Sivu 1/1

Moottoriöljy lisääntyy

Lähetetty: 10 Helmi 2019, 08:30
Kirjoittaja jjj
Fourin öljyt lisääntyy.siirtopumppu vaihdettu eikä vaikutusta.meneekö sitte ohivuotona mäntien kautta?vai mistä vikaa hakemaan?

Re: Moottoriöljy lisääntyy

Lähetetty: 10 Helmi 2019, 11:17
Kirjoittaja nuhvi63
Käynnistyykö ja käykö hyvin? Jos savuttellee pahasti niin suuttimet ruikkii, ja palamaton löpö menee öljyihin.
Löpöä sinne kai menee ettei pakkasnestettä :shock:

Re: Moottoriöljy lisääntyy

Lähetetty: 10 Helmi 2019, 11:32
Kirjoittaja jjj
Käynnistyy hyvin ja käy nätisti..suuttimet on vaihdettu pari vuotta sitten sevenin kärkiin ja säädetty avautumispaineet 170bar muistaakseni..savuttaa koko ajan sinistä katkua niinkuin palamatonta löpöä..polttoöljyä sen täytyy olla koska ei ainakaan harmaata ole.olisko ruiskutuspumpussa jotain häikkää.

Re: Moottoriöljy lisääntyy

Lähetetty: 10 Helmi 2019, 12:43
Kirjoittaja jusape
Sininen savutus voimee johtua eri tekijöistä. Yks voi olla että puristuspaineet ei ole kohdallaan = ehkä venttiilit painuneet kanteen liiaksi.
Tai ruiskutusajoitus ei ole ihan kohdillaan.
Tai suutinkärjet ei ole oikeanlaiset tai paineet pielessä.
Tai männänrenkaat väsyneet ja kuluneet aiheuttaen ohivuotoa.

Re: Moottoriöljy lisääntyy

Lähetetty: 10 Helmi 2019, 19:55
Kirjoittaja nuhvi63
jusape kirjoitti: 10 Helmi 2019, 12:43 Sininen savutus voimee johtua eri tekijöistä. Yks voi olla että puristuspaineet ei ole kohdallaan = ehkä venttiilit painuneet kanteen liiaksi.
Tai ruiskutusajoitus ei ole ihan kohdillaan.
Tai suutinkärjet ei ole oikeanlaiset tai paineet pielessä.
Tai männänrenkaat väsyneet ja kuluneet aiheuttaen ohivuotoa.
Myös nämä siis aiheuttavat öljyn lisääntymistä.

Re: Moottoriöljy lisääntyy

Lähetetty: 11 Helmi 2019, 12:11
Kirjoittaja kari t
Tuossa vähän jutuntynkää, liityen voimakaaseen savutamiseen. Syylinen löytyi IKH:n suutinkärjistä.
viewtopic.php?f=1&t=6068

Re: Moottoriöljy lisääntyy

Lähetetty: 11 Helmi 2019, 17:52
Kirjoittaja jjj
No minulla on sevenin kärjet vaihdettu 3 vuotta sitten muistaakseni bdll 150s 6582 oli malli..sinistä katkua tuo kone on aina päästäny.mutta käyntiin on lähtenyt aina ihmeempiä vippas konsteja käyttämättä.

Re: Moottoriöljy lisääntyy

Lähetetty: 11 Helmi 2019, 19:08
Kirjoittaja kari t
Entiseltä Diesel Turuselta ( ei enään toiminnassa ) saamani tietojen mukaan nuo BDLL 150s 6582 pitäis olla sopivat Nuffield Universaal 4 / BMC koneeseen, tosin ei suuria eroja ole 460, 10/60 suutinkärkiin BDLL150 S 6581.

Kokeileppas jusapenkin mainitsemaa ruiskupumpun ajoituksen säätämistä aikaisemmalle, minulla auttoi 61:sen kolmosen savutamiseen koneremontin jälkeen

Re: Moottoriöljy lisääntyy

Lähetetty: 12 Helmi 2019, 12:18
Kirjoittaja jjj
Kumpaan suuntaan keulasta päin katsottuna pumppua pitää kääntää et menee aikaisemmalle :roll:

Re: Moottoriöljy lisääntyy

Lähetetty: 12 Helmi 2019, 16:45
Kirjoittaja jusape
Pumppu pyörii samaan suuntaan kuin moottori käy, eli tuulettajan siivet menee ylhäällä takaa katsottuna oikealta vasemmalle.
Moottorieista ja yleensäkin traktoreista puhuttaessa, aina osapaketteja ja muutenkin , katsontasuunta on aina ajosuunta eteenpäin.

Eli tällöin koplingista pumpun puoleista laippaa pitää saada hiukan käännettyä pyörimissuuntaan. Itse pumppuhan ei käänny mihinkään.
Siinä koplingissa on 2 pulttia joilla se on koottu, ne löysään ja hieman juuri pyörimissuuntaan. Koplingissa on sellainen viiva-asteikko ja laipassa muistaakseni 1 viiva. Puoli viivanväliä vaikkas siirtää. En ole koskaan perehtynyt, ainakaan muista, että paljonkos tuo 1 viivanväli tekisi todellisen ennakon muutosta, koska pumppu kun pyörii puolet moottorin kierroksista, niin asteina käännettynä todellinen vaikutus on tuplat.

Re: Moottoriöljy lisääntyy

Lähetetty: 12 Helmi 2019, 17:07
Kirjoittaja jjj
Juu siis tarkoitinki sitä koplinkia et mihin suuntaan sen kääntäminen vaikuttaa.olen vain ajoituksen katsonut sillai että 28 merkki piikkiin ja pumpulta ykkösen lähtö irti ja kääntänyt koplinkia kunnes pinta liikahtaa.

Re: Moottoriöljy lisääntyy

Lähetetty: 12 Helmi 2019, 18:24
Kirjoittaja jusape
Koplingissa runko-osassa on, tai pitäisi olla merkki, johon pumpun puoleisen koplinkiosan viiva kohdistetaan, kampiakselimerkin ollessa ennakkomerkissään. Fourissa jakoketjun venyminen tai ketjukiristimen toimimattomuus voi aiheuttaa muutosta myöhäiselle löysän ketjun myötä.