Nuffin 4/60 sylinteriputki
Valvoja: automies560
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 153
- Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
- Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
- NLCF r.y jäsen Nro: 345
- Paikkakunta: Kittilä
Mulla on Nuffield 4/60 -1964. Kone oli jumissa ja avasin koneen. Huomasin sylinteriputken ylälieriön halkaisia oli 117 ja muuten putki normaali kuten tuossa mallissa kuuluukin. Kun aloin osia etsimään kuitenkin malliin ei löydy sylinteriputkea, ainoastaa yläpuolen leveys 114 muutoin olisi sopiva. Putkia kyllä löytyy 4/65 mallista ainakin. Nyt onkin vain kysymys siitä, koska mulle kerrottiin että vaikkapa tuohon 4/60 malliin olisi syyrennettu putkelle tilaa ihan yleisesti jo valmistus vaiheessa. Olen kuullut että putkia ohennettiin sisäpuolelta 5mm. Mutta en kyllä löydä mistään tietoa että olisi itse lohkoa putkelle muutettu 4/60 malleihin. Jos löytyy tietoa olisi hyvä?
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Uudemmissa moottoreissa ( ehkä jo jopa 10/60 tai 4/65 loppupään koneista alkaen ?? ) esim Leyland 384 moottorissa putken olake on OD 117mm ( samoin kuin uudemmissa 262-270-272-jne, Leylandin 98-sarjan koneissa, joissa mäntä on 98mm ), Four-4/60 ja vissiinkin vielä 10/60 alkupää n. johonkin asti vuosikertaa -65, 114mm.
Myös muuta mittaeroa taisi olla 4/60 moottorin putkeen.
Isomman olakkeen poraukselle tehdyissä lohkoissa on erillainen valu lohkon sisäpuolella, sylinterien välisiä kannaksia on korkeussuunnassa kasvatettu n.15mm.
Tarkistappa moottorilohkon valupäiväys, vanhemmissa moottoreissa "penkanpuolella" syöttöpumpun takana, taskulampun valossa jostain kulmasta sinne kyllä näkee, uudemmissa moottoreissa ( ainakin -65-66 paikkeilta ) lohkon valupäiväys on vasemmalla, "tienpuolella" moottorin takaosassa, aika lähellä alareunaa, noin nelossylinterin kohdalla, apouttia 10cm lohkon alareunasta ylöspäin.
Ensiarvoisen tärkeää olisi nyt lähtökohtaisesti tietää se lohkon valupäiväys, ja jos vanha putki on irti, sen alapään halkaisija 1-4cm putken alapäästä mitattuna, ja yläpään ulkohalkaisija 1cm olakkeen alta ( näissä ei pitäsi olla isommin mittaeroja, joilla merkitystä on, mutta kokemuksesta, että varoiksi..... )
Myös muuta mittaeroa taisi olla 4/60 moottorin putkeen.
Isomman olakkeen poraukselle tehdyissä lohkoissa on erillainen valu lohkon sisäpuolella, sylinterien välisiä kannaksia on korkeussuunnassa kasvatettu n.15mm.
Tarkistappa moottorilohkon valupäiväys, vanhemmissa moottoreissa "penkanpuolella" syöttöpumpun takana, taskulampun valossa jostain kulmasta sinne kyllä näkee, uudemmissa moottoreissa ( ainakin -65-66 paikkeilta ) lohkon valupäiväys on vasemmalla, "tienpuolella" moottorin takaosassa, aika lähellä alareunaa, noin nelossylinterin kohdalla, apouttia 10cm lohkon alareunasta ylöspäin.
Ensiarvoisen tärkeää olisi nyt lähtökohtaisesti tietää se lohkon valupäiväys, ja jos vanha putki on irti, sen alapään halkaisija 1-4cm putken alapäästä mitattuna, ja yläpään ulkohalkaisija 1cm olakkeen alta ( näissä ei pitäsi olla isommin mittaeroja, joilla merkitystä on, mutta kokemuksesta, että varoiksi..... )
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 153
- Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
- Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
- NLCF r.y jäsen Nro: 345
- Paikkakunta: Kittilä
Vasemmalla puolella takaosassa 3 ja 4 sylinterin tienoilla, pohjasta kymmenen senttiä lukema 37D-3477-360 nuo viimeiset kolmenumeroa saattaa olla hyvinkin vaikka 380 tai 3G0. Syöttöpumpun takana ei löytynyt numeroita. Onkohan sitten nää isomman 117 olakkeen koneet hunompia kuin entiset 114 juuri tuossa nuffi 4/60 mallissa. Eräs vain mainitsi että olisi jotain vikoja aiheutunut juuri tullut tuohon malliin kun suurennettiin olake mittaan 117.
Mainitsi että tehnyt alenemista putkeen, käsitn sylinteri putki painunut alas päin ja kannen tiivisteet ei sillä olisi kestäneet. Aloittelija kun olen pari nuffia 460 vm-64 hommasin. Toisessa kone kyllä hyvä, kesällä sitten kunnostukseen ja maalaukseen. Tästä toisessa oli kone jumissa, sain kuitenkin ehjänä männät viimein pois ja putki ruosteessa jonka otin pois, o-rengasta ei ollut laikaan, paikkahan siinä on renkaalle. Millaisella vehkeellä kannattaa tuo putki hoonata? Putkessa ei ollut syöpymiä vaikka ruostunut.
Mainitsi että tehnyt alenemista putkeen, käsitn sylinteri putki painunut alas päin ja kannen tiivisteet ei sillä olisi kestäneet. Aloittelija kun olen pari nuffia 460 vm-64 hommasin. Toisessa kone kyllä hyvä, kesällä sitten kunnostukseen ja maalaukseen. Tästä toisessa oli kone jumissa, sain kuitenkin ehjänä männät viimein pois ja putki ruosteessa jonka otin pois, o-rengasta ei ollut laikaan, paikkahan siinä on renkaalle. Millaisella vehkeellä kannattaa tuo putki hoonata? Putkessa ei ollut syöpymiä vaikka ruostunut.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
https://nuhvi.fi/index.php/fi/tietopank ... uhvisi-ika
Tuolla ohjeella, tuo löytämäsi numerosarja ei ole valupäivä.
Heikot putket oli 4/60 alkupään koneissa kun sylinterimitta kasvatettiin 95mm 100 milliin.
Näissä oli seinämä vain 3mm...
Kaikki muut bmc ja Leukun putket kestää kyllä, kaikkia essonbaarin juttuja ei kannata uskoa...
Tuolla ohjeella, tuo löytämäsi numerosarja ei ole valupäivä.
Heikot putket oli 4/60 alkupään koneissa kun sylinterimitta kasvatettiin 95mm 100 milliin.
Näissä oli seinämä vain 3mm...
Kaikki muut bmc ja Leukun putket kestää kyllä, kaikkia essonbaarin juttuja ei kannata uskoa...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
384 leukun lohkon kyljestä kuva, suodatinjalan takapuolella, pääöljykanavan alapuolella.
Pienet numerot on valupäivä
Lohkoissa, myös vanhemmissa, lie valupäivä numeroina, pv.kk.vv.
Pienet numerot on valupäivä
Lohkoissa, myös vanhemmissa, lie valupäivä numeroina, pv.kk.vv.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
-64 mallisen 460 koneen ( turboNuffin orkkis ) valupäiväys, ihan lohkon takaosassa vasemmalla, öljynpainemittarin lähtöputken alapuolella
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 153
- Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
- Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
- NLCF r.y jäsen Nro: 345
- Paikkakunta: Kittilä
Taitaa tuo lohko mysteeriksi jäädä 37D-3477-3G0 (g luultavasti) Lohko siisti, ilmeisesti itse maalattu, koska syöttöpumpun taustalla maalaamatonta kirkasta pintaa valun jäljeltä. Sarja numero muistuttaa muutenkin leukun numeroja.
Taas tuossa toisessa nuffissa molemmat siis 4/60 ja vuosimalli tuo -64
oli lukema AMK 22 17 2 64 siinä selvä valmistusvuosi.
Otin kuvat mutten osannut niitä tähän laittaa.
Taas tuossa toisessa nuffissa molemmat siis 4/60 ja vuosimalli tuo -64
oli lukema AMK 22 17 2 64 siinä selvä valmistusvuosi.
Otin kuvat mutten osannut niitä tähän laittaa.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Viestin kirjoituksen alapuolella "vaihtoehdot" ja"liitteet" klik "liitteet" - valitse tiedosto, odota että lataantuu-klik "näytä viestin yhteydessä"
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Uudemmissa, 98-sarjan moottoreissa saattoi tuo valupäiväys olla tuon lohkopinnan jäykistevalukannaksen alapuolella ?
Onko ne 3 viimeistä pienempiä numeroita ? Se 380 tai 3G0 ? Tuo saattaisi olla valupäiväys kuukauden kirjainmerkinnällä ( ettei sekoiteta vanhempiin -60 luvun lohkoihin, joissa puhtaasti numeromerkinnät ), jos lohko kenties onkin tehty -70 luvulla, eli voisi ehken olla 3. päivä heinäkuuta ( G ) -70 ..... Käytännössä siis 344/384 Leylandin lohko, joissa oli sitten ne 117mm olakkeet.
Ei todellakaan mitään varmaa faktaa nyt tässä äkkiseltään tuo .... Eikä ole itellä yhtään varmuudella -70 luvulla tehtyä lohkoakaan ( tai ehkä 1 voi olla, oman projekti-384 -72 leukun vois olla -70 lukulainen lohko, mut on hankalasti tarkistettavissa nyt tähän kohtaan sieltä osakasan keskeltä )
Onko ne 3 viimeistä pienempiä numeroita ? Se 380 tai 3G0 ? Tuo saattaisi olla valupäiväys kuukauden kirjainmerkinnällä ( ettei sekoiteta vanhempiin -60 luvun lohkoihin, joissa puhtaasti numeromerkinnät ), jos lohko kenties onkin tehty -70 luvulla, eli voisi ehken olla 3. päivä heinäkuuta ( G ) -70 ..... Käytännössä siis 344/384 Leylandin lohko, joissa oli sitten ne 117mm olakkeet.
Ei todellakaan mitään varmaa faktaa nyt tässä äkkiseltään tuo .... Eikä ole itellä yhtään varmuudella -70 luvulla tehtyä lohkoakaan ( tai ehkä 1 voi olla, oman projekti-384 -72 leukun vois olla -70 lukulainen lohko, mut on hankalasti tarkistettavissa nyt tähän kohtaan sieltä osakasan keskeltä )
Viimeksi muokannut jusape, 23 Joulu 2019, 00:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Minäpä katon huomenna tosta 270 Leukusta notta mitä nummeroita sen lohkossa on. Se lienee ainakin 70 luvulla valettu...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
No se jo melkoisen satavarmasti on -70 luvun valuja, jollei joskus ole aikoinaan moottoria vaihdetu .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 153
- Liittynyt: 21 Joulu 2019, 23:29
- Konekalustoani: massikka 675, kaksi 460 nuffia.3 DL Three Universal
- NLCF r.y jäsen Nro: 345
- Paikkakunta: Kittilä
Kyllä ovat pienempia ne kolme viimeisintä numeroa 3G0. Ihmettelinkin kun lohkon pinta on siisti jotenkin ja ei mitään numeroita varmaan ole poistettukaan. Minkä värinen leukuussa on lohko yleensä? Koskapa syöttöpumpun taustalla oli maalaamatonta ja näytti valossa katsottuna metallin väri jos se olikin leukussa kätetty väri. On niin pimeää täällä päisinkin kaamos ettei päivänvalossa voi katsoa.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Leukun koneet on niitä tummansinisiä.
Eli vaikuttaisi että siihen on joskus moottori vaihdettu 384 leukusta.
Mulla on se oman leukun lohko kyllä sellasessa osakasan keskellä - paikassa etten pääse siitä tarkistamaan, onko numerointi vai kirjainkoodi. muut 5 lohkoa on varmuudella vanhemman nuffin lohkoja, joissa numerokoodaus.
Mutta kun sekin traktori on -72, niin on siiä ja siinä ehkä, onko numero vaiko kirjainkoodi.
Odotellaan Ylämaan tietoa....
Eli vaikuttaisi että siihen on joskus moottori vaihdettu 384 leukusta.
Mulla on se oman leukun lohko kyllä sellasessa osakasan keskellä - paikassa etten pääse siitä tarkistamaan, onko numerointi vai kirjainkoodi. muut 5 lohkoa on varmuudella vanhemman nuffin lohkoja, joissa numerokoodaus.
Mutta kun sekin traktori on -72, niin on siiä ja siinä ehkä, onko numero vaiko kirjainkoodi.
Odotellaan Ylämaan tietoa....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Kiitos varmistuksesta Kari !
Tuo jo vahvistaa sen, että -70 luvulla käytettiin kirjainkoodia, ettei valupäivää sekoitettaisi -60 luvun lohkoihin joissa numeroinnilla valukoodaus.
Eli se ko. lohko on 344/384 leukun lohko -70 luvulta, ei 460 orkkislohko.
Tuo jo vahvistaa sen, että -70 luvulla käytettiin kirjainkoodia, ettei valupäivää sekoitettaisi -60 luvun lohkoihin joissa numeroinnilla valukoodaus.
Eli se ko. lohko on 344/384 leukun lohko -70 luvulta, ei 460 orkkislohko.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68