Nuffield DM 4 öljynpaineet

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

08 Joulu 2019, 19:54

Ennemmin väittäisin olevan jokin 1/8" NPT tms, ehkä max 3/8UNF, eihän ne tulpat ja lähdöt kannen voiteluunkaan ole kuin noin 9-10mm kierteen päältä ulkohalkaisijaltaan ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

09 Joulu 2019, 10:43

Taidettiin jusape molemmat olla väärässä noitten kierteitten suhteen :wink:
https://www.cejn.com/fi-fi/guides--supp ... standards/
Tutkimuksieni mukaan taitaa olla Standardin ISO 68/ISO 724 mukaiset metriset kierreliitännät. Ulkokierre M10x1.25, kierteen päältä mitattuna 9,8 mm, kierteen pohjalta mitattuna 9,0 mm.
Saa olla toistakin mieltä ken haluaa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Stede
Nelos -nuffisti
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Heinä 2018, 16:36
Konekalustoani: Nuffield DM4

09 Joulu 2019, 13:59

Mittasin kierteen päältä proomu halkaisijaksi 9,5mm ja kierteen ”tiheydeksi” n.1mm?

Stede
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

09 Joulu 2019, 14:49

kari t kirjoitti:
09 Joulu 2019, 10:43
Taidettiin jusape molemmat olla väärässä noitten kierteitten suhteen :wink:
https://www.cejn.com/fi-fi/guides--supp ... standards/
Tutkimuksieni mukaan taitaa olla Standardin ISO 68/ISO 724 mukaiset metriset kierreliitännät. Ulkokierre M10x1.25, kierteen päältä mitattuna 9,8 mm, kierteen pohjalta mitattuna 9,0 mm.
Saa olla toistakin mieltä ken haluaa.
Mahdollista. Olen nyt tänpäivän verstaalla ja siellä on tuo yks leukun kone pukissa kiinni. Tarkistan kierteen ihan fyysisesti siis .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

09 Joulu 2019, 15:07

Kierre on M10x1 , kuvassa M10x1 banjopultti, suodatinjalan etupuolella, kannen voiteluputken lähdössä ja yhden tulpan irroitin, suodatinjalan takaa, siinä M10x1 jenkatappi istuu sopivasti.
Liitteet
IMG_20191209_150312.jpg
Viimeksi muokannut jusape, 09 Joulu 2019, 21:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

09 Joulu 2019, 16:36

Tuossapa sitten minun mittamia, suoraan kaksoisnipasta mitattuna. < vasenpaan.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... G_2895.JPG
Kierrekampa on olemassa, en tässä tapauksessa sitä käyttänyt.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

09 Joulu 2019, 17:00

Tuo moottorilohko, josta katoin, on 384 leukun BMC kone.
Kahdesta muusta, toinen myös 384 lohko ja toinen -66 valupäivällä oleva, en katsonut.
En väitä, etteikö vanhemmissa olisi mahdollista olla eri kierre.
Nuo 4 muuta vanhan nuffin irtolohkoa on nyt vaan sellaisissa paikoissa varastoituna, etten tänään pimeällä enää niitä ala tarkistelemaan.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

09 Joulu 2019, 17:54

Tuo nippa on 10/42:sta. Kierrekampalla tarkistettu, M10x1.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

09 Joulu 2019, 18:11

Eli pätee siten myös vanhempien kanssa.
Voin toki itse tarkistaa vielä huomenna vm -61-64 lohkoista.
Vaiko liekö tarpeen, 342 on kuitenkin vanhempaa sarjaa, -62-64 oleva, luulisi pätevän fourinkin lohkoon siis.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Stede
Nelos -nuffisti
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Heinä 2018, 16:36
Konekalustoani: Nuffield DM4

09 Joulu 2019, 21:04

Kiitos paljon nopeista vastauksista! Kyllä minä taas näillä pärjään 👍


Stede
Stede
Nelos -nuffisti
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Heinä 2018, 16:36
Konekalustoani: Nuffield DM4

27 Touko 2022, 11:38

Nyt on venttiilikoppa pitkästä aikaa auki. Kahdesta keinuvivusta on keinuvivun ja venttiilin väli aivan kuiva, jotain kuivahkon liejua vain. Kulumisjälkeä myös venttiilin päässä. Onko tämä yleistä? Muualla näyttää yläkerrassa öljyä olleen. Miten sen venttiilikoneiston paineventtiilin voi testata? Pitää etsiä missä se edes on. Täytyy paineet mitata myös moottorin kyljestä.

Stede
Liitteet
413FB958-4ED3-4F7F-9EA1-1A0C3F748356.jpeg
DD153276-9E82-4A68-8AFF-F37BA0363480.jpeg
Stede
Nelos -nuffisti
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Heinä 2018, 16:36
Konekalustoani: Nuffield DM4

27 Touko 2022, 11:41

Tässä koko kuva. Venttiilin kannat tässä puhdistettu ”liejusta”.

Stede
Liitteet
A7D6BED8-540B-416F-834C-6759B38B608C.jpeg
Tässä venttiilin päät puhdistettu
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

27 Touko 2022, 14:16

Kannattaa tarkistaa tuo öljyn nousuputki kanavineen ja liittimineen ettei ole tukossa. Samoin keinuvipujen väljyys hukkaa paineet.
Mukana kuin peräpukama!
Stede
Nelos -nuffisti
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Heinä 2018, 16:36
Konekalustoani: Nuffield DM4

27 Touko 2022, 19:21

Mittasin paineet lohkon kyljestä ja ne olivat lämpimällä koneella 2,8bar tyhjäkäynnillä ja 4 Bar kierroksilla.
Stede
Nelos -nuffisti
Viestit: 20
Liittynyt: 14 Heinä 2018, 16:36
Konekalustoani: Nuffield DM4

28 Touko 2022, 10:55

Testasin paineilmalla ja kaikki öljyreiät on auki. Kun kannen öljykanaviin laittaa vähänkään paineilmaa tulee ilma heti paluuputkesta. Eli olisko paineventtiili sökö? Onko se tuolla paluuputken juuressa vai jossain venttiilipukin sisuksissa. Jos vika siellä, mistä saa varaosia? Esim. Oikean jousen? Kuva liitteenä.
Liitteet
869BAF44-7B37-4106-A614-828AC849CF90.jpeg
Vastaa Viestiin