Kolmonen tuli
Valvoja: automies560
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Minkäpainosen koneen tämmönen kolmonen nostaa ilmaan härkimättä?
6-700 kg painaa tulossa oleva uus klapikone, ei varmaan kule etes nelosnuhvilla ilman lisäpainoja...
Kolmonen saa kuitenkin sitä pyörittää, kun hydraulipumppua vain tarvii kievottaa uudessa koneessa.
6-700 kg painaa tulossa oleva uus klapikone, ei varmaan kule etes nelosnuhvilla ilman lisäpainoja...
Kolmonen saa kuitenkin sitä pyörittää, kun hydraulipumppua vain tarvii kievottaa uudessa koneessa.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Jonkun metrin verranhan se tulee vetovarsien päistä taakse päin kokonaisuudessaan.
Voortilla pystyy just ja just siirtämään kuution vesipytyn täytenä ilman etupainoja, niin voi äkkiä laskea että Kolmoseen pitää laittaa 3-400 kg punttia nokalle että pilkekone kulkee...
Voortilla pystyy just ja just siirtämään kuution vesipytyn täytenä ilman etupainoja, niin voi äkkiä laskea että Kolmoseen pitää laittaa 3-400 kg punttia nokalle että pilkekone kulkee...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
- Warpu
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1685
- Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
- NLCF r.y jäsen Nro: 22
- Paikkakunta: Anjala / Kouvola
muistaakseni 460 riittää palax ks 35 ergolle ilman keulapainoja, vaan kokeilemallahan se lopulta selviää
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
4/60 ei nosta edes klapituikoa ilman lisäpainoa.
Miulla on joutilaana puretun nelosen keulalaatikko, pitää pultata se kolmoseen.
Pystyy sitten edes laanilla siirtelemään, vaikka muuten kulettas isommilla
Miulla on joutilaana puretun nelosen keulalaatikko, pitää pultata se kolmoseen.
Pystyy sitten edes laanilla siirtelemään, vaikka muuten kulettas isommilla
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Täältä hävis se starttiongelma, mutta todellisuudesta ei.
Sähköisellä solenoidilla oleva starttihan ei sitten mahdukaan kolmosen kampistartin tilalle.
Mekaaninen solenoidi on kulunut väljäksi, eikä kunnon kontaktia tahdo syntyä.
Saakohan tuota enää mistään, vai laittasko erillisen solenoidin vaan johtojen väliin jolle virtalukolta heräte.
Eli vetäis kammesta ja kääntäs avaimesta yhtaikaa...
Sähköisellä solenoidilla oleva starttihan ei sitten mahdukaan kolmosen kampistartin tilalle.
Mekaaninen solenoidi on kulunut väljäksi, eikä kunnon kontaktia tahdo syntyä.
Saakohan tuota enää mistään, vai laittasko erillisen solenoidin vaan johtojen väliin jolle virtalukolta heräte.
Eli vetäis kammesta ja kääntäs avaimesta yhtaikaa...
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 46
- Liittynyt: 06 Touko 2012, 19:11
- Konekalustoani: 3x Nuffield universal three , 3x volvo-bm 650 2x fordson major
Vipubendix startissa nimenomaan on erillinen solenoidi johtojen välissä.
startin kytkimestä menee pelkkä herätevirta.
sen herätekytkimen saa ainakin konekorjaamo marjakankaalta, varmasti muualtakin.
Olisiko sinulta sittenkin kulunut se välisolenoidi?
Englannin harrastaja selitti videollaan kytkinkoppien eroja startin poterojen suhteen ja vakuutti että uudempikin startti on vanhempaan koteloon sovitettavissa mutta vaatii kotelon/startinpään hiontaa että mahtuu.
jk. muistelisin että siinä startin herätekytkimessä oli jopa säätö, eli jos on väärässä kohdassa, ei lähde yhdistämään joka kerralla.Tarkista asia.
startin kytkimestä menee pelkkä herätevirta.
sen herätekytkimen saa ainakin konekorjaamo marjakankaalta, varmasti muualtakin.
Olisiko sinulta sittenkin kulunut se välisolenoidi?
Englannin harrastaja selitti videollaan kytkinkoppien eroja startin poterojen suhteen ja vakuutti että uudempikin startti on vanhempaan koteloon sovitettavissa mutta vaatii kotelon/startinpään hiontaa että mahtuu.
jk. muistelisin että siinä startin herätekytkimessä oli jopa säätö, eli jos on väärässä kohdassa, ei lähde yhdistämään joka kerralla.Tarkista asia.
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Tyhmä kysymys mutta pitäisikö pötköstartin kanssa olla tuo kaapelien välissä oleva solenoidi,
meinaan tuossa omassa pilkekoneen pyörittäjässä edelleen on sähköt saapumiskunnossa,
ja virtalukolta tuli suoraan kytkennät startin kylkeen...
meinaan tuossa omassa pilkekoneen pyörittäjässä edelleen on sähköt saapumiskunnossa,
ja virtalukolta tuli suoraan kytkennät startin kylkeen...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Ja itse asiaankin kommenttia,
Staatsman tarkoitti tätä (jälkeenpäin lisäilty kirjoitus)
https://www.youtube.com/watch?v=qdJ4_yE7ow8" onclick="window.open(this.href);return false;
Montegoson nimimerkki youtubesta on myös ratkaissut asiaa,
ja ilmeisesti vuoteen 61 jolloin viimeiset universalit tuli on tuo kytkinkoppa "lyhyttä mallia",
ja taas 4/60-10/60 on syvempää mallia johon voi sovittaa huomattavasti edullisemman tonnisarjan foordin startin.
Pötkössä on alla joku korokelevy jolla se on saatu mahtumaan, tämä on taas kysymys että minkä mallin mukana pötköstarttia on tullut ainakin itselle. 59 nelosessa on reiät sivupellissä käsibendiksille, mutta maalijäljistä yms päätellen sitä ei ikinä ole ollut.
Huvittaisi kyllä kokeilla ostaa uudempi kytkinkoppa ja tilata halvin tonnisarjan startti mitä löytyy, kuitenkin tuohon 3000 se passaa myös varalle mikäli pötkö vaikuttaisi paremmalta. Pötköstartin korjaajat alkavat olla katoavaa kansanperinnettä, kuin myös varaosat..
Staatsman tarkoitti tätä (jälkeenpäin lisäilty kirjoitus)
https://www.youtube.com/watch?v=qdJ4_yE7ow8" onclick="window.open(this.href);return false;
Montegoson nimimerkki youtubesta on myös ratkaissut asiaa,
ja ilmeisesti vuoteen 61 jolloin viimeiset universalit tuli on tuo kytkinkoppa "lyhyttä mallia",
ja taas 4/60-10/60 on syvempää mallia johon voi sovittaa huomattavasti edullisemman tonnisarjan foordin startin.
Pötkössä on alla joku korokelevy jolla se on saatu mahtumaan, tämä on taas kysymys että minkä mallin mukana pötköstarttia on tullut ainakin itselle. 59 nelosessa on reiät sivupellissä käsibendiksille, mutta maalijäljistä yms päätellen sitä ei ikinä ole ollut.
Huvittaisi kyllä kokeilla ostaa uudempi kytkinkoppa ja tilata halvin tonnisarjan startti mitä löytyy, kuitenkin tuohon 3000 se passaa myös varalle mikäli pötkö vaikuttaisi paremmalta. Pötköstartin korjaajat alkavat olla katoavaa kansanperinnettä, kuin myös varaosat..
-
- Vuoden Nuffisti 2013
- Viestit: 8923
- Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
- NLCF r.y jäsen Nro: 351
- Paikkakunta: Yläne
Pötköön kyllä osia löytyy maailmalta uusiakin. Hinnat vaan tahtoo olla meko käsittämättömiä....
Huomioitava myös lienee vipumallin pakkopendiks ja irtosolkun, nappistarttauksen omaavis laitteissa.....
Rick Cobley, joka enkkufoorumin "tietäjiä" on, noita erinäköisiä videoita Maryn kans on tehnyt....
Huomioitava myös lienee vipumallin pakkopendiks ja irtosolkun, nappistarttauksen omaavis laitteissa.....
Rick Cobley, joka enkkufoorumin "tietäjiä" on, noita erinäköisiä videoita Maryn kans on tehnyt....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1512
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 12:20
Ahaa, tämä selventää..
Rick on kirjoittellut tuonne sosiaalisen median puolelle aina välillä,
harmi ettei tänne foorumille saada tuota ulkomaan porukkaa mukaan..
Rick on kirjoittellut tuonne sosiaalisen median puolelle aina välillä,
harmi ettei tänne foorumille saada tuota ulkomaan porukkaa mukaan..
- nuhvi63
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 3967
- Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
- Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
- NLCF r.y jäsen Nro: 12
- Paikkakunta: YLÄMAA
Ei ole kyllä mitään välisolenoidia tässä, akulta tulee kaapeli suoraan startin solenoidiin.Staatsmann kirjoitti:Vipubendix startissa nimenomaan on erillinen solenoidi johtojen välissä.
startin kytkimestä menee pelkkä herätevirta.
sen herätekytkimen saa ainakin konekorjaamo marjakankaalta, varmasti muualtakin.
Olisiko sinulta sittenkin kulunut se välisolenoidi?
Englannin harrastaja selitti videollaan kytkinkoppien eroja startin poterojen suhteen ja vakuutti että uudempikin startti on vanhempaan koteloon sovitettavissa mutta vaatii kotelon/startinpään hiontaa että mahtuu.
jk. muistelisin että siinä startin herätekytkimessä oli jopa säätö, eli jos on väärässä kohdassa, ei lähde yhdistämään joka kerralla.Tarkista asia.
Startin solenoidi on kulunut niin väljäksi että kontaktipinnat eivät kohtisuoraan enää osu, jolloin kipinät lentää ja pyörittää milloin tykkää.
Aika rajusti pitäs vingulla työstää kytkinkoppaa ja starttia jotta pötkön sais sinne sopimaan, yli viis milliä jäi rakoa kun pultteja koitti kiristää.
Ottaa kiinni ns pohjasta ja kartion sivuilta myös.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
-
- Vitos -nuffisti
- Viestit: 46
- Liittynyt: 06 Touko 2012, 19:11
- Konekalustoani: 3x Nuffield universal three , 3x volvo-bm 650 2x fordson major
Tarkoitin uudemmalla startilla m45g ja m50 mallisia käynnistimiä.
m50 on se tonnisarjan startti ja m45g tuli universaleihin joskus 59-60.
Mulla kaksi uudempaa on m45g käynnistimillä ja niissä on isommat kytkinkopat.
M45g/m50 ei siis ole vipubendix eikä pötkö.
Epäilen että pötkö tuli sitten 460/342 malleihin.
Saisitko omasta yksilöstäsi kuvaa?
Minun 58 mallissa on se päävirtasolenoidi pultattu akkukotelon etupuolelle.
Mulla on yksi nuffi ja yksi majori vipustartilla ja molemmissa tuo erillinen solenoidi löytyy.
m50 on se tonnisarjan startti ja m45g tuli universaleihin joskus 59-60.
Mulla kaksi uudempaa on m45g käynnistimillä ja niissä on isommat kytkinkopat.
M45g/m50 ei siis ole vipubendix eikä pötkö.
Epäilen että pötkö tuli sitten 460/342 malleihin.
Saisitko omasta yksilöstäsi kuvaa?
Minun 58 mallissa on se päävirtasolenoidi pultattu akkukotelon etupuolelle.
Mulla on yksi nuffi ja yksi majori vipustartilla ja molemmissa tuo erillinen solenoidi löytyy.
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Tuossapa vipubendix startin kytkentäkaavio.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... kaavio.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa sitten solenoidikäyttöisen esikytkeytyvän kytkentäkaavio.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... kaavio.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... kaavio.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuossa sitten solenoidikäyttöisen esikytkeytyvän kytkentäkaavio.
https://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+va ... kaavio.PDF" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
-
- Vuoden 2012 Nuffisti
- Viestit: 5082
- Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
- NLCF r.y jäsen Nro: 19
- Paikkakunta: Pattijoki
Onnistuiskohan pötköstartin laitto jos hommaisit jostain tuohon startin ja vauhtipyörän kopan väliin välilaipan. Minulla oli 10/42:sessa aiemmin pötköstartti ja siinä oli samantyypinen kyseinen välilaippa mitä tuossa BMC-kuutosessa.nuhvi63 kirjoitti:Ei ole kyllä mitään välisolenoidia tässä, akulta tulee kaapeli suoraan startin solenoidiin.Staatsmann kirjoitti:Vipubendix startissa nimenomaan on erillinen solenoidi johtojen välissä.
startin kytkimestä menee pelkkä herätevirta.
sen herätekytkimen saa ainakin konekorjaamo marjakankaalta, varmasti muualtakin.
Olisiko sinulta sittenkin kulunut se välisolenoidi?
Englannin harrastaja selitti videollaan kytkinkoppien eroja startin poterojen suhteen ja vakuutti että uudempikin startti on vanhempaan koteloon sovitettavissa mutta vaatii kotelon/startinpään hiontaa että mahtuu.
jk. muistelisin että siinä startin herätekytkimessä oli jopa säätö, eli jos on väärässä kohdassa, ei lähde yhdistämään joka kerralla.Tarkista asia.
Startin solenoidi on kulunut niin väljäksi että kontaktipinnat eivät kohtisuoraan enää osu, jolloin kipinät lentää ja pyörittää milloin tykkää.
Aika rajusti pitäs vingulla työstää kytkinkoppaa ja starttia jotta pötkön sais sinne sopimaan, yli viis milliä jäi rakoa kun pultteja koitti kiristää.
Ottaa kiinni ns pohjasta ja kartion sivuilta myös.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !