kiilahihnapyörän saatavuus

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

29 Joulu 2019, 23:01

Tässä kuva ja harmituksen kera https://aijaa.com/Wxgifn sain lohkeeman pyörän taustalle en ilenny sitä kuvata.
Netistä ei kyllä mistään löytynyt kaupan. Luulisi että pystyy koneistamaan, hitsaamaan, valurautaa oli. Pyörä 35mm akselille paksutta kinnityskohdassa noin 25mm halkaisija 17,5cm. Jos tietoa mistä saa ostettua pistätkö linkin. :(
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

29 Joulu 2019, 23:24

Lie noita olevan, joutilaita käytettyjä, yhdellä jos toisellakin harrastajalla ...... :wink:
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

30 Joulu 2019, 09:28

Käytettyjä löytyy useammaltakin harrastajalta, jopa minultakin, mutta, soitteleppas Maurille.
Käytitkö rengasrautaa kiilahihnapyörän irroittamiseen :?:
Kannattaa tallentaa Maurin numero puhelimeen.

T:mi Mauri Hahto
Määtänkankaantie 146
90310 Oulu
0400-335350
Paljon purettuja Nuffieldeja.
Käytetyt osat pestyjä ja kunto tarkastettuja.
Myös uusia osia.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

30 Joulu 2019, 09:45

Käytin rengasrautaa ja sorkkarataa liian ronskisti :( kyllähän niitä löytyy ja ehkä hitsataankin kun vain näkeät kohteen ja sorvataankin. Koitan saaha käytetyn, joo soitan Maurille.
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

30 Joulu 2019, 10:10

Kiitos tiedoista. Tilasin Maurilta pari kappaletta :) Remonttikin jatkuu nyt iloiten.https://aijaa.com/gPpo8a
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

30 Joulu 2019, 12:16

Tuos siivassahan nuo 2 pienintä ja lähinnä keskiötä olevat vastakkaiset reiät, niissä lie 5/16 tai 7/16" kierre, latikanpätkä jossa sopivasti reiät ja jokin tappi akselia päin, saa vedettyä siivan nätisti ulos ....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

30 Joulu 2019, 15:54

Olis ollutkin valmiinakin oli jo käsilläkin. olisin vähän vahvistellut sitä ja reijittänyt oikeisiin kohtiin. Hyvä että löytyi osia kuitenkin. Kyselen samalla kun nyt laakerit usiin niin kiertokankeen kuin runkolaakeritkin. Kansi on huollossa johon usitaan kaikki venttiilit, ohjaimet, jouset, seetikin sorvataan, sitten suihkupäät ja holkit. Sylinteriputket on kuitenkin avattava, tietysti ne kannattaa uusia samalla. Mikä on mäntien kohtalo ne on kylläkin hyvässä kunnossa. Tietysti renkaat uusittava. Männän tappiloissa ei löysiä. Kustannus kysymys kuitenkin männät maksaa suunnilleen noin 400€. Olisi sekin että sylinteriputket hoonais.
Onkohan mulla suunnitelma sitten millainen kun olen kuitenkin melko kokematon.
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

30 Joulu 2019, 18:31

Löysin sellaisen osan kuin narutiiviste https://www.konekorjaamo.fi/traktorit/t ... viste.html Kuitenkaan en löytänyt kun purin koneen. Arvelisin että kuulunee tuohon vauhtipyörän puolella kampiakseliin, jos kuuluu tuleeko urien keskelle?https://aijaa.com/e2tWmH
Sitten kävi ilmi kun mitoin kapiakselin kauloja kiertokanki 61.8mm ja runkolaakerille 77.7 eli kampiakseli onkin koolltaan ohuempi kuin leyland 384 kun aikaisemmin oli tuosta lohkosta kyselyä ja juttua. Nyt tuon kuvan voin lohkosta laittaa https://aijaa.com/lnaBVk
Tuo lohko on selvästi uutta kun katsoo nyt tarkemmin kokonaisuutta moottorista. Taasen tuohon Leyland 384 on 5mm vahvempi kampiakseli. Koska osia saan kuitenkin en ota ongelmaa ja sylinteri putketkin on saatavila uloke 117, mutta voiko niissäkin olla eroja siltikkin?
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

