Tervehdys olen tuore universal fourin omistaja. Pari kysymystä viisaammille. Ensinnäkin hankkimastani yksilöstä puuttuu lukko poljin ja perään menevä lukon vipu on jumissa on kuin olisi hitsattu kiinni. Uskaltaako tätä alkaa miten rajuin ottein suostutella liikkumaan? Ja millainen se lukkopoljin on. Löytyykö jostain kuvaa esim?
Toinen kysymykseni koskee jarruakselin stefoja. Eli tarvitseeko laskea peräöljy pois ko stefojen vaihdon takia? Onko siis perä öljyn pinta kuinka ylhäällä jarruakselin nähden?
Jarrut purin jo pois ja uusin samalla niihin hihnat.
Lukon vivun toiminta ja jarruakselin stefoista kysymys.
Valvoja: automies560
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 20
- Liittynyt: 28 Kesä 2018, 16:51
- Konekalustoani: nuffield universal four -60 ,ford 5600 -78
- Paikkakunta: Sonkajärvi
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
stefojen vaihto onnistuu hieman riippuuen traktorin vaihteiston öljymäärästä ja koneen asennosta, paljosta ei ole kiinni koska stefan sisäpinta ottaa jarrurumpuun kiinni. mittatikulla saat hahmotettua asian vaihteiston sivulla.
minä en suin päin lähtisi oikein isolla voimalla murjomaan lukon vipua. saako siitä selvää onko koneessa varmuudella ollut lukko eli onko polkimesta mitään jäljellä tai onko polkimen paikan alla rajoitinruuvi pystyssä. vanhemmissa koneissa ei ollut lukkoa jos olisi vaihdettu uudemman akseliputki, muistaakseni lukottoman koneen jarruakseli sopii tulemaan ulos stefalaipan irroituksen jälkeen ja lukollinen ei
minä en suin päin lähtisi oikein isolla voimalla murjomaan lukon vipua. saako siitä selvää onko koneessa varmuudella ollut lukko eli onko polkimesta mitään jäljellä tai onko polkimen paikan alla rajoitinruuvi pystyssä. vanhemmissa koneissa ei ollut lukkoa jos olisi vaihdettu uudemman akseliputki, muistaakseni lukottoman koneen jarruakseli sopii tulemaan ulos stefalaipan irroituksen jälkeen ja lukollinen ei
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 20
- Liittynyt: 28 Kesä 2018, 16:51
- Konekalustoani: nuffield universal four -60 ,ford 5600 -78
- Paikkakunta: Sonkajärvi
Kiitos paljon vastauksista. Käsittääkseni koneessa on lukko ollut. Askelmassa on kuin polkimen saranan jäänteitä.. Sarjanumeron perusteella myös olisi lukollinen kone loppuosa alkaa 89.. Ja oliko näin että jostain yli 6000 numeroisista eteenpäin pitäsi lukko löytyä? Ainakin näin muistelen jostain lukeneeni.
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 20
- Liittynyt: 28 Kesä 2018, 16:51
- Konekalustoani: nuffield universal four -60 ,ford 5600 -78
- Paikkakunta: Sonkajärvi
Ja sarjanumeron perässä on myös L
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tuolta on helppo selvitää nuhvisi valmistusvuosi.
http://nuhvi.fi/index.php/fi/tietopankk ... uhvisi-ika" onclick="window.open(this.href);return false;
Tasauspyörästöstä jonkinlainen kuva.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... +lukko.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://nuhvi.fi/index.php/fi/tietopankk ... uhvisi-ika" onclick="window.open(this.href);return false;
Tasauspyörästöstä jonkinlainen kuva.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... +lukko.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 20
- Liittynyt: 28 Kesä 2018, 16:51
- Konekalustoani: nuffield universal four -60 ,ford 5600 -78
- Paikkakunta: Sonkajärvi
Kiitoksia tästäkin. Nuhvini on siis tämän perusteella nähnyt päivänvalon 13 huhtikuuta 60. Pitää vielä koittaa herkistellä tuota lukon vipua kunhan nyt saan nuo jarrut takaisin kasaan.
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
huomaa sitte sen kanssa että se ei mene täysin pohjaan jossei hampaat ole kohdakkain eli toista takapyörää jos saa pyöriteltyä samalla ku koittaa saada liikkumaan (käsin pyöritys)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 20
- Liittynyt: 28 Kesä 2018, 16:51
- Konekalustoani: nuffield universal four -60 ,ford 5600 -78
- Paikkakunta: Sonkajärvi
Aivan. Pitää kokeilla.