Fourin nostolaite

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

20 Kesä 2017, 16:58

etäisyydellä on huomattava vaikutus asiaan esim. 1000 kg painava kyntöaura vaatii lähes kaksinkertaisen nostotehon nostolaitteelta.
kummissa rei'issä nostotangot ovat vetovarsissa? 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
jjj
Proto suunnittelija
Viestit: 125
Liittynyt: 19 Maalis 2013, 17:53
Konekalustoani: nuffield 4dm

20 Kesä 2017, 17:51

Joo tätä nyt itse mietin kans meinaan nostotankojen alapäät ovat viistosti traktoriin päin.vetovarret käännetty toisin päin pitää ne kääntä ja laittaa ne ulommaisiin reikiin jos ei apua niin mittaan vielä vasemmanpuoleisesta uloslähdöstä paineet sillä varauksella että sylinteriin menevä putki vuotaa.
frostspring
Nelos -nuffisti
Viestit: 28
Liittynyt: 03 Heinä 2010, 18:30
NLCF r.y jäsen Nro: 147

04 Huhti 2018, 08:18

Jatkan tähän viestiketjuun oman Nuhvin nostolaiteongelmia.

Vaihdoin pumpun Leypartsin ja tuottoa tuntuu olevan mutta voima puuttuu.
Pumpun vaihdon yhteydessä vaihdoin myös perärepun (vanhempi malli, ei vetovastuksen tunnustelua) ehjään sisuksineen ja nyt kuulostaa siltä, että ylipaineventiili avautuu heti paineen kohotessa.
En avannut vielä ventiilistöä ja tähän korjaukseen tarvitsisin apuja.

Pääseekö ylipaineventtiileihin (matala- ja korkeapaine) kiinni repun yläluukusta (ettei koko peräreppua tarvitsisi irrottaa)?
Mistä löytyy uudet kuulat, jouset yms. tarvittavat osat?
Saako sivujärjestelmän vipua säädettyä pysymään päällä (nosturikäyttö)?

Katsoin jo Karin kuvat (kiitokset niistä!)
Kuva
Kuva
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

04 Huhti 2018, 14:13

frostspring kirjoitti:Jatkan tähän viestiketjuun oman Nuhvin nostolaiteongelmia.

Vaihdoin pumpun Leypartsin ja tuottoa tuntuu olevan mutta voima puuttuu.
Pumpun vaihdon yhteydessä vaihdoin myös perärepun (vanhempi malli, ei vetovastuksen tunnustelua) ehjään sisuksineen ja nyt kuulostaa siltä, että ylipaineventiili avautuu heti paineen kohotessa.
En avannut vielä ventiilistöä ja tähän korjaukseen tarvitsisin apuja.

Pääseekö ylipaineventtiileihin (matala- ja korkeapaine) kiinni repun yläluukusta (ettei koko peräreppua tarvitsisi irrottaa)?
Mistä löytyy uudet kuulat, jouset yms. tarvittavat osat?
Saako sivujärjestelmän vipua säädettyä pysymään päällä (nosturikäyttö)?

Katsoin jo Karin kuvat (kiitokset niistä!)
Kuva
Kuva
Tuossa alkuvuodesta eräs nuhviharrastaja otti yhteyttä kun 460:sen hydrauliikka ei jaksanut nostaa enään perälevyä.
Tarkastetiin pumppu, enpä ole vielä tähän asti tavannut noin hyvässä kunnossa olevaa nuhvin pumppua, sentään muutamia on tullut kunostettuakin, ei missä välyksiä. Seuraava operaatio olikin sitten ventiiliyksikön tarkastelu, vaihdetiin kaikki öljytiivisteet, huom !, kaikki, myös korkeapaineventiilin istukan alla oleva, kantinen tiiviste korvatiin O- renkaalla. Ventiiliryhmä liitetiin sylinteriryhmään, kiinitetiin perärepuun. Omistaja teki loput hommat, putkiston tiivisteiksi omistaja oli hommnut kupariset, itse olisin laittanut fiiperitiivisteet.
Soitelin muutaman viikon päästä ja omistaja kehui että hyvin toimii, varmaan jostain tiivisteestä valskas.

Suosittelisi että ottaisit repun irti ja teet edellä mainitun mukaiset toiminpiteet ns. pöydällä. Esim. Ventiilin ja sylinteriryhmä erotamista ei taida pystyä tekenään jos ei oteta reppua pois paikaltaan, muutenkin on suuri vaara että joku osa tai avain tipuu alas. Kotelon kansikin ( osa no 26 ) on aika kinkinen asentaa paikoileen jopa pöydällä ollessa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

04 Huhti 2018, 14:54

Määhän silloin pumpun vaihdon yhteydessä paineventtiilin jouselle tein säätöruuvin, jolla sain uudella pumpulla paineet nostettua 140 -> 165bar ( ainakin 190 bar lukemiin säätövara riittää, mut tuo 165 on sekin jo 10-15bar yli alkuperäis-ohjearvon )
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

04 Huhti 2018, 16:12

Onkohan kyseessä 460:nen vaiko 10/60:nen nuhvi johon vaihdoit perärepun, jos on kymppimalli niin siinä on hieman erilainen nostolaiteen hallintaventiiliyksikkö, siinähän on jo vakiona jusapen mainitsema säätöruuvi.
Kymppimalli korjausohjekirjassa mainitaan jo korkepainejousen pituuskin, jousen vapaa pituus 66,3 mm ( 2,61" ). 460:sessä lienee samanlainen halintaventiiliyksikkö kuten fourissakin, koska kymppimallssa alkupään nuheissakin on samanlainen.

https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... %C3%B6.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;

Jk. Tuollainen kysymys vielä, palautuuko pääjärjestelmän vipu puoliväliin automatisesti kun olet nostanut nostovarret yläasentoon, vaiko jääkö ylös ja sitten rupeaa varoventiili juraamaan ?
Saako sivujärjestelmän vipua säädettyä pysymään päällä (nosturikäyttö)?
Pitää pönkätä yläasentoon.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

04 Huhti 2018, 21:27

on aikaa kun olen viimeksi nuhvin varoventtiilipakettia käsissä pidellyt mutta ainakin leukussa osien putoamisen peräkonttiin saa estettyä sullomalla rättiä venttiilin ympäristöön. noita korjauksia tehdessä olisi aina syytä käyttää painemittaria jotta saa todelliset vaikutukset esiin 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
frostspring
Nelos -nuffisti
Viestit: 28
Liittynyt: 03 Heinä 2010, 18:30
NLCF r.y jäsen Nro: 147

04 Huhti 2018, 22:38

kari t kirjoitti: Tuollainen kysymys vielä, palautuuko pääjärjestelmän vipu puoliväliin automatisesti kun olet nostanut nostovarret yläasentoon, vaiko jääkö ylös ja sitten rupeaa varoventiili juraamaan ?
Saako sivujärjestelmän vipua säädettyä pysymään päällä (nosturikäyttö)?
Pitää pönkätä yläasentoon.
Kyseessä Universal Four, 4DM, vuosimalli - 61 ja perärepun vaihdoin vanhemmasta mallista, jossa ei ollut työntövarsitunnustelua.

Pääjärjestelmän vipu muistaakseni palautui keskiasentoon, mutta varoventtiili jurasi nostoasennossa liian helposti.
Kuormainkäytössä varoventtiili jurasi jatkuvasti.

Pitää ottaa reppu pois ja käydä venttiilistö läpi.

Tuollainen säädettävä varoventiili olisi hyvä!
Nuffield 6DM KKK BMC OEF 5.7
Leyland 270, 285
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

05 Huhti 2018, 06:55

Painesäätöruuvin pystyy askartelemaan repun yläkannen kautta.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

05 Huhti 2018, 15:19

Tänään lumitöitä tehdessä tuli kuuneltua varoventiilin narahtelua vähän tarkemmalla korvalla, minulla 10/42:sessa, kun pidän vipua yläasenossa narahtaa varoventiili heti kun nostovarret ovat yläasenossa, jos taas nostan vivun nostoasentooa. jätän vivun siihen, vipu palaa takaisin puoliväliin automaatisesti, heti kun nostovarret on yläasenossa Mitä painavanpi kuorma takakuormaajan kauhassa, sitä terävämpi on narahdus.
Tuo on kyllä totta mitä Warpu ja jusape kertoo, kertokaapa minulleki kuinka helposti saate tuon kotelon kannen paikoileen, mitä apuvälineitä käytätte, se ei ihan peukalolla pinamalla mene.
Paineensäätöruuvin jos meinaa noihin vanhenpiin ventiiliyksiköön askarella niin pitää lisätä myös jousen yläpäähän osa no 20, näkyy viimeisessä linkitämässäni kuvassa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

05 Huhti 2018, 15:33

Ite silloin sorvasin jousen yläpäähän vastaavan, mitä osa 20 on.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

05 Huhti 2018, 22:06

en muista siinä nuhvin varon kasaamisessa ainakaan tehtyjä työkaluja tarvinneeni siitä hommasta tosin on aikaa n.15v niin ei ole kovin kirkkaana mielessä. leukussa samainen paketti ei kyllä tuottanut päänvaivaa se kun oli edellisena talvena käsissä. näissä hommissa toiselle helppo juttu osaa toiselle olla hieman haastavampi 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

06 Huhti 2018, 08:44

Warpu kirjoitti:en muista siinä nuhvin varon kasaamisessa ainakaan tehtyjä työkaluja tarvinneeni siitä hommasta tosin on aikaa n.15v niin ei ole kovin kirkkaana mielessä. leukussa samainen paketti ei kyllä tuottanut päänvaivaa se kun oli edellisena talvena käsissä. näissä hommissa toiselle helppo juttu osaa toiselle olla hieman haastavampi 8)
Leukun korkeapaineventiilin vapa pituus 48,8 mm, kymppimalin nuhvien korkeapaineventiilin vapa pituus 66,3 mm, samanpituinen lienee vanhemissa nuhveissa, pituusero 17,5 mm, tuokin kertoo jo jotain. Ite en ole leukun ventiiliyksikköä kasannut, purkanut ole, meni Seppo L:lle peräreppujen vaihdon yhteydessä.
Itse käytän ruuvipuristinta apuvälineenä kun koko paketti on pöydällä :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

06 Huhti 2018, 13:44

Muistaakseni päällilätkään ensin toinen pultti ja peukulla painattaen lätkää sai toisenkin orkkispultin ottaan kierteilleen.
En kans itsekkään muista, että mitään kovin kummallisia kikkoja siinä olis tarvinnu käytellä...
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
haaveri
Mini -nuhvisti
Viestit: 3
Liittynyt: 10 Kesä 2018, 12:17
Paikkakunta: Pori

10 Kesä 2018, 17:15

Mitähän nyt hajosi. Tasoittelin pihassa salaojan kauvuun jälkiä, multaa ja savea. Kunnes ajoin kovemman savipaakun yli joka nosti perälevyä jojjoin kuului kova rusahdus. Nostolaite ei toimi, mutta olosotto pyörii. Mistä lähden vikaa etimään?

Nufffield 4DM.

-Erik
Vastaa Viestiin