Kylmäkosken kertojan valmistusmääristä

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

17 Joulu 2007, 17:48

Lienee monille nuffisteille kovin silmiinsattuva otsikko, no nyt aikomuksenani on kartuttaa hieman kylmäkosken kertojan valmistusmääristä.

Onkohan kukaan huomannut sarjanumeroa kertojavaihteessaan?

Jos osuin oikeaan niin sellainen taitaa löytyä kertojavaihdekepin hitsauksen vierestä, siitä holkista jossa se keppi on kiinni, se holkki on sitten kiinni akselissa, joka käyttää siirtovipua.

Minun nuffin kepissä lukee numero 2008, eli on juhlavuoden mallia :mrgreen:

Se paljastui kun hioin maalia pois.

Nyt vetoan mm. NUFFIKO:n, nuhvelentin poikiin, MTM:n, PetriH:seen ja muihin kylmäkosken kertojan omistaviin, että he katsoisivat löytyykö heiltä myös noita sarjanumeroita :!:

Jos numerot liikkuvat yhtään järjestyksessä (DM4 malleissa pienempi ja uudemmissa suurempi) niin silloin voimme olla lähes varmoja jotta tuo numerointi pitää paikkaansa.

Jos näin käy voimme alkaa metsästämään sitä suurinta lukua.

Voisin todella uskoa että 460 mallin aikaan on ollut jo se 2000 kpl kertojia valmistettu... kenties :D
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
forssoni
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 529
Liittynyt: 01 Huhti 2007, 18:10
Paikkakunta: Teuva
Viesti:

17 Joulu 2007, 18:02

saattaas hyvinki pitää paikkansa
majuri vm.1956, sillä mennään vaikka kuuhun

http://kuvablogi.com/blog/13067/
Avatar
PetriH
Ylläpitäjä
Viestit: 223
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:04
Konekalustoani: Nuffield 3 -61, MF-30-63
NLCF r.y jäsen Nro: 3
Paikkakunta: Laihia

17 Joulu 2007, 19:16

itselle on asennettu ilmeisesti vanha kertoja koska numero on 1743.

edit:
näkyy kuvassa vasemmassa alareunassa http://www.netikka.net/petri.hangas/tmp ... ge_13.html
Viimeksi muokannut PetriH, 17 Joulu 2007, 19:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Keli kuin keli - Nuffield on peli!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

17 Joulu 2007, 19:20

Tässä kohden se on, muillekkin malliksi:

Kuva
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

17 Joulu 2007, 19:35

460:n numero 1932

kolmosessa ei numeroa lainkaan,jos ei ole vaihdettu koko laippaa :?:

-63 vuosimallin 460:ssa nummero on....2273


Onhan niitä laitettu jonkun verran myös 10/60 nuffeihin, vaihteet 20+4
Tuskin kuitenkaan "hirveästi" :!:
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

17 Joulu 2007, 19:42

nuffiko kirjoitti:460:n numero 1932

kolmosessa ei numeroa lainkaan,jos ei ole vaihdettu koko laippaa :?:

-63 vuosimallin 460:ssa nummero on....2273


Onhan niitä laitettu jonkun verran myös 10/60 nuffeihin, vaihteet 20+4
Tuskin kuitenkaan "hirveästi" :!:
Juu, on niitä laitettu myös kymppimalleihin, mutta onko ne varustettu suoraan keskon toimesta? Tuskin kuitenkaan asennettuja kappaleita on toistamoista. Hyvinkin voitaisiin epäillä tämän perusteella, että näitä kertojia on se 2500-3000 kpl, joka vastaisi 10% suomeen tuoduista nuffieldeista :shock:

Missäs on pienemmät numerot, en oikein osaa sanoa juuta enkä jaata ennenkuin meille paljastuu numero alle 1000? Vai olisikohan valmistus alkanut numerosta 1000? Kumminkin 2000 kpl on suuri määrä!?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1543
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

17 Joulu 2007, 19:44

Vahvasti epäilen että niitä olis valmistettu numerosta 1. lähtien :wink:
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
Nuutu
Nuhvitietäjä
Viestit: 343
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 17:45
Paikkakunta: Polvijärvi

17 Joulu 2007, 19:46

mielenkiintoista seurata millaisia lukuja paljastuu...
Nuffi= King of the road
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

17 Joulu 2007, 20:57

Tavallaan tätä aihetta sivuten, niin onko tiedossa, onko Lappeenrannan suunnalla näkynyt 10/60 Nuhvia, jossa BMC:n kuutoskone ja kylmäkoskenkertoja. Erityistuntomerkkinä tässä yksilössä on jälkiasenteinen Simms´n Minimec ruiskutuspumppu, täysin välyksetön ohjaus sekä harmaan väriset 4/65 mallin lokasuojat. Mahdollisesti peräreppu kappaleina, tai sitten on jo korjattu. Myin tämän joskus hetken mielenhäiriössä pois ja vähän on alkanut harmittamaan :oops:
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

17 Joulu 2007, 21:51

"Juu, on niitä laitettu myös kymppimalleihin, mutta onko ne varustettu suoraan keskon toimesta?"

Kymppisarjan nuffia on myyty kotim. kertojalla,joten totta se Kesko on ne laittanut/laitattanut :!:
Määrä ei varmaan ole suuri....toisaalta jotkut urakoitsijat ovat varmaan ostaneet suoraan ja asentaneet itse....mut nehän on varmaan myös numeroituja.... :!:

Jännä nähdä tuleeko yhtään numeroa alle tonnin :?:
Nuhvelentti
Kylmäkoskelainen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 21:59

17 Joulu 2007, 22:51

pittääpä enstilassa käyä vilikasemassa!
mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

18 Joulu 2007, 08:16

UniversalDM4 kirjoitti:Tavallaan tätä aihetta sivuten, niin onko tiedossa, onko Lappeenrannan suunnalla näkynyt 10/60 Nuhvia, jossa BMC:n kuutoskone ja kylmäkoskenkertoja. Erityistuntomerkkinä tässä yksilössä on jälkiasenteinen Simms´n Minimec ruiskutuspumppu, täysin välyksetön ohjaus sekä harmaan väriset 4/65 mallin lokasuojat. Mahdollisesti peräreppu kappaleina, tai sitten on jo korjattu. Myin tämän joskus hetken mielenhäiriössä pois ja vähän on alkanut harmittamaan :oops:
Ettei vain ollut sama, johon oli istutettu valmetin "ergonomiaohjaamo"?

Laitoin tästä asiasta pienen jutun nuhvi.net sivuston etusivulle. Katsotaan miten monta niitä löytyy palstan ja sivuston lukijoilta!
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Nuhvelentti
Kylmäkoskelainen
Viestit: 96
Liittynyt: 27 Maalis 2007, 21:59

18 Joulu 2007, 18:54

Eipä pysty tuosta mikä on 460:sessä sanomaan että koska tehty koska joku ruoja on "hitsannut" (muurannut) siihen jotakin sauman tapaista justiinsa siihen numeron päälle :( :(
mies kysyi kaiulta: Ostanko Nuhvin vai Majorin? ja kaiku vastasi: VAI MAJORIN!
MTM
Nuhvitietäjä
Viestit: 304
Liittynyt: 15 Marras 2007, 12:30
Paikkakunta: Sukeva

18 Joulu 2007, 21:53

Varmaankin 460:n on kertojia asennettu eniten. Yksi syy on 10-60:n ja 460:n vaihteistojen laakeroinnissa ja hydr.pumpussa. Pöllikuskit olivat liikkeellä joka säällä ja talvella öljy ei kunnolla voidellut laakereita. Siksi entisinä aikoina huonompien öljyjen aikakaudella jopa Nuhveihin jouduttiin tekemään vaihteistoremonttia. 10-60:n sivuakselissa on neulalaakerit ja hydr.pumppu, joka ei toiminut kaikilla öljyillä. Vasta 2600 sarjan pumppu, jota on asennettu 10-60:n loppupäähän toimii kunnolla yleis-, tai moottoriöljyllä. Ja samalla laakerien voitelukin parani.
Työn iloa ja onnistumisen riemua vahvalla kotimaisella.
Avatar
UniversalDM4
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 906
Liittynyt: 26 Maalis 2007, 17:00

19 Joulu 2007, 16:22

Nuffieldmaster kirjoitti:
UniversalDM4 kirjoitti:Tavallaan tätä aihetta sivuten, niin onko tiedossa, onko Lappeenrannan suunnalla näkynyt 10/60 Nuhvia, jossa BMC:n kuutoskone ja kylmäkoskenkertoja. Erityistuntomerkkinä tässä yksilössä on jälkiasenteinen Simms´n Minimec ruiskutuspumppu, täysin välyksetön ohjaus sekä harmaan väriset 4/65 mallin lokasuojat. Mahdollisesti peräreppu kappaleina, tai sitten on jo korjattu. Myin tämän joskus hetken mielenhäiriössä pois ja vähän on alkanut harmittamaan :oops:
Ettei vain ollut sama, johon oli istutettu valmetin "ergonomiaohjaamo"?

Laitoin tästä asiasta pienen jutun nuhvi.net sivuston etusivulle. Katsotaan miten monta niitä löytyy palstan ja sivuston lukijoilta!
Ei! Se on hytitön, mutta lokasuojat olivat uudemmasta 4/65 mallista.
Vastaa Viestiin