Nuhvin ulosotto? onkelmaa

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Nuhuvimiäs-73
Mini -nuhvisti
Viestit: 1
Liittynyt: 04 Loka 2014, 07:39
Konekalustoani: Nuffield Ten Speed 10/60

04 Loka 2014, 22:23

Tervehdys. Niin...olis tämmööstä onkelmaa nuhvi 10/60 kans eli nuhvin ulosottoa ei saa päälle vaan se vipu jumittaa noin puolessa välissä. Joku siellä perässä kolahtaa siihen ulosottoakseliin...sen kuulee selvästi. Olen kokeillut samalla kun yritän sitä päälle, pyörittää ulosottoakselia tietenkin niin ettei traktori ole käynnissä mutta ei mene. Haluaisin nyt tietää että onko tähän jotakin hyvää konstia saada se takaisin urille. Vai pitääkö perä aukaista? Sitten kiinnostaa mistä tämä tämmöinen onkelma oikein johtuu? Onko se ratin ja penkin välis? :oops: Nuhvi on nyt aivan viraaton peli kun ulosottoa ei saa päälle niin siinä ei toimi sitten nostolaitekkaan eikä myöskään hydrauliikka. Olisin kiitollinen vastauksista/neuvoista :)
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

04 Loka 2014, 22:28

460 ja 10/60 malleissa kytkeytyy vivusta ensin pumppu, sitten ulosotto.

Kytkeytymisessä ei pitäisi isompia ongelmia olla, vähän ehkä kytkintä nostamalla pitäisi akselien boorien löytää paikkansa ja kytkeytyä.

Jos ei niin toimi, lienee syytä reppuskainen irrottaa, ja katsoa mikä vattu siellä oikeen vaivaapi.....

Vipu edessä = kaikki pois keskiasento = hydepuoli pelaa, ihan takana hyde+voa asento
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
ARSKA77
Nelos -nuffisti
Viestit: 25
Liittynyt: 20 Helmi 2014, 19:37
Konekalustoani: NUFFIELD 10/60

10 Marras 2014, 08:17

Moro mulla ainakin ulosotto kolahtaa, eikä mene päälle jää huutaamaan rattaat, jos vipu on omassa ohjuri hahlossaan. Tarvitsee jostain syystä isomman liikevaran, jos on hitsaamalla korjatut poorit, niin vähän saattaa jumitella vipu ensin ennen kuin näyrtyy.
tv43
Nuhvitietäjä
Viestit: 200
Liittynyt: 01 Huhti 2007, 17:08
Paikkakunta: Tampere

10 Marras 2014, 08:32

Asia kiinnostaa kun toisessa nuhfissa sama ongelma . Tässä on siirtovivun
Hahlo sahattu takaa auki jotta liike suurenee . Kytkeytyy kyllä kun kytkimellä
tai käsin auttaa . Toisessa oli joskus reppu irti , mutta ei silloin tullut tutkittua
mistä voisi liikkeen venyminen johtua . Pitää katsoa vivun kiinnitys akseliin .
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

10 Marras 2014, 15:00

Liikaa kun taakse vipua tunkee, holkkiakselin ratas jyystää hydepumpun aluvalua.... Näin mulla oli 460pis kun ohjuri oli poistettu edellisten om. toimesta.....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
ARSKA77
Nelos -nuffisti
Viestit: 25
Liittynyt: 20 Helmi 2014, 19:37
Konekalustoani: NUFFIELD 10/60

17 Marras 2014, 12:44

Mulla ei ole vielä sinne asti päässyt kun reppu oli auki mutta saattaa hampailta mennä vähän yli mutta mistä tämä liikeradan muuttuminen voisi johtua kun kaikki osa tuntuisi olevan sisässä.
ARSKA77
Nelos -nuffisti
Viestit: 25
Liittynyt: 20 Helmi 2014, 19:37
Konekalustoani: NUFFIELD 10/60

17 Marras 2014, 12:47

Minun nuffissa oli vivun ja akselin väljys liian iso mutta vaikka korjasin sitä silti joudun pitämään hahlosta vivun pois ettei ala kurraamaan ja paukuttamaan.
kari t
Vuoden 2012 Nuffisti
Viestit: 5067
Liittynyt: 02 Tammi 2008, 19:39
NLCF r.y jäsen Nro: 19
Paikkakunta: Pattijoki

17 Marras 2014, 19:05

jusape kirjoitti:Liikaa kun taakse vipua tunkee, holkkiakselin ratas jyystää hydepumpun aluvalua.... Näin mulla oli 460pis kun ohjuri oli poistettu edellisten om. toimesta.....
Ei ole mitenkään mahdollista tuo jusapen väite, olettaen että siirtäjäakselin toppari on paikoillaan, kuvat kertoo tarkemmin.
ensimmäisessä kuvassa siirtäjävipu täysin taka asennossa.
Vapaanpaluu proppu ja perärepusta 003.JPG
Toisessa kuvassa siirtäjävipu taka asennossa, huomioikaa tuo toppari joka on kahdella pultilla kiinni ja sitten tuo hammaspyörän ja hydepumpun väli.
Vapaanpaluu proppu ja perärepusta 004.JPG
Jos ja kun pumppu ei mene päälle siirtohahlon ollessa alkuperäiskunnossa, väittäisin että syy löytyy kytkentävivun akselin ja kytkentävivun liitoksesta.

Nuhuvimiäs-73:selle, oliskohan putkiakselin / voimanottoakselin poorit terstautuneet siihen malliin ettei mene enään pooreille. Käytä voimanottoakseli pois paikoiltaan, tarkasta poorit onko terstsutuneet, jos on, sitten käytättää repun irti ja vaihdattaa mahdollisesti putkiakselinkin.
Nuffieldit 3DL 58 ja 61. 10/42 66. Neliveto BMC 6:s koneella + KKK. 4/65 68. 3/45 69. 342 62. UNIVERSAL 1954. Pappa Tunturi vm.76. Wolsvaken POLO vm.84. Lynx 650 vm.85. Kerho pp vm. 1938

Aja millä ajat, mutta nuffilla loput !
Avatar
nuhvi63
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 3967
Liittynyt: 29 Maalis 2007, 10:31
Konekalustoani: Lukee tuossa vasemmalla...
NLCF r.y jäsen Nro: 12
Paikkakunta: YLÄMAA

17 Marras 2014, 19:06

Se itse hahlopeltikin on säädettävissä ku löysää pultit ja säätää kohdalleen, pultinreiät on pitkulaiset.
Nuffield Univ.3 -59,Nuffield Univ..4 -60, Nuffield 460 KKK-63, Nuffield 460+UkkoMestari 3 -63, Leukut 384 -71, 270 -73, 285 - 75, Ford 5610 -87
Tunturit Pappa, Super Sport, Tiger. Subaru avolava kottikärryinä.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

17 Marras 2014, 20:02

kari t kirjoitti:
jusape kirjoitti:Liikaa kun taakse vipua tunkee, holkkiakselin ratas jyystää hydepumpun aluvalua.... Näin mulla oli 460pis kun ohjuri oli poistettu edellisten om. toimesta.....
Ei ole mitenkään mahdollista tuo jusapen väite, olettaen että siirtäjäakselin toppari on paikoillaan, kuvat kertoo tarkemmin.

Jaa..... No ei sitten ota kiinni, jos viisaammat näin sanoo....
Mikäköhän mulla sitten oli jyystänyt rattaan niittien kohdalle pumpun laippaan kaarevan jäljen.... Ja tuossa kun ei ollut koko hahlopeltiä paikoillaan eikä koneen mukanakaan mulle tullessa......
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

18 Marras 2014, 18:34

Tässä pari kuvaa mun 460pin vanhasta pumpusta. Mikäköhän tuon jäljen sitten on tehnyt ??
Varikset tai harakat varmaankin.....

Kuva

Kuva
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

18 Marras 2014, 19:02

[quote="Nuhuvimiäs-73" ... nuhvin ulosottoa ei saa päälle vaan se vipu jumittaa noin puolessa välissä. Joku siellä perässä kolahtaa siihen ulosottoakseliin...sen kuulee selvästi. Olen kokeillut samalla kun yritän sitä päälle, pyörittää ulosottoakselia tietenkin niin ettei traktori ole käynnissä mutta ei mene. ... Nuhvi on nyt aivan viraaton peli kun ulosottoa ei saa päälle niin siinä ei toimi sitten nostolaitekkaan eikä myöskään hydrauliikka. ...[/quote]

Tässä nyt jäin pohtimaan että puolessa välissä eikä nostolaitekkaan toimi ???

Hydepumpun pitäisi kytkeytyä jo ennen kuin vipu on keskihahlossa paikoillaan edes ??

Ja sitten ei pitäisi olla mitään mikä estää senjälkeen keskihahlosta vipua taaksepäin siirrettäessä estää sitä liikettä, että voa kytkeytyy, ehkä hiukan pitää kytkimellä antaa akseleiden pyörähtää että boorit osuu kohdalleen, mutta ei muuta.

Tuli vaan mieleen, että jos sinne on osia sotkettu fourista, niin vipu on sisuksista erillainen, voa-akseli, ja putkiakseli, sekä myös fourin pumpun ratas on erillainen kuin 460 tai 10/60 malleissa.
Itsellä alkoi tuo voa hylkiä ja avasin repun ja vaihdoin fourin putkiakselin, mutta se ei kytkeytynyt kunnolla pois päältä niin piti se sisäpuolinen vivustokin vaihtaa.
Josko siellä on joku sotkenut osia nyt fourista sinne, ja palikat ei ole keskenään yhteensopivia liikeradaltaan.
Esim fourin pumppu, tai pmpun ratas voi jo tuon tehdä kapeammalla käyttörattaallaan. Eli putkiakselin ratas pääsee pois hydepumpun rattaalta, joka jo estää liikkumisen.
Fourissa putkiakseli pääsee kytkeytymään tulevaan akseliin ennenkuin hydepumpun rattaat kytkeytyy. 460-10/60 malleissa hypumpun käyttörattaat on AINA keskenään kosketuksissa toisiinsa.

Tällöin 460-10/60 laitteiden putkiakseli on voa-akselilla pooritomassa kohdassa, eikä pääse kytkeytymään edes edestä tulevaan akseliin. Muuta siellä ei tarvitse olla pielessä.

Jos hydepumpulla on siis kapea ratas, et pirullakaan saa putkiakselia pyöräytettyä niin että ratas menisi ensin hampaalle pumpulta, jonka jälkeen itse voiman kytkeytyminen on vasta edes teoriassa mahdollista :!:

TÄMÄ TULI itse todettua eräässä osien keskenäänsopivuustestissä, reppua en käyttänyt edes paikoillaan tässä kohtaa, vaan kokeilin muuten, toimiiko.

Eli veikkaan että reppu on otettava irti ja katsottava sisään. Fourin pumpun ratas n. vajaa 2cm levee 460-10/60 pumpun ratas jtn 4,5-5cm.
Fourin rattaan leveys alta puolet allaolevassa kuvassa olevan 460-10/60 rattaan leveydestä.


Kuva
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
TeeÄn
Mini -nuhvisti
Viestit: 2
Liittynyt: 07 Kesä 2018, 20:19
Konekalustoani: 10/60 KKK -66
NLCF r.y jäsen Nro: 182

07 Touko 2019, 20:49

jusape kirjoitti:
18 Marras 2014, 19:02
[quote="Nuhuvimiäs-73" ... nuhvin ulosottoa ei saa päälle vaan se vipu jumittaa noin puolessa välissä. Joku siellä perässä kolahtaa siihen ulosottoakseliin...sen kuulee selvästi. Olen kokeillut samalla kun yritän sitä päälle, pyörittää ulosottoakselia tietenkin niin ettei traktori ole käynnissä mutta ei mene. ... Nuhvi on nyt aivan viraaton peli kun ulosottoa ei saa päälle niin siinä ei toimi sitten nostolaitekkaan eikä myöskään hydrauliikka. ...
Tässä nyt jäin pohtimaan että puolessa välissä eikä nostolaitekkaan toimi ???

Hydepumpun pitäisi kytkeytyä jo ennen kuin vipu on keskihahlossa paikoillaan edes ??

Ja sitten ei pitäisi olla mitään mikä estää senjälkeen keskihahlosta vipua taaksepäin siirrettäessä estää sitä liikettä, että voa kytkeytyy, ehkä hiukan pitää kytkimellä antaa akseleiden pyörähtää että boorit osuu kohdalleen, mutta ei muuta.

Tuli vaan mieleen, että jos sinne on osia sotkettu fourista, niin vipu on sisuksista erillainen, voa-akseli, ja putkiakseli, sekä myös fourin pumpun ratas on erillainen kuin 460 tai 10/60 malleissa.
Itsellä alkoi tuo voa hylkiä ja avasin repun ja vaihdoin fourin putkiakselin, mutta se ei kytkeytynyt kunnolla pois päältä niin piti se sisäpuolinen vivustokin vaihtaa.
Josko siellä on joku sotkenut osia nyt fourista sinne, ja palikat ei ole keskenään yhteensopivia liikeradaltaan.
Esim fourin pumppu, tai pmpun ratas voi jo tuon tehdä kapeammalla käyttörattaallaan. Eli putkiakselin ratas pääsee pois hydepumpun rattaalta, joka jo estää liikkumisen.
Fourissa putkiakseli pääsee kytkeytymään tulevaan akseliin ennenkuin hydepumpun rattaat kytkeytyy. 460-10/60 malleissa hypumpun käyttörattaat on AINA keskenään kosketuksissa toisiinsa.

Tällöin 460-10/60 laitteiden putkiakseli on voa-akselilla pooritomassa kohdassa, eikä pääse kytkeytymään edes edestä tulevaan akseliin. Muuta siellä ei tarvitse olla pielessä.

Jos hydepumpulla on siis kapea ratas, et pirullakaan saa putkiakselia pyöräytettyä niin että ratas menisi ensin hampaalle pumpulta, jonka jälkeen itse voiman kytkeytyminen on vasta edes teoriassa mahdollista :!:

TÄMÄ TULI itse todettua eräässä osien keskenäänsopivuustestissä, reppua en käyttänyt edes paikoillaan tässä kohtaa, vaan kokeilin muuten, toimiiko.

Eli veikkaan että reppu on otettava irti ja katsottava sisään. Fourin pumpun ratas n. vajaa 2cm levee 460-10/60 pumpun ratas jtn 4,5-5cm.
Fourin rattaan leveys alta puolet allaolevassa kuvassa olevan 460-10/60 rattaan leveydestä.


Kuva
[/quote]





Nostelen tässä vanhaa ketjua.Käykös 10/60:een voimanottoakseli fourista.Eli jos otan fourista voa-akselin,vivuston ja putkiakselin.
jusape
Vuoden Nuffisti 2013
Viestit: 8910
Liittynyt: 22 Huhti 2011, 20:24
NLCF r.y jäsen Nro: 351
Paikkakunta: Yläne

07 Touko 2019, 21:32

Tos mun 460 TurboNuffissa on nyt Fourin putkiakseli ja siirtohaarukka, toiminta on sitten niin että joko ei pyöri pumppu eikä voa-tappi, tai sitten pyörii molemmat, eli jokotai valinta .....
A-C TL20D -60,Detroit Diesel 6-71-65 ,460+KKK-62, 460T-64,DL3-61,proj DM4-54 ,sekasikiö-61,Ley-384 kartano-72, omavalm sarvitratori-5?,Lawn Boy LT-12 -90, Scoopmobilet, model HP -53, H -5? HPD -70 ,Gutbrod 5hp -61,BroomWade WR250-68
Vastaa Viestiin