Hittolainen kun oikein alkaa häiritsemään kun molemmissa kasaamissani menee aika lyhyellä seisotuksella kytkimet jumiin.
En kyllä enää muista tuliko akselin rihlat rasvattua.
Mutta molemmissa yksöiskytkin kolmosissa nyt samaa vikaa.
En oikein usko levyn tarttumiseen kun toisen kasasin majurin vanhalla öljyn tahrimalla yksilössä ja toisen orkkislevyllä joka oli vetäytynyt laineille vuosien hyllyssä olemisen aikana.
Mulla oli volvo traktorissa samaa jumi vaivaa vuosikaudet ja olin varma asetelma viasta.
Purkaessa ei sitten löytynyt mitään silmin havaittavaa vikaa tai jumitusta.sen silloin kasasin niine hyvineen, mutta voitelin akselin rihlat grafiittirasvalla eikä se sen jälkeen ole jumitellut, saati pitänyt luistatellessa rääkäisyjä, mitä se ennen remonttia teki, varsinkin pikavaihde nopealla.
Saiskohan nuffista kytkinakselin käteen sivuluukun kautta?
Suorittais rihloille hyväksi havaitun hd-49/grafiittirasva voitelun.
Kytkin jumittaa, kokemuksia?
Valvoja: automies560
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 46
- Liittynyt: 06 Touko 2012, 19:11
- Konekalustoani: 3x Nuffield universal three , 3x volvo-bm 650 2x fordson major
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ookkos kattonu / tutkinut, miten haarukka-akseli liikkuu ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Minulla oli aikoinaan kun ostin vm. 58 kolmosnuhvin samanlaista ongelmaa, ongelma poistui täysin kun muutaman kerran sivuluukusta ruiskuttelin VD40:stä kytkinlevyn booreihin. Nykyisin, vaikka talvet on ajamatta kyseistä ongelmaa ei ole esiintynyt.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
omat kokemukset on että uudemmat ei asbestia sisältävät kytkimet tarttuu seisoessa huomattavasti herkemmin kuin vanhat...
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 46
- Liittynyt: 06 Touko 2012, 19:11
- Konekalustoani: 3x Nuffield universal three , 3x volvo-bm 650 2x fordson major
Haarukka-akselit eivät jumita.
Luin aloitusviestini uudelleen, ja tajusin etten ollut riittävän selkeä ulosannissani.
Että asia nyt olisi kaikille selvä niin kertauksena:Kytkimissä ei ole pito ongelmia ja poljinvaste on täysin normaali.
Ne eivät vain irroita vetoa eli vaihteita ei saa päälle moottorin käydessä.
Mutta juu, toisen kytkin tarttui viime talviseisonnassa ja silloin se irtosi kun pistin kytkinpolkimen pohjaan puunpätkällä ja annoin olla viikon.Sitten myöhemmin kun se toimi niin poltin levyä puhtaaksi jarrut päällä, iso vaihde päällä, että pinnoista lähtisi ruosteet ja muut pois.Saman tein tuohon toiseenkin yksilöön.
Täytyy kokeilla toi wd-40 konsti ja jos se ei auta niin purkuhommiksi menee.
onhan se tällaisiin laatutraktoreihin kuitenkin todella helppo homma tehdä se kytkimen purku.
Luin aloitusviestini uudelleen, ja tajusin etten ollut riittävän selkeä ulosannissani.
Että asia nyt olisi kaikille selvä niin kertauksena:Kytkimissä ei ole pito ongelmia ja poljinvaste on täysin normaali.
Ne eivät vain irroita vetoa eli vaihteita ei saa päälle moottorin käydessä.
Mutta juu, toisen kytkin tarttui viime talviseisonnassa ja silloin se irtosi kun pistin kytkinpolkimen pohjaan puunpätkällä ja annoin olla viikon.Sitten myöhemmin kun se toimi niin poltin levyä puhtaaksi jarrut päällä, iso vaihde päällä, että pinnoista lähtisi ruosteet ja muut pois.Saman tein tuohon toiseenkin yksilöön.
