jakopään modifiointi
Valvoja: automies560
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29
Tiiättäkö miten paljon kirosanoja pitää varata sellaseen hommaan, että vaihtaa ketjullisen jakopään rattaalliseen. Käykö lähellekään?
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29
Ottaako se mitenkä pahasti kiinni, että ei millään koneistus toimenpiteelläkään?
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1126
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
- Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
- NLCF r.y jäsen Nro: 023
- Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa
Sun täytyy hankkia leukku niin ei tartte kirota muiden kuin lumiketjujen kanssa
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla [/quote]
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29
no.... niinkin voisi olla
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7385
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Noh en tiedä, mutta jos mietitään näin: Kolmipyttyinen BMC on rakenteeltaan samanlainen kuin nelipyttyinen, esim. jakopää vanhassa mallissa on sama, vain yksi pytty puuttuu. DM4 mallin ja 460 mallin BMC koneessa eroina ovat mm. surullisen kuuluisa ohutputkisuus, minimec ruiskutuspumppu ja ratasjakopää.
Olisikohan sitten mitä mahdollisuutta laittaa jostakin 460 tai 10/60 koneesta rattaallista jakopäätä ehkä hieman kiilauria, akseleita tms. koneistaen?
En ole aukaissut kummankaan laista jakopäätä joten en osaa vastata...
Uskoisin kumminkin, että osat (kampiakseli, nokka-akseli, pumpun käyttöakseli jne.) ovat samoilla etäisyyksillä toisistaan. Miksi insinööri olisi mennyt niitä muuttamaan?
Olisikohan sitten mitä mahdollisuutta laittaa jostakin 460 tai 10/60 koneesta rattaallista jakopäätä ehkä hieman kiilauria, akseleita tms. koneistaen?
En ole aukaissut kummankaan laista jakopäätä joten en osaa vastata...
Uskoisin kumminkin, että osat (kampiakseli, nokka-akseli, pumpun käyttöakseli jne.) ovat samoilla etäisyyksillä toisistaan. Miksi insinööri olisi mennyt niitä muuttamaan?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
-
- Kolmos -nuffisti
- Viestit: 11
- Liittynyt: 07 Loka 2007, 10:51
- Konekalustoani: Nuffield 3dl vm:1959 Nuffield 460 vm:1964 Leyland 272 vm:1978 Case CX80 vm:1999 Fordson Super Major 1963
- NLCF r.y jäsen Nro: 185
koteloineen 342 nuhvin jakopää pitäs käydä universalii
itellä oottaa 342 jakopää vaihtoo universal threehen kun kerkiää
Jakoketjua kyllä saa hinnaksi sanovat 250€
itellä oottaa 342 jakopää vaihtoo universal threehen kun kerkiää
Jakoketjua kyllä saa hinnaksi sanovat 250€
Viimeksi muokannut JylaVe, 09 Joulu 2007, 00:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pikkasen vaan ihmetyttää, miksi?
Kyllä alkuperäinen ketjuvälitys kestää, minkä tarvitseekin.
Vaan oletteko tehoja nostamassa ja muutenkin virityslinjalla?
Ketjuahan käytetään myös autoissa hyvinkin paljon ja kierrosnopeudet ovat toista luokkaa. Hihnaakin paljon käytetään, mutta kyllä ketju on sitä parempi.
Kyllä alkuperäinen ketjuvälitys kestää, minkä tarvitseekin.
Vaan oletteko tehoja nostamassa ja muutenkin virityslinjalla?
Ketjuahan käytetään myös autoissa hyvinkin paljon ja kierrosnopeudet ovat toista luokkaa. Hihnaakin paljon käytetään, mutta kyllä ketju on sitä parempi.
Ketjupäässä ketju venyy,ja samalla ajoitukset muuttuu.Rataspäässä
tätä ilmiötä ei ole.Itse useamman ketju jakopään purkaneena,olen huomannut että säätövara loppuu ja ketju jää löysälle.Jakopäähän on automaattikiristeinen.
tätä ilmiötä ei ole.Itse useamman ketju jakopään purkaneena,olen huomannut että säätövara loppuu ja ketju jää löysälle.Jakopäähän on automaattikiristeinen.
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29
Sepä se tuo venyminen on tuossakin ongelma, Kuluneisiin ketjupyöriin jos vaihtaa uuden ketjun niin rallatushan siitä alkaa. Ketjupyöriä ei taida saada mistään uusia, ja iteltä kuitenkin löytyy rattaallisen jakopään osat. Pitää purkaa ja kattoa. "en tiiä toimiiko se, vain saahan sitä ihminen kokkeilla kaikkee"
-
- Nuhvitietäjä
- Viestit: 318
- Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29
Liekköhän se normaalia rattaallisessa jakopäässä että se pitää surinaa tyhjäkäynnillä... Ite en sitä vikana pidä, mutta eräs major mies kyllä kummasteli ääntä...
-
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1470
- Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
- Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
- NLCF r.y jäsen Nro: 267
- Paikkakunta: JUUKA
ketjulta rattaille muutto on yhtä yksinkertanen nuhvissa kuin perus mallin ladassa mutta kun se ei toimi niin sillon ei kuulu iäniä
Kyllä minä vaihdoin ketjun rattaisiin, tosin samalla laitoin 10/60 :sen jakopään poja levyn, johon syöttöpumpun saa kiinni. Ainoa ongema oli jakopään alaratas, koska minun nuffissa oli ohut kampiakseli jakopään mukana tullut ratas oli paksumalle kampiraudalle tehty, mutta ei hätää niitä saa pienemmällekkin akselille joten eikun tilaamaan ja avot niin lähti nuffi toimimaan.