VO-akselin suoja

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

11 Touko 2016, 22:39

Pitäisi laitella jonkinlainen suoja VO-akselille. Kiertokanki. com pyytää 32e Nuffieldin suojasta, niin täytyy keksiä jotain muuta. Minkälaisia suojia muilla on? Onko tullut vastaan valmiita suojia, joissa on hinta järkevämpi?
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

13 Touko 2016, 13:07

32 € kallis? :lol: Empä lähtisi ite värkkäämään tuolla hintaa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

14 Touko 2016, 10:31

Yhden tuollaisen olen itse tehnyt, kun kaupasta tullut ei ollutkaan sopiva. Voin vakuuttaa, ettei työllä pääse suuriin voittoihin tai peräti rikastumaan...sen verran siinä aikaa palaa.
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

14 Touko 2016, 12:38

Se tuossa vähän hankaloittaa, kun hitsauskone ja traktori ovat eri paikoissa, niin pitää ottaa hyvät mitat.

Eikös maanviljelijän tuntiliksa ollut alle viisi euroa, niin kannattaahan tuohon yksi työpäivä uhrata.
Raataja
Nuhvitietäjä
Viestit: 348
Liittynyt: 25 Maalis 2010, 18:35

14 Touko 2016, 14:14

Maanviljelys napapiirin tuntumassa on ylivoimaisesti kallein vapaa-ajan harrastus...tai noh ehkä 110 % tuettu ja laillistettu eläinrääkkäys elikkäs yksityisten kansalaisten pelloilla ja metsissä sekä kaupunkien ja taajamien ylläpitämissä kukkapuistoissa harjoitettava porotalous hakkaa vielä mennen tullen perinteisen maanviljelyksen. :lol:
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

14 Touko 2016, 17:11

Tuossapa olis muutamia kuvia VO-akselin suojasta.
Muutamia tarpeelisia mittoja.
Kiinitysreikien mitat, halkaisia 10 mm, väli keskeltä keskelle 76 mm.
Laippan mitat 63 x 95 x 3 mm, sopis varmaan vaikka tekisit pyöreän
Putken pituus 120 - 130 mm, ulkomitta 51 mm, 2,5 mm seinämällä.
Tämäkin lienee omatekoinen.
Liitteet
Vanhmpien nuhvien vo akselin suoja 004.JPG
Vanhmpien nuhvien vo akselin suoja 005.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

14 Touko 2016, 18:04

Kiitos kari t! Ei taida olla varastossa tuon paksuista pakoputkilähtöä, jossa on kaksi kiinnitysreikää. Sellainen voisi sopia hyvinkin pienellä muokkaamisella paikoilleen. Kaksituumaista pakoputkea kyllä voisi ollakin. Ja voihan se kai olla isompaakin putkea, kun vaan litistää ovaaliksi, että mahtuu kiinni.

Täytyy laittaa työlistalle. Hieman hirvitti akselin pyöriessä putsailla äkeen piikkejä. Kun ei ole tottunut tuollaiseen vispilään.
anglia67
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1279
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 20:05
Konekalustoani: K-650 sivuvaunupyörä -64,DeSoto diplomat 1957 (360/904)
Paikkakunta: Elimäki (Kouvola)

14 Touko 2016, 18:11

audiq kirjoitti:Täytyy laittaa työlistalle. Hieman hirvitti akselin pyöriessä putsailla äkeen piikkejä. Kun ei ole tottunut tuollaiseen vispilään.
Oikea reaktio.Turvallisuus ennenkaikkea.
Hattu päähän ja hyvästi!
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

14 Touko 2016, 20:53

Heleppohan tuo on tehdä kun Kari T vielä mitatkin laittoi, minun mielestä ite tekemällä pääsee tuon kohalla hyvinki palakolleen, eihän tuohon kuppiin tarvi välttämättä ees pohjaa kun jättää tuon putken vähän pitemmäksi tumppia. Se tumppi on kyllä vaarallinen nuisa kun perä pitää olla päällä kokoajan, että kannattaa tuo hommata tai tehä, uuvemmat mallit sitte asia erikseen.
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

14 Touko 2016, 21:31

Leukkumies kirjoitti:Heleppohan tuo on tehdä kun Kari T vielä mitatkin laittoi, minun mielestä ite tekemällä pääsee tuon kohalla hyvinki palakolleen, eihän tuohon kuppiin tarvi välttämättä ees pohjaa kun jättää tuon putken vähän pitemmäksi tumppia. Se tumppi on kyllä vaarallinen nuisa kun perä pitää olla päällä kokoajan, että kannattaa tuo hommata tai tehä, uuvemmat mallit sitte asia erikseen.
Juu, ei välttämättä tarvii tuohon "kuppiin" pohjaan tehdä, kunhan tuo "putki / kuppi" on pitempi mitä tuo 120 mm, koska voa - akselin ulkonema on 115 mm.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

14 Touko 2016, 22:36

Keneltä kävin kopin hakemassa, niin hänen kaverinsa oli kietoutunut Nuffieldin vo-akselin ympärille. Ymmärsin että ei ollut kovin monta vuotta vanha tapahtuma.

Osaako joku sanoa, että onko näissä ollut uutena voa-suoja? Jostain syystä on sellainen mielikuva muodostunut, että uudessa Nuffield-traktorissa on ollut suoja vakiovarusteena.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

15 Touko 2016, 12:32

Kyllä nuhveissa ja leukuissa on uutena VO- suoja vakiovarusteena.
Itseasiassa tuo mikä on tuossa kuvassa, taitaa sittenkin olla alkuperäinen.
Liitteet
Vanhempien nuhvien vo-akselinsuoja 001.JPG
Vanhempien nuhvjen vo-akselin suoja 001.JPG
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

25 Touko 2016, 22:02

Tein tänään ensimmäisen version suojasta. Löytyi pätkä pakoputkea, joka oli kyllä aika paksua. Sitten muutama prikka putken kylkeen hitsillä kiinni. Lopuksi putken päähän tulpaksi iso prikka hitsillä kiinni ja siinä se. Kun ei tarvinnut muuta kuin töräyttää pari saumaa, niin aikaa meni noin kymmenen minuuttia. Hitsauskoneen raahasin ulos, niin välttyi jälkivartioinnilta. Jos sattuisi sopimaan paikoilleen, niin saatan laittaa myöhemmin kuvan. Jos ei sovi, niin ette ikinä kuule asiasta yhtään mitään :lol:
mestari
Proto suunnittelija
Viestit: 102
Liittynyt: 14 Syys 2010, 18:25

29 Touko 2016, 07:48

mites vanhan pakoputken laippa kävisikö saab 99 etuputken lähtöö ja siihen putkenpätkä
itse tein myös siihen hieman näkörakoa että näkee pyöriikö ulosotto kun vähemmän tulee käytettyä konetta eikä välttämättä muista vipujen asentoa
audiq
Nuhvitietäjä
Viestit: 469
Liittynyt: 15 Maalis 2014, 21:05
Konekalustoani: Nuffield 3DL, Belarus 400, David Brown 990
Paikkakunta: Tuusula

29 Touko 2016, 14:03

Itse en löytänyt sopivaa pakoputken valmista lähtöä. Oli liian pienellä sisähalkaisijalla, tai laippa kolmella kiinnityspultin reiällä.

Mietin kanssa tuota "tarkastussilmää", että sellainen pitäisi olla. Mutta saahan sen vieläkin tehtyä. Ajattelin porata 10 millisen reiän suojan ylöosaan ja vaikka vaalea maaliraita akseliin.
Vastaa Viestiin