Sivu 1/3

Nuffield DM 4 öljynpaineet

Lähetetty: 06 Maalis 2019, 19:45
Kirjoittaja Stede
Moi,

Otsikossa mainitun mallisen Nuffieldin moottorin öljynpaineet ovat alkaneet askarruttamaan. Ensimmäisen kerran asia tuli mieleen kun teimme kansiremontin ja käytimme moottorin lämpimäksi pulttien jälkikiristystä varten (about 5-10 minuuttia pienillä kierroksilla, mutta ei tyhjäkäynnillä). Kun aukaisin venttiilikopan oli kopan sisäpuoli käytännössä kuiva ja kopan tiiviste oli vain muutamasta kohdasta kostunut öljystä. Öljyä oli kyllä noussut putkia pitkin ja se oli voidellut nippa nappa oikeat paikat mutta mitenkään paineella ei ollut tullut että olisi minnekään roiskinut. Nyt kun asiaa on seurattu niin pakkasilla öljynpaine nousee hitaasti. Muutaman minuutin päästä mittari alkaa näyttämään jotain. Kun moottori ei ole vielä mittarin mukaan lämminnyt ovat paineet alle 30. Kun lumitöissä moottorin lämmöt ovat valkoisen alueen puolessa välissä ovat öljynpaineet vähän alle 60. Öljypumpulle ei ole ikinä tehty mitään. Öljyinä Super Diesel Synthetic blend motor oil SAE 10W-40API CI-4/SL.

Kuulostaako tämä normaalilta?
Ovatko öljynpaineet muilla samoissa luvuissa?
Jos öljypumppu olisi kulunut olisiko öljynpaine lämpimänä huonompi?
Vai viittaako oire öljysihdin tukkeumaan että kylmänä öljy tulisi huonosti läpi ja lämpimämpänä on parempi?
Jos pumppua tai sihtiä pitää alkaa purkamaan niin liekkö se iso homma?


Kiitos etukäteen!

Terv. Stede

Re: Nuffield DM 4 öljynpaineet

Lähetetty: 06 Maalis 2019, 20:42
Kirjoittaja jusape
Öljypumpun sekä imusihdin saa irti öljypohjan kautta, öljypohjan irroittamiseksi, mahdollinen etuakselin kolmiotuki lienee irroitettava, mikäli poikkitanko sen on paikallaan, poikkitanko siis hitsattu pitkittäisiin tukitankoihin kiinni. Ja ehkä moottorin etukiinnikkeet ja takakiinnikepultit , pultit löysättävä ja moottoria nostettava etupäästä 1-2cm

Venttiilikopassa ei mahdottomasti öljyä roisku, voitelutavan takia.
10-15min käyntiä ei kyllä oikein riitä kannen jälkikiristystä varten, moottori ei lämpene siinä ajassa kunnolla käyntilämpöiseksi. Toinen jälkikiristys on hyvä tehdä vaikka 20-50h käytön jälkeen.

Synteettisiä öljyjä en ite käytä, enkä näissä käyttäisi. Ennemmin normi mineraali 10w-30 tai kesäkäytössä 10w-40 öljy. Esim vaikka Mobil Delvac

Re: Nuffield DM 4 öljynpaineet

Lähetetty: 06 Maalis 2019, 21:50
Kirjoittaja kari t
DM 4:sessa ei ole vielä kolmiotukia. Öljypohja lähtee irti ilman mootorin kiinnityspulttien löysäämistä. Eturatta kun käänät ääriasentoon niin öljypohja lähtee paikaltaan ilman mitään kommerverkkejä.

Noitten öljynpaineiten suhteen minulla tuossa 61.sessä kolmosessa saa pakkasilla käytää tovin aikaa ennenkuin mittari rupeaa reakoimaan. Nyt remontinkin jälkeen vaikka kampiakseli kiiloitetiin ja laitoin uudet laakeritkin käytäytyy samalla lailla. Olettaisin että on öljypumpun vaihto edessä.
10/42:sessa sitten viisari nousee kylmänä heti 30:nen kieppeille, mootorin hieman lämmetyä 60:iin.

Minäkään en käytä synteisiä öljyjä, aiemmin teboilin 10w-30:stä, enään tätä ei saa, joten siiryin teboilin 10w-40:seen.

Re: Nuffield DM 4 öljynpaineet

Lähetetty: 06 Maalis 2019, 22:09
Kirjoittaja Stede
Kiitos tiedoista. Pitääkö kannen toista kiristystä varten moottori käyttää lämpimäksi vai voiko kiristää suoraan kun on ajettu 20-50 tuntia?

Terv. Stede

Re: Nuffield DM 4 öljynpaineet

Lähetetty: 06 Maalis 2019, 22:17
Kirjoittaja jusape
Orkkis painemittarin 60psi lukema tarkoitaa noin 4.2bar lukemaa. Venttiilikoneistossa , edestä toisena olevassa akselipukissa on paineventtiili ( se josta se pieni käpoyräputki lähtee ) venttiilikoneiston paineelle, joka on noin 1.4bar paineelle säädetty, tehdasasetuksella.

Lämpimällä moottorilla ei kovinkaan tarvitse huolestua reilusti alle 30psi lukemistakaan, tyhjäkäynnillä.

Re: Nuffield DM 4 öljynpaineet

Lähetetty: 06 Maalis 2019, 22:22
Kirjoittaja jusape
Stede kirjoitti: 06 Maalis 2019, 22:09 Kiitos tiedoista. Pitääkö kannen toista kiristystä varten moottori käyttää lämpimäksi vai voiko kiristää suoraan kun on ajettu 20-50 tuntia?

Terv. Stede
Jälkikiristyksen voi tehdä periaatteessa milloin vain, moottorin lämpötilasta huolimatta.
Mut suositus lienee että ajetaan kunnolla lämpimäksi, koppa auki ja jälkikiristys lämpimänä ( mutteri kerrallaan ensin vartti-puolkierrosta auki ja sitten momenttiin uudelleen, siis yksitellen ) ja tietty venttiilien välyssäätö tän jälkeen , löysä 0.30- nahkea 0.35 välille , kylmänä tai kuumana.

Re: Nuffield DM 4 öljynpaineet

Lähetetty: 07 Maalis 2019, 09:47
Kirjoittaja kari t
Korjausohjekirjan mukaan öljynpaineet: Tyhjäkäyntinopeus 0,7 - 1,05 kg. 2000 r/min ( 93 astetta c ) 2,11 - 2,46 kg.

Re: Nuffield DM 4 öljynpaineet

Lähetetty: 10 Maalis 2019, 22:35
Kirjoittaja Warpu
noissa vanhemmissa on rakenteellisesti turhan tiivis moottoriöljyn imusihti joka aiheuttaa kylmänä huonoa öljynpainetta, sihti päästää öljynpinnan yläpuolelta ilmaa pumpun imemän öljyn sekaan. noita öljynpaineita vertaillessa on hyvä muistaa että mittareissa on melkoisiakin heittoja uudella vertailumittarilla saa luotettavan lukeman lohkon kyljestä 8)

Re: Nuffield DM 4 öljynpaineet

Lähetetty: 10 Maalis 2019, 22:39
Kirjoittaja jusape
Itsekkin joskus tein siihen oikein taajaverkkoiseen vaakamallin sihtiin puolikuu-kupin päälle, jostain peltipurkista

Re: Nuffield DM 4 öljynpaineet

Lähetetty: 06 Joulu 2019, 20:12
Kirjoittaja Stede
Mistä öljynpaineet kannattaisi mitata toisella mittarilla? Onko huohotusputken vasemmalla puolella olevan pultin alla sellainen paikka? Orkkis anturi taitaa mennä putken oikealle puolelle.

Stede

Re: Nuffield DM 4 öljynpaineet

Lähetetty: 06 Joulu 2019, 20:16
Kirjoittaja Stede
Ja päteekö tähän paikkaan speksi:

Korjausohjekirjan mukaan öljynpaineet: Tyhjäkäyntinopeus 0,7 - 1,05 kg. 2000 r/min ( 93 astetta c ) 2,11 - 2,46 kg.

Stede

Re: Nuffield DM 4 öljynpaineet

Lähetetty: 06 Joulu 2019, 20:39
Kirjoittaja jusape
Siinä lohkon kyljessä on pääöljykanavan kyljessä yhteensä 5 reikää ( joista runkolaakerien poraus-voitelukanavat menee ) , yhdestä ( toinen edestä ) lähtee kannen voitelu ja orkkis öljynpainemittarin lähtö tais olla toiseksi taaimmassa reiässä.
Siis siellä on 3 tulppaa, joista mistä tahansa voit ottaa paineen toiselle mittarille.

Kuumana , tai et ilman oikeaa työkuormaa saa konetta niin kuumaksi ( 93ast ) että sellaisella öljynlämmöllä voisi mittausta tehdä.

0.6 - 1.5bar tyhjäkäynnillä, normaalin tunnin piha-ajelun jälkeinen painemittauksen lukema on ihan ok

Re: Nuffield DM 4 öljynpaineet

Lähetetty: 07 Joulu 2019, 08:42
Kirjoittaja kari t
Venttiilikoneistossa oleva paineventiili kannattaa myös tarkastaa. Omassa bmc kuutoskoneessa putos öljynpaineet yht äkkiä, kovilla kierroksilla tuli öljyä huohotinputkesta ihan norona. Venttiilikoneiston paineventtiilistä oli jousi poikki, sama vika taitaa olla myös minun 61:sä kolmosnuhvissa, toinen mahdollinen vikapaikka öljypumppu väljä.

Re: Nuffield DM 4 öljynpaineet

Lähetetty: 08 Joulu 2019, 13:41
Kirjoittaja Stede
Löytyi! Meillä alkuperäinen öljynpainemittari on etummaisessa paikassa. Onko tuosta kierteestä mitään tietoa? Aika tiheältä näytti kun käytin pultin pois paikoiltaan.

Stede

Re: Nuffield DM 4 öljynpaineet

Lähetetty: 08 Joulu 2019, 19:24
Kirjoittaja kari t
Stede kirjoitti: 08 Joulu 2019, 13:41 Löytyi! Meillä alkuperäinen öljynpainemittari on etummaisessa paikassa. Onko tuosta kierteestä mitään tietoa? Aika tiheältä näytti kun käytin pultin pois paikoiltaan.

Stede
UNF kierre, olisko 1/2"