Universal 4 hydraulipumppu

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Rami
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Tammi 2019, 14:55
Konekalustoani: Universal 4 vm.60

20 Tammi 2019, 19:33

Moi. Tänään auratessa monivuotinen kaveri alkoi nikottelemaan ja lakkasi nostamasta nostolaitteita. Eli kyseessä on vuosimallin -60 Universal 4. Aurauksen alkaessa nostolaitteet toimi ihan normaaliin tapaan mutta muutaman noston jälkeen alkoivat ensin pätkiä ja sitten seurasi se ettei aura noussut enää kuin muutaman sentin. Tällöin pumppu ääntelehti kuin olisi ajettu rajoitinta päin. Seuraavan kerran kuin yritin nostaa niin ei tapahtunut enää mitään.

Sammutin traktorin ja otin perästä tyhjennysropun auki tarkistaakseni ettei siellä ole jäätä. Sieltä tuli kuitenkin pelkkää öljyä ja väristä päätellen öljyssä on hyvin vähän vettä joukossa. Saan huomenna diesel hallilämmittimeni takaisin joten ajattelin testata että lämmitän perää että jos siellä olisi jäätä niin se sulaisi pois. Tähän en oikein usko mutta testataan nyt kuitenkin. Katselin netistä nuffin hydraulipumpun kuvia niin eikös niissä ole kuitenkin jonkinmoinen karkea suodatin?

Pohdiskelin tässä että jos pumpun joutuu avaamaan niin olikos se siten että perärepun joutuu ottamaan irti päästäkseen käsiksi pumppuun? Katselin myös että pumput on aika tyyriin hintaisia niin onko porukka laittanut ulkoisia pumppuja vaikka ulosottoakselilta saadakseen nostolaitteet taas toimimaan?

Kiitos jo etukäteen

T.Rami
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

20 Tammi 2019, 20:02

Normaalia toimintaa tälläisillä pakkasilla, ei öljyissä paljon vettä tarvitse olla kun sihti jäätyy. Lämmitele ensin, jos ei rupea toimimaan niin sitten peräreppu irti ja tutkimaan mitä löytyy.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

20 Tammi 2019, 20:39

Pumppuhan on perärepussa 4jällä pultilla kiinni, siksi reppu on avattava.
Eikä sinne mitään muuta kautta pääsisikään käsiksi.
Uusiotuotantopumppu lienee hinnaltaan luokkaa 450ekua, jos pumpun vaihdoksi lopulta menee.

Mut se verkkosihtihän on tosiaan niin pienireikäistä siivilää, että ei siellä paljoa vettä tarvii ollakkaan seassa.
Ja isoimmat vedet lienee jäänä peräkoteloiden pohjalla näillä keleillä, ettei siittä öljyn väristä pakkaskeleillä paljoa voi päätellä.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

20 Tammi 2019, 21:21

pakkasilla jos öljyssä on vettä niin se todennäköisesti kerääntyy juurikin sihtiin eikä juurikaan näy öljyssä värinä. lisäksi jos on joskus satuttu laittamaan esim ikh myymä pumppusarja niin imusihti on perän sisällä niin että sitä ei pysty puhdistamaan avaamatta reppua, alkuperäinen sihti löytyy tästä huolimatta taaksepäin osoittavan messinkitulpan takaa. 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

21 Tammi 2019, 09:53

Minullahan oli hydrauliikan jäätymisongelmaa viimetalvena 10/42: sessa, useita kertoja piti lämmitellä 3 kw rakennuslämitimellä. Tänä talvena ei kyseistä ongelmaa ole ollut, johtunee varmaan erilaisesta käytöstavasta nuhvin hydrauliikan kanssa. 10/42:sessa ei minulla ole lokilämitäjää joten esim. tänään aamuna en etes yritä käynistää, pakkasta tälläkin hetkellä -27,1 astetta, aamulla herätessä -28,4.

Noin -10 astetta ollut muutaman kerran kun ole lumitöihin lähtenyt, nuhvi käyntiin, takakuormaajan nostanut ylös, kerran se nousee, ei vältämättä enään toista kertaa, hydraulipumppu pois käytöstä, sitten esim. jos varikolle lähden lumitöihin noin 2 km matkaa, perille päästyäni hydraulipumppu käytöön ja pelaa kuin junan vessa. Tätä käytäntöä käytin jo 70:n luvulla kun kotimökillä lumitöitä tein.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Rami
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Tammi 2019, 14:55
Konekalustoani: Universal 4 vm.60

21 Tammi 2019, 20:47

Moi. Kiitos nopeista vastauksista. Täytynee huomenna testata lämmittimellä kun lupasi tänne länsirannikolle lauhempaa. Eli se pumppu on siellä perän alaosassa? Aikaisempina talvina ei ole ollut mitään ongelmia kyseisen asian kanssa. Nykyisin kone on enempi kesäkäytössä kun auraamisen tarve on pienentynyt huomattavasti
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

