"342" Kytkin jumissa..

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Nuffinisto
Kolmos -nuffisti
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Heinä 2018, 18:46
Konekalustoani: Nuffield 342 vm. -64
NLCF r.y jäsen Nro: 310

08 Elo 2018, 15:23

Nonniin kansi on avattu ja keppi saatu hahloihin. Aika herkästi lähtee pois.. pari kertaa sain sen pois välillä kun heiluttelin. Eli tuolle pitää varmaan jotain tehdä. Oli sitä joskus jo sepitetty.. näky hitsauksen ja hiomisen jälkiä. Kansi jo paikallaan toki ilman pultteja.. saako sen väärin paikalleen kun tuntuu ettei takimmainen ratas ole kyllä vapaa asennossa...

Edittiä.. Pitääkin varmaan laittaa se kansi paikalleen pakki päällä asennossa niin saa vaihtajat helpommin kohdalle.. Kun tutkin noita purkukuvia niin se taitaa olla ykkösratas se takimmainen.. ja se viimmeinen pakin ja ykkösen siirtäjä.. Korjatkaa jos olen väärässä.. Hitto tässähän oppii jotain uutta :D

Niitä kuvia.. aijaa ei suostunu antamaan julkista kansiota niin kokeillaan uutta ohjelmaa..

http://kuvanjako.fi/2fb42.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvanjako.fi/88jqa.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvanjako.fi/n03fr.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvanjako.fi/0pg68.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvanjako.fi/nsyax.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

08 Elo 2018, 18:52

Taain ratas on pakki, sitten ykkönen, seuraava 2-3 ja etummaisena 4-5. Siis yläakselilla.
Hitsuuttelet kepin pallopäähän 3-4mm jatkoa ja hivaisee pyöreähköksi. Oliko niin, että pallopää on sivuiltaan kuitenkin osin suorakylkinen.... ?

Mikäli nyt oikein muistan toin ratasjärjestyksen.... pitäisi purkuaskeista varmistaa....
Ja TurboNuffin askin aukomiseen mennee vielä viikko....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

08 Elo 2018, 19:09

Sorvatessa käytettävä suojalaseja :lol:
Tuli mieleen kun noita rataksia kattelin...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Nuffinisto
Kolmos -nuffisti
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Heinä 2018, 18:46
Konekalustoani: Nuffield 342 vm. -64
NLCF r.y jäsen Nro: 310

08 Elo 2018, 19:17

Oorait.. Eli pakki on toi josta noita hampaita lohkeillu.. No eiköhän sen kanssa voi elää..

Aika pieni oli kepin pää.. tais olla sivuilta kulmikas.. samaan muotoon kai pitää yrittää tehdä mutta isommaksi. Edellinen seppä oli hahloja käsitelly.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

08 Elo 2018, 19:27

Tuossapa olis räjäytyskuva vaihdelaatikosta.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... n+osat.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; < ykx vasenpaan löytyy osaluettelokin.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

08 Elo 2018, 20:08

Neloskuvan viitosvaihteen kytkentäboorikin on vähän joskus rutisut....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

08 Elo 2018, 20:11

Nuffinisto kirjoitti:Oorait.. Eli pakki on toi josta noita hampaita lohkeillu.. No eiköhän sen kanssa voi elää..

Aika pieni oli kepin pää.. tais olla sivuilta kulmikas.. samaan muotoon kai pitää yrittää tehdä mutta isommaksi. Edellinen seppä oli hahloja käsitelly.
Se taain yläakselin ratas on 1-R kytkentäratas. Keppiä eteen pakille niin tuo ratas liikkuu taajeppäin. Eli isompi pipi on ykkösvaihteen puolella.
Mut sehän on niin hidas, ettei yleensä nurkka-ajoissakaan tarvii käyttää. Yleisempiä on vaikka liikkeelle lähtiessä 2 ja 3 vaihteet....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nuffinisto
Kolmos -nuffisti
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Heinä 2018, 18:46
Konekalustoani: Nuffield 342 vm. -64
NLCF r.y jäsen Nro: 310

08 Elo 2018, 20:32

Ok.. Eli saa olla nyt hetken noin. Katsotaan miten alkaa kestämään. Metsässä kyllä tarkoitus käydä, joten tuota ykköstäkin varmaan tarvitaan. Mutta laatikko varmaan tarvii irroittaa että saa noita rattaita vaihdettua? Laakerit siellä tuntui olevan kunnossa.. ainakin yläakselilla kun sitä heiluttelin käsivoimin. No pieni klappi siellä.. sellanen että just tuntui..
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

08 Elo 2018, 21:21

En kyllä muista että olisin ykköstä metässä tarvinut koskaan, enkä paljon muuallakaan.
Jossain potun istutuksessa vois olla tarpeellinen.
Kakkonen ja kolmonen hyviä metsävaihteita.
Kyllä nuo ratakset vielä kestää.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

08 Elo 2018, 21:28

Periaatteessa ei tarvii katkaista. Peräreppu pois, ronkat veks, tasauspyörästö irti, kytkin purkaa pois, jne... mut helpommalla työllä pääsee kun katkoo koneen....

Kyl nuo siellä kestää vielä pitkään, järkevällä käytöllä eli vaihteiden kytkemisellä eikä väkisin runnota jos rutisee....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nuffinisto
Kolmos -nuffisti
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Heinä 2018, 18:46
Konekalustoani: Nuffield 342 vm. -64
NLCF r.y jäsen Nro: 310

09 Elo 2018, 00:23

Kiitos rohkaisevista sanoista :D

Jos huomenna sais siirrettyä autokatokseen niin vois alkaa kytkintä katsomaan.. tai tänään näköjään.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

09 Elo 2018, 09:26

Ei muutaku ohjauspulpetti irti ja nostaa pois, niin kytkin on saamanteilla....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

09 Elo 2018, 09:46

https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... ia+009.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nuffinisto
Kolmos -nuffisti
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Heinä 2018, 18:46
Konekalustoani: Nuffield 342 vm. -64
NLCF r.y jäsen Nro: 310

10 Elo 2018, 10:08

Kuinkahan paljon tuo koko kytkin/tankki/ohjausmöykky painaa..?

Moottorinostinta ei ole kotona.. Mutta talja olisi. Jos sen autokatoksen kattoniskoihin.. pariin laittaisi nostoliinalla kiinni. Sillä olen joskus mönkijän nostanu pystyyn kun pohjapanssaria tein. Se painaa 300 kiloa. Polttoaineet varmaan kannattaa ainakin pois laskea. Mitä muuta kannattaa huomioida? Sähköpiuhat? Tässäkin sekalainen seurakunta erilaisia piuhoja.. sinisiä suurinosa. Eli varmaan jälkeen asennettuja. Ne kyllä pitää uusia kaikki.. jos jaksaa siihen paneutua. Varmaan valmista sähköjohtopakettia ei ole saatavilla?

Eilein vielä nostin vaihdelaatikon kannen kerran pois ja tutkin tarkemmin niitä siirtäjiä. Pakin ja ykkösen siirtäjä oli jotenkin luiskahtanu väärin niin että keppi kyllä osu pakin hahloon mutta ei saanu painettua pakkia päällä. Sen sain keploteltua oikein. Nyt keppi liikkuu normaalisti. Voi jopa alkaa pysymään paikallaan. Tuo kansi oli liimattu kiinni jollain mustalla tiivistemassalla. Tiivistemassallako te niitä paikalle laitatte myös?

Mites kytkimenpolkimen akseli joka menee kopasta läpi. Siinä tuntui olevan pari kolme neljä milliä välystä, siinä ei kuvien mukaan ollu helaa. Ja polkimella ei ole minkäänlaista ylärajoitinta eli poljin varmaan pääsee nousemaan liikaa. Epäilys on se että siitä se painehiili onkin siipeensä saanu. Nyt ei ole keskeisesti akselissa kun poljin ylhäällä, ehkä hiili jopa otti kiinni akseliin. Kerran sopivasti tärähtää vanha hapero hiili niin siinähän se. Joku ylärajoitin siihen pitää rakentaa kun siivapyörä on otettu pois. Joka varmaan on toiminut rajoittimena. Käyttöohjekirjan kuvien mukaan pitäisi olla rajoitin siivapyörän luukussa, tuossa vaan tasainen peitelappu.

Että tälläisiä suunnitelmia.. Täähän pitää pian siirtää projekti osioon :lol:
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

10 Elo 2018, 10:23

Nousee sillä taljalla kyllä.
Sähköt ym. vaan pois ja paketti ylös.
Merkkaa ohjausvääntiön paikka siihen simpukan akselille esim pistepuikolla niin saat sen takaisin samaan kohtaan.
Laatikon kanteen käy tiivistesilikoni ihan hyvin.
Polkimen välyksestä ei tarvi huolestua, toimii kyllä. Voihan sen toki tihittääkin tiukemmaksi.
Alkuperäisessä siivan peitelevyssä on rajoitin polkimelle, sinulla lienee levystä tehty.
Hitsaa sopiva latan pätkä siihen poikittain niin se on siinä.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Vastaa Viestiin