Kiertokangenpultit vaihto uusiin

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

24 Joulu 2019, 07:27

Onko järkevää vaihtaa uusiin pultteihin kiertokangen/ sylinterikannen pultteja remontin yhteydessä, siis näihin vanhempiin koneisiin nuffield/leyland , saattaako mennä vaikka huonommaksi vaihtamalla? Jossain mainittiinkin asiasta vanhojen autojen koneiden yhteudessä. Olisi kuulema jotain venymäpultteja olemassa.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

24 Joulu 2019, 08:58

mikael kirjoitti:
24 Joulu 2019, 07:27
Onko järkevää vaihtaa uusiin pultteihin kiertokangen/ sylinterikannen pultteja remontin yhteydessä, siis näihin vanhempiin koneisiin nuffield/leyland , saattaako mennä vaikka huonommaksi vaihtamalla? Jossain mainittiinkin asiasta vanhojen autojen koneiden yhteudessä. Olisi kuulema jotain venymäpultteja olemassa.
Enpä tiedä onko noiden pulttien / muttereitten vaihdossa mitään järkeä, itse en ole vaihtanut yhteenkään BMC: koneisiin pultteja, muutaman mutterin olen vaihtanut kun on kierteet korkanneet.

Tein tuossa kolme vuotta sitten wolwaaken poloon 84:seen remonttia, siihen piti vaihtaa kannen pultit / mutterit kannentiivisteen vaihdon yhteydessä. Tälläisen ohjeen sain varaosaliikeestä.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

24 Joulu 2019, 12:18

Venyviä pultteja käytetään yleisesti autojen moottoreissa, tällä vältytään hankalalta jälkikiristykseltä kun pultit jää nokka-akselien alle ja muutenkin teettää paljon työtä.
Nuhvin ja Leukun moottoreissa ei ole venyviä pultteja.
Vanhoilla kasaan vaan, essonbaarin korjausohjeet voi jättää omaan arvoonsa...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

24 Joulu 2019, 15:20

Jep, venymäpultit on PULTTEJA, siis kannallisia, eikä pinnapultteja.
Ja venymäpultit on likimain 100% vain henkilöautopuolen juttuja, jostain 80-90 taitteesta alkaen muutamilla merkeillä, sittemmin yleisemmin likimain kaikilla merkeillä käytössä.
Noita pinnapultteja en suotta vaihtaisi, muutakuin jos on vettä päässyt kannen pultinreikään, ja pinnapultti on pinnastaan pahoin ruostunut kuopille.
Tai on kierrevauriota, jostain syystä.
Kannenpultin mutterin kiristysmomenttihan on noin 135Nm, ja itse pinnapultti kestää n.210-220Nm öljyttynä kiristämistä ( varmuuskerrointa lujuudessa siis on, ohjemomenttiarvo ylittää n.50% ), ennenkuin se katkeaa ( tämä on ihan testattu aikoinaan )
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

26 Joulu 2019, 21:21

https://aijaa.com/1DRxdg Saankohan tuon valokuvan aiheesta laitetuksi jota tässä puntaroin ja kyselen. Pultti kysymystä vaan ja kyseessä runkolaarerien pultit. Momentit kyllä mulla on jo tiejossa. Avasin pari pulttia ylimmät jossa oli kiinnitetty öljypumppu. Pultit lähti muttereineen pinnapultti mukana. Onko kyseessä tuo pinnapultti vaarnapultti? Onko nuo pultit sitten kun kiinnitetään laitettava momenttiin (6.91kpm. Runkolaakerien momenttihan on 13.8 kpm. Voiko laittaa tuollaisenaan miten ne lähtee auki myöskin kiini?

Ps. kiitoksia edellisistä opastuksista, uusita ei pultteja ja muttereita jos ne on kunnollisia. :)
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

26 Joulu 2019, 21:36

Noi mutterit on omalla tavallaan "lukkomuttereita" , ikäänkuin Nyloc-mutterit mutta ilman muovia.
Noista vaan tuossa ohennetussa kauluksessa on mutua kahdelta-kolmelta suunnalta puristettu suppeaksi, ja on hyvin tavanomaista että jokusia vaarna-pinnapultteja tulee mutun mukana irti.
Pultti viilapenkin väliin kiinni ja kierrät mutun irti, kootessa vaikka knipekseillä tai kahden ( normaali 9/16" UNF ) mutterin avulla kierrät pultin ensin lohkoon kiinni, kun kasaamista aloitat.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 930
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

26 Joulu 2019, 21:40

Kylläpähän minä tekisin niin, että ruuvipenkissä nuo mutterit pyörittelisin irti jo irronneista pinna(vaarna)pulteista ja herkistelisin ne niin että pyörivät ihan kevyesti sormilla.
Sitten pultit kiinni puhdistettuihin reikiin. Sama pultti samaan reikään mistä on otettukin. Pyöräytetään pinnapulttiavaimella käsivaratiukkuuteen. Laakeripukki laakereineen paikoilleen ja sitten mutterit pultinkierre öljyttynä momenttiavaimella ohjetiukkuuteen, onko se nyt tuo 13,8 kpm.
Jos menin totaalisesti metsään niin korjatkoon viisaammat ja kokeneimmat.
jusape kerkesikin jo ennen minua.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

26 Joulu 2019, 23:03

Voit kierrellä vaikka lukkopihdeillä pinnat lohkoon kiinni, ite olen kierrellyt 250mm Knipekseillä, minkä niillä saa .......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

26 Joulu 2019, 23:04

Ei sitä pinnapulttia tarvi momenttiin vetää sinne lohkoon, riittää että se on siellä, kohtuu kireydessä.
Kahden mutterin konsti on hyvä, ei näiden kanssa tarvi liikaa hifistellä.
Jaa Jussi ehtikin ensin, kyllä riittää tuo pihdeilläkin tiukkaus, kunhan menee pohjaan asti.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

27 Joulu 2019, 06:41

Kyllä. Oli mulla kysely viestikin osasin sählätä viestin pois. Avaan tänään niin nään mitä on laakereitten tinanne. Jos menee uusiksi laakerit voi olla etten aloitelijana ehkä pystyne niitä vaihtamaan. Siinähän olisi vauhtipyöran irroitus ja jakopuolen. Miten sitten niitä availlaan? Ulosvetäjät oltava ainakin. en kyllä epäile ettenkö oppisi. Onkohan filmejä you tubessa asiasta? :|
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

27 Joulu 2019, 18:55

Pultteja ja muttereita niissä vain on :D
Hihnapyörä lähtee kampiakselilta yleensä esim rengasraudalla kampeamalla jos ei sopivaa ulosvetäjää ole.
Muualla sitä ei tarvita.
Kampiakselin rattaassa on jakomerkki siellä jakopäässä, sen pyörität kohdalleen ja asennus sitten samaan kohtaan.
Kyllä se siitä 8)
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

27 Joulu 2019, 21:51

Joo... Ite kun vain sahojen kanssa värkänny, nyt ronskimpaa taa remontointi. Runkolaakeseissä alinta ei vielä avattu, alimmassa 4 (kuva) on viiru joka on silmin havaittavissa ja kampiakselin kaulassa sormin tuntuva kökö kiinni, muuten vaikuttavat luiskat kohtuullisilta kuluma jälkiä tietenkin on. Itse kai hiottavissa (luulisin kökö pois). Samoin nuissa kiertokangen laakereissa sama suunta alussa (1) hyvää ja neloseen päin huonompaa laakereissa kaulat kuitenkin hyvät. Uusittava laakerit kyllä tietenkin, kannattaa kun kone on auki. Tietenkin tuo kampiakselinmutteri on tiukassa avata. Miten uskallan avata, mitä konstia on pitää akseli paikallaan? Lankunpalako kanpiakselin ja lohkon väliin sisäpuolelle ? Kestääkö runko silloin ettei vain lohkea? Pitäiskö Kampiakselin ruuvin aukaisua ajatellen, ruuvata tuo kampiakselin osat paikoilleen jotka jo avasin?
https://aijaa.com/iwuPdk
https://aijaa.com/qLgs2A
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

27 Joulu 2019, 23:48

Ite oon laittanut jonkin 2x2 puupalikan pätkän ( ehkä jokin 12mm vanerisoiro viel lisäksi ) kk-kaulan ja lohkon kyljen väliin, ja nokkamutteria kiertämään ...... Momenttia sille taidettiin ilmoittaa jokin 360Nm, eli työkaluina 3/4" vääntiöllä oleva 38mm hylsä ja kiinteä vääntiö + 1.5m pätkä tuuman-tuuma vartin vesijohtoputkea jatkovarreksi ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
mikael
Proto suunnittelija
Viestit: 153
Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
NLCF r.y jäsen Nro: 345
Paikkakunta: Kittilä

28 Joulu 2019, 10:47

Sanotaan "kysyvä ei tieltä eksy" mutta menenköhän nyt liian varovaksi tässä remontissa. Ihmettelin miksihän nokkamutteri oli kyllä paks. 21.5 mm mutta kiinni 15 millin kierteen varassa, momettia kuitenkin paljon. Onko nuo mutterit yleensä kiinni noin kuten kuvassa näkyy minkä otin koneestani? Rikan jos jättäis pois, oisko välttävää. Kiinni sitten tietenkin miehen voimia käyttäen?
https://aijaa.com/whE50C
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

28 Joulu 2019, 14:39

Ihan normaalia.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Vastaa Viestiin