Sivu 1/3

kiilahihnapyörän saatavuus

Lähetetty: 29 Joulu 2019, 23:01
Kirjoittaja mikael
Tässä kuva ja harmituksen kera https://aijaa.com/Wxgifn sain lohkeeman pyörän taustalle en ilenny sitä kuvata.
Netistä ei kyllä mistään löytynyt kaupan. Luulisi että pystyy koneistamaan, hitsaamaan, valurautaa oli. Pyörä 35mm akselille paksutta kinnityskohdassa noin 25mm halkaisija 17,5cm. Jos tietoa mistä saa ostettua pistätkö linkin. :(

Re: kiilahihnapyörän saatavuus

Lähetetty: 29 Joulu 2019, 23:24
Kirjoittaja jusape
Lie noita olevan, joutilaita käytettyjä, yhdellä jos toisellakin harrastajalla ...... :wink:

Re: kiilahihnapyörän saatavuus

Lähetetty: 30 Joulu 2019, 09:28
Kirjoittaja kari t
Käytettyjä löytyy useammaltakin harrastajalta, jopa minultakin, mutta, soitteleppas Maurille.
Käytitkö rengasrautaa kiilahihnapyörän irroittamiseen :?:
Kannattaa tallentaa Maurin numero puhelimeen.

T:mi Mauri Hahto
Määtänkankaantie 146
90310 Oulu
0400-335350
Paljon purettuja Nuffieldeja.
Käytetyt osat pestyjä ja kunto tarkastettuja.
Myös uusia osia.

Re: kiilahihnapyörän saatavuus

Lähetetty: 30 Joulu 2019, 09:45
Kirjoittaja mikael
Käytin rengasrautaa ja sorkkarataa liian ronskisti :( kyllähän niitä löytyy ja ehkä hitsataankin kun vain näkeät kohteen ja sorvataankin. Koitan saaha käytetyn, joo soitan Maurille.

Re: kiilahihnapyörän saatavuus

Lähetetty: 30 Joulu 2019, 10:10
Kirjoittaja mikael
Kiitos tiedoista. Tilasin Maurilta pari kappaletta :) Remonttikin jatkuu nyt iloiten.https://aijaa.com/gPpo8a

Re: kiilahihnapyörän saatavuus

Lähetetty: 30 Joulu 2019, 12:16
Kirjoittaja jusape
Tuos siivassahan nuo 2 pienintä ja lähinnä keskiötä olevat vastakkaiset reiät, niissä lie 5/16 tai 7/16" kierre, latikanpätkä jossa sopivasti reiät ja jokin tappi akselia päin, saa vedettyä siivan nätisti ulos ....

Re: kiilahihnapyörän saatavuus

Lähetetty: 30 Joulu 2019, 15:54
Kirjoittaja mikael
Olis ollutkin valmiinakin oli jo käsilläkin. olisin vähän vahvistellut sitä ja reijittänyt oikeisiin kohtiin. Hyvä että löytyi osia kuitenkin. Kyselen samalla kun nyt laakerit usiin niin kiertokankeen kuin runkolaakeritkin. Kansi on huollossa johon usitaan kaikki venttiilit, ohjaimet, jouset, seetikin sorvataan, sitten suihkupäät ja holkit. Sylinteriputket on kuitenkin avattava, tietysti ne kannattaa uusia samalla. Mikä on mäntien kohtalo ne on kylläkin hyvässä kunnossa. Tietysti renkaat uusittava. Männän tappiloissa ei löysiä. Kustannus kysymys kuitenkin männät maksaa suunnilleen noin 400€. Olisi sekin että sylinteriputket hoonais.
Onkohan mulla suunnitelma sitten millainen kun olen kuitenkin melko kokematon.

Re: kiilahihnapyörän saatavuus

Lähetetty: 30 Joulu 2019, 18:31
Kirjoittaja mikael
Löysin sellaisen osan kuin narutiiviste https://www.konekorjaamo.fi/traktorit/t ... viste.html Kuitenkaan en löytänyt kun purin koneen. Arvelisin että kuulunee tuohon vauhtipyörän puolella kampiakseliin, jos kuuluu tuleeko urien keskelle?https://aijaa.com/e2tWmH
Sitten kävi ilmi kun mitoin kapiakselin kauloja kiertokanki 61.8mm ja runkolaakerille 77.7 eli kampiakseli onkin koolltaan ohuempi kuin leyland 384 kun aikaisemmin oli tuosta lohkosta kyselyä ja juttua. Nyt tuon kuvan voin lohkosta laittaa https://aijaa.com/lnaBVk
Tuo lohko on selvästi uutta kun katsoo nyt tarkemmin kokonaisuutta moottorista. Taasen tuohon Leyland 384 on 5mm vahvempi kampiakseli. Koska osia saan kuitenkin en ota ongelmaa ja sylinteri putketkin on saatavila uloke 117, mutta voiko niissäkin olla eroja siltikkin?

Re: kiilahihnapyörän saatavuus

Lähetetty: 30 Joulu 2019, 19:02
Kirjoittaja jamppi
Ei ole leukun kone tuo. Vanhemmissa nuffeissa oli tuo akseli. Stefaa ei tuossa ole takapäässä, eikä narutiivistettä yhdessäkään BMC:n moottorissa.

Re: kiilahihnapyörän saatavuus

Lähetetty: 30 Joulu 2019, 19:18
Kirjoittaja kari t
Eipä tuo tosiaan ole leukun kone, leukun koneissa on tuollainen kampiakselin takatiiviste.

Re: kiilahihnapyörän saatavuus

Lähetetty: 30 Joulu 2019, 20:07
Kirjoittaja mikael
!0/60 Nuffieldiin Marjakangas kauppaa myöskin tuota samaista narutiivistettä kampiakseliin.https://www.konekorjaamo.fi/traktorit/t ... viste.html
Myöskin 4/65 kaupataan kampiakselin narutiivistettä
https://www.konekorjaamo.fi/traktorit/t ... viste.html

Re: kiilahihnapyörän saatavuus

Lähetetty: 30 Joulu 2019, 20:38
Kirjoittaja mikael
https://aijaa.com/3xrFgH Toin vielä kuvan tuosta peräpään kampiakselista, koska kiinnostaa kovasti. Vasemmalla tuo viisto uloke ja neljä uraa. Kuvassa myöskin vastakappale siinäkin viistous laidassa, ura keskellä ja se tulee kampiakselin viistouloketta vasten. Rungossa taas samainen ja pulteilla kiini toisiinsa kasatessa. Täytyy kyllä ihan mainostaa insinöörien taudonnäytettä kun öljyt pysyy sisällä, jonkun verran oli tihkunut kytkin pyuolelle. 8)

Re: kiilahihnapyörän saatavuus

Lähetetty: 30 Joulu 2019, 21:25
Kirjoittaja jusape
jamppi kirjoitti: 30 Joulu 2019, 19:02 Ei ole leukun kone tuo. Vanhemmissa nuffeissa oli tuo akseli. Stefaa ei tuossa ole takapäässä, eikä narutiivistettä yhdessäkään BMC:n moottorissa.
Aiemmin tuolla oli arvailuna, että olisi ehkä 344-384 leukun kone eli puhtaasti periaatteessa BMC-moottori. Mut eipä taida olla, liekkö sit mikä, kun tuo valukoodi on, tuo 3 G 0 ......
Ja jos putken olakkeet on OD 117mm .... Mitäs ne oli, kampuran kaulahalkaisijat, noin milleinä, 0.5mm tarkkuus on riittävä ...

Re: kiilahihnapyörän saatavuus

Lähetetty: 31 Joulu 2019, 00:27
Kirjoittaja nuhvi63
Ohut kampiakseli ja 117 mm putket. :shock: :shock:
Olisko nyt niin että on koneistettu vanhempaan lohkoon noille putkille paikat :shock:
Mystinen 8)

Re: kiilahihnapyörän saatavuus

Lähetetty: 31 Joulu 2019, 09:07
Kirjoittaja mikael
>>>>>>Ei ole leukun kone tuo. Vanhemmissa nuffeissa oli tuo akseli. Stefaa ei tuossa ole takapäässä, eikä narutiivistettä yhdessäkään BMC:n moottorissa.<<<<<

Kyselin Marjakankaalta noista narutiivisteistä mihin kohtaa kampiakselia ne kuuluu. Siellä ottivat selvää ja kuulema kuuluuvat kampiakselin peräpäähän. Elikkä mitä aikaimmin jo arvelin kuuluvat tuohon missä urat pakostakin, ja ovat siksi kaksiosaiset. muualle ne eivät voi mitenkään kuulua
https://aijaa.com/3xrFgH
Tuossa koneessa minkä avasin ei narutiivisteitä siis ollut.
Tää remontti on mielenkiintoista kylläkin tuon lohkonkin vuoksi, joka ei ole alkuperäinen mitenkään, se on pinnaltaan ihan toista kuin kokonaisuus moottorissa, selvä ero kun nyt valossa olen katsellut.