jakopään modifiointi

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

nuffield 342
Nuhvitietäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29

02 Joulu 2007, 20:29

Tiiättäkö miten paljon kirosanoja pitää varata sellaseen hommaan, että vaihtaa ketjullisen jakopään rattaalliseen. Käykö lähellekään?
Nuutu
Nuhvitietäjä
Viestit: 343
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 17:45
Paikkakunta: Polvijärvi

03 Joulu 2007, 21:24

kyllähän sitä kirota saa.... mutta ei se käy ei sitten mitenkään
Nuffi= King of the road
nuffield 342
Nuhvitietäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29

04 Joulu 2007, 20:13

Ottaako se mitenkä pahasti kiinni, että ei millään koneistus toimenpiteelläkään?
Leukkumies
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1126
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 18:57
Konekalustoani: Leyland 270 Kartano '73, 472QMS '79. Nuffield 4DM Universal Four '60.
NLCF r.y jäsen Nro: 023
Paikkakunta: Pohojos-Pohojanmaa

04 Joulu 2007, 20:39

Sun täytyy hankkia leukku niin ei tartte kirota muiden kuin lumiketjujen kanssa :wink:
[quote="jamppi"]Nuhvi on jokamiehellä mutta tosimies ajaa Leukulla :D[/quote]
nuffield 342
Nuhvitietäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29

04 Joulu 2007, 20:52

no.... niinkin voisi olla :roll:
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

04 Joulu 2007, 21:04

Noh en tiedä, mutta jos mietitään näin: Kolmipyttyinen BMC on rakenteeltaan samanlainen kuin nelipyttyinen, esim. jakopää vanhassa mallissa on sama, vain yksi pytty puuttuu. DM4 mallin ja 460 mallin BMC koneessa eroina ovat mm. surullisen kuuluisa ohutputkisuus, minimec ruiskutuspumppu ja ratasjakopää.

Olisikohan sitten mitä mahdollisuutta laittaa jostakin 460 tai 10/60 koneesta rattaallista jakopäätä ehkä hieman kiilauria, akseleita tms. koneistaen?

En ole aukaissut kummankaan laista jakopäätä joten en osaa vastata...

Uskoisin kumminkin, että osat (kampiakseli, nokka-akseli, pumpun käyttöakseli jne.) ovat samoilla etäisyyksillä toisistaan. Miksi insinööri olisi mennyt niitä muuttamaan?
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
JylaVe
Kolmos -nuffisti
Viestit: 11
Liittynyt: 07 Loka 2007, 10:51
Konekalustoani: Nuffield 3dl vm:1959 Nuffield 460 vm:1964 Leyland 272 vm:1978 Case CX80 vm:1999 Fordson Super Major 1963
NLCF r.y jäsen Nro: 185

06 Joulu 2007, 17:12

koteloineen 342 nuhvin jakopää pitäs käydä universalii
itellä oottaa 342 jakopää vaihtoo universal threehen kun kerkiää

Jakoketjua kyllä saa hinnaksi sanovat 250€
Viimeksi muokannut JylaVe, 09 Joulu 2007, 00:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

06 Joulu 2007, 18:13

Muutenhan homma kävisi,mutta keskirattaalle puuttuu öljynporauskanava.
Eli ei onnistu ilman porausta. :!:
busse
Proto suunnittelija
Viestit: 111
Liittynyt: 18 Syys 2007, 19:51
Paikkakunta: Kotka

06 Joulu 2007, 18:43

Pikkasen vaan ihmetyttää, miksi?
Kyllä alkuperäinen ketjuvälitys kestää, minkä tarvitseekin.
Vaan oletteko tehoja nostamassa ja muutenkin virityslinjalla?
Ketjuahan käytetään myös autoissa hyvinkin paljon ja kierrosnopeudet ovat toista luokkaa. Hihnaakin paljon käytetään, mutta kyllä ketju on sitä parempi.
:?: :?:
Avatar
nuffiko
Vuoden Nuhvisti 2015
Viestit: 2551
Liittynyt: 29 Touko 2007, 21:11
Paikkakunta: Ylä-Savo

06 Joulu 2007, 19:30

Ketjupäässä ketju venyy,ja samalla ajoitukset muuttuu.Rataspäässä
tätä ilmiötä ei ole.Itse useamman ketju jakopään purkaneena,olen huomannut että säätövara loppuu ja ketju jää löysälle.Jakopäähän on automaattikiristeinen.
nuffield 342
Nuhvitietäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29

08 Joulu 2007, 11:57

Sepä se tuo venyminen on tuossakin ongelma, Kuluneisiin ketjupyöriin jos vaihtaa uuden ketjun niin rallatushan siitä alkaa. Ketjupyöriä ei taida saada mistään uusia, ja iteltä kuitenkin löytyy rattaallisen jakopään osat. Pitää purkaa ja kattoa. "en tiiä toimiiko se, vain saahan sitä ihminen kokkeilla kaikkee" :roll:
nuffi59
Melkoinen nuhvisti
Viestit: 854
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 17:48

08 Joulu 2007, 12:11

Kerran olin puhelimitse yhteydessä Tmi.leypartiin ja kysästelin silloin siinä sivussa noita jakopään rattaita ja ketjua.Jos oikein muistan, niin niitä pitäs olla saatavana!
Paljon elämässä säästää kun Nuffilla päästää
nuffield 342
Nuhvitietäjä
Viestit: 318
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 19:29

16 Huhti 2008, 20:14

Liekköhän se normaalia rattaallisessa jakopäässä että se pitää surinaa tyhjäkäynnillä... :roll: Ite en sitä vikana pidä, mutta eräs major mies kyllä kummasteli ääntä...
ahven
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1470
Liittynyt: 22 Tammi 2008, 21:57
Konekalustoani: jd-5820+jd-2650+patrol nuhvi+mf-135+zetor 25A+patrol ja 6:tos majori maasturi+ zusuki alto+ toyota hiase 2,5
NLCF r.y jäsen Nro: 267
Paikkakunta: JUUKA

16 Huhti 2008, 21:07

ketjulta rattaille muutto on yhtä yksinkertanen nuhvissa kuin perus mallin ladassa mutta kun se ei toimi niin sillon ei kuulu iäniä :lol:
nuffi5661
Mini -nuhvisti
Viestit: 4
Liittynyt: 08 Huhti 2007, 20:28
Paikkakunta: tuupovaara

29 Huhti 2008, 19:03

Kyllä minä vaihdoin ketjun rattaisiin, tosin samalla laitoin 10/60 :sen jakopään poja levyn, johon syöttöpumpun saa kiinni. Ainoa ongema oli jakopään alaratas, koska minun nuffissa oli ohut kampiakseli jakopään mukana tullut ratas oli paksumalle kampiraudalle tehty, mutta ei hätää niitä saa pienemmällekkin akselille joten eikun tilaamaan ja avot niin lähti nuffi toimimaan.
Vastaa Viestiin