Rattiakselin laakeri

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

jjj
Proto suunnittelija
Viestit: 125
Liittynyt: 19 Maalis 2013, 17:53
Konekalustoani: nuffield 4dm

10 Marras 2015, 15:29

Mitenkäs tuon saa vaihdettua ratti on irti ja sieltä paljastui toinen isompi mutteri laakeri on kait sen takana.pitääkö purkaa koko simpukka?
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

10 Marras 2015, 16:40

Aika hankalaa sen laakerin irrottaminen on ilman akselin irrotusta mutta sopivilla ulosvetäjillä onnistuu.
Mutta jos laakeri on hajonnu niin romut on simpukkkotelossa.
Tuossahan tarvis olla hieman normaalista poikkeava laakeri kun rattiakselin kulma muuttuu ohjausta käännettäessä, tosin on mulla ainakin yhdessä ihan tavan laakeri.
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

10 Marras 2015, 17:21

räjäytyskuva löytynee tuolta karit:n kuvista..>> http://www.nuhvi.net/foorumi/viewtopic.php?f=1&t=5670" onclick="window.open(this.href);return false;
One thistle, maybe two among the roses.
jjj
Proto suunnittelija
Viestit: 125
Liittynyt: 19 Maalis 2013, 17:53
Konekalustoani: nuffield 4dm

10 Marras 2015, 21:00

Eli tarvis saada koko akseli käteen simpukasta ja sitte järkeillä miten saada se takaisin.tankin irrottaminen hankalaa kun hytti päällä.menee rälläkä hommiksi sitten :D
Avatar
Warpu
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1685
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 03:09
NLCF r.y jäsen Nro: 22
Paikkakunta: Anjala / Kouvola

10 Marras 2015, 22:05

akseli irtoaa alapäästä ihan kiertämällä ulos ja ainakin minä oon sen sinne onnistunu useemmankin kerran kiertämään takaisin paikalleen simpukkaa avaamatta 8)
460, 460, 460, 460eka, 4dm, 4dm 4wd, 3dl, 3dleka, 262, 472, 285, 272, 353cc um
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

10 Marras 2015, 23:54

Kyllä, isäukkokin sai rattiakselin takas paikalleen kiertämällä, ja metässä ollessaan. Sitten tehtin semmonen pantaviritys siihen ettei akseli päässyt enää nousemaan. :D
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
sakkuli
Proto suunnittelija
Viestit: 158
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 17:58
Paikkakunta: loppi

11 Marras 2015, 20:54

itekki sain sen akselin simpukkan ollessa paikoillaan, kaveri ohjas meisselin kärjellä öljypropusta. Laakerin mitat haussa ketjusta löytyy oikea laakeri, itse ainakin sain sen ohjeilla sopivan 460 nuhviin.
Avatar
nelosnuhvi
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3580
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 17:59
Konekalustoani: Kalustoa moottorisahasta maansiirtokoneisiin
Paikkakunta: Rantasalmi

11 Marras 2015, 21:19

Ahaa, eli se on mahdollista saada takaisin kiertämällä :P Itse aikoinaan mietin että ei se onnistu kumminkaan :lol: , joten tuli simpukka purettu kokonaa, toki kopittomassa nuffissa se ei kummoinen temppu ole:)
Vanhojen koneiden puolesta jo vuodesta 2009!
jjj
Proto suunnittelija
Viestit: 125
Liittynyt: 19 Maalis 2013, 17:53
Konekalustoani: nuffield 4dm

28 Huhti 2017, 15:35

Nostetaas tätä aihetta hiukan eli rattiakselinlaakeria en ole vielä vaihtanu ja kysymys kuulu et onko akselissa vasen vai oikeakätiset kierteet.kun en saanu sitä pyöritettyä mihkään..ongelmana on tuo jäykkyys ohjauksessa.toki ohjausvaihteessa ei ole öljyääkän eikä ne sielä pysynytkään kun laitoin vuosi jostain kytkimen puolelta pikkuhiljaa.en sitä sitten tarkemmin tutkinut ja annoin asian olla.
mämitääntiedä
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 781
Liittynyt: 24 Heinä 2016, 12:42

28 Huhti 2017, 17:18

Normi kierteet pitäisi olla ratti mutterissa, samoin simpukassa.
Pate64
Vitos -nuffisti
Viestit: 58
Liittynyt: 11 Elo 2018, 17:22
Konekalustoani: 342, TZ-4K-14
Paikkakunta: Oripää

17 Elo 2018, 19:40

Tästä apuja https://www.youtube.com/watch?v=LOb3bN8ps4w" onclick="window.open(this.href);return false;
Pate64
Vitos -nuffisti
Viestit: 58
Liittynyt: 11 Elo 2018, 17:22
Konekalustoani: 342, TZ-4K-14
Paikkakunta: Oripää

18 Elo 2018, 15:47

Onko muuten kenelläkään tuollasta videolla näkyvää kalvainta puslien sovittamiseen, vai miten olette homman hoitaneet?
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

18 Elo 2018, 17:03

Varmaan jollakin on tuohon tarkoitukseen sopivat kalvaimet, minä olen käyttänyt hoonia kyseiseen homaan.
https://www.ikh.fi/fi/search/hooni" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin