Murikka-akselin laakeri

Keskustelua Nuffield -traktoreista

Valvoja: automies560

Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

01 Joulu 2007, 18:14

Onko teillä arvoisat nuffettien omistajat tullut koskaan vastaan tilannetta että vaisteistosta kuuluu ylimääräisiä ääniä tai että kun lähtee liikkeelle vaihdekeppi heilahtelee.
Silloin saattaa olla murikka-akselin laakeri kulunut tai alkanut pyöriä pesässään.
Olen ollut joskus kauan sittten mukana vaihtamassa kyseistä laakeria joka on työläs homma suorittaa varsinkin ulkosalla :lol:
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
Avatar
jamppi
Vuoden Nuffisti 2006
Viestit: 5181
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 16:18
Konekalustoani: Muutama rakkori ja muita sekalaisia päristimiä
NLCF r.y jäsen Nro: 002
Paikkakunta: Heinola

01 Joulu 2007, 18:16

Pienet ulinat kuuluu vuosimalliin, eikö totta
Mukana kuin peräpukama!
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

01 Joulu 2007, 18:25

Itselleni on vaan syntynyt käsitys kyseisen laakerin heikkoudesta eli että jos koneella ajetaan liian pienellä öljymäärällä saattaa tämä laakeri kulua nopeasti.
Joskus puhuttiin ominaisviastakin mutta uskoisin että tämä laakeripesäke on niin korkealla että jos öljyä on liian vähän niin se ei saa kunnollista roiskevoitelua aikaan.
Tämän saattaa aiheuttaa sekin jos pyörännapa tai etukuormaaja vuotaa.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
Joonas Potkonen
Ylläpitäjä
Viestit: 7388
Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
NLCF r.y jäsen Nro: 001
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

01 Joulu 2007, 18:30

Minulle sanottiin, että nuffissa on öljypinnan oltava max. tasossa AINA.

Muuten mm. jarruakselien laakerit menevät, kun eivät saa riittävää voitelua. Suomen rankat olosuhteet ja öljyjen jäykkyys voivat aiheuttaa juuri näitä ongelmia vielä lisää...

Eräs kaivinkone urakoitsija oli "kokeillut" miten pitkään kestää fiiatti tieajoa ilman toisen puolen banjon öljyjä (ovat erikseen). Sen hallilta "tapahtumapaikalle" on 4 km :lol:

Oli ollut kuulemma aika tiukat jarrutusjäljet tiessä...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

01 Joulu 2007, 18:37

On tullut pidettä yli ylärajankin sillä tuskin siitä syntyy vahinkoa. Muistan vaan ennen että oli monilla vanhemmilla isännillä usein vaihteisto/peräöljyt liian vähissä oli sitten kyseessä majori nuffield tai leyland.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
Avatar
automies560
Mr. Lordi Nuffield
Viestit: 1546
Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
Paikkakunta: Keski-Suomi

01 Joulu 2007, 18:43

Joo fiiateissa ja zetoreissa oli samantyyppinen se takakinkku eikä sekään pitkään kuivana pyöri. Itsellä oli aikoinaan pari Dt Fiattia ja Zetoreita useitakin ja niissä nelivetomalleissa on on kestävä se oma etuakseli.
Eräs huoltomies kertoi kerran että isäntä valitti että etunavan stefa vuotaa mutta soitti myöhemmin että se parani itsestään :lol:
No pitkään oli pyörinyt kuivanakin.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
Vastaa Viestiin