Kiristysmomentit

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

v47
Nelos -nuffisti
Viestit: 25
Liittynyt: 04 Joulu 2015, 06:52
Konekalustoani: Nuffield 4 DM 1962 KKK, Zetor 4340, 1993 Artic Cat- mönkijä, Polaris kelkka
NLCF r.y jäsen Nro: 208

25 Helmi 2018, 15:35

Jäsenkirjasto antaa nostolaitteen kannen kiristysmomentiksi 13,6 kg, pultit on 7/16, onko se oikein :?:
Viimeksi muokannut v47, 26 Helmi 2018, 09:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

25 Helmi 2018, 16:47

v47 kirjoitti:Jäsenkirjasto antaa nostolaitteen kannen kiristysmomentiksi 13,6 kg, pultit on 3/8, onko se oikein :?:
Katsoitko tuon kiristysmomentin mistä korjausohjekirjasta, samansuuntaisiahan tuo on mitä seuraavissa korjausohjekirjoissa.

Kymppimallien korjausohjekirjasta:
Pultti, nostoakselin kotelon kiinitys peräkoteloon 12,44 - 15,21 kpm.

Leukun korjausohjekirjasta:
Poikittaisakselin kotelon kiinityspultit 13,8 kpm.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

25 Helmi 2018, 16:56

Ei kai se momentti noin jumalaton ole. Kannenpultit on tuota luokkaa.
Mä oon luottanu ranteeseen enkä ole arvoja etsinykkään.
Mukana kuin peräpukama!
v47
Nelos -nuffisti
Viestit: 25
Liittynyt: 04 Joulu 2015, 06:52
Konekalustoani: Nuffield 4 DM 1962 KKK, Zetor 4340, 1993 Artic Cat- mönkijä, Polaris kelkka
NLCF r.y jäsen Nro: 208

25 Helmi 2018, 17:46

jos 3/8 pultti vedetään 13.6 kg, niin satavarmasti venyy. katsoin nämä arvot vaan jäsenkirjaston sivulta
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

25 Helmi 2018, 18:36

Minulla on tapana antaa näitä korjausohjekirjoissa mainittuja momentteja / mittoja kuten jotkut varmaan muistavatkin.
Mene ja tiedä onko ne sitten aina oikeita esim. vanhoille, useaan kertaan käytetyille pulteille, joista ei aina muisteta puhdisteta kierteitä pulteista eikä reiästä, vaan vedetään momentiin kaikkine paskoineen.

No, itse en aina näitäkään käytä esim. akselikotelojen, perärepun / repun kannen kiinityksessä käytän harkintaa, jos rupeaa pultit venymään vähennän momenttia.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
v47
Nelos -nuffisti
Viestit: 25
Liittynyt: 04 Joulu 2015, 06:52
Konekalustoani: Nuffield 4 DM 1962 KKK, Zetor 4340, 1993 Artic Cat- mönkijä, Polaris kelkka
NLCF r.y jäsen Nro: 208

25 Helmi 2018, 19:04

Sylinterin kannen pultit, onko ne 1/2", en muista ihan varmasti, mutta on niilla vissi ero perärepun kannen pultteihin
Viimeksi muokannut v47, 26 Helmi 2018, 09:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

25 Helmi 2018, 19:37

Kannenpultit on 1/2" UNF eli n.12.7mm halkaisijaltaan.
9/16" n.14.2mm
7/16" on n. 11.7mm.
3/8" taasen n.9.8mm
5/8" n.16mm
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

25 Helmi 2018, 22:53

peräreppu/ repunkansi asennuksessa ne pultit joihin passaa 16mm hylsy 9 kiloa on sopiva ja jos on 19mm kannalla niin sitten reilu 14 kiloa 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

26 Helmi 2018, 10:52

Yks helposti muistettava kiristysmomentti on pultin vahvuus / kgm.
Esim. pultin vahvuus 3/8" (n. 9.8 mm), kiristysmomentti 9,8 kgm.

Kymppimalleista vanhenpiin nuhveihin korjausohjekirjat antaa aika niukasti kiristysmomentteja. Mootoriin löytyy kattavasti kiristysmomentit, mutta, sitten muualle ei löydykään kuin pyöränmuttereitten kiristysmomentit.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
v47
Nelos -nuffisti
Viestit: 25
Liittynyt: 04 Joulu 2015, 06:52
Konekalustoani: Nuffield 4 DM 1962 KKK, Zetor 4340, 1993 Artic Cat- mönkijä, Polaris kelkka
NLCF r.y jäsen Nro: 208

26 Helmi 2018, 11:02

Tuo on aika hyvä ohje, silloinkun muuta ei ole annettu, eli se on 7/16 pultille 11,7 -12 kg. Pääasia lienee se että ne ovat kaikki samalla momentilla.
sepi-n
Kutos -nuffisti
Viestit: 61
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 11:43

27 Helmi 2018, 09:04

Itellä ei ole käynyt mielessäkään kyseisiä pultteja kiristettäessä käyttää muuta kun käsivarsimomenttia. En nyt sano etteikö momentti avaimen käyttö olisi hyvästä, täytyy korjata tapansa seuraavalla kerralla.
Vastaa Viestiin