30 Joulu 2019, 19:02

Ei ole leukun kone tuo. Vanhemmissa nuffeissa oli tuo akseli. Stefaa ei tuossa ole takapäässä, eikä narutiivistettä yhdessäkään BMC:n moottorissa.
Mukana kuin peräpukama!
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

30 Joulu 2019, 19:18

Eipä tuo tosiaan ole leukun kone, leukun koneissa on tuollainen kampiakselin takatiiviste.
Liitteet
IMG_2950.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

30 Joulu 2019, 20:07

!0/60 Nuffieldiin Marjakangas kauppaa myöskin tuota samaista narutiivistettä kampiakseliin.https://www.konekorjaamo.fi/traktorit/t ... viste.html
Myöskin 4/65 kaupataan kampiakselin narutiivistettä
https://www.konekorjaamo.fi/traktorit/t ... viste.html
Viimeksi muokannut mikael, 30 Joulu 2019, 21:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

30 Joulu 2019, 20:38

https://aijaa.com/3xrFgH Toin vielä kuvan tuosta peräpään kampiakselista, koska kiinnostaa kovasti. Vasemmalla tuo viisto uloke ja neljä uraa. Kuvassa myöskin vastakappale siinäkin viistous laidassa, ura keskellä ja se tulee kampiakselin viistouloketta vasten. Rungossa taas samainen ja pulteilla kiini toisiinsa kasatessa. Täytyy kyllä ihan mainostaa insinöörien taudonnäytettä kun öljyt pysyy sisällä, jonkun verran oli tihkunut kytkin pyuolelle. 8)
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

30 Joulu 2019, 21:25

jamppi kirjoitti:
30 Joulu 2019, 19:02
Ei ole leukun kone tuo. Vanhemmissa nuffeissa oli tuo akseli. Stefaa ei tuossa ole takapäässä, eikä narutiivistettä yhdessäkään BMC:n moottorissa.
Aiemmin tuolla oli arvailuna, että olisi ehkä 344-384 leukun kone eli puhtaasti periaatteessa BMC-moottori. Mut eipä taida olla, liekkö sit mikä, kun tuo valukoodi on, tuo 3 G 0 ......
Ja jos putken olakkeet on OD 117mm .... Mitäs ne oli, kampuran kaulahalkaisijat, noin milleinä, 0.5mm tarkkuus on riittävä ...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

31 Joulu 2019, 00:27

Ohut kampiakseli ja 117 mm putket. :shock: :shock:
Olisko nyt niin että on koneistettu vanhempaan lohkoon noille putkille paikat :shock:
Mystinen 8)
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

31 Joulu 2019, 09:07

>>>>>>Ei ole leukun kone tuo. Vanhemmissa nuffeissa oli tuo akseli. Stefaa ei tuossa ole takapäässä, eikä narutiivistettä yhdessäkään BMC:n moottorissa.<<<<<

Kyselin Marjakankaalta noista narutiivisteistä mihin kohtaa kampiakselia ne kuuluu. Siellä ottivat selvää ja kuulema kuuluuvat kampiakselin peräpäähän. Elikkä mitä aikaimmin jo arvelin kuuluvat tuohon missä urat pakostakin, ja ovat siksi kaksiosaiset. muualle ne eivät voi mitenkään kuulua
https://aijaa.com/3xrFgH
Tuossa koneessa minkä avasin ei narutiivisteitä siis ollut.
Tää remontti on mielenkiintoista kylläkin tuon lohkonkin vuoksi, joka ei ole alkuperäinen mitenkään, se on pinnaltaan ihan toista kuin kokonaisuus moottorissa, selvä ero kun nyt valossa olen katsellut.
Vastaa Viestiin