Öljypumpun toimivuuden testaus

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

03 Tammi 2020, 22:33

Miten se käytännössä tapahtuu? Miten korjautan tuon liitoksesta repeytyneen sihdin. olisikohan mahdollista juottaa vaikka messingillä?
https://aijaa.com/IFa8fL
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

03 Tammi 2020, 23:32

Tuo on huono sihtimalli, ainaki talvella ja jos on vähänkin paksut öölit koneessa .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

03 Tammi 2020, 23:49

Jossakin kuvassa näin muistaakseni oli kantikas. Onko sihtiä sitten oltava ensinkään, jos poistais sen ? Onko yleensä kaikissa muissa traktoreissa tuo sihti? :?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

04 Tammi 2020, 10:37

Tuossa öljypumpun tarkastus / korjaus ohjeet, ohjeet tosin leukun korjausohjekirjasta samat tekniset tiedot kuten nuhveissakin.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+%C ... usohje.PDF

Sihdin voit korjata esim. Isompi peltilätkä putkessa olevaan lätkään joko juottamalla, hitsaamalla taikka pop niiteillä kiinni, peltilätkä verkkoon pop niiteillä kiinni.
Älä poista sihtiä, nykypäivän öljyt 10/40:set taikka 10/30:set tuskin niin paksuja etteikö menis noista sihdeistä läpi.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

04 Tammi 2020, 21:11

Popniitillä kiini, sihdin sisäpuolelle vastakappale niin kestää. Aattelin voidaanko pumppua testata käytännössä kun se on irrallaan? Öljyä putkesta sisälle ja ratasta pyörittäen.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

04 Tammi 2020, 22:29

Ei sit oikein voi mitenkään testata.
Ainut vaihtoehto on purkaa, katsoa pesien ja rattaiden naarmuttomuus, ja mitata pesien ja laakereiden sekä rattaiden kuluneisuus, eli kuinka tiiviit on pesään, myös hammastuksen keskinäinen sekä rattaan-pesän välinen välys
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

04 Tammi 2020, 23:15

Katselin Marjakankaalta ja IKH:ta löytyykö öljypumppuja. Ilmeisesti kestävä koska ei myynnissä ainakaan 4/60 malliin.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

04 Tammi 2020, 23:27

Pura se vanha ja kato onko pahoja kulumia. Jos ei niin paikalleen vaan.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

04 Tammi 2020, 23:34

Joo kyllä tietenkin läpikäyn tuon pumpun, koska kone ollut kymmenkunta vuotta käyttämättä.
Jossakin on nuffiin pumppu ollut myynnissä muistelen, mutta missä. kiertokanki ei kauppaa myöskään.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

05 Tammi 2020, 09:40

Tuolta olis löytynyt öljypumppuja, käsittäkseni on kunnostettuja, koska olisi pitänyt laittaa pumppu tilalle, en kuitenkaan tilannut tuolta. On itselläkin muutamia pumppuja jemmassa, joten tarkastan ja kunnostutan omat pumput.

http://www.jcl-tech.dk/EnglishVersion/N ... eParts.htm

Hahton Maurilta haki "nivalasse" käytetyn / tarkastetun öljypumpun fourriin muutamia viikoja sitten.
Asennuksen jälkeen paineet tarkastettu nuhvi omalla ja toisellakin painemittarilla, molemmat mittarit näyttäneet samoja noin 2,5 kg / cm2 paineita.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

05 Tammi 2020, 14:23

Koitan itsekkin hommata valmiiksi huolletun pumpun. Koko tää nuffieldin koneoppi on mulle niin uutta vielä, senkin takia, ja tuo sihtikin samalla jos maurilla vielä löytyy. Kun on aikaa opettelen tuon öljypumpun tarkistuksen.
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

09 Tammi 2020, 18:59

jusape kirjoitti:
04 Tammi 2020, 22:29
Ei sit oikein voi mitenkään testata.
Ainut vaihtoehto on purkaa, katsoa pesien ja rattaiden naarmuttomuus, ja mitata pesien ja laakereiden sekä rattaiden kuluneisuus, eli kuinka tiiviit on pesään, myös hammastuksen keskinäinen sekä rattaan-pesän välinen välys
https://aijaa.com/9MMh90 Sihti nyt korjattu osia ootellessa.
Huomenna avaan öljypumpun. Kyselen taas sitten kuvien kanssa jos en pärjää. Kyllä tuo öljypumppu täytyy minunkin opiskella kunnolla. :cry:
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

09 Tammi 2020, 21:55

Eilen värkkäsin noitten öljypumppuja parissa, vaihtelin sisähiluja. Lopputulos, yksi hyvä tuollaisenaan, kahta joutuu käyttämään koneistuksella. Yhdestä pesää mataloittaa, toisesta sisähiluista sovittaa ulkokuoriin.
Tuo missä valkoinen rätti menee 61:seen kolmosnuhviin lähipäivinä
Liitteet
IMG_2968.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

09 Tammi 2020, 22:27

mikael kirjoitti:
09 Tammi 2020, 18:59
jusape kirjoitti:
04 Tammi 2020, 22:29
Ei sit oikein voi mitenkään testata.
Ainut vaihtoehto on purkaa, katsoa pesien ja rattaiden naarmuttomuus, ja mitata pesien ja laakereiden sekä rattaiden kuluneisuus, eli kuinka tiiviit on pesään, myös hammastuksen keskinäinen sekä rattaan-pesän välinen välys
https://aijaa.com/9MMh90 Sihti nyt korjattu osia ootellessa.
Huomenna avaan öljypumpun. Kyselen taas sitten kuvien kanssa jos en pärjää. Kyllä tuo öljypumppu täytyy minunkin opiskella kunnolla. :cry:
Aikanaan tein omaan 460 koneeseen tuolle vastaavalle vaakapurkille peltisestä säilykepurkista puolikuun ympärille, öljyn imun varmistukseksi.
Nykyisin siellä on ihan toisentyyppinen imusiivilä ja rakenne .......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

10 Tammi 2020, 21:43

kari t kirjoitti:
04 Tammi 2020, 10:37
Tuossa öljypumpun tarkastus / korjaus ohjeet, ohjeet tosin leukun korjausohjekirjasta samat tekniset tiedot kuten nuhveissakin.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+%C ... usohje.PDF

Sihdin voit korjata esim. Isompi peltilätkä putkessa olevaan lätkään joko juottamalla, hitsaamalla taikka pop niiteillä kiinni, peltilätkä verkkoon pop niiteillä kiinni.
Älä poista sihtiä, nykypäivän öljyt 10/40:set taikka 10/30:set tuskin niin paksuja etteikö menis noista sihdeistä läpi.
Kävin nyt tuota pumppua läpi ja epäilystäni huolimatta tuo mittomiseni kyllä luonnisti. Roottorin välykset kyllä hyvät kuten päittäiskin välys. Tiivistettä ei ollut rungon ja kannen välissä ja tuskin kuuluukaan luulisin? Käyttöakselissa ei väljyyttä mielestäni. Varoventtiilin jousi hiukan kulumaa parissa kohdin ulkosyrjällä, ei kulumia muutoin näkynyt. Nuita paineita siitä en pysty mittaamaan Tiiviste vain tehtävä tuohon putkiosaan joka kiinnitetään pumppuun. Jokunen valokuva.
https://aijaa.com/97RGWv https://aijaa.com/2mtKdc https://aijaa.com/aF3j5m https://aijaa.com/nRGQt9
Vastaa Viestiin