Kiristysmomentit
Valvoja: automies560
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 25
- Liittynyt: 04 Joulu 2015, 06:52
- Konekalustoani: Nuffield 4 DM 1962 KKK, Zetor 4340, 1993 Artic Cat- mönkijä, Polaris kelkka
- NLCF r.y jäsen Nro: 208
Jäsenkirjasto antaa nostolaitteen kannen kiristysmomentiksi 13,6 kg, pultit on 7/16, onko se oikein
Viimeksi muokannut v47, 26 Helmi 2018, 09:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Katsoitko tuon kiristysmomentin mistä korjausohjekirjasta, samansuuntaisiahan tuo on mitä seuraavissa korjausohjekirjoissa.v47 kirjoitti:Jäsenkirjasto antaa nostolaitteen kannen kiristysmomentiksi 13,6 kg, pultit on 3/8, onko se oikein
Kymppimallien korjausohjekirjasta:
Pultti, nostoakselin kotelon kiinitys peräkoteloon 12,44 - 15,21 kpm.
Leukun korjausohjekirjasta:
Poikittaisakselin kotelon kiinityspultit 13,8 kpm.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Ei kai se momentti noin jumalaton ole. Kannenpultit on tuota luokkaa.
Mä oon luottanu ranteeseen enkä ole arvoja etsinykkään.
Mä oon luottanu ranteeseen enkä ole arvoja etsinykkään.
Mukana kuin peräpukama!
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Minulla on tapana antaa näitä korjausohjekirjoissa mainittuja momentteja / mittoja kuten jotkut varmaan muistavatkin.
Mene ja tiedä onko ne sitten aina oikeita esim. vanhoille, useaan kertaan käytetyille pulteille, joista ei aina muisteta puhdisteta kierteitä pulteista eikä reiästä, vaan vedetään momentiin kaikkine paskoineen.
No, itse en aina näitäkään käytä esim. akselikotelojen, perärepun / repun kannen kiinityksessä käytän harkintaa, jos rupeaa pultit venymään vähennän momenttia.
Mene ja tiedä onko ne sitten aina oikeita esim. vanhoille, useaan kertaan käytetyille pulteille, joista ei aina muisteta puhdisteta kierteitä pulteista eikä reiästä, vaan vedetään momentiin kaikkine paskoineen.
No, itse en aina näitäkään käytä esim. akselikotelojen, perärepun / repun kannen kiinityksessä käytän harkintaa, jos rupeaa pultit venymään vähennän momenttia.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 25
- Liittynyt: 04 Joulu 2015, 06:52
- Konekalustoani: Nuffield 4 DM 1962 KKK, Zetor 4340, 1993 Artic Cat- mönkijä, Polaris kelkka
- NLCF r.y jäsen Nro: 208
Sylinterin kannen pultit, onko ne 1/2", en muista ihan varmasti, mutta on niilla vissi ero perärepun kannen pultteihin
Viimeksi muokannut v47, 26 Helmi 2018, 09:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Kannenpultit on 1/2" UNF eli n.12.7mm halkaisijaltaan.
9/16" n.14.2mm
7/16" on n. 11.7mm.
3/8" taasen n.9.8mm
5/8" n.16mm
9/16" n.14.2mm
7/16" on n. 11.7mm.
3/8" taasen n.9.8mm
5/8" n.16mm
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
peräreppu/ repunkansi asennuksessa ne pultit joihin passaa 16mm hylsy 9 kiloa on sopiva ja jos on 19mm kannalla niin sitten reilu 14 kiloa
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Yks helposti muistettava kiristysmomentti on pultin vahvuus / kgm.
Esim. pultin vahvuus 3/8" (n. 9.8 mm), kiristysmomentti 9,8 kgm.
Kymppimalleista vanhenpiin nuhveihin korjausohjekirjat antaa aika niukasti kiristysmomentteja. Mootoriin löytyy kattavasti kiristysmomentit, mutta, sitten muualle ei löydykään kuin pyöränmuttereitten kiristysmomentit.
Esim. pultin vahvuus 3/8" (n. 9.8 mm), kiristysmomentti 9,8 kgm.
Kymppimalleista vanhenpiin nuhveihin korjausohjekirjat antaa aika niukasti kiristysmomentteja. Mootoriin löytyy kattavasti kiristysmomentit, mutta, sitten muualle ei löydykään kuin pyöränmuttereitten kiristysmomentit.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Nelos -nuffisti
- Viestit: 25
- Liittynyt: 04 Joulu 2015, 06:52
- Konekalustoani: Nuffield 4 DM 1962 KKK, Zetor 4340, 1993 Artic Cat- mönkijä, Polaris kelkka
- NLCF r.y jäsen Nro: 208
Tuo on aika hyvä ohje, silloinkun muuta ei ole annettu, eli se on 7/16 pultille 11,7 -12 kg. Pääasia lienee se että ne ovat kaikki samalla momentilla.