Hei.
Ensimmäistä kertaa tänne kirjoittelen ja kysymykseni koskeekin 4dm vm-59 vaihteiston keskilaakeria.
Nuffield oli minulle tullessaan kesken jäänyt projekti ja osiltaankin aika puutteellinen, olen tuota nyt kunnostellut ja sain sen ajokuntoon.
Koeajolla kuitenkin vaihteistosta kuuluui aikamoinen möyrähtely ja vaihteiston kannen alta löytyi vähän lisää puutteita, eli keskilaakeri oli ilmeisesti vaihdettu mutta säätöpesästä puuttui kokonaan kiristysmutteri etupuolelta ja akselilla oli irrallaan pelkkä lukkorengas.
Onko mahdollista irrottaa 4-5 vaihteen ratas purkamalla laatikkoa etupuolelta?
Eli kytkinakseli irroittamalla jonka jälkeen voisi saada lukitusmutterin paikoilleen ja lukkorenkaan myös oikealle paikalle. lukkorenkaan ja laakerin välistä taitaa myös puuttua jotain.
En mielellään alkaisi purkamaan juuri liimattua reppua enkä tasauspyörästöä.
Koitetaan lisätä muutama kuva että tilanne vähän selviäisi.
keskilaakerista
Valvoja: automies560
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5067
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
"Onko mahdollista irrottaa 4-5 vaihteen ratas purkamalla laatikkoa etupuolelta?"
Ei ole mahdolllista.
Ei ole mahdolllista.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8910
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Juu ei mahdu. Säätömutun taakse/alle tulee se pelti-lukitusrengas.
Ainakin oikea ronkka on irroitettava, että tasauspyörästön poskilaakerilaipan saa löysättyä ja sitä pyörästöä itsessään saa sivuun oikealle noin sentin, ehkä vähän yi, jotta akseli tulee taaemmas, sittenkään ei pysty poistamaan 4-5 ratasta.
Myös ala-akselia joutunee purkamaan, omas välitetty nelonen, ja sekään ei mahtunut pois ala-akselia purkamatta vaikka nelosen yläratas on vakiota pienempi jotta ala-akselin eturattaan saa ensin pois. Tälleen omas Turbonuffissa juuri syksyllä tein, kun rattaita piti vaihdella askiin.
Jollei pura molempia ronkkia ja peräreppua ja tasauspyörästöä kokonaan irroittamalla, niin silloin ei tarvitse ala-akseliin koskea.
Toki peräreppukin on muutenkin poistettava, että saa lautaspyörältä kokeiltua hammasvälystä, kun keskilaakeria säätää
Ainakin oikea ronkka on irroitettava, että tasauspyörästön poskilaakerilaipan saa löysättyä ja sitä pyörästöä itsessään saa sivuun oikealle noin sentin, ehkä vähän yi, jotta akseli tulee taaemmas, sittenkään ei pysty poistamaan 4-5 ratasta.
Myös ala-akselia joutunee purkamaan, omas välitetty nelonen, ja sekään ei mahtunut pois ala-akselia purkamatta vaikka nelosen yläratas on vakiota pienempi jotta ala-akselin eturattaan saa ensin pois. Tälleen omas Turbonuffissa juuri syksyllä tein, kun rattaita piti vaihdella askiin.
Jollei pura molempia ronkkia ja peräreppua ja tasauspyörästöä kokonaan irroittamalla, niin silloin ei tarvitse ala-akseliin koskea.
Toki peräreppukin on muutenkin poistettava, että saa lautaspyörältä kokeiltua hammasvälystä, kun keskilaakeria säätää
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Proto suunnittelija
- Viestit: 185
- Liittynyt: 30 Syys 2019, 20:58
- Konekalustoani: Nuffield 4DM x2 , 10/42. Valmet 500, Fordson Major
Kiitoksia neuvoista.
Eli vähän enemmän purkuhommaa tiedossa.
Mikä lie tuon mutterin ja lukituslevyn puuttumisen syynä, ei niitä laatikon pohjaltakaan löytynyt.
Tuleepahan kunnolla laitettua, keskilaakerin säätö ohjeet jo löysinkin.
Eli vähän enemmän purkuhommaa tiedossa.
Mikä lie tuon mutterin ja lukituslevyn puuttumisen syynä, ei niitä laatikon pohjaltakaan löytynyt.
Tuleepahan kunnolla laitettua, keskilaakerin säätö ohjeet jo löysinkin.