"342" Kytkin jumissa..

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Nuffinisto
Kolmos -nuffisti
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Heinä 2018, 18:46
Konekalustoani: Nuffield 342 vm. -64
NLCF r.y jäsen Nro: 310

06 Elo 2018, 20:22

Moro vaan kaikille.

Nyt olis eka Nuhvi pihassa ja kytkin jumissa ja vaihde päällä. Kesti ajoa noin 3 min.. Huippukuntoisena tietenkin ostin :lol:
Saatiin onneksi kuljetusauton lavetilta pois ja pihaan asti. Kärry vielä perässä, no sen sain pois tunkalla pölkyn päälle. Jos jotain positiivista hakee niin jumi edes pihaan eikä takasaralle metsään. Nyt pitäis saada vaihde pois että sais jotenkin liikuteltua kaverin autokatokseen sateen suojaan. Hyviä vinkkejä otetaan vastaan.

Sen verran ehdin maallikkona kurkkaamaan tarkastusluukusta että painelaakeri siellä jumittaa. Grafiitin vaimitänenyton.. palasia kytkikotelon pohjalla oli havaittavissa. Laakerin kotelo kyllä liikkuu kun poljinta liikuttaa. Savuakin hiukan tuli kotelosta pahimmalla hetkellä. Jäi varmaan johonkin puolipänniin hiukan luistamaan. Tunkallako vaan rengas ylös ja liikuttelua jos sais vaihteen pois.. harkitsin myös pientä kolkuttelua puukalikalla ja vasaralla siihen akseliin luukusta.. kärsiikö siihen paukutella kovin. Sais edes kerran kytkimen irroittamaan..

Nooh nyt saunaan kuitenkin.. ei kai tää niin vakavaa ole.. Sillä ajatuksella mennään että ehkä opin korjaamaan Nuffin kytkimen.. :D
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

06 Elo 2018, 22:00

Vaihteen voinee saada pois päältä kun sammutin päällä startilla nytkäyttää ja samalla vaihekepistä vapaan suuntaan pantaten.
Ilmeisesti lievässä mäkipaikassa on, tasamaalla lähtee kyl kepistä koppaamallakin vaihde monasti pois päältä, mut aina voimakeinoissa pitää myös maltti olla mukana....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nuffinisto
Kolmos -nuffisti
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Heinä 2018, 18:46
Konekalustoani: Nuffield 342 vm. -64
NLCF r.y jäsen Nro: 310

06 Elo 2018, 22:21

Jep.. Pienessä alamäessä on ja yritettiin kuskin kanssa kärry perässä liikuttaa ei lähteny. Pitää huomenna rauhassa ajatuksen kanssa kokeilla vaikka tuolla startilla nytkäyttää kun ei ole kärry perässä enää painamassa..
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

07 Elo 2018, 08:16

Vaihdelaatikon öljynlisäyskorkki auki ja pitkällä meisselillä vaihteensiirtäjän haarukka vapaa-asentoon, toinen vaihtoehto, vaihdelaatikon kansi irti ja siirtelet siirtäjät vapaa-asentoon.
En enään muista kunpaan suuntaan piti haarukaa siirtää tuosta öljykorkin reiästä jotta menee vapalle, on sen verran aikaa kun itselle on käynyt noin.
Mikähän vaihde jäi päälle ? Tämä ongelma tyypilistä nuhveissa ja leukuissa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nuffinisto
Kolmos -nuffisti
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Heinä 2018, 18:46
Konekalustoani: Nuffield 342 vm. -64
NLCF r.y jäsen Nro: 310

07 Elo 2018, 10:00

Luulisin että kakkonen on päällä.. tuskin nelonen. Mutta keppi eteenpäin kuitenkin.

Kytkinpolkimessa suuri tyhjäliike. Katson ensin jos sitä säätämällä saisi hiukan liikettä kytkimeen niin jos vaikka aukeaisi. Poljin ottaa vasta viimeisellä sentillä. Mutta mitenkä säätö olisi noin nopeasti muuttunut kun pari viikkoa sitten toimi vielä normaalisti. Oli kevyt.. hyvin irroitti ja otti kiinni mitään suurempia tärinöitä pitämättä.
Papereita ja kuitteja tuli mukaan kasa. Kytkin niiden mukaan uusittu uusittu 1997.. tai levy ja painelaakeri. Eli vaan se parikymmentä vuotta vanha vasta :D
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

07 Elo 2018, 10:34

Painehiilihän siellä yllätteen hetkessä oli kulunut murentunut pois, jostain syystä.
Et kytkin lienee katottava samalla kun hiilenkin laittaa
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nuffinisto
Kolmos -nuffisti
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Heinä 2018, 18:46
Konekalustoani: Nuffield 342 vm. -64
NLCF r.y jäsen Nro: 310

07 Elo 2018, 18:22

Näinpä on kun asiaa ehdin puoli tuntia tutkia.. Painehiili tai mikä onkaan on kadonnut kokonaan. Siellä se on murusina kotelon pohjalla.. tai on siellä jopa parin sentin paloja. Vaihteiston täyttökorkin avasin mutta sieltä ei paljon mitään saa tehtyä.. ahdasta on. No näin rattaan josta oli paloja lohjennut osasta kohtaa moottorinpuolelta.. sellanen 1/4 osaa oli kadonnut hampaista ehkä 1/6 osa rattaasta.. tiedä sitten kuinka vakavaa :roll:
Seuraavaksi kai sitten vaan purkamaan vaihteiston kansi että saa vaihteen pois jos ei hellitä muuten. Onko muuten paljon löysää normaalisti tuossa kepissä kun on vaihde päällä? Tuo kyllä heiluu ensin ehkä 5-10 cm ennenkun kolahtaa kun umpi rautaan..

Sen vaihteiston kannen mukana ei kai nouse mitään muuta.. eikä mitään erikoista jota pitäisi huomioida?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

07 Elo 2018, 20:34

Ei siintä öljykorkista paljon nääkään, mututuntumalla pitää meisseliä käytää, jusape vois tehdä työnäytefideon.
Aukasehan vaihdelaatikon kansi, ota kuvia niin tehdään arviointi noista hammaspyöristä, tarviiko vaihtaa. Muutamalla kympillä saa hammasrattaita mm. Hahton Maurilta 0400 - 335350.
Kepin heilumista kun on vaihde päällä, enpä ole ajatellut paljonko heiluu, pitänee huomenissa tehdä kokeilu.
Vaihteiston kannen mukana ei nouse kuin siirtäjä hässäkkä.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

07 Elo 2018, 21:04

Itellä omis koneissa, vaihde päällä ollessa, -62 460KKK, -61 Three ja -64 460 Turbonuffi, kepin vapaaliike vaihteen päällä ollessa on kepin nupissa ehkä max 0.5cm
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nuffinisto
Kolmos -nuffisti
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Heinä 2018, 18:46
Konekalustoani: Nuffield 342 vm. -64
NLCF r.y jäsen Nro: 310

07 Elo 2018, 21:21

NO ihmettelinkin kun keppi on niin hervoton..

Pitää huomenna yrittää.. tai ainakin vähän purkaa. Akun otin illalla pois ja laitoin lataukseen. Joten virraton olisi jo valmiiksi.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

07 Elo 2018, 22:14

No sit jos kepakko on hervoton, niin kepin alapään pallo on karkuteillä siirtäjähahloista. Helpointa lienee lootan kannen aukominen, että saa osaset osumaan toisiinsa, muuten on vähän lottoamista onnistumisen kanssa.
Kannen aukomiseksi mittaristopelti siittä lootan kannen yläpuolelta on irroitettava että hiukkasen tilaa saa.

Ei kuitenkaan kokonaisuutena kovin paha homma. Samalla saa tsekattua paremmin rattaidenkin kunnon, sekä myös keskilaakerin......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nuffinisto
Kolmos -nuffisti
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Heinä 2018, 18:46
Konekalustoani: Nuffield 342 vm. -64
NLCF r.y jäsen Nro: 310

07 Elo 2018, 22:25

No nyt sitten selvisi miksi niin vaikea saada vapaalle..
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

07 Elo 2018, 22:35

Esim TurboNuffissa kepin liike vapaalta vaihde päälle on jokin ehkä 5-6cm suuntaansa. Kepin "tyhjä liike" sen puolisen senttiä että tuntoa jo on......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

08 Elo 2018, 08:42

jusape kirjoitti:Itellä omis koneissa, vaihde päällä ollessa, -62 460KKK, -61 Three ja -64 460 Turbonuffi, kepin vapaaliike vaihteen päällä ollessa on kepin nupissa ehkä max 0.5cm
Minulla pihassa olevassa 61:sessä kolmosessa kepin vapaaliike kolmonen päällä sivusuunassa 20 mm, mitattuna nupista kakkos, kolmosvaihteen viivasta, eteen/taakse 5 mm, mitattuna nupin etureunasta.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Nuffinisto
Kolmos -nuffisti
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Heinä 2018, 18:46
Konekalustoani: Nuffield 342 vm. -64
NLCF r.y jäsen Nro: 310

08 Elo 2018, 10:45

Kiitokset näistä. Moni asia selvisi jo tässä. Outo kone niin ei oikein tiedä miten mikäkin toimii. Jos vaikka tänään ehtisi hiukan katsoa tuotakin savottaa eteenpäin.
Vastaa Viestiin