Öljypumppu

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

05 Marras 2016, 12:20

Huom !! Pesäähän tuohon ei uusittu, kuten aiemin kerroinkin. Pesän välystä en pystynyt mitaamaan kun ei ole niin pientä sisämikroa, sormituntumalta en osaa sanoa montako sadasosaa välystä jäi. Sadasosista kuitenkin puhtutaan, sanoi koneistajakin.

Oulussa oleva SAHKO ja Kempelessä oleva pp-traktori oy myy juuri sellaisen palan minkä asiakas haluaa.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

05 Marras 2016, 15:43

Välyshän periaatteessa mitataan rakotulkilla, hampaan ja pesän väliltä.
Pesä ei kulu koko kehältään, vaan kun se "avoimen kahdeksikon" muotoinen pesä kuluu soikeaksi
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

05 Marras 2016, 16:58

jusape kirjoitti:Välyshän periaatteessa mitataan rakotulkilla, hampaan ja pesän väliltä.
Pesä ei kulu koko kehältään, vaan kun se "avoimen kahdeksikon" muotoinen pesä kuluu soikeaksi
Peraatsahan rakotulkilla kyllä, mutta kun ei ole kuin 0,5 mm rakotulkki, seuraava 0,10, niin ei ihan sadasosan tarkuudella rakotulkillakaan saa. Enkä rupea rakotulkkia änkeämään kyseiseen paikaan, periatessahan pitäis otaa toinen akseli holkeineen pois jotta vois ko.välin rakotulkilla mitata.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

27 Marras 2016, 20:08

Mitäs tälle jutulle nyt kuuluu?
joutsalainen
Vitos -nuffisti
Viestit: 31
Liittynyt: 05 Loka 2007, 08:06

28 Marras 2016, 20:29

En ole saanut aikaiseksi laittaa paikoilleen. On ollut kaikenlaista joutavan päiväistä hommaa.Traktorin jutut on vielä eri osoitteessa kuin mitä itse asun. Kun ei ole aikaa kuin muutama ylsittäinen tunti, niin en viitsi lähteä kiireellä edes tekemään. Just kun pääsee vauhtiin niin on lähdettävä takaisin kotiin. Nuorimmainen on vasta 3v, sekin vie oman aikansa. Jos sen saisi valmiiksi joulunpyhinä, jos ei tule mitään yllätyksiä. Eukon ollessa pitemmällä vapaalla lasten kanssa. Kerron sitten kun se on valmis. Pitäisi päästä lunta auraamaan.
joutsalainen
Vitos -nuffisti
Viestit: 31
Liittynyt: 05 Loka 2007, 08:06

04 Tammi 2017, 13:46

Pumppu on saatu paikoilleen. Ensimmäiset käytöt suoritettu. Tällä hetkellä näyttäisi toimivan. Toimi se jollain lailla ennen remonttiakin. Käytin takalevyä lumen aurauksessa. Runnin lumilinkoa nostin kun siirsin eri kohtaan. En lingonnut.
Maatalouskoneen puolelle rekikuvan jonka olen jo aiemmin laittanut, niin sitäkin kokeilin. Se on tehty 25cm x 25cm puista. ( Kun olisi puukuorma niin sitten olisi totuus nähty käyttämisestä.) Kaikki nousi tyhjäkäynnillä. Eipä ole kokemusta mitä sen pitäisi pystyä nostamaan. Laskeminen on tosi hidasta ilman mitään laitetta.
Hoonasin nostosylinterin samalla. Nyt on toistaiseksi pysynyt nostovarret ylhäällä vaikka traktori ei ole käytössä.
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

04 Tammi 2017, 13:56

paljonko paineet ennen ja jälkeen?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

04 Tammi 2017, 15:08

joutsalainen kirjoitti:Pumppu on saatu paikoilleen. Ensimmäiset käytöt suoritettu. Tällä hetkellä näyttäisi toimivan. Toimi se jollain lailla ennen remonttiakin. Käytin takalevyä lumen aurauksessa. Runnin lumilinkoa nostin kun siirsin eri kohtaan. En lingonnut.
Maatalouskoneen puolelle rekikuvan jonka olen jo aiemmin laittanut, niin sitäkin kokeilin. Se on tehty 25cm x 25cm puista. ( Kun olisi puukuorma niin sitten olisi totuus nähty käyttämisestä.) Kaikki nousi tyhjäkäynnillä. Eipä ole kokemusta mitä sen pitäisi pystyä nostamaan. Laskeminen on tosi hidasta ilman mitään laitetta.
Hoonasin nostosylinterin samalla. Nyt on toistaiseksi pysynyt nostovarret ylhäällä vaikka traktori ei ole käytössä.
Eipä ollut epäilystäkään etteikö toimisi, ottaen huomioon tuon pesän kuluneisuuden, joka oli vähempi mitä esim. leukujen hydraulipumpun suurin kulumajäljen syvyys pumpun rungossa ( 0,1 mm ).

Pääjärjestelmän säätöruuvi repun kanessa, aukipäin kierettäessä öljyn virtaus lisääntyy.

Laskunopeutta voit säätää syvyydensäätövivulla: " Laskunopeutta säädetäessä siiretään syvyydensäätövipu yläasentoon kaarelaan, palauta pääjärjestelmän halintavipu laskuasentoon ja siiretään syvydensäätövipu hitaasti eteen. Työkoneen laskeutumisnopeus riipuu siitä nopeudesta, millä syvyydensäätövipua siiretään.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

04 Tammi 2017, 16:51

Tuossapa joutsalaisen reki.
http://www.nuhvi.fi/foorumi/viewtopic.php?f=8&t=7095" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

04 Tammi 2017, 21:18

Missään vaiheessa ei ole ?? kerrottu, paljonkos tuollaiselle kunnostukselle hintaa siellä tulee, edes noin - luokkaa ....
Se kun varmasti monia kiinnostaisi myös
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

05 Tammi 2017, 14:58

Tuolla vähän aikaisemmin oli kerrottu, että ei ole kuin 0,5 ja 0,1 mm rakotulkit, niin ei pysty mittaamaan välystä...
Millähän se kari mahtaa säädellä venttiilien välykset? Verukkeita on monenlaisia.

Siis tästä pumppujutusta emme ole saaneet ainuttakaan lukuarvoa tai mitään hintaa työlle. Tarkoituksena on ollut todistaa, ettei uutta pumppua kannata hankkia, kun vanhan korjaus sujuu niin mutkattomasti ja ihan ilman. Jos työlle antaa hinnan, seuraavaksi tulee kysymys, kuka tekee sillä hinnalla? Siksi on viisasta vaieta.

Se on ammattilaiselta kahden päivän työ korjata ja koneistaa vanha pumppu. Pelkän työn hinta on jo 16 x 40 = 640 euroa. Sen takia juuri mikään koneistamo ei ole halukas ryhtymään tuollaiseen työhön, joka ei ole asiakkaan kannalta kohtuullinen tai mielekäs. Jokainen moottorin osia koneistuttanut tietää, paljonko se suurin piirtein maksaa, ja me, joilla se on ollut ammattina kymmeniä vuosia, tiedämme sen varmasti.

Tuolla aivan alussa kerrottiin, miten akseli lotkaa... Jos pumpun akseli lotkaa, on sen pumpun pesäkin kulunut suurin piirtein saman verran. Kun siihen sitten tehdään laakerointi kuntoon, pumpun tuotto huononee, koska pumpun hammaspyörät loittonevat pesän seinämistä ja välys kasvaa. Mutta tämän kyseisen pumpun kunnosta meillä ei ole mitään numeroarvoja tiedossa eikä tule olemaankaan, koska koko jutun tarkoitusperät ovat toisaalla.

Pumppu ilmeisesti toimi jollakin tavalla ennen koneistuksiakin ja toimii niiden jälkeenkin, ainakin toistaiseksi, eli talvipakkasilla, kun kylmä öljy on paksua eikä piittaa välyksistä? Se on uskottavin ja tarkin tieto tähän mennessä.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

05 Tammi 2017, 16:44

lisenssi kirjoitti:Tuolla vähän aikaisemmin oli kerrottu, että ei ole kuin 0,5 ja 0,1 mm rakotulkit, niin ei pysty mittaamaan välystä...
Millähän se kari mahtaa säädellä venttiilien välykset? Verukkeita on monenlaisia.

Siis tästä pumppujutusta emme ole saaneet ainuttakaan lukuarvoa tai mitään hintaa työlle. Tarkoituksena on ollut todistaa, ettei uutta pumppua kannata hankkia, kun vanhan korjaus sujuu niin mutkattomasti ja ihan ilman. Jos työlle antaa hinnan, seuraavaksi tulee kysymys, kuka tekee sillä hinnalla? Siksi on viisasta vaieta.

Se on ammattilaiselta kahden päivän työ korjata ja koneistaa vanha pumppu. Pelkän työn hinta on jo 16 x 40 = 640 euroa. Sen takia juuri mikään koneistamo ei ole halukas ryhtymään tuollaiseen työhön, joka ei ole asiakkaan kannalta kohtuullinen tai mielekäs. Jokainen moottorin osia koneistuttanut tietää, paljonko se suurin piirtein maksaa, ja me, joilla se on ollut ammattina kymmeniä vuosia, tiedämme sen varmasti.

Tuolla aivan alussa kerrottiin, miten akseli lotkaa... Jos pumpun akseli lotkaa, on sen pumpun pesäkin kulunut suurin piirtein saman verran. Kun siihen sitten tehdään laakerointi kuntoon, pumpun tuotto huononee, koska pumpun hammaspyörät loittonevat pesän seinämistä ja välys kasvaa. Mutta tämän kyseisen pumpun kunnosta meillä ei ole mitään numeroarvoja tiedossa eikä tule olemaankaan, koska koko jutun tarkoitusperät ovat toisaalla.

Pumppu ilmeisesti toimi jollakin tavalla ennen koneistuksiakin ja toimii niiden jälkeenkin, ainakin toistaiseksi, eli talvipakkasilla, kun kylmä öljy on paksua eikä piittaa välyksistä? Se on uskottavin ja tarkin tieto tähän mennessä.
Tarkoitus oli antaa tietoja jo aamusella, mutta yllätävä lähtö veteraanimajalle veikin oletettua enemmän aikaa.

Ensinnäkin, eipä ole lisensikään eikä verhon jusikaan maininnut uustuotanto nuhvin hydraulipumpun hintaa, olisko mahdolista saada kyseisen pumpun hinta julkisesti ?

Noita rakotulkkisarjoja löytyy kaksi kappaletta, kuten hyvin arvoisa lisenssi tiedät niin noissa sarjoissa on kaksi uhuinta juuri nuo 0,5 ja 0.10 mm, paksumpia löytyy myös ventiilien välysten mitaamiseenkin.
Eikä tuon malisen pumpun hammaspyörien ja rungon välystä voi yksinkertaisesti mitata rakotulkilla, mkäli kaikki neljä holkkia on paikolaan, jokainen voi yritää onistuuko.

Kuten aiemin kerroin kyseisessä pumpussa on hammaspyörien ja rungon välys sadasosamilleissä, koneistajan mielestä pesää ei tarvinnut rueta koneistamaan ( uusimaan ).
Päitäsivälystähän tässä pumpussa oli 0,8 mm, joten tuolta löytyi suurin syy miksi pumppu ei jaksanut nostaa etes perälevyä talviolosuhteissa, nyt kuitenkin nousee niin perälevy, lumilinko ja tuo pienen pieni rekikin.

Nyt on yksi pumppu Oulussa eräällä koneistamolla arvioinissa paljonko tulis pesän uusiminen maksamaan, kerron sitten kun saan asiasta varmenuksen.

Koneistajalle piti maksaa hulpeat 70 €. Kilometrikorvauksista, laakeritangon pätkistä ja itse tehdystä töistä veloitin jaria 30 € + postikulut muistaakseni 11 €.

Jokainen voi mielessä harkita hankiiko harasetehommia varten uuden pumpun vai korjautaako vanhan.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Raataja
Nuhvitietäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 25 Maalis 2010, 18:35

05 Tammi 2017, 16:56

Raahen mies säätää Nuhuvin venat korvakuulolla, jo vain säätää! :wink:
nisu
Nuhvitietäjä
Viestit: 373
Liittynyt: 21 Loka 2007, 15:28
Konekalustoani: Leyland 270 -75 , 702 -81 , 804 -81, MF 3060 -89 , sampo 580 -89
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

05 Tammi 2017, 17:36

Aina kannattaa ensin purkaa pumppu ja katsoa ,mikä siellä on vialla. Muistuu mieleen
kolmen kymmenen vuoden takaa ,kun kunnostin 270 leukkua joka oli vasta tullut taloon ja
oli edellisellä omistajalla vähän päässyt rähjääntyyn.
No nostolaite ei jaksanut juurikaan nostaa ,joten otin repun irti ja purin pumpun ja totesin,
että muuten ok. mutta ne mutkittelevat o-renkaat täysin paskoina, joten ostin tiivistesarjan ,jota
siihen aikaan oli saatavilla ja kokosin sitten uusilla tiivisteillä ja niin löytyi paineet ,että varoventtiili
huutaa kun kääntää ylinoston alueelle vielä tänäkin päivänä.
Ainakin noitten sinisten leukkujen pumppu on lähes ikuinen ja varmaankin johtuu niissä olevista
monista suodattimesta, on iso imusuodin, ohivirtaus suodin ja vielä painesuodin nostolaite linjassa.
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

05 Tammi 2017, 17:49

Tässähän riittää hyvin, kun kertoo kokonaistuntimäärän, mikä on mennyt pumpun korjaukseen. Mitään muuta ei tarvitse kertoa.

Korjauksenhan voi saada ilmaiseksikin tutun kauppaa, mutta varsinainen markkinahinta, joka ei perustu harmaaseen talouteen tai harrasteluun, kiinnostaa kovasti. Ainakin kalenteriaikaa näytti menneen n kuukausi koko tuohon pumppurevohkaan.

Jos korjatulle pumpulle annetaan toimintatakuu, se maksaa sen 640 euroa, kun niitä tehdään yksi kerrallaan ja konepaja laskuttaa kaikki työt. Silloin tietenkin pesä tehdään uusi, koska pumpun korjauksen hinnassa on lähdettävä romupumpun kunnostuksen hinnasta, jotta se olisi vertailukelpoinen uuteen nähden.

Digitönärilläkin sen pumpun pesän olisi saanut mitattua.

Riittää, kun kertoo paikan nimen, mihin pumppuja voi lähettää korjattavaksi ja ilmoittaa korjauksen hinnan etukäteen. Ja pumpulla on oltava silloin se vuoden normaali takuu. Silloin hintoja voi vertailla korjatun ja uuden välillä.
Vastaa Viestiin