Onko teillä arvoisat nuffettien omistajat tullut koskaan vastaan tilannetta että vaisteistosta kuuluu ylimääräisiä ääniä tai että kun lähtee liikkeelle vaihdekeppi heilahtelee.
Silloin saattaa olla murikka-akselin laakeri kulunut tai alkanut pyöriä pesässään.
Olen ollut joskus kauan sittten mukana vaihtamassa kyseistä laakeria joka on työläs homma suorittaa varsinkin ulkosalla
Murikka-akselin laakeri
Valvoja: automies560
- automies560
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1546
- Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
- Paikkakunta: Keski-Suomi
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
- automies560
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1546
- Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Itselleni on vaan syntynyt käsitys kyseisen laakerin heikkoudesta eli että jos koneella ajetaan liian pienellä öljymäärällä saattaa tämä laakeri kulua nopeasti.
Joskus puhuttiin ominaisviastakin mutta uskoisin että tämä laakeripesäke on niin korkealla että jos öljyä on liian vähän niin se ei saa kunnollista roiskevoitelua aikaan.
Tämän saattaa aiheuttaa sekin jos pyörännapa tai etukuormaaja vuotaa.
Joskus puhuttiin ominaisviastakin mutta uskoisin että tämä laakeripesäke on niin korkealla että jos öljyä on liian vähän niin se ei saa kunnollista roiskevoitelua aikaan.
Tämän saattaa aiheuttaa sekin jos pyörännapa tai etukuormaaja vuotaa.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 7388
- Liittynyt: 25 Maalis 2007, 01:40
- Konekalustoani: N 3DL '59, N 460 KKK '64, V 500 '69, L 245 '73 L 270 Vammas Kersantti '75, L 262QMS '79 L 2100 '79, L 472SQMS '80, V N103 HT5, Valtra N141
- NLCF r.y jäsen Nro: 001
- Paikkakunta: Ilomantsi
- Viesti:
Minulle sanottiin, että nuffissa on öljypinnan oltava max. tasossa AINA.
Muuten mm. jarruakselien laakerit menevät, kun eivät saa riittävää voitelua. Suomen rankat olosuhteet ja öljyjen jäykkyys voivat aiheuttaa juuri näitä ongelmia vielä lisää...
Eräs kaivinkone urakoitsija oli "kokeillut" miten pitkään kestää fiiatti tieajoa ilman toisen puolen banjon öljyjä (ovat erikseen). Sen hallilta "tapahtumapaikalle" on 4 km
Oli ollut kuulemma aika tiukat jarrutusjäljet tