Öljypumppu

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

joutsalainen
Vitos -nuffisti
Viestit: 31
Liittynyt: 05 Loka 2007, 08:06

13 Loka 2016, 09:32

Purkaessani pumppua huomasin. että sen kannen alle oli joku tehnyt hienosta pellistä. Tiivisterinkulat painavat etumaisia holkkeja tiukemmin. Sitten oli hitsattu vielä pienet pisteet kanteen akselin päiden kohdille. Liekkö ollut idea, että tulee tiukemmin akselit pohjaan. Holkeista oikeastaan tuo yksi holkki joka on sisempi, lähimpänä tuota ulkopuolista hammaspyörää on tosi väljä. Jonkin verran tietysti akseli kulunut holkin kohdalta. Olisi yksi, vaikka käytetty holkki tuon tilalle parempi. Voi olla vaan, että on mahdoton löytää. Tuskimpa tulee löytymään. En vielä mittaillut nuita rataksen väljyksiä. Tuntuu, että kannattako tuota pumppua edes korjata. Täälläpäin Kainuuta on sellainen ongelma, että koneistajat ei ole halukkaita ottamaan tuollaisia töitä. Kuin Karille on tehty nuihin pumppuihin. Pitäisi löytyä sellainen tekijä joka harrastaa itsekin harrastevehkeitä.

:) Kiitokset Jusape, Kari ja nuhvi63 neuvoistanne :)
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

13 Loka 2016, 11:39

Ei missään päin Suomea olla kovin halukkaita ottamaan tuollaista työtä, johon menee paljon aikaa ja lopputulos on jotain muuta kuin täysin kunnossa oleva pumppu. Kustannukset todellisuudessa ovat vähintään samat kuin uudella pumpulla, jos maksaa työstä normaalin koneistuksen hinnan.

Kysy Leypartilta siihen kunnon pumppu.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

13 Loka 2016, 13:02

Joo kyllä tuollaisten sepittäminen on vähän niin ja näin, varsinkin jos ihan oikean hinnan työstä joutuu maksamaan.
Joku voi tehdä vähän harrastepohjalta asiaan lähestyen, muttei siittä uutta saa tehtyä sittenkään.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

13 Loka 2016, 14:03

PUMPUN KUNNON VOI TESTATA HELPOSTI ITSE. Ao kuvissa on painemittari pumpun paineaukossa ja tippakannulla öljyt pumppuun ja sitten käsin kiertää pumpun akselista vastapäivään, niin varttikierroksella uudella pumpulla paine nousi 50 bariin ja kiertoliike oli vielä melko hidas. Kun pumpun paineaukon tukkii ja testaa eo tavalla, niin ellei pumpussa tunnu ollenkaan vastusta kiertäessä, se on väljä. (Kuvan ottaminen samaan aikaan pumpun akselin kiertämisen kanssa tuotti hieman epäselvän painemittarin kuvan, sori).

Pumpun pesän koneistus, akseleiden hionta ja uusien laakereiden koneistus vievät vähintään yhden täyden työpäivän aikaa + materiaalit. Se maksaa minimissään n 400 euroa, ellei joku sitten tutunkauppaa tai harrustuspohjalta koneistele. Antaako joku takuun vanhan pumpun korjaukselle?
Liitteet
131020161403.jpg
131020161402.jpg
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

14 Loka 2016, 08:22

Jos se pesä on yhtään kelvollisessa kunnossa niin voin minä sen yhden helan tehdä ylikokoon ja sorvata akselin.
Hinta tuskin on esteenä.
Mukana kuin peräpukama!
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

14 Loka 2016, 15:46

jamppi kirjoitti:Jos se pesä on yhtään kelvollisessa kunnossa niin voin minä sen yhden helan tehdä ylikokoon ja sorvata akselin.
Hinta tuskin on esteenä.
Pumppu tulee lähipäivinä Pattijoelle, katotaan saadanko se vähän parempaan kuntoon :wink:

Aukeaako tämä linkki muille kuin minulle, joutsalaiselle ei kuulemma aukea ? http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... pumput.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
HL-Zetor
Nuhvitietäjä
Viestit: 217
Liittynyt: 16 Heinä 2011, 22:44
Paikkakunta: Virrat

14 Loka 2016, 18:17

Hyvin aukes linkki, "Vanhempien nuhvien hyd. pumppu" :)
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

14 Loka 2016, 21:02

Pesän kuluneisuudestahan se on kiinni, onko pumppu miten hyvin kunnostettavissa.
Jos pumppupesä on kulunu väljäksi sivuttaissuunnassa rattaan ulkopuolelta, niin eipä se paljoakaan tiivisty sitä laakerointia korjaamalla, vaan pesän ja pumppurattaiden välys periaatteessa vaan kasvaa entisestään ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

15 Loka 2016, 08:39

Noinhan se on eikä muuksi muutu, mutta ei tässä nimenomaisessa asiassa faktat ratkaise.

Veikkaanpa, että joku vanha pumppu tavalla tai toisella tulee kuntoon, emmekä koskaan saa tietää siitä koko totuutta. :)
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

15 Loka 2016, 14:51

Kolmosnuhvin hydraulipumppu kunnostettu lokakuussa 2009. 13.2.2016 otettu kuva kertonee jotain miten on onnistunut. Keulalla140 kg rautaa ja hyvin nousee vieläkin :wink:
Liitteet
Lumitöissä 13.2.2016 003.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

15 Loka 2016, 15:14

Tuolla kauhan etäisyydellä nyt ei tarvinne mahdottomia nostaakkaan, kun on keula kolmosesta ilimassa ....
Ja lisäksi nostoyritys lienee tapahtunut tolla takakuormaajan sylinterillä, ja kun nostolaite itsessään näkyy olevan ala-asennossa .....

Mitäköhän maksipaineet lienee lämpimässä, n. +20 ast ilmalla ja öljyn +50ast lämmöillä, kippiliittimellä ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

15 Loka 2016, 21:19

Eipä tuo Vallukaan nostolaitteen voimin jaksanu tota Nuffin nokkaa ilmaan nostaa, hydetyöntövarren sylkyllä nousi kepeästi, puomin päästä koittaen nostaa nostimen tunkilla, ja Vallun keula nousi ilmaan ilman tukijalkoja, tosta puolivälistä puomia kiinnitettynä ei siis nostanu nostolaitteella Nuffin nokkaa .....

Kuva
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

04 Marras 2016, 09:42

Mitäs tälle pumppujutulle kuuluu?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

04 Marras 2016, 20:38

lisenssi kirjoitti:Mitäs tälle pumppujutulle kuuluu?
Vähän on vielä vaihessa, varmaan alkuviikosta pumppu lähtee kohti Kuhmoa.
Holkit puslatiin. Ohenetiin akseleita. Holkkien hammaspyöiin vastaavat pinnat oikaistiin. Pumpun rungosta otettiin siivu pois kannen puoleisesta päästä. Uusittin O-renkaat. Pesän ulkokehällä jäi hieman välystä, mutta näillä mennään.
Itse olisin halunnut myös pesän uusimisen, mutta, kun ei ollut tiedossa minkä laatuisesta alumiinista pumput on tehty, niin jätetiin pesä uusimatta.
Lisensillähän on tiedossa minkälaatuisesta alumiinista pumput on tehty ?
Yrittäisin vielä yhteen omaan pumpuun paljonko tulis hintaa jos tekis täyskorjauksen.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

05 Marras 2016, 09:55

Aikaa tuossa palaa runsaasti, ja pumpun voi sanoa olevan kunnossa, kun sen pesäkin on uusittu. Nythän ei vastauksestasi käy ilmi, paljonko pesä on väljä.

Viimeksi, kun ostin alumiinia, minimilaskutus yhtiöllä oli 300 euroa. Eivät siis tee kauppaa sen alle ollenkaan. Kaikki hyvin koneistettavat alumiinithan tuohon käyvät. Nyrkin kokoisen alumiinimurikan materiaalihinta oli n 40 euroa.

Jos yhden koko pumpun koneistaa pesineen, se on parin päivän työ. Ja hinta on 16 x 40 = 640 euroa.

Se on sitten eri asia, jos joku tekee ilmaiseksi töitä.
Vastaa Viestiin