Nuffield 3DL sähköt uusiksi ja zetorin riimut paikalleen
Valvoja: automies560
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Ite kans laittelin jotain kuukaus sitten Kassuun ketjut ( 13.6-38 ) ja piti ottaa selkäketjuista yks jatkolenkki pois, et sai asettumaan kunnolla.
Tosin, toisesta takasesta tarttis vielä sivuketjut löysätä, et siitäkin saisi yhdet jatkolenkit poistettua.... Jäi silloin ottamati, kun sattui jatkopaikka olemaan epäedullisessa kohdassa pikku ajon jälkeen ....
Ajatus olisi kans koittaa saada 14.9-28 piikkiketjut sovitella vielä eteen, tosin Kassun etuset on 13.6-24. Senverran koesovitin, että pikku lyhennystä ainakin vaatii, leveyden puolesta voinee muoksimatta sopia....
Tosin, toisesta takasesta tarttis vielä sivuketjut löysätä, et siitäkin saisi yhdet jatkolenkit poistettua.... Jäi silloin ottamati, kun sattui jatkopaikka olemaan epäedullisessa kohdassa pikku ajon jälkeen ....
Ajatus olisi kans koittaa saada 14.9-28 piikkiketjut sovitella vielä eteen, tosin Kassun etuset on 13.6-24. Senverran koesovitin, että pikku lyhennystä ainakin vaatii, leveyden puolesta voinee muoksimatta sopia....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Kolmos -nuffisti
- Viestit: 13
- Liittynyt: 09 Syys 2016, 15:11
- Konekalustoani: Nuffield universal 3 vm1959
No ei mitään, kiitos vain neuvostasi, oishan tuo voinut jäädä tarkistamattakin. En sanonut mitään pahalla, ammattilainenpajamppi kirjoitti:Pahoittelen neuvojani. En tajunnut että on ammattilainen asialla.
hyvinkin joo
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
oikein toimivassa ketjussa on jopa hieman löysää eikä sitä missään nimessä tarvi kiristää ilmaa pois laskemalla. renkaita tyhjentämällä tehtävässä kiristyksessä on vaarana jopa ketjun katkeaminen ja sen yhteydessä syntyvä ketjuluoti! jos verrataan 13,6-38 ja 16,9-34 renkaita niin niissä kehän pituus on lähes sama keskenään, kun taas 16,9-30 ja 14,9-24 välillä kokoeroa on huomattavasti. tästä aiheutuu se että ketju joutuu pienemmälle taivutussäteelle jolloin selkäketjujen ja sivuketjujen suhde ei asetu kunnolla kohdalleen
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Tarmo puhuu asiaa.
Miulla on kyllä Nuhvissa 16.9/30 renkailla 16.9/34silta lyhennetyt kejut, ne pysyy ja istuu hyvin, kokoero ei kai sit oo liian iso noissa vielä.
Miulla on kyllä Nuhvissa 16.9/30 renkailla 16.9/34silta lyhennetyt kejut, ne pysyy ja istuu hyvin, kokoero ei kai sit oo liian iso noissa vielä.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Kolmos -nuffisti
- Viestit: 13
- Liittynyt: 09 Syys 2016, 15:11
- Konekalustoani: Nuffield universal 3 vm1959
Niin taitaa ollasompio kirjoitti:Otsikosta päätellen tuossa yhdessä kuvassa on takarenkaan päällä Faradayn häkki.
Muokkasin otsikkoa enemmän asioihin sopivaksi. Alunperin ei kyse ollutkaan kuin sähköjen uusiksi vetämisessä, mutta ajattelin samaan
ketjuun kysäistä myös riimujen asennuksesta
-
- Kolmos -nuffisti
- Viestit: 13
- Liittynyt: 09 Syys 2016, 15:11
- Konekalustoani: Nuffield universal 3 vm1959
juurikin näin! Jos mielenkiinto riittää niin otan selkäketjuista yhden lenkin pois, niin silloin niiden pitäisi olle leveyden puolesta sopivat 14.9-24 renkaille.Warpu kirjoitti:oikein toimivassa ketjussa on jopa hieman löysää eikä sitä missään nimessä tarvi kiristää ilmaa pois laskemalla. renkaita tyhjentämällä tehtävässä kiristyksessä on vaarana jopa ketjun katkeaminen ja sen yhteydessä syntyvä ketjuluoti! jos verrataan 13,6-38 ja 16,9-34 renkaita niin niissä kehän pituus on lähes sama keskenään, kun taas 16,9-30 ja 14,9-24 välillä kokoeroa on huomattavasti. tästä aiheutuu se että ketju joutuu pienemmälle taivutussäteelle jolloin selkäketjujen ja sivuketjujen suhde ei asetu kunnolla kohdalleen
Nyt ne jää pahimmoilleen keikkumaan renkaan kuvion ulkoreunalle, ja sitten jostain kohti riimu tipahtaa sisäpuolelle ja jossain ulkopuolelle.
Kyllä renkaiden ilmanpaineen kanssa on kikkailtu varsinkin menneinä aikoina Pohjoisen tukkisavotoilla kun ei vielä ollut käytössä varsinaisia metsäkoneita leveillä renkailla vaan puuta ajettiin maataloustraktoreilla. Ei ketjuja kiristetä ilmaa pois laskemalla, päinvastoin. Mutta kun oli sopivat telat, (ketjut tuli myöhemmin kuvioihin), pienemmällä paineella saatiin renkaaseen enemmän pitoa.