Ukkomestari nuffia ostattelemassa.

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Paddington
Proto suunnittelija
Viestit: 135
Liittynyt: 03 Joulu 2015, 11:28
Konekalustoani: Ford 5000 -75, Fordson Power Major -59, Nuffield 465 + UM --69
NLCF r.y jäsen Nro: 543
Paikkakunta: Fyrrykyrö

03 Joulu 2015, 20:07

Morjensta vaan kaikille nuhvisteille.

Pitäis lauantaina mennä katsomaan ukkomestarin kaivurilla varustettua nelos nuffia. Hyvin kuulemma käynnistyy, löytyy paripyörät, ka-etuakseli ja pari kauhaa. Ainut ongelma vaan on, ettei oo mitään kokemusta nuffeista eikä ukkomestarista :lol:

Mitä vaaran paikkoja tuollasessa nuffissa vois olla. Jarruja siinä ei kuulemma oo.
Se voittaa, jolla on kuollessa eniten romua!
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

03 Joulu 2015, 21:35

Normaalit rutiinit tarkistuksissa, öljyt, vedet ja niinpoispäin.
Jarruja siinä ei oo, ei olis erikseen tarvinnu mainita :lol:
Kokeile pelaako peruutusvaihde kunnolla, on aika kovilla.
Kaivuulaitteessa on väljää enempi ja vähempi ja öljyäkin tahtovat vuotaa mutta tarkistele repeämiä.
Ihan perusjuttuja jos vähääkään on koneiden kanssa pelannu.
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

03 Joulu 2015, 22:00

No jos halvalla saa ja on käyttökunnossa niin muuta ku aja lavalle ja vie kotiin :D
Kuten Jamppi jo mainitsi, niin perustarkastus, ja eikun tinkimään.
Ja ota huomioon että olet tekemässä kauppaa 50-60 vuotiaasta koneesta, ei se enää uusi ole.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

03 Joulu 2015, 22:01

Otahan kuvia ja laita näytille.

Aina me jotain kehuttavaa/haukuttavaa keksitään... :lol:
One thistle, maybe two among the roses.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

03 Joulu 2015, 22:07

Onkos mitään hajua onko perus-Fouri, 460, vaiko 10/60 alustainen laitos kysees ?

Juu, jarruttomuutta nyt ei voi sanoa kuin ominaisuudeksi nois, kato tosiaan nesteet, ulkoiset vuodot ja lohko koneen oikealta puolen, onko tinailtu, eli mahdillisia jäätymishalkeamia.

Kaivuulaitteessa enemmän kuin todennäköisesti puomistoa on hitsattu, normaalia, ja tapeista taatusti enempivähempi välyksiä varmaan löytyy...

Ja kun käymään laittaa, kokeile sitä ennen lohkon kyljistä kädellä, että se on varmasti kylmä, eikä "ennakkoon esilämmitetty" näyttöä varten ....
Ja savutteleeko tyhjäkäynnillä tasaiseen vaiko ei, vaiko tuleeko sinistä satunnaisesti ....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Paddington
Proto suunnittelija
Viestit: 135
Liittynyt: 03 Joulu 2015, 11:28
Konekalustoani: Ford 5000 -75, Fordson Power Major -59, Nuffield 465 + UM --69
NLCF r.y jäsen Nro: 543
Paikkakunta: Fyrrykyrö

04 Joulu 2015, 07:20

Kyllä noiden koneiden kans on tullu pelattua koko ikä, nytkin pari sumujensaarten konetta koristaa tallia :roll:

Missäs noissa on se peräöljyn tikku. Näkis vähä millaista mönjää sielä on sisällä. Toki ei se taida ostopäätökseen vaikuttaa, mutta kuitenkin.
Tosiaan lähtötiedot on aika vajavaiset, mutta huomenna tuo nyt selviää.
Normaalit tarkistukset + pakki ja lohkon oikea kylki. Noilla varmaan sitten mennään.
Se voittaa, jolla on kuollessa eniten romua!
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

04 Joulu 2015, 11:45

Peräöljyn tikku löytyy vaihdekepin oikealta puolen, hieman vaihdekepistä koelautaan päin.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Paddington
Proto suunnittelija
Viestit: 135
Liittynyt: 03 Joulu 2015, 11:28
Konekalustoani: Ford 5000 -75, Fordson Power Major -59, Nuffield 465 + UM --69
NLCF r.y jäsen Nro: 543
Paikkakunta: Fyrrykyrö

05 Joulu 2015, 16:37

Noniin, nuffia käyty katsomassa. Muutamat yleiskuvat.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sitten niitä vikoja :roll:

Letkut oli melko huonoja kaikki.

Kuva

Tukijalan männävarressa oli jälki, muttei vuoda.

Kuva

Kauhankäännön sylinteri vuotaa aika reilusti.

Kuva

Mikähän tämä viritys on ?

Kuva

Polttoaineen paluuputki oli poikki, vuoti aika reilusti naftaa akun päälle, ja syyläri vähän nokotti nestettä. Vaihteet pela, ainakin 1, 2 ja R. Toki se keppi on melkoinen soppakauha. Käännön tapit on väljät, mutta muuten ihan ok. Toki paljon on puomeja hitsattu. Käyntiinkin lähti ihan omillaan ja voimaa tuntuu olevan. Peräöljy oli harmaata ja mootoriöljy mustaa. Onkohan kuinka kalliit korjaukset tiedossa :shock:
Se voittaa, jolla on kuollessa eniten romua!
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

05 Joulu 2015, 17:20

Toihan on työkuntoinen :D

Tommosiahan ne on.
Tuon kaivulaitteen sylinterit voi olla aika villejä niin varsien kuin tiivisteidenkin osalta mutta eiköhän niistä selviä.
Letkut on huonoja vasta kun ne vuotaa, noissa paineet on kuitenkin aika maltillisia.
Toki ovat edulliset korjata kun nuo kierrettävät päät voit käyttää uudelleen.

Ei kai tuolla enää urakoida mutta ompahan jotain rassailtavaa viikonloppuisin kun pitäs hommia tehdä :lol:

Hytikkaöljyt linee jäteöljyjohdannaiset...
Mukana kuin peräpukama!
Paddington
Proto suunnittelija
Viestit: 135
Liittynyt: 03 Joulu 2015, 11:28
Konekalustoani: Ford 5000 -75, Fordson Power Major -59, Nuffield 465 + UM --69
NLCF r.y jäsen Nro: 543
Paikkakunta: Fyrrykyrö

05 Joulu 2015, 18:17

Värin perusteella ainakin joo :lol:
Se voittaa, jolla on kuollessa eniten romua!
Leyfield
Kutos -nuffisti
Viestit: 71
Liittynyt: 06 Loka 2011, 10:22
Paikkakunta: Keski-Karjala

05 Joulu 2015, 18:19

Tommosellakin tuli joskus nuoruudessa kaiveltua. Tosin olihan se silloin nelisenkymmentä vuotta nuorempi.

Olenkohan ymmärtänyt joskus jotakin väärin kun opetettiin, että hydrauliikkaletkun laskennallinen kestoikä on 3 vuotta. Noita kuvia katsoessa alkaa epäilyttää, että olisiko se sittenkin ollut 30 v... :?: :!: :shock:
Siitä on lähdettävä, että tähän on tultu.
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

05 Joulu 2015, 19:34

Siistihän tuo on, ootko käyny miun kaivurikuvat kattomassa tuolla projektiosiossa 8)
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
Paddington
Proto suunnittelija
Viestit: 135
Liittynyt: 03 Joulu 2015, 11:28
Konekalustoani: Ford 5000 -75, Fordson Power Major -59, Nuffield 465 + UM --69
NLCF r.y jäsen Nro: 543
Paikkakunta: Fyrrykyrö

05 Joulu 2015, 19:59

Mitäpä muuten olisitte valmiita tuollaisesta maksamaan? Alle kaks tonnia?

Taidan vielä jatkaa etsintöjä. Pitäis saada eri värinen konepelti :mrgreen:
Se voittaa, jolla on kuollessa eniten romua!
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

05 Joulu 2015, 20:28

Mikä tuossa on pyynti? Minun kielenpäällä roikkuu tonniviissataa plusmiinus jotain...

Minä ainakin laittasin putket ja letkut ojennukseen, en jaksas tommosta koiranoksennusta katella. Äkkiä menee tonni noihin. Syylärin saattaa saada korjattua muutamalla kympillä, pa-linjan vaikka kuparilla juottaa jos on metallissa ratkeamia tai jos vain gummilinja poikki niin sehän ei ole ongelma. Osa tiivareista kirittäviä.

Parisen tonnia saisin ite ton näköseen uppoamaan heti, ja sit voisin ite sanoa, että oisi sen kuntonen, että pelto-ojan päälle sitä voisin koetuttaa.
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8923
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

05 Joulu 2015, 21:10

Noh, ei ihan järjettömän näköinen lähtökohta olis kuitenkaan. Pellissä oli että alusta olisi 460, eli olis siis jokin -62-64 vuosmalliltaan vissiinkin.

Vaihteiston öljyt on normihuollon piirissä vaihdettava tietyin välein, tai nyt edes joskus, kerta 5-10v aikana, käyttötunneista periaatteessa riippumatta.....
Mootttoriöljyjä on ilmeisesti muistettu vaihtaa, ja kone olisi itsessään kunnossa oleva siis.
Hydeletkut on kuokissa "normaalia kulutustavaraa".
Tassujen, ja käännön tunkit voi saada irtokivistä ym materiaalista erilaisia fyysisiä kontakteja, koneen käyttötarkoituksesta johtuen, siis normi kulutustavaraa nekin....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin