kiilahihnapyörän saatavuus

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

31 Joulu 2019, 16:42

Mulle tietenkin kaikki uutta tietoa en ole ennen auton enkä traktorin koneisiin perehtynt saati avannut koneita. Moottorisahat, moottorikelkat ja mopot niitä kyllä remontteerannut ainoastaan 8)
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

31 Joulu 2019, 20:15

jamppi kirjoitti:
31 Joulu 2019, 14:30
jusape kirjoitti:
31 Joulu 2019, 11:38
Juu putkissa on pien ura olakkeen alapuolella. Terävä nurkka olisi heikompi rakenne kuin pyöreäpohjainen ura tuossa kohden. Siihen ei kuulu o-rengasta.

Pitää mitata noit olakekorkoja, n.12kpl putkia on pajan lattialla, sekä 114 ja 117mm koon .....
Ei taida olla kyse kestävyydestä tuossa vaan on koneistustekninen asia tuo ura.
Sillä on saatu eliminoitua nurkan pyöreys pois eikä kanna sieltä nurkasta.
Tämäkin on totta, valmistusteknisesti helpompi, mutta myös se on totta, että terävä nurkka on helpommin poreen, tms vaurion alkulähde, kuin vaikka ohuempi materiaali pyöreillä muodoilla.....

Esimerkkinä nyt vaikka kun aikanaan nesteytetyn maakaasun ( kaasun nestemäisen muodon lämpötila n. -163ast celsiusta ) LNG-tankkereita Pernon telakalla -90 luvulla tehtiin, kaasusäiliöpallon ( ID 40.44metriä ) ohuimmissa kohdissa materiaali oli luokkaa 31mm, paksuimmillaan 179mm, niin pinnassa ei siellä 30mm osalla, tai missään muuallakaan ei saanut olla mitään terävää naarmua, kolhua tms muutakaan.
Mutta silti vauriokohtia tai hitsuusaumojen vierustoja, sai hiota jopa 3mm kuopalle jouhevin kaarteineen, paksuuden mennessä silti jopa sen 10% lähtökohtaa ohuemmaksi sieltä ohuimpien levyosien kohdalta ( DNV yms luokituslaitokset hyväksyneet )
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

31 Joulu 2019, 20:45

jusape kirjoitti:
31 Joulu 2019, 20:15
jamppi kirjoitti:
31 Joulu 2019, 14:30
jusape kirjoitti:
31 Joulu 2019, 11:38
Juu putkissa on pien ura olakkeen alapuolella. Terävä nurkka olisi heikompi rakenne kuin pyöreäpohjainen ura tuossa kohden. Siihen ei kuulu o-rengasta.

Pitää mitata noit olakekorkoja, n.12kpl putkia on pajan lattialla, sekä 114 ja 117mm koon .....
Ei taida olla kyse kestävyydestä tuossa vaan on koneistustekninen asia tuo ura.
Sillä on saatu eliminoitua nurkan pyöreys pois eikä kanna sieltä nurkasta.
Tämäkin on totta, valmistusteknisesti helpompi, mutta myös se on totta, että terävä nurkka on helpommin poreen, tms vaurion alkulähde, kuin vaikka ohuempi materiaali pyöreillä muodoilla.....

Esimerkkinä nyt vaikka kun aikanaan nesteytetyn maakaasun ( kaasun nestemäisen muodon lämpötila n. -163ast celsiusta ) LNG-tankkereita Pernon telakalla -90 luvulla tehtiin, kaasusäiliöpallon ( ID 40.44metriä ) ohuimmissa kohdissa materiaali oli luokkaa 31mm, paksuimmillaan 179mm, niin pinnassa ei siellä 30mm osalla, tai missään muuallakaan ei saanut olla mitään terävää naarmua, kolhua tms muutakaan.
Mutta silti vauriokohtia tai hitsuusaumojen vierustoja, sai hiota jopa 3mm kuopalle jouhevin kaarteineen, paksuuden mennessä silti jopa sen 10% lähtökohtaa ohuemmaksi sieltä ohuimpien levyosien kohdalta ( DNV yms luokituslaitokset hyväksyneet )
Höpöhöpö, sä vertaat 40 metrisen pallon ja 100 millisen kappaleen valmistustarkkuuksia!
Eihän tuossa sylinteriputkessa ole mitään pyöristystä vaan kevennys nurkkaan kantamisen estämiseksi.
Jos et usko niin tutustuppas vähän koneistustekniikkaan.
Mukana kuin peräpukama!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

31 Joulu 2019, 22:00

Eikös olisi valmistusteknisesti helpompi ja nopeampi tehdä se pyöristys kantamisen estämiseksi koneistettaessa olaketta samalla jyystimellä, samalla kertaa, sitten lohkoon ??? Eikä putkeen ?

Saat toki olla omaa mieltäsi asiasta ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

31 Joulu 2019, 22:10

Kun siellä lohkon olakkeessa on jo pieni pyöristys johtuen jyrsivän terän nirkosta.
Ja kun tuota pientäkään pyöristystä ei voi olla molemmissa puolissa niin tuo putken kevennys poistaa sen.
Ei tämä ole mikään mielipideasia!
Mukana kuin peräpukama!
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

01 Tammi 2020, 00:03

No, olkoon niin. Jatka sää sit tästä eteenpäin infon ja neuvojen jakamista ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin