Öljypumppu
Valvoja: automies560
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 31
- Liittynyt: 05 Loka 2007, 08:06
Purkaessani pumppua huomasin. että sen kannen alle oli joku tehnyt hienosta pellistä. Tiivisterinkulat painavat etumaisia holkkeja tiukemmin. Sitten oli hitsattu vielä pienet pisteet kanteen akselin päiden kohdille. Liekkö ollut idea, että tulee tiukemmin akselit pohjaan. Holkeista oikeastaan tuo yksi holkki joka on sisempi, lähimpänä tuota ulkopuolista hammaspyörää on tosi väljä. Jonkin verran tietysti akseli kulunut holkin kohdalta. Olisi yksi, vaikka käytetty holkki tuon tilalle parempi. Voi olla vaan, että on mahdoton löytää. Tuskimpa tulee löytymään. En vielä mittaillut nuita rataksen väljyksiä. Tuntuu, että kannattako tuota pumppua edes korjata. Täälläpäin Kainuuta on sellainen ongelma, että koneistajat ei ole halukkaita ottamaan tuollaisia töitä. Kuin Karille on tehty nuihin pumppuihin. Pitäisi löytyä sellainen tekijä joka harrastaa itsekin harrastevehkeitä.
Kiitokset Jusape, Kari ja nuhvi63 neuvoistanne
Kiitokset Jusape, Kari ja nuhvi63 neuvoistanne
-
- Vuoden Nuhvisti 2013
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
- Konekalustoani: Nuffield 4/65
- NLCF r.y jäsen Nro: 408
Ei missään päin Suomea olla kovin halukkaita ottamaan tuollaista työtä, johon menee paljon aikaa ja lopputulos on jotain muuta kuin täysin kunnossa oleva pumppu. Kustannukset todellisuudessa ovat vähintään samat kuin uudella pumpulla, jos maksaa työstä normaalin koneistuksen hinnan.
Kysy Leypartilta siihen kunnon pumppu.
Kysy Leypartilta siihen kunnon pumppu.
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Joo kyllä tuollaisten sepittäminen on vähän niin ja näin, varsinkin jos ihan oikean hinnan työstä joutuu maksamaan.
Joku voi tehdä vähän harrastepohjalta asiaan lähestyen, muttei siittä uutta saa tehtyä sittenkään.
Joku voi tehdä vähän harrastepohjalta asiaan lähestyen, muttei siittä uutta saa tehtyä sittenkään.
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuhvisti 2013
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
- Konekalustoani: Nuffield 4/65
- NLCF r.y jäsen Nro: 408
PUMPUN KUNNON VOI TESTATA HELPOSTI ITSE. Ao kuvissa on painemittari pumpun paineaukossa ja tippakannulla öljyt pumppuun ja sitten käsin kiertää pumpun akselista vastapäivään, niin varttikierroksella uudella pumpulla paine nousi 50 bariin ja kiertoliike oli vielä melko hidas. Kun pumpun paineaukon tukkii ja testaa eo tavalla, niin ellei pumpussa tunnu ollenkaan vastusta kiertäessä, se on väljä. (Kuvan ottaminen samaan aikaan pumpun akselin kiertämisen kanssa tuotti hieman epäselvän painemittarin kuvan, sori).
Pumpun pesän koneistus, akseleiden hionta ja uusien laakereiden koneistus vievät vähintään yhden täyden työpäivän aikaa + materiaalit. Se maksaa minimissään n 400 euroa, ellei joku sitten tutunkauppaa tai harrustuspohjalta koneistele. Antaako joku takuun vanhan pumpun korjaukselle?
Pumpun pesän koneistus, akseleiden hionta ja uusien laakereiden koneistus vievät vähintään yhden täyden työpäivän aikaa + materiaalit. Se maksaa minimissään n 400 euroa, ellei joku sitten tutunkauppaa tai harrustuspohjalta koneistele. Antaako joku takuun vanhan pumpun korjaukselle?
- jamppi
- Vuoden Nuffisti 2006
- Viestit: 5181
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
- Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
- NLCF r.y jäsen Nro: 002
- Paikkakunta: Heinola
Jos se pesä on yhtään kelvollisessa kunnossa niin voin minä sen yhden helan tehdä ylikokoon ja sorvata akselin.
Hinta tuskin on esteenä.
Hinta tuskin on esteenä.
Mukana kuin peräpukama!
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Pumppu tulee lähipäivinä Pattijoelle, katotaan saadanko se vähän parempaan kuntoonjamppi kirjoitti:Jos se pesä on yhtään kelvollisessa kunnossa niin voin minä sen yhden helan tehdä ylikokoon ja sorvata akselin.
Hinta tuskin on esteenä.
Aukeaako tämä linkki muille kuin minulle, joutsalaiselle ei kuulemma aukea ? http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... pumput.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Pesän kuluneisuudestahan se on kiinni, onko pumppu miten hyvin kunnostettavissa.
Jos pumppupesä on kulunu väljäksi sivuttaissuunnassa rattaan ulkopuolelta, niin eipä se paljoakaan tiivisty sitä laakerointia korjaamalla, vaan pesän ja pumppurattaiden välys periaatteessa vaan kasvaa entisestään ......
Jos pumppupesä on kulunu väljäksi sivuttaissuunnassa rattaan ulkopuolelta, niin eipä se paljoakaan tiivisty sitä laakerointia korjaamalla, vaan pesän ja pumppurattaiden välys periaatteessa vaan kasvaa entisestään ......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuhvisti 2013
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
- Konekalustoani: Nuffield 4/65
- NLCF r.y jäsen Nro: 408
Noinhan se on eikä muuksi muutu, mutta ei tässä nimenomaisessa asiassa faktat ratkaise.
Veikkaanpa, että joku vanha pumppu tavalla tai toisella tulee kuntoon, emmekä koskaan saa tietää siitä koko totuutta.
Veikkaanpa, että joku vanha pumppu tavalla tai toisella tulee kuntoon, emmekä koskaan saa tietää siitä koko totuutta.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Kolmosnuhvin hydraulipumppu kunnostettu lokakuussa 2009. 13.2.2016 otettu kuva kertonee jotain miten on onnistunut. Keulalla140 kg rautaa ja hyvin nousee vieläkin
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Tuolla kauhan etäisyydellä nyt ei tarvinne mahdottomia nostaakkaan, kun on keula kolmosesta ilimassa ....
Ja lisäksi nostoyritys lienee tapahtunut tolla takakuormaajan sylinterillä, ja kun nostolaite itsessään näkyy olevan ala-asennossa .....
Mitäköhän maksipaineet lienee lämpimässä, n. +20 ast ilmalla ja öljyn +50ast lämmöillä, kippiliittimellä ?
Ja lisäksi nostoyritys lienee tapahtunut tolla takakuormaajan sylinterillä, ja kun nostolaite itsessään näkyy olevan ala-asennossa .....
Mitäköhän maksipaineet lienee lämpimässä, n. +20 ast ilmalla ja öljyn +50ast lämmöillä, kippiliittimellä ?
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Eipä tuo Vallukaan nostolaitteen voimin jaksanu tota Nuffin nokkaa ilmaan nostaa, hydetyöntövarren sylkyllä nousi kepeästi, puomin päästä koittaen nostaa nostimen tunkilla, ja Vallun keula nousi ilmaan ilman tukijalkoja, tosta puolivälistä puomia kiinnitettynä ei siis nostanu nostolaitteella Nuffin nokkaa .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Vähän on vielä vaihessa, varmaan alkuviikosta pumppu lähtee kohti Kuhmoa.lisenssi kirjoitti:Mitäs tälle pumppujutulle kuuluu?
Holkit puslatiin. Ohenetiin akseleita. Holkkien hammaspyöiin vastaavat pinnat oikaistiin. Pumpun rungosta otettiin siivu pois kannen puoleisesta päästä. Uusittin O-renkaat. Pesän ulkokehällä jäi hieman välystä, mutta näillä mennään.
Itse olisin halunnut myös pesän uusimisen, mutta, kun ei ollut tiedossa minkä laatuisesta alumiinista pumput on tehty, niin jätetiin pesä uusimatta.
Lisensillähän on tiedossa minkälaatuisesta alumiinista pumput on tehty ?
Yrittäisin vielä yhteen omaan pumpuun paljonko tulis hintaa jos tekis täyskorjauksen.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden Nuhvisti 2013
- Viestit: 1280
- Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
- Konekalustoani: Nuffield 4/65
- NLCF r.y jäsen Nro: 408
Aikaa tuossa palaa runsaasti, ja pumpun voi sanoa olevan kunnossa, kun sen pesäkin on uusittu. Nythän ei vastauksestasi käy ilmi, paljonko pesä on väljä.
Viimeksi, kun ostin alumiinia, minimilaskutus yhtiöllä oli 300 euroa. Eivät siis tee kauppaa sen alle ollenkaan. Kaikki hyvin koneistettavat alumiinithan tuohon käyvät. Nyrkin kokoisen alumiinimurikan materiaalihinta oli n 40 euroa.
Jos yhden koko pumpun koneistaa pesineen, se on parin päivän työ. Ja hinta on 16 x 40 = 640 euroa.
Se on sitten eri asia, jos joku tekee ilmaiseksi töitä.
Viimeksi, kun ostin alumiinia, minimilaskutus yhtiöllä oli 300 euroa. Eivät siis tee kauppaa sen alle ollenkaan. Kaikki hyvin koneistettavat alumiinithan tuohon käyvät. Nyrkin kokoisen alumiinimurikan materiaalihinta oli n 40 euroa.
Jos yhden koko pumpun koneistaa pesineen, se on parin päivän työ. Ja hinta on 16 x 40 = 640 euroa.
Se on sitten eri asia, jos joku tekee ilmaiseksi töitä.