nuffin jarrut

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

nuffield
Proto suunnittelija
Viestit: 131
Liittynyt: 26 Kesä 2007, 19:42
Paikkakunta: riihimäki

11 Syys 2015, 15:34

pitkästä aikaa traktorin kimpussa. minkäs lainen kokonaisuus tuolla jarru rummussa on kun vasemmalla kiristyy ja oikealla löystyy jarrut, vasuri kajahti niin kiinni että meno loppui siihen paikkaan. sen verran askarrellut että kansi ja levy on irti mutta kun ei nää kun on lokari edessä että niin saako sille tehtyä jotain tässä vaiheessa vai jatkanko purkamista. täähän oli 4/65
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

11 Syys 2015, 16:19

Jäsenten kirjastosta löytyy mm tekemäni kuvat ja ohjeet koko jarrujärjestelmään. Ei tarvitse ottaa lokasuojia pois.

Siellä on vielä paisuttajan takana toinen jarrulevy.

Liian kulumisen tähden voi jarru jäädä täysin jumiin.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

11 Syys 2015, 18:13

Tuossapa räjäytyskuva 4/65:sen jarruista.
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Leylandiin ... B6+002.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
nuffield
Proto suunnittelija
Viestit: 131
Liittynyt: 26 Kesä 2007, 19:42
Paikkakunta: riihimäki

11 Syys 2015, 20:17

noi räjäytys kuvat on mistä ihmisruumis tykkää tänks.. mikä tuossa paketissa saa vasurin kiristymään ja oikean löystymään. eiköhän tuokin selviä kun saan jarrut purettua.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

11 Syys 2015, 20:38

nuffield kirjoitti:noi räjäytys kuvat on mistä ihmisruumis tykkää tänks.. mikä tuossa paketissa saa vasurin kiristymään ja oikean löystymään. eiköhän tuokin selviä kun saan jarrut purettua.
Vasuri kiristetään mutterista ( 5 ), oikea löysätään mutterista ( 5 ) :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

11 Syys 2015, 20:52

Tuossa muutama kuva omasta levyjarrujen kunnostamisesta.
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nelivetonu ... en+008.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuosta oikealle kaksi kuvaa.
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nelivetonu ... en+011.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;
Haulipesän laidoilta kannattaa poistaa raadit ja jouset ehdottomasti laitaa uudet, samoin jarrulevyt.
Jarrulevyjen itse niitamalla pääsee aika mukavalle tuntipalkalle verratuna valmiiksi niitattuihin paketteihin. Minulta löytyy asianmukaiset tuurnat kyseiseen tarkitukseen, tarvittaessa voin lainata.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
nuffield
Proto suunnittelija
Viestit: 131
Liittynyt: 26 Kesä 2007, 19:42
Paikkakunta: riihimäki

12 Syys 2015, 08:20

huonosti taas kerroin tiedän mistä jarrut kiristellään ja löysätään mutta mikä saa vasemman puolen jarru paketin kiristymään niin että kajahtaa kiinni ja oikean puolen löystymään. vasemmalla puolen on kiristys auki niin on jarru lukossa. mulla ollu kolme näitä 4/6 viitosia ja kaikissa ollu jarruissa samaa ongelmaa aina vasen puoli kiristy ja oikea löystyy esim jarrulla pysäytys liikkeelle lähtiessä vasen jatkaa puristumistaan pitää pysähtyä uudestaan ja ottaa pikkusen pakkia mikä sitten vapauttaa jotain että pystyy matkaa jatkamaan. ei totakaan nyt vaikeemmin voi kertoa :D . hienoja kuvia
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

12 Syys 2015, 09:06

Jarrulevyt, kotelon pohja ja kotelon kansi kulunut, paisutinlevyjen palautusjouset veltostuneet.
Jarrupoljinta polkiessa paisutinlevyjen välissä olevat kuulat jumittuvat, poljinta löysättäessä kuulat eivät palaudu uran pohjalle.
Varmaan noista kuvista sait käsityksen mitä toiminpiteitä tein, teetätin noitten jarrujen kunnostamiseksi ? Kotelo kannataa mataloittaa alkuperäiseen syvyteen.
lisenssi kirjoitti:Jäsenten kirjastosta löytyy mm tekemäni kuvat ja ohjeet koko jarrujärjestelmään. Ei tarvitse ottaa lokasuojia pois.

Siellä on vielä paisuttajan takana toinen jarrulevy.

Liian kulumisen tähden voi jarru jäädä täysin jumiin.
Minkähän otsikon alta löytyy jäsenten kirjastosta lisenssin tekemät nuhvin / leukun levyjarrujen kunnostusohjeet ?
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
nuffield
Proto suunnittelija
Viestit: 131
Liittynyt: 26 Kesä 2007, 19:42
Paikkakunta: riihimäki

12 Syys 2015, 09:27

levyissä on kivasti pintaa kulutus uratkin näkyy. tuota paisuttajaa pyöritelly käsissä ei siinä mitään poikkeavaa kulumaa ole havaittavissa kun tuon sain putsattua täytyy halkaista ja tutkia kun on levällään levy pinnat oli kyllä super paskan alla lamelli laikalla varovasti sai pinnat kiiltämään. täytyy nyt tutkia näitä palikoita maanantaina sitten metsästään varaosia. tänks kari.
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

12 Syys 2015, 10:26

Kannattaa katsoa se poikittainen jarruakseli ja sen laakerit kuntoon. Omassa oli oikeanpuoleinen laakeri kadonnut kokonaan ja siksi oikeanpuoleinen jarru ei toiminut kunnolla. Tekemässäni Veteraanin jarrujen kunnostuksesta käy mm ilmi ko asia. Sieltä puuttuu muutama rasvanippa myöskin. (BMC:n servicen myöhemmässä huolto-ohjeessa on myöskin esitetty niiden lisääminen). Niidenkin tekeminen on artikkelissani. Korjaamokäsikirjassahan näitä ei ole esitetty.

Artikkeli jäsenten kirjastossa on "Veteraanin voitelu, osa 3"
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

12 Syys 2015, 13:57

Hyvät oli ohjeet.
Muutaman rasvanipan, tasolaakerin olit näköjään lisännyt, samoin akseleitten päihin suojalaipat.
Rasvanipat ihan ok, täytynee itsekin laittaa kunhan rupean 4/65:ta kasamaan.
Tuossa kun olen kunostanut kolmosnuhvia mm. jarruja, niin suunittelin myös lisätä rasvanipat poljinakseleitten holkeille, joskus aikoja sitten olen lisännyt rasvanipat raidetangon pään holkeille.
Tasolaakerit ja akseleitten päitten suojalaipat, miks ei, jos olis itsellä sorvi ja lisäksi taito sorvin käytöön.

Kuparitahnan käyttö noihin paisuttajan haulien kuopiin :?:
Nuhvin korjausohjekirjassa maininta: Huom:- Kootaessa käyttölevyjä on huomattava, ettei kuulia eikä kuulaistukoita rasvata eikä öljytä. niiden tulee olla puhtaat ja kuivat.

Leukun korjausohjekirjassa. HUOM: älä voitele kuulia äläkä niiden kuoppia.

Tieten nyt alkaa taas toitotus korjausohjekirjojen ohjeitten vanhanaikaisuudesta :lol: :lol:

Itse olen kuitenkin noudattanut kyseisten kohtien osalta korjausohjekirjan neuvoja, ainakin toistaiseksi 10/42.sessa jarrut pelaa kuin junan vessa.
Nelivetonuhvin kohdalla jarrujen testaus mahdollisesti tämän syksyn aikana, 4/65:n jarrujen testaus jää nähtävästi ensi kesään.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

12 Syys 2015, 17:03

Rasvaa tai öljyä ei pidä laittaa kuuliin tai niiden kuoppiin. Enkä ole sellaista esittänytkään.

Syy siihen on tietenkin se, ettei rasvan öljyä pääse kitkapinnoille pilaamaan jarruja.

Omassa nuo jarrut ovat edelleen kuin tehostetut. Kevyt painallus riittää jarrutukseen.
nuffield
Proto suunnittelija
Viestit: 131
Liittynyt: 26 Kesä 2007, 19:42
Paikkakunta: riihimäki

13 Syys 2015, 07:13

paisuttimen kuulat ja pesät paksun ruosteen peitossa kevyen putsauksen jälkeen kuulissa selvää syöpymää. kasasin tuon että vähän kokeilen penkissä puristella tuota paisuttajaa putsauksen jälkeen takertelevasti toimi syöpymien takia mutta snadisti vaseliinia auttoi kuulien ympärille ja pesiin kyllä oli herkkä puristella penkissä vaikka ei sinne rasvoja suositella eikös kari tuossa juuri niin kertonut. purin samaan syssyyn nyt oiken puolenkin missä oli toimivat jarrut mutta nehän olikin huomattavasti huonommassa kunnossa, takimmaisen levyn kulutuspinnat loppu, paisuttajan jouset kuolleentuneet ja taas kuulat ruosteen valtaamat. mistäs noita kuulia ja jousia lähtis kyseleen ikh:lla näytti olevan kulutuspintoja levyihin http://www.ikh.fi/product.asp?sua=1&lang=1&s=14587" onclick="window.open(this.href);return false;
lisenssi
Vuoden Nuhvisti 2013
Viestit: 1280
Liittynyt: 17 Elo 2012, 14:53
Konekalustoani: Nuffield 4/65
NLCF r.y jäsen Nro: 408

13 Syys 2015, 08:02

Siitä vaseliinista ei jää kuin karsta sinne paisuttajaan muutaman kovan jarrutuksen jälkeen. Mutta tuo havaintosi pahasta ruostumisesta on juuri se syy, miksi suosittelen kuumuutta kestävää kuparitahnaa erittäin kevyesti laitettuna ko kohteeseen. Sehän on siis jarruihin tarkoitettua tavaraa. Toinen syy on se, että urassa olevassa kuulassa on aina vierintäkitkaa ja voiteluaine pienentää sitä.

Esim autojen levyjarrujen kitkapalojen tukipinnoissa ei ole uutena mitään voiteluainetta (eikä korjaamokäsikirja sitä sinne määrää; 60-luvulla ei edes ollut kuumankestäviä tahnoja, joten niitä on turha etsiskellä esim Nuhvin korjaamokäsikirjoista), mutta muutaman vuoden käytön jälkeen ne palat ovatkin sitten jumissa. Kun ne pinnat voitelee kuparitahnalla, ruostuminen loppuu ja jumitus tietenkin myös. Jokainen ammattimies tietää tämän ja suurin osa harrastelijoistakin.

Muistan, miten 60-luvulla autojen rumpujarrut useimmiten olivat niitatuilla kitkapinnoilla ja se oli asentajan melkein jokapäiväistä työtä niitä niittailla korjaamolla. Näissä nuhvin jarruissa on nykyään melko kovaa messinkiä ne niitit, verrattuna 60-luvun niitteihin, joita oli paljon helpompi/nopeampi naputella kauniiseen muotoon sopivalla tuurnalla. Pari kertaa voisit harkita, jos sittenkin hankkisit valmiiksi koneellisesti niitatut (eivät ole pinnat löysässä eikä liian kireässä).... nimittäin niitä vanhoja pintoja irrotellessa on hyvä muistaa, että niissä on asbestia, jota tulet hengittäneeksi.

Marjakankaalta esim voi tilailla osia tai Leypartilta.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5082
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

13 Syys 2015, 12:39

Aika pahasti ruosteessa oleet nuo minunkin kunnostamat paisuttimet, vai mitä meinaatte, puhdistuksessa käytetty ainoastaa paineilmaa :wink:
Siis 10/42:sen kunnostin 2010, 4/65:sen 2012 ja nelivetonuhvissa olevat levyjarrut 2014.
http://karit1.kuvat.fi/kuvat/Nuhvin+var ... mi+006.JPG" onclick="window.open(this.href);return false;. < Tuosta vasempaan. Oikeasta alakulmasta näette kommentit mistä nuhvista paisuttimet on.

Itse kun niittaat uudet irtopinnat säästät 138 €, marjkankaan hinnat vertailukohtana :wink:
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Vastaa Viestiin