Nuffield 3DL sähköt uusiksi ja zetorin riimut paikalleen

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

cre8tor
Kolmos -nuffisti
Viestit: 13
Liittynyt: 09 Syys 2016, 15:11
Konekalustoani: Nuffield universal 3 vm1959

12 Tammi 2018, 09:05

Kertokaapas mitenkä se olisi fiksuin kytkeä tuommoinen LUCAKsen (0-1-H-K) virtalukko kolmos nuffiin?

Miinusmaa tuossa on ja Lucaksen Dynamo+jännitteensäädin. Nykyinen patentti kojetaulussa on virtakatkaisija erikseen (off asennossa ei starttaa) ja kun
laittaa ON asentoon niin nappistartilla lähtee käyntiin.

Käytänkö nuita johtoja vaan hyväkseni virtalukkoa kytkiessäni? 1 Asentoon pitää sitten saada valot kanssa toimimaan. Uudet umpiot tulee tänään postissa.

Onko sitten mitään erikoista huomioitavaa, kun tilasin ebaysta tuommoisen "hienon" valokatkaisijan riikkarilla:

https://www.ebay.co.uk/itm/MASSEY-FERGU ... 2907081331" onclick="window.open(this.href);return false;?

Kyllä pitäisi nuilla saada nuffi toimimaan ja myös valot! Riimutkin on jo toisellapuolen paikallaan, enää toiselle puolen niin pääsee
lumityöt tekemään koko pihalta (rupeaa polannetta jo olemaan :)
Viimeksi muokannut cre8tor, 31 Tammi 2018, 05:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

12 Tammi 2018, 12:58

Entisiin johtoihinhan sen voi kytkeä.
Sen ykkösasennon nastalta otat sitten herätevirran valoreleille jotka tietenkin asennat
kun uudet valot laitat. Jos valojen sähkön ottaa suoraan virtalukolta ilman releitä niin saattaa tulla kuumat paikat...
Releet mahtuu hyvin piiloon sinne tankin alle :D

Tuo valokatkasija varmaan ihan perussettiä asentaa.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

12 Tammi 2018, 18:42

Tuossahan tuo perinteinen 4-asentoa, nolla, virta päällä, hehku ja starttiasento, eli starttinapin vois kytkeä virtalukon S-napaan
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
cre8tor
Kolmos -nuffisti
Viestit: 13
Liittynyt: 09 Syys 2016, 15:11
Konekalustoani: Nuffield universal 3 vm1959

25 Tammi 2018, 19:58

No nyt rupeaisi olemaan sähköt vedetty kaikki uusiksi ja uudet valot asennettu. Tietenkin laitoin releet, molemmille omat, pitkille
ja lyhyille ja näille 15A sulake (10A ei kestänyt, oli laskennallisestikin rajoilla). Massikan valokatkaisin/töötti toimii kanssa niinkuin pitääkin.

Samalla laitoin pääkatkaisijan akun läheisyyteen ja uudet 50mm2 kaapelit.

Vähän piti netistä etsiä tietoa mitenkä dynamon saa lataamaan ja ampeerimittarin näyttämään oikein, mutta onnistuhan se. Piti lisätä latausvalo,
joka on kyllä muutenkin hyvä olla tuossa. Ja Nuffield lähtee avainta kääntämällä käyntiin ja rupeaa lataamaan kun kerran polkaisee kaasua. Myös
tyhjäkäynnillä.

Nyt onkin ongelmana nuo 7045 Zetorin vanhat riimut. En oikein mitenkään saa niitä oikein paikalleen.

Renkaalle laitoin ne levittämällä tallin lattialle riimut piikit ylöspäin, virittämällä narun riimuihin ja nostamalla narun renkaan kuvioihin ja sitten hitaasti
ajamalla eteenpäin ja välillä asettelemalla riimuja oikeeseen asentoon renkaan selälle. (Nyt otin pois riimut koska ne meni niin outoon asentoon, että alusta
on aloitettava).

Riimuja piti tietenkin aluksi lyhentää aika reippaastikin. Tuon riimun päässä olevan "ihmelenkin(varren)" tiedän, että se pitää pujottaa lenkin läpi ja
kääntää täysin vastasuuntaan ja pujottaa lenkin reiästä "lukkoon".

Virallisesti kuulema pitäisi pienempi keskilenkki(pyöreät nämä) pujottaa isomman läpi ja sitten vielä saada sivuketju lukittua tuolla. Ei onnistu minulta.
Joten päätin, että onnituisiko mitenkä tuo, että kirisi eka sisäpuolen sivuriimun ja lukitsisi tuolla hakasella, sitten ulkopuolen sivu. Sitten vetelisi keskiriimut sakkeleilla kireälle.

Jonkinnäköinen käsitys minulla nuiden asentamisesta paikalleen on, mutta jos joltain löytyy joku hyvä vinkki, niin se olisi tervetullut :)

Tässä pari kuvaa vielä:
Liitteet
Image.jpeg
Image-1.jpeg
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

25 Tammi 2018, 20:40

Ketjuissa pitää nuo keskilenkit saada ensin kiinni, sitten vasta sivulenkit sellaiseen kireyteen että sivuketjun ja renkaan väliin mahtuu miehen nyrkki poikittain.
Sillä ei periaatteessa ole väliä miten ne keskiketjut liittää, pääasia ettei jää kauheeta muhkuraa liitoskohtaan, jumputtaa muuten tieajossa...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

25 Tammi 2018, 23:58

ketjujen outo istuvuus voi selittyä ketjujen väärällä rakenteellisella koolla, eli jos ovat selvästi isomalle renkaalle tarkoitetut niin ei muoto istu tuolle rengastukselle kunnolla 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
cre8tor
Kolmos -nuffisti
Viestit: 13
Liittynyt: 09 Syys 2016, 15:11
Konekalustoani: Nuffield universal 3 vm1959

26 Tammi 2018, 05:52

Warpu kirjoitti:ketjujen outo istuvuus voi selittyä ketjujen väärällä rakenteellisella koolla, eli jos ovat selvästi isomalle renkaalle tarkoitetut niin ei muoto istu tuolle rengastukselle kunnolla 8)
Onko nuita käytännössä kummiskin mahdollista saada sopimaan tuohon käypäisesti? Onhan siinä 4veto zetorissa nyt isommat renkaat selvästikin,
kuin pikkunuhvissa :) Oiskohan siinä ollu 30" renkulit.

Nuo poikittaiset riimut mitkä istuu renkaan selkään on juuri renkaan levyiset, periaatteessa nuo "istuu" päälle hyvin kun niitä ei vielä ole kiritty.

Tosin minulla saattoi olla eka koeajolla se vikana, kun sivut oli kiritty tiukalle ja keskellä ei tainnu olla kun sakkeli pari, eikä keskiriimut olleet edes
tiukalla, Kiinni vain.

No pitää nostaa ketjut uudestaan renkaan selälle ja koittaa nuiden ohjeiden mukaisesti, kiitoksia vain!
cre8tor
Kolmos -nuffisti
Viestit: 13
Liittynyt: 09 Syys 2016, 15:11
Konekalustoani: Nuffield universal 3 vm1959

27 Tammi 2018, 06:32

LUOVUTAN!

Ei nuita riimuja saa käymään nuille renkaille. Poikittaiset piikkiriimut ja niiden päissä olevat isommat lenkit jää juuri pahimmoilleen
kantamaan renkaan kuvion ulkoreunaan, eikä näinollen riimut istu kunnolla renkaan selkään.

Yritin eilen monella eritapaa asennella paikalleen ja mukamas sainkin ne oikein ja kohtuu tiukalle (niin tiukalle kuin 2kk sitten leikatuilla
ranteilla saa väännettyä, koskee muuten käsiin kohtuu mukavasti nyt :/ ). No testiajulla riimut lähtee juoksentelemaan miten sattuu ristiin
ja rastiin.

Tulin siihen tulokseen, että riimuja pitäisi kaventaa 40-50mm, eli ottaa vaikka yksi piikkilenkki pois poikittaisriimusta. No oma hommansa siinä
tulisi olemaan. Pitää nyt katsoa jaksaako kiinnostaa rueta värkkäämään, vai odotanko ensikesään ja käyn kotipaikalta etsimässä/hakemassa
nuffieldin omat riimut (joissa on myös pitkät piikit, todella vähän käytetyt ja ne kävisi ainakin paikalleen heittämällä).

Nuffieldin rengaskoko kun on 14.9-24" ja nuo riimut on olleet 16.9-30" renkailla, niin jotain yhteensopivuusongelmaahan tuossa oli odotettavissa.
Mutta näin maalaisjärjellä ajateltuna tuon pari tuumaa kun kaventaisi riimuja, niin ne saisi käymään EHKÄ paikalleen.

Asiasta kolmanteen. Osaako joku sanoa, mikä olisi takarenkaaksi se levein vaihtoehto? joku 480/65R24? onko näitä joku laittanut. Olisi tyylikkään
näköinen leveät takanakit alla :) Ja käykö tuo koko vakiovanteelle leveytensä puolesta, luulisin ainakin että käy. Ja onko näitä renkaita jostain edullisesti
saatavilla vaikka käytettynä?
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

27 Tammi 2018, 13:51

Miulla on Leukussa 13.6/38 renkaat ja niillä 16.9/34 renkaan ketjut kaventamattomina. Selkäketjut on aika lähellä renkaan reunaa, mutta päällä ovat pysyneet ihan hyvin.
Ei niitten mihinkään pitäs lähtee jos sivuketjut sopivalla kireydellä.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
cre8tor
Kolmos -nuffisti
Viestit: 13
Liittynyt: 09 Syys 2016, 15:11
Konekalustoani: Nuffield universal 3 vm1959

28 Tammi 2018, 05:54

nuhvi63 kirjoitti:Miulla on Leukussa 13.6/38 renkaat ja niillä 16.9/34 renkaan ketjut kaventamattomina. Selkäketjut on aika lähellä renkaan reunaa, mutta päällä ovat pysyneet ihan hyvin.
Ei niitten mihinkään pitäs lähtee jos sivuketjut sopivalla kireydellä.
Tuohan tekee äkkiä laskettuna että 13.6-38 on 33mm kapeampi rengas mitä 14.9-24. LUULISIN että sen takia ne käy paikalleen.
Toinen vaihtoehto voi olla, että vasta leikatuilla ranteilla ja yksin en yksinkertaisesti saa riimuja tarpeeksi tiukalle paikalleen/en osaa
sovittaa ennen paikallaan olemattomia riimuja uudelle erimalliselle renkaalle.

Tulikohan tästä nyt minulle ns. ikuisuusprojekti, että nuo riimut on PAKKO saada tälle talvea vielä käymään paikalleen :D

No sain minä eilen umpihankeen (noin 60-70cm lunta) lanalla vedettyä "tien" nurmikon poikki roskanpolttopaikalle, vaikka ei ollut kuin
riimut toisella puolen nuhvia. No lopputuloksen näätte kuvista, kun tunnin verran ähräsin 50m pätkää tasauspyörälukitus kaverina:

PS. Riimut sai pikkusen takapuolelta nostamalla pois paikaltaan ja tiputinkin ne jo lattialle renkaan selältä.
Liitteet
Image-2.jpeg
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

28 Tammi 2018, 08:41

Tuo ketjun kiertyminen johtuu yleensä siitä että sivuketjut on kiristetty eri pituuteen. Kun ketjuja liitetään ne on lyhennettävä keskiosaltaan mahdollusimman lyhyeksi ja sitten sivut kiinni samaan lenkkimäärään.
Mukana kuin peräpukama!
Raataja
Nuhvitietäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 25 Maalis 2010, 18:35

28 Tammi 2018, 09:27

Hmmmm...näyttää että ketju hakee paikkaansa mihin asettua. Renkaista voi laskea hieman ilmaa pois ja laitaa ketjut sitten vaikka pientä väkivaltaa käyttäen kohdilleen, ja sitten lisätä ilmaa sopivasti. Kuvassa nuo vaikuttaa ihan normi ketjuilta, mutta laske tosiaan ketjuista lenkit etteivät ole eri mittaiset sivut. Renkaan ulko- että sisäpuolelle voi laittaa esim. teräsvaijerista ristiin, vaakaan ja pystyyn jämtisti samanmittaiset apukiinnikkeet, niin alkaa lumityöt pelittään.
cre8tor
Kolmos -nuffisti
Viestit: 13
Liittynyt: 09 Syys 2016, 15:11
Konekalustoani: Nuffield universal 3 vm1959

28 Tammi 2018, 11:06

jamppi kirjoitti:Tuo ketjun kiertyminen johtuu yleensä siitä että sivuketjut on kiristetty eri pituuteen. Kun ketjuja liitetään ne on lyhennettävä keskiosaltaan mahdollusimman lyhyeksi ja sitten sivut kiinni samaan lenkkimäärään.
Tämä asiahan nyt on ihan perushommia mikä pitää aina tarkistaa, sanoo jo maalaisjärkikin. Eli kyllä moneen kertaan tarkistettuna sivulenkit
olivat samanmittaiset ja yhtä tiukalle kiritty.

Todennäköisesti olivat vaan liian löysällä. Pitää pyytää joku kaveriksi laittamaan, niin ei tarvitse omia käsia hajottaa.

Tuo ilman vähennys renkaista voisi olla toimiva vaihtoehto tosiaankin! Helposti saa yksinkin tiukalle ketjut, kun laskee vaikka
tyhjäksi asti renkaan (tai melkein) :)
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

28 Tammi 2018, 12:07

Pahoittelen neuvojani. En tajunnut että on ammattilainen asialla.
Mukana kuin peräpukama!
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

28 Tammi 2018, 12:58

Samanlainen ongelma oli joskus 13.6/38 renkaiden kanssa, kun koitin saada jonkun toisen koon ketjuja pysymään päällä. Laitoin lopulta kettingillä vanteisiin kiinni kolmesta vai neljästä kohtaa molemmin puolin vannetta ja sitten alkoivat pysymään.
Vaikka kovan säätämisen jälkeen sai ketjut pysymään päällä kevyemmässä ajossa, niin kuitenkin alkoivat kääntymään kuvan mukaisesti, jos pyörät sutivat lunta puskiessa. Ne ei vaan pysyneet, vaikka kuinka olisi oikein kiristänyt.
Vastaa Viestiin