Täytyy kokeilla toi wd-40 konsti ja jos se ei auta niin purkuhommiksi menee.
onhan se tällaisiin laatutraktoreihin kuitenkin todella helppo homma tehdä se kytkimen purku.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Mul ei kyl ole omis levy kiinniruostunut , kertaakaan talviseisokin aikana.
Edes Nöösi-Nuffissa, yli 40v seisomisdn jälkeen, ei ollut levy jumissa....,
Edes Nöösi-Nuffissa, yli 40v seisomisdn jälkeen, ei ollut levy jumissa....,
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Leukussa tarttui kerran kiinni heti kone ja kytkinremontin jälkeen, sen jälkeen on toiminut normaalisti.
Muissa ei ole tarttunut ikinä vaikka koko talven olis seisonut.
Muissa ei ole tarttunut ikinä vaikka koko talven olis seisonut.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 46
- Liittynyt: 06 Touko 2012, 19:11
- Konekalustoani: 3x Nuffield universal three , 3x volvo-bm 650 2x fordson major
Levyt oli jumissa ja akselien rihlat leivät jumittaneet.
Toinen lähti kun kääntelin ulosottoakselista putkipihdeillä, tämä oli hyvä neuvo joka ei tullut itselle mieleen.Toisessa oli tiukemmassa mutta siinä on harveempi kone ettei tule kunnolla pyöritysvastusta.
Siitä lähti kun vedin jarrut lukkoon, 5 vaihteen päälle, kytkimen pohjaan ja nypin startilla aikani, noin muutaman kymmenen kertaa, sitten irtosi.
Tuohon toiseen nyt sitten uitin wd-40 kytkin pohjaan painettuna että leviää levyn pintoihin.
Aattellin ettei se ohuena litkuna kummoista luistoa tee, eikä tuommoisessa kolmosessa tarvi paljoa voimaa muutenkaan välittää.seurataan pehmeneekö levy vai ei.
Toisen kytkimeen en vielä laittanut mitään, nyt se jäi seisomaan poljin pohjaan lukittuna.
Minun päätelmäni juuttumisen syistä on puuttuvat kytkinkopan välitiivistekumi ja huoltoluukut.
Sinne kytkinkoteloon pääsee kostea ilma ja vesi paljon helpommin, varsinkin kun nämä paljon pihalla seisovat.En nimittäin muista että meillä uudesta talossa olleissa nelosissa olisi ikinä levyt juuttuneet.
Toivotaan että tästäkin tarinanpätkästä on jollekkin muulle apua ja uskoa ettei se ole katastrofi jos nuhvin kytkin ei ekapolkasulla irroita.
Toinen lähti kun kääntelin ulosottoakselista putkipihdeillä, tämä oli hyvä neuvo joka ei tullut itselle mieleen.Toisessa oli tiukemmassa mutta siinä on harveempi kone ettei tule kunnolla pyöritysvastusta.
Siitä lähti kun vedin jarrut lukkoon, 5 vaihteen päälle, kytkimen pohjaan ja nypin startilla aikani, noin muutaman kymmenen kertaa, sitten irtosi.
Tuohon toiseen nyt sitten uitin wd-40 kytkin pohjaan painettuna että leviää levyn pintoihin.
Aattellin ettei se ohuena litkuna kummoista luistoa tee, eikä tuommoisessa kolmosessa tarvi paljoa voimaa muutenkaan välittää.seurataan pehmeneekö levy vai ei.
Toisen kytkimeen en vielä laittanut mitään, nyt se jäi seisomaan poljin pohjaan lukittuna.
Minun päätelmäni juuttumisen syistä on puuttuvat kytkinkopan välitiivistekumi ja huoltoluukut.
Sinne kytkinkoteloon pääsee kostea ilma ja vesi paljon helpommin, varsinkin kun nämä paljon pihalla seisovat.En nimittäin muista että meillä uudesta talossa olleissa nelosissa olisi ikinä levyt juuttuneet.
Toivotaan että tästäkin tarinanpätkästä on jollekkin muulle apua ja uskoa ettei se ole katastrofi jos nuhvin kytkin ei ekapolkasulla irroita.