Nuffield 3DL sähköt uusiksi ja zetorin riimut paikalleen

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Raataja
Nuhvitietäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 25 Maalis 2010, 18:35

28 Tammi 2018, 14:49

Juu kaikin mokomin, ei mitään hämminkiä, ja kaikki me ollaan sankareita, joka ikinen...! :wink:
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

28 Tammi 2018, 15:42

Ite kans laittelin jotain kuukaus sitten Kassuun ketjut ( 13.6-38 ) ja piti ottaa selkäketjuista yks jatkolenkki pois, et sai asettumaan kunnolla.
Tosin, toisesta takasesta tarttis vielä sivuketjut löysätä, et siitäkin saisi yhdet jatkolenkit poistettua.... Jäi silloin ottamati, kun sattui jatkopaikka olemaan epäedullisessa kohdassa pikku ajon jälkeen ....

Ajatus olisi kans koittaa saada 14.9-28 piikkiketjut sovitella vielä eteen, tosin Kassun etuset on 13.6-24. Senverran koesovitin, että pikku lyhennystä ainakin vaatii, leveyden puolesta voinee muoksimatta sopia....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
cre8tor
Kolmos -nuffisti
Viestit: 13
Liittynyt: 09 Syys 2016, 15:11
Konekalustoani: Nuffield universal 3 vm1959

28 Tammi 2018, 18:54

jamppi kirjoitti:Pahoittelen neuvojani. En tajunnut että on ammattilainen asialla.
No ei mitään, kiitos vain neuvostasi, oishan tuo voinut jäädä tarkistamattakin. En sanonut mitään pahalla, ammattilainenpa
hyvinkin joo :D
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

29 Tammi 2018, 22:50

oikein toimivassa ketjussa on jopa hieman löysää eikä sitä missään nimessä tarvi kiristää ilmaa pois laskemalla. renkaita tyhjentämällä tehtävässä kiristyksessä on vaarana jopa ketjun katkeaminen ja sen yhteydessä syntyvä ketjuluoti! jos verrataan 13,6-38 ja 16,9-34 renkaita niin niissä kehän pituus on lähes sama keskenään, kun taas 16,9-30 ja 14,9-24 välillä kokoeroa on huomattavasti. tästä aiheutuu se että ketju joutuu pienemmälle taivutussäteelle jolloin selkäketjujen ja sivuketjujen suhde ei asetu kunnolla kohdalleen 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

29 Tammi 2018, 23:03

Tarmo puhuu asiaa.
Miulla on kyllä Nuhvissa 16.9/30 renkailla 16.9/34silta lyhennetyt kejut, ne pysyy ja istuu hyvin, kokoero ei kai sit oo liian iso noissa vielä.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Raataja
Nuhvitietäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 25 Maalis 2010, 18:35

30 Tammi 2018, 08:41

Juu jos ketjut ovat sopivat vanteelle ynnä sillä olevalle renkaalle, ei tarvitse käyttää "kikkakolmosia", päinvastoin ketjun laitto on Peace of cake, mutta tuossa yhdistelmässä yhteensopivuus juurikin kihnuttaa vastaan. :wink:
Avatar
sompio
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 930
Liittynyt: 20 Syys 2008, 17:22
NLCF r.y jäsen Nro: 110
Paikkakunta: Kangasniemi

30 Tammi 2018, 09:54

Otsikosta päätellen tuossa yhdessä kuvassa on takarenkaan päällä Faradayn häkki. :mrgreen: :mrgreen:
cre8tor
Kolmos -nuffisti
Viestit: 13
Liittynyt: 09 Syys 2016, 15:11
Konekalustoani: Nuffield universal 3 vm1959

31 Tammi 2018, 05:49

sompio kirjoitti:Otsikosta päätellen tuossa yhdessä kuvassa on takarenkaan päällä Faradayn häkki. :mrgreen: :mrgreen:
Niin taitaa olla :D

Muokkasin otsikkoa enemmän asioihin sopivaksi. Alunperin ei kyse ollutkaan kuin sähköjen uusiksi vetämisessä, mutta ajattelin samaan
ketjuun kysäistä myös riimujen asennuksesta :)
cre8tor
Kolmos -nuffisti
Viestit: 13
Liittynyt: 09 Syys 2016, 15:11
Konekalustoani: Nuffield universal 3 vm1959

31 Tammi 2018, 05:52

Warpu kirjoitti:oikein toimivassa ketjussa on jopa hieman löysää eikä sitä missään nimessä tarvi kiristää ilmaa pois laskemalla. renkaita tyhjentämällä tehtävässä kiristyksessä on vaarana jopa ketjun katkeaminen ja sen yhteydessä syntyvä ketjuluoti! jos verrataan 13,6-38 ja 16,9-34 renkaita niin niissä kehän pituus on lähes sama keskenään, kun taas 16,9-30 ja 14,9-24 välillä kokoeroa on huomattavasti. tästä aiheutuu se että ketju joutuu pienemmälle taivutussäteelle jolloin selkäketjujen ja sivuketjujen suhde ei asetu kunnolla kohdalleen 8)
juurikin näin! Jos mielenkiinto riittää niin otan selkäketjuista yhden lenkin pois, niin silloin niiden pitäisi olle leveyden puolesta sopivat 14.9-24 renkaille.

Nyt ne jää pahimmoilleen keikkumaan renkaan kuvion ulkoreunalle, ja sitten jostain kohti riimu tipahtaa sisäpuolelle ja jossain ulkopuolelle.
Raataja
Nuhvitietäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 25 Maalis 2010, 18:35

31 Tammi 2018, 14:09

Kyllä renkaiden ilmanpaineen kanssa on kikkailtu varsinkin menneinä aikoina Pohjoisen tukkisavotoilla kun ei vielä ollut käytössä varsinaisia metsäkoneita leveillä renkailla vaan puuta ajettiin maataloustraktoreilla. Ei ketjuja kiristetä ilmaa pois laskemalla, päinvastoin. Mutta kun oli sopivat telat, (ketjut tuli myöhemmin kuvioihin), pienemmällä paineella saatiin renkaaseen enemmän pitoa. :wink:
Vastaa Viestiin