Nuffield 1948-1969>Leyland

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

NuhviOnKone
Kolmos -nuffisti
Viestit: 18
Liittynyt: 15 Tammi 2018, 22:17
Konekalustoani: Nuffield 460 Loimaan kuokalla
NLCF r.y jäsen Nro: 1234

23 Tammi 2018, 13:56

Niin, Nuffield oli 40 luvun lopulla, 50 luvulla ja vielä 60 luvun puoliväliin saakka traktorina legendaarinen edelläkävijä monessakin asiassa. Vuosia edellä montaa muuta. Maine pilattiin 60 luvun puolen välin jälkeen ahnehtimalla muutama hv lisää isommilla männillä lohkoa tai putkia vahvistamatta ja moottorin värinöitä vähentämättä. Lopullinen niitti oli 1967 uusi futuristinen muotoilu joka ei vielä tänä päivänäkään näytä silmään hyvältä.
60/70 luvun vaihteessa sulautuminen Leylandiin olikin sitten jo jäähdyttelyä, Leyland oli monessa asiassa vuosia jäljessä muita, osin jatkettiin samaa Nuffieldin jo vanhentunutta peruskonseptia, tai sitä hiukan parannellen. Ei auttanut vaikka värikin aluksi muutettiin Fordsonin sinertäväksi. Fordson oli jo myynnissä mennyt menojaan, 60 luvun loppupuolella 1000 sarjalaiset, esim F5000 olivat vankkoja ja kestäviä peruskoneita. Eikä enää erillisrunkoa, toisin kuin Leylandilla vielä pitkälti 70 luvulla ? 70 luvulla muutkin merkit oppivat tekemään yhä käyttökelpoisempia ja suosittuja traktoreita kuten esim MF165 tai Valmet 502/702, Kilpailu kiristyi.

Aja millä ajat, mutta Nuffi se on joka on tallissa.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

23 Tammi 2018, 19:58

100mm männät tuli kylläkin jo -62 Universal Three / Fourin seuraajien, eli 3/42 ja 460 mallien myötä, eikä vasta -60 puolivälin jälkeen.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

23 Tammi 2018, 20:47

Joo, vähän essonpaarin juttujen pohjalta :lol:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
NuhviOnKone
Kolmos -nuffisti
Viestit: 18
Liittynyt: 15 Tammi 2018, 22:17
Konekalustoani: Nuffield 460 Loimaan kuokalla
NLCF r.y jäsen Nro: 1234

23 Tammi 2018, 21:18

juu, 100 mm tosiaan tuli jo 460 malleihin jotain 1962 alkaen, mutta ei ne kaikki heti hajonneet. Ja osaan niistä jotka hajosi vaihdettiin tilalle 95mm mannät ja siis paksummat putket. Maineen tärvääntyminen alkoi siis jo ennen 60 luvun puoliväliä, mutta puolivälin jälkeen oli yhä enemmän hajoavia moottoreita ja sekin ehkä lisäsi tuskaa että vielä 5 hevosta otettiin enemmän ulos. silloin vielä käytettiin monissa vettä jäähdytysnesteen sijaan mikä kovasti lyhensi elinikää...
Kaiken saa kyllä rikki väärällä tai ruokottomalla käytöllä, kun taasen roudan halkaisemalla nuffilla voi ajaa vuosia massalla paikattuna jos sitä käsittelee kuin kipiää p...ua.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

23 Tammi 2018, 21:37

Tos omas turbonuffissahan lohko oli kans vähän halki ja syöpyillyt, kiitos veden käytön aikanaan....
Eli ylhäältä joka mukin väli halki, joku seppä pajoittanut joskus 70 luvulla hitsuumalla ja harjateräksellä vahvistamalla, mutta myös alapäästä halki vesitilasta öljytilaan 1-2 ja 3-4 väleistä....
Silti kesti kiusata 2+bar ahdoilla ja 3700+ rpm..... polttoainepulaisenakin mitattiin 181.6hv tumpista ulos....
Ihme, ettei nois kiusaamisissa pettänyt totaalisesti. ...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

25 Tammi 2018, 20:43

NuhviOnKone kirjoitti:juu, 100 mm tosiaan tuli jo 460 malleihin jotain 1962 alkaen, mutta ei ne kaikki heti hajonneet. Ja osaan niistä jotka hajosi vaihdettiin tilalle 95mm mannät ja siis paksummat putket. Maineen tärvääntyminen alkoi siis jo ennen 60 luvun puoliväliä, mutta puolivälin jälkeen oli yhä enemmän hajoavia moottoreita ja sekin ehkä lisäsi tuskaa että vielä 5 hevosta otettiin enemmän ulos. silloin vielä käytettiin monissa vettä jäähdytysnesteen sijaan mikä kovasti lyhensi elinikää...
Kaiken saa kyllä rikki väärällä tai ruokottomalla käytöllä, kun taasen roudan halkaisemalla nuffilla voi ajaa vuosia massalla paikattuna jos sitä käsittelee kuin kipiää p...ua.
Meidän 4/60 on 100 mm putkilla, ja koneremontti on viimeksi tehty 60-luvulla.
2000-luvulla on vaihdettu kannentiiviste.
Tosi heikko moottori, suorastaan ihan paska :x :lol:
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

15 Touko 2018, 15:43

Esitys hallitukselle satsauksiin :!:
Homatkaapa Rauta ja Petrooliin 1.-2.9 2018, 70 kpl:tta nuffield merkisiä traktoreita.
Voisko samassa yhteydessä vietää yhdistyksemme 10:n vuotisjuhlat :?:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

16 Touko 2018, 14:01

Tilaa tuskin yhdelle kerholle 70kpl traktorin rivistölle riittäisi, 7 vois olla hyvinkin realistinen .
Sikälimikäli jotain juttuja toteutuu ja käyntikuntoon tulee, niin Turbonuffikin , mahdollisen muun kaluston oheisrahdin myötä saattaa paikalla olla
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

16 Touko 2018, 17:33

2009 oli Oulaisissa varattu 100:lle nuhville parkkipaikat, paikalla oli 66 ajokuntoista nuhvia, asia tarkastettu jäsenlehdestämme nro. 2 / 2009 :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

16 Touko 2018, 19:04

R&P:n nykyinen tontti, Riihimäen eräs puistoalue , on mielestäni pienempi kuin Oulaisten tapahtuman alue....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin