Sivu 3/3

Re: kiilahihnapyörän saatavuus

Lähetetty: 31 Joulu 2019, 16:42
Kirjoittaja mikael
Mulle tietenkin kaikki uutta tietoa en ole ennen auton enkä traktorin koneisiin perehtynt saati avannut koneita. Moottorisahat, moottorikelkat ja mopot niitä kyllä remontteerannut ainoastaan 8)

Re: kiilahihnapyörän saatavuus

Lähetetty: 31 Joulu 2019, 20:15
Kirjoittaja jusape
jamppi kirjoitti: 31 Joulu 2019, 14:30
jusape kirjoitti: 31 Joulu 2019, 11:38 Juu putkissa on pien ura olakkeen alapuolella. Terävä nurkka olisi heikompi rakenne kuin pyöreäpohjainen ura tuossa kohden. Siihen ei kuulu o-rengasta.

Pitää mitata noit olakekorkoja, n.12kpl putkia on pajan lattialla, sekä 114 ja 117mm koon .....
Ei taida olla kyse kestävyydestä tuossa vaan on koneistustekninen asia tuo ura.
Sillä on saatu eliminoitua nurkan pyöreys pois eikä kanna sieltä nurkasta.
Tämäkin on totta, valmistusteknisesti helpompi, mutta myös se on totta, että terävä nurkka on helpommin poreen, tms vaurion alkulähde, kuin vaikka ohuempi materiaali pyöreillä muodoilla.....

Esimerkkinä nyt vaikka kun aikanaan nesteytetyn maakaasun ( kaasun nestemäisen muodon lämpötila n. -163ast celsiusta ) LNG-tankkereita Pernon telakalla -90 luvulla tehtiin, kaasusäiliöpallon ( ID 40.44metriä ) ohuimmissa kohdissa materiaali oli luokkaa 31mm, paksuimmillaan 179mm, niin pinnassa ei siellä 30mm osalla, tai missään muuallakaan ei saanut olla mitään terävää naarmua, kolhua tms muutakaan.
Mutta silti vauriokohtia tai hitsuusaumojen vierustoja, sai hiota jopa 3mm kuopalle jouhevin kaarteineen, paksuuden mennessä silti jopa sen 10% lähtökohtaa ohuemmaksi sieltä ohuimpien levyosien kohdalta ( DNV yms luokituslaitokset hyväksyneet )

Re: kiilahihnapyörän saatavuus

Lähetetty: 31 Joulu 2019, 20:45
Kirjoittaja jamppi
jusape kirjoitti: 31 Joulu 2019, 20:15
jamppi kirjoitti: 31 Joulu 2019, 14:30
jusape kirjoitti: 31 Joulu 2019, 11:38 Juu putkissa on pien ura olakkeen alapuolella. Terävä nurkka olisi heikompi rakenne kuin pyöreäpohjainen ura tuossa kohden. Siihen ei kuulu o-rengasta.

Pitää mitata noit olakekorkoja, n.12kpl putkia on pajan lattialla, sekä 114 ja 117mm koon .....
Ei taida olla kyse kestävyydestä tuossa vaan on koneistustekninen asia tuo ura.
Sillä on saatu eliminoitua nurkan pyöreys pois eikä kanna sieltä nurkasta.
Tämäkin on totta, valmistusteknisesti helpompi, mutta myös se on totta, että terävä nurkka on helpommin poreen, tms vaurion alkulähde, kuin vaikka ohuempi materiaali pyöreillä muodoilla.....

Esimerkkinä nyt vaikka kun aikanaan nesteytetyn maakaasun ( kaasun nestemäisen muodon lämpötila n. -163ast celsiusta ) LNG-tankkereita Pernon telakalla -90 luvulla tehtiin, kaasusäiliöpallon ( ID 40.44metriä ) ohuimmissa kohdissa materiaali oli luokkaa 31mm, paksuimmillaan 179mm, niin pinnassa ei siellä 30mm osalla, tai missään muuallakaan ei saanut olla mitään terävää naarmua, kolhua tms muutakaan.
Mutta silti vauriokohtia tai hitsuusaumojen vierustoja, sai hiota jopa 3mm kuopalle jouhevin kaarteineen, paksuuden mennessä silti jopa sen 10% lähtökohtaa ohuemmaksi sieltä ohuimpien levyosien kohdalta ( DNV yms luokituslaitokset hyväksyneet )
Höpöhöpö, sä vertaat 40 metrisen pallon ja 100 millisen kappaleen valmistustarkkuuksia!
Eihän tuossa sylinteriputkessa ole mitään pyöristystä vaan kevennys nurkkaan kantamisen estämiseksi.
Jos et usko niin tutustuppas vähän koneistustekniikkaan.

Re: kiilahihnapyörän saatavuus

Lähetetty: 31 Joulu 2019, 22:00
Kirjoittaja jusape
Eikös olisi valmistusteknisesti helpompi ja nopeampi tehdä se pyöristys kantamisen estämiseksi koneistettaessa olaketta samalla jyystimellä, samalla kertaa, sitten lohkoon ??? Eikä putkeen ?

Saat toki olla omaa mieltäsi asiasta ......

Re: kiilahihnapyörän saatavuus

Lähetetty: 31 Joulu 2019, 22:10
Kirjoittaja jamppi
Kun siellä lohkon olakkeessa on jo pieni pyöristys johtuen jyrsivän terän nirkosta.
Ja kun tuota pientäkään pyöristystä ei voi olla molemmissa puolissa niin tuo putken kevennys poistaa sen.
Ei tämä ole mikään mielipideasia!

Re: kiilahihnapyörän saatavuus

Lähetetty: 01 Tammi 2020, 00:03
Kirjoittaja jusape
No, olkoon niin. Jatka sää sit tästä eteenpäin infon ja neuvojen jakamista ......