342 käynnistyvyys

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Pate64
Vitos -nuffisti
Viestit: 58
Liittynyt: 11 Elo 2018, 17:22
Konekalustoani: 342, TZ-4K-14
Paikkakunta: Oripää

26 Helmi 2019, 10:36

Koska kannen jälkikiristys on ajankohtainen? Riittääkö pelkkä lämpimäksi käyttö, vai muutama tunti?
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

26 Helmi 2019, 11:17

Kunnolla käyttö lämpimäksi ( voi esim vaikka tunnin kevyttä ajoa tehdä ) ja kiristys. Toinen jälkikiristys muutamien kymmenien ajotuntien päästä.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Pate64
Vitos -nuffisti
Viestit: 58
Liittynyt: 11 Elo 2018, 17:22
Konekalustoani: 342, TZ-4K-14
Paikkakunta: Oripää

04 Maalis 2019, 11:32

Löysin romppeistani ohuen alumiinisen tiivisterenkaan ja pudotin sen kuparikupin ja suutinrungon väliin. Ainakin näyttäis pitävän. Jossain kohdin varmaan se kuppikin pitää vaihtaa. Vieläkään nuffi ei ole innokas lähtemään käyntiin. Käytännössä vaatii kuumailmapuhaltimen. Mitenköhän imusarjahehku toimis tossa? Ennakko on nyt noin 25 astetta, koska jos säädän 28 asteeseen niin käyntiinlähtö menee netistä huonommaksi ja kierrosherkkyys on olematon.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

04 Maalis 2019, 14:23

Onkohan pumpussa nyt kuitenkaan kaikki kunnossa. Syöttöelementtien jousia poikki ( ei tavatonta ) , tai elementtien paineventtiileitä rikki ( melko normaalia myöskin )
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Pate64
Vitos -nuffisti
Viestit: 58
Liittynyt: 11 Elo 2018, 17:22
Konekalustoani: 342, TZ-4K-14
Paikkakunta: Oripää

04 Maalis 2019, 17:47

Onko normaalia että käsin pyörittäessä pumpusta kuuluu kovaääninen naksahdus kun menee yläkuolokohdan yli? En ole nyt ihan kaikkien kohdalla mutta ykkösen kohdalla ainakin. Onko pumpun huoltamiseen jotain ohjeita/räjäytyskuvia?
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

04 Maalis 2019, 19:12

Kyllä nokan nyrjähtäessä yläkuolon yli yleensä kuuluu selkeä nasahdus.
Otappa pumpun pystyosalla oleva , kahdella pultilla, 1/2" kannalla , kiinni oleva sivuluukku auki ( sieltä ei mitään roipetta silmille tule ) niin pääset näkemään syöttöelementtien jousien kuntoa.

Noiden neliötangon pystypalikoiden takana näkyy sitten ne elementtien jouset, eivät tosin oikein laisinkaan tässä videossa ole nähtävillä.

https://www.youtube.com/watch?v=cCaEbZ6UGiw
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

04 Maalis 2019, 20:42

342:sia on kahdella eri pumpulla varustettuna, onko sulla jusapen linkittämä minimec, vaiko alipainetehosteinen.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... ja+002.JPG
Tuo oikeanpuoleinen.
Räjäytyskuvat, osaluettelot löytyy molemmista.
Minimec:kin ajoituskohta vauhtipyörässä 25 astetta, alipainetehosteisen 28 astetta.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Pate64
Vitos -nuffisti
Viestit: 58
Liittynyt: 11 Elo 2018, 17:22
Konekalustoani: 342, TZ-4K-14
Paikkakunta: Oripää

04 Maalis 2019, 21:08

Minivac. Ei siis tuo malli. Mutta luukku on kyljessä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

04 Maalis 2019, 21:31

Perusrakenne lienee molemmissa aika yhteneväinen, syöttöelementtien osalta.
Säätötapa syötölle vaan eri. .
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

04 Maalis 2019, 21:45

Otappas pumpun ja suutimien väliset putket irti ja kokeile startamalla miten ruiskutaa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

04 Maalis 2019, 21:48

Myös heräää kysymys, miten elementit on keskenään oikealla ajoituksella, syöttömäärien suhteen.
Omast 460 turbonuffistahan minimec - orkkispumpusta jouduin jonkin verran rukkaamaan keskinäisten syöttöjen määrää, jotka vaikuttaa siis myös ajoituksiin sylinterikohtaisesti.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Pate64
Vitos -nuffisti
Viestit: 58
Liittynyt: 11 Elo 2018, 17:22
Konekalustoani: 342, TZ-4K-14
Paikkakunta: Oripää

08 Maalis 2019, 10:43

Elementit liikkuu ja jouset on ehjät. Tuli samalla tehtyä se wd40 huuhtelu ja sitä ruosteista kuraa pestyä pumpusta. Kone käy ihan tasaisilla kierroksilla kun sammutinvaijeri on irti. Nyt on käynnissä lievää huojuntaa, mutta ei lähimainkaan niin suurta kuin loppukesällä. Lämpötila on asteen verran plussalla, mutta pakkosyöttö ja kuumailmapuhallin tarvittiin tänäänkin. Sillä konstilla lähtee kyllä kylmemmästäkin.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

08 Maalis 2019, 15:33

No, onpa ihmeen vaikeasti käynnistyvä. Tosin omaa kolmosta en oo kokeillu näil keleillä käyntiin.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Pate64
Vitos -nuffisti
Viestit: 58
Liittynyt: 11 Elo 2018, 17:22
Konekalustoani: 342, TZ-4K-14
Paikkakunta: Oripää

08 Maalis 2019, 17:18

Olisko vaan väljä, kun tuulettimen siivistä saa konetta pyöriteltyä?
NuffiPekka
Nuhvitietäjä
Viestit: 407
Liittynyt: 08 Touko 2011, 13:42
Konekalustoani: Nuffield 3 DL -59, Nuffield 4 DM KKK -60, Nuffield 460 -63, Nuffield 460 Riuku-Vammas -63, koesarjan n:o 54 Valmet 15, Belarus 420 -77,Belarus MTZ 50 -69
NLCF r.y jäsen Nro: 218
Paikkakunta: Perho

08 Maalis 2019, 18:48

Eihän nyt ole niin että tuo mainitsemasi sammutinvaijeri rajoittaa säätäjän toimintaa. Oletko kokeillut käynnistystä sammutinvaijeri irtaallaan. Kotitilalleni ostetussa 4DM:ssä (alipainesäätäjällä ) oli tuo sammutinvaijerin kuori säädetty niin että se rajoitti säätäjän toimintaa, kone oli tehoton ja laiska mutta piristyi kun ko. vaijeri säädettiin niin että säätäjä sai toimia oikein. Elikkä sammutin oli hiukan ikäänkuin vedettynä päälle koko ajan. :)
Vähän päivässä - eikä viikossakaa palijo mittää...
Vastaa Viestiin