21 Tammi 2019, 21:04

Pumppu on perän sisällä vetokoukun yläpuolella olevan messinkisen 6-kantatulpan yläpuolella.
Tuon messinkisen 6-kulmakantaisen ( olikos se nyt 38 vaiko 41mm avainkoko ? ) tulpan takana on hydrauliikan imusihtikin
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Rami
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Tammi 2019, 14:55
Konekalustoani: Universal 4 vm.60

22 Tammi 2019, 23:35

Moi. Tänään tuli lämmiteltyä perää ja päästeltyä muutama litra öljyä pois... nyt toimii taas nostolaitteet hyvin. Öljyt siihen täytynee vaihtaa ja öljyropun kierrettä olisi hyvän vähän rukata. Olisikohan se kierre joku g 1 1/4 tai 1 1/2 tai vastaava?

Ja kiitoksia kaikille avusta
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

23 Tammi 2019, 21:40

Laskitko öljyt ainostaan perärepussa olevasta propusta ? Kannataa laskea myös akselikoteloitten propuista, molemmilta puolin.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

23 Tammi 2019, 23:09

" muutama litra " ? Mikä on muutama litra ? Vaihteisto/perä/hydrauliikkaöljyn tilavuus on pyöreesti 60ltr. Ohjekirjan mukaan täyttö on n.56 ltr.
N.4 ltr ylitäytöllä, joka ei ole haitaksi, ennemminkin suositeltavaa, rakenteen puolesta sietää periaatteessa vaikka 80ltr, eikä isommin mistään ulos tule, jos stefat pitää
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

24 Tammi 2019, 16:09

Rami kirjoitti:
22 Tammi 2019, 23:35
Moi. Tänään tuli lämmiteltyä perää ja päästeltyä muutama litra öljyä pois... nyt toimii taas nostolaitteet hyvin. Öljyt siihen täytynee vaihtaa ja öljyropun kierrettä olisi hyvän vähän rukata. Olisikohan se kierre joku g 1 1/4 tai 1 1/2 tai vastaava?

Ja kiitoksia kaikille avusta
Siinä on moni erehtynyt kun on alkanut öljyjä laskemaan, ja varannut 20l astian että kyyyllähän net tuohon mahtuupi :mrgreen:
Propun kierrettä en kyllä muista että mikä se on.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Rami
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 20 Tammi 2019, 14:55
Konekalustoani: Universal 4 vm.60

29 Tammi 2019, 18:04

Moi!

Työmatkan jälkeen paluu arkeen. Tänään tarvisi taas nuhvi hurauttaa käyntiin. Eli tuli päästettyä vajaa kymmenen litraa pois öljyjä pohjaropusta. Tämän jälkeen alkoi nostaa taas. Vettä näytti olevan öljyn joukossa ja suodatin oli hyvinkin tukossa. Olen vaihtanut öljyt 7 vuotta sitten kun ostin traktorin. Silloin nuhvi oli seissyt 20 vuotta niin ajattelin että parempi vaihtaa vaikka tallissa ollutkin. Aattelin että jos päästäis vielä öljyä pois ja putsais suodattimen niin josko se menisi vielä. Käyttötunteja öljyllä ei kuotenkaan ole kun ehkä sata
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

29 Tammi 2019, 18:43

Oma 460 turbo oli kans seissyt 90-luvulta suulissa katon alla.
Toki ensin tyhjäsin ja kahdesti pööllä huuhtelin, sen jälkeen vielä kahdesti öljyt vaihtanut, nykyiset lienee olleen n.3-4v. Ja sinä aikana kondenssia sinne on kertynyt, tosin viimesyksynä oli loota osina, et isoimmat sai taas pois, n.20ltr pohjamoskaöljyä meni hylkyyn ja tilalle uutta.
60ltr määrästä siis 3v jälkeennoli n.40ltr käyttökelpoiseksi luokiteltavaa, puolentoistaviikon seisotuksen jälkeen astioissa, lämpimässä tilassa.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

29 Tammi 2019, 21:28

Tasan ei näytä menevän ns. onnenlahjat noitten nuhvien vaihdelaatikon öljyjen kansaakaan. 2014 otin nelivetonuhvin remontiin, samana vuonna vaihdelaatikosta öljyt 90 l puhtaaseen muurauspaljuun, lastulevyn pala paljunkantena. Nyt syksyllä sitten samat öljyt lootaan takaisin, käytännössä ei mitään mennyt poistoon, hieman oli paljunpohjalla raudantöhnää, vettä ei tipan tipaa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin