"342" Kytkin jumissa..

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

10 Elo 2018, 10:24

Olisko ehkä 100kg. Poljin tarvii kyllä ylärajoittimen josko siiva on poistettu.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nuffinisto
Kolmos -nuffisti
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Heinä 2018, 18:46
Konekalustoani: Nuffield 342 vm. -64
NLCF r.y jäsen Nro: 310

10 Elo 2018, 13:03

Olihan siellä kuvissakin holkki kytkinpolkimen akselilla kun silmillä oikein katsoi :D

Ok.. Kiitos. Tuon satakiloa varmasti kestää 2-3 2"x5" lankkua.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

10 Elo 2018, 14:13

Mitä muuta kannattaa huomioida? Sähköpiuhat? Tässäkin sekalainen seurakunta erilaisia piuhoja.. sinisiä suurinosa. Eli varmaan jälkeen asennettuja. Ne kyllä pitää uusia kaikki.. jos jaksaa siihen paneutua. Varmaan valmista sähköjohtopakettia ei ole saatavilla?
Valmiita sähköjohtosarjoja on saatavilla.
http://nuhvi.fi/index.php/fi/tietopankki/varaosat" onclick="window.open(this.href);return false;
Hahton Maurilta ostanut uustuotantona tehtyjä johtosarjoja 10/42:een, ja nelivetonuhviin. Nämä uustuotanto johtosarjat on sitten tasavirtalaturille tehtyjä, jonkin verran joutuu johtoja itse jatkamaan mm. etu ja takavaloille.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

11 Elo 2018, 14:00

Turbossa noin toi kytkinpolkimen rajoitin

https://konekansa.net/attachments/wp_20 ... jpg.40406/" onclick="window.open(this.href);return false;
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Nuffinisto
Kolmos -nuffisti
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Heinä 2018, 18:46
Konekalustoani: Nuffield 342 vm. -64
NLCF r.y jäsen Nro: 310

11 Elo 2018, 14:24

Ok.. Noin se on siellä käyttöohjekirjassakin. Minulla ei ole tuota kolmiopalaa ollenkaan. Pitää tuohon pultin ympärille rakennella joku nyt ensiksi ja ottaa luukku joskus pois ja sulattaa siihen rajoitin.

Nyt on painehiilen metallirengas ja kytkinakseli kädessä. Tunti tuossa meni.. niistä kahdesta tarkastusluukusta otin ne pois. En siis irroittanu kytkinkopan kantta ollenkaan. Otin kytkinpolkinen ja käyttövivun pois edestä. Hiukan ahdasta mutta onnistuu. Holkin ruuvit oli hyvin hollilla ja ne irtosi nätisti. Vaikka käsi on nykyhanska kokoa 11,5.. Maanantaina haen uuden painehiilen ja yritän saada takaisin. Ainut ongelmia aiheuttava asia kokoonpanossa voi olla se takimmainen painehiilen kiinnitysjousi. Se on hiukan piilossa ja tiedä miten sinne käsi yltää. Jos ei onnistu niin sitten puretaan lisää. Mennään näin oikotietä kun kytkin muuten oli toimiva ennenku toi hiili paukahti. Ajellaan sitten ja katsotaan miten kytkin käyttäytyy. Stefan vaihtoon pitää varautua kun kytkimen purkaa.. sen verran kosteutta oli kopassa.
Nuffinisto
Kolmos -nuffisti
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Heinä 2018, 18:46
Konekalustoani: Nuffield 342 vm. -64
NLCF r.y jäsen Nro: 310

15 Elo 2018, 16:58

Nonniin.. Nyt on kytkin taas kasassa ja vaihdelaatikon kansi paikallaan. Tuli sitten samalla hiukan paranneltua startti virta linjaa. Uudet akunkengät ja puhdistusta niin että kosketukset on puhtaat. Startin päähän piuhat paremmin kiinni. Hienosti starttasi juuri latauksesta otetulla akulla. Heti ekalla pyöräytyksellä käyntiin. Hiukan pihassa ajelin. Kytkin irrotti hyvin ja toimiin muutenkin hyvin... mutta mutta hiukan nypyttää poljin. Silloin kun painehiili on asetelmaa vasten. Kun hiukan painaan niin rauhottuu. Pitää yrittää ehtiä ajelemaan ja katsoa miten tuo muuttuu. Kai se pitää avata kunnolla jos ei rauhoitu..

Vinkiksi kaikille.. Älkää käyttäkö rautanauloja sokkina.. Katkeavat kun vääntää suoraan.. molemmista päistä. Tässä viime päivinä niitä poraillu pois reijistä kun ovat sinne ruostuneet kiinni :lol:

Mutta tämän remontin budjetti oli painehiili 38€.. super rtv-silikoni kätevässä painepullossa 26€.. kotoa hyllystä muutama putkisokka.. noin 0.5€ vähän puhdistusspraytä..

Seuraavaksi sitten valojen kimppuun.. ja vaihtovirtalaturi suunnitteilla. Sellainen malli mihin saa kierrosluku ja tuntimittarin kiinni. Tuossa mun vehkeessä kun ei ole kumpaakaan. Ja se johtohässäkkä pitää selvittää.. nytkin oli yksi piuha kadoksissa mihin se menee ja mistä se tulee. Onneksi olin kuvia ottanu niin löyty paikka sillekin. Pitäisi noiden sähköjen uusijoiden hiukan noudattaa alkuperäisiä värejä kun tekevät johdotuksia. Tai tehdä joku piirrustus mukaan.. vaikka eipä tuo paljon hyödytä jos menee niinkun minulla startille ja kaikille valoille saman väriset piuhat. Alkuperäisessä sähkökuvassa on 12 eri väriä. Minulla on vaan sinistä, mustaa ja yksi punainenkin jopa virtalukolle tuli :lol:

Niin tuollaisen pika/kevyt/väliaikaisen rajoittimen nurkassa olleesta neliöputkesta tekaisin.. olis saanu olla paksumpaan.. mutta toimii tuokin nyt hetken..

http://kuvanjako.fi/6c1ia.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Kiitos kaikille jotka auttoivat ja antoivat vinkkejä...
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

15 Elo 2018, 17:13

Polkimen tärinä voi johtua kytkinkäpälien säädöistä, jotka ei ole samalla korkeudella ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

15 Elo 2018, 20:45

jusape kirjoitti:Polkimen tärinä voi johtua kytkinkäpälien säädöistä, jotka ei ole samalla korkeudella ......
Juuri näin.

Ei muuta kuin remppa edessä.
Nuffinisto
Kolmos -nuffisti
Viestit: 18
Liittynyt: 24 Heinä 2018, 18:46
Konekalustoani: Nuffield 342 vm. -64
NLCF r.y jäsen Nro: 310

15 Elo 2018, 20:54

Niimpä..

Tuo kytkin on laitettu 1997. Silloinkin kuittien mukaan vaan levy ja painehiili. Eli asetelma voi olla kuinka vanha tahansa.

Mutta katsotaan.. Niitä painehiilen palasia oli ympäri kytkin koppaa.. jos olisi niin hyvä tuuri että joku sellanen olisi päässyt jonkin käpälän tai jousen väliin ja sieltä irtoisi kun hiukan ajelelee.. Mutta eipä taida olla oikotietä ehjään kytkimeen..
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

15 Elo 2018, 21:07

Kytkinasetelman vispaava ja vipoittava paininlevy kyllä myös tehokkaasti rasittaa paininhiiltä, eli ei välttämättä pitkäikäinen ole.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin