinaista lohkolämmitintä saada mutta eikös tuossa lohkon takapäässäkin ole vesitila proppu. Vanhemmissa siinä oli laskuhanakin. Jos on toimiva letkulämmitin niin laita se vaan niin että alaliitos sieltä lohkon takaosasta ja ylälliitos tuonne termarikoteloon niinkuin se on ollutkin. Neste kiertää koko lohkossa ja lämpenee tasaisesti ja tehokkasti. Ja tietysti järkevänmittaisilla letkuilla mutta niin että lämmitin jää alemman liitoksen alapuolelle ja ylös menevä letku nousee ilman suurempia mutkia sinne termarikoteloon. Hyvä tulee. :D
Ei lohkossa ole mitään paikkaa mihin laittaisi. Joissain uudemmissa, en tiedä oliko 4/65 koneissa jo, mut 98-sarjan leukuissa on kannessa 1 kierretulppa, johon vastuksen voi laittaa, mut kovin on ylhäällä se, kun kannessa .....

Ite laittanut letkuja niin, että tyhjennyspropun reikä ( se on syvemmätä vain 1/4" eli 6.35mm ) kairannut 8mm reiäksi, porannut kanteen keskimmäisen ja taaimman pakokanavan väliin reiän, siihen G3/8" kierre ja putki, kierre päässä, suoraa osaa n.10cm ja 90ast mutka alaspain ( niin etä rautaputki koukkaa pakosarjan ulkopuolelta alaspäin )
Tähän letkulämppäri sitten väliin. Termostaattikotelo sinänsä huono paikka, kun kuuma vesi menee suoraan termostaatin alle, jossa ilmanpoistoreikä tietty, niin osa tehosta menee suoraan ylävesiletkuun / syyläriin.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

21 Tammi 2020, 17:26

Viime perjantain valmistelin kolmosnuhviin kunnostettua kantta. Tuoho reikää ajattelin laitta letkulämmitäjältä tulevan paluuletkun, letkulämmitäjälle tulee nesteet tyhjennyspropusta.
3/4" UNF kierre tuossa reiässä.
Liitteet
IMG_3009.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

21 Tammi 2020, 23:49

IMG_20190123_164925.jpg
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

22 Tammi 2020, 18:48

Epäiletkö etteikö ole 3/4" jusape :?:
Liitteet
IMG_3021.JPG
IMG_3022.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

22 Tammi 2020, 22:14

Olenko jotain muuta , jossain kohtaa muka väittänyt, etteikö tuossa kohtaa ehkä olisi :?:
Vinkkaa kohta, jossa olisin jotain muuta väittänyt ?

Tai muutenkaan noiden orkkis-tulppareikien kierteitä kommentoinut :?:

Tuo laittamani kierteytyskuva on ihan kannen kylkeen, itseporaamaani reikään tehtyä kierteytystä, jolloin letkun alalähtö ja kuuman linjan meno takaisin moottoriin on samalla puolen moottoria.
Eli PAKOSARJAN PUOLELLA eikä kuvasi mukaisella imusarjan puolella ......

Mittaanpa päivällä tuon G3/8" kierretapin mitat, mitä onpi ..... Mut lie kierre kuitenkin liki samaa ulkomittaa kolmevarttisen mitan kanssa, mut nousu voinee olla eri , mitä 3/4" UNF kierteessä ....
Viimeksi muokannut jusape, 23 Tammi 2020, 18:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

23 Tammi 2020, 15:44

G3/8 on n.16.8mm ja ilmeisesti tarkasteluni mukaan 18 kierrettä tuumalle.
Ilmeisesti sama kierre kuin joidenkin moottorien tyhjennyspropussakin.

Kun 3/4" UNF on 16 kierrettä tuumalle , ja 5/8UNF on kans eri kierteellä .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

24 Tammi 2020, 20:57

kari t kirjoitti:
22 Tammi 2020, 18:48
Epäiletkö etteikö ole 3/4" jusape :?:

Tähän vielä kyllä kaipaisin Karilta selvennystä, että missäkohtaa olen väittänyt ettei tuo imusarjan vierellä oleva kierre olisi 3/4" , vaikka pikkujuttu onkin ......

Ja että jos huomaa, että on ollut väärässä tai puhunut eri asiasta, eikö sitä voi myöntää, ja sanoa, tai korjata "näkemystään" ?
Koska ja kun, missään vaiheessa tuosta G3/8 kierteestä en ole sanonut, että se olisi alkuperäinen kierre, siis kannessahan tuossa kohtaa, pakosarjan puolella, EI ole edes mitään tulppaa tai kierrettä tehtaan jäljiltä.

Just tän tapaiset asiat on satavarmasti niitä, joihin kyllä puutun ( ja pahoitan mieltäni ) , niin pitkään kun viitsin täällä olla ja kirjoitella.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

24 Tammi 2020, 21:27

Ajattelinoahan vain tuosta kun laitoit oma kuvasi, etkä kirjoittanut mittään, että epäilet tuota 3/4" kierrettä.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Tuusaaja
Proto suunnittelija
Viestit: 185
Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major

25 Tammi 2020, 22:42

Lainataanpa vähän aihetta.

itsellä ei ole kummassakaan nuffissa minkäänlaista lämmitintä.
Tuossa 98/NT sekasikiö moottorissa on kannen takapäässä tuo kolmivarttinen putkikierre.
onko kellään tietoa mikä vastus tuohon passaa?
sen näköinen paikka että vastuksen täytyy tehdä jyrkkä mutka heti tulpan jälkeen tai muuten toppaa seinään.

Valmetti on tähän asti saanu hoitaa lumityöt kun en kylmiltään ole noita muita viittiny rääkkäillä :(
Valmetti ainut missä on toimiva lohkolämmitin.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

25 Tammi 2020, 22:53

kari t kirjoitti:
24 Tammi 2020, 21:27
Ajattelinoahan vain tuosta kun laitoit oma kuvasi, etkä kirjoittanut mittään, että epäilet tuota 3/4" kierrettä.
Kuvaa edeltävässä viestissänihän juuri kerroin, että kanteen itseporattu reikä ja nimenomaan pakosarjan puolella.
Alkuperäisreiäthän ( kierre tai peltitulppa ) ovat imusarjan puolella. Myös joissain kansissa on ehkä pakosarjan puolella ns. "pakkasproput".
En saa asiaa nyt varmistettua paikallaan olevista, tai irtokansista, kun olen muutaman kilsan päässä pajalta ja osavarastoista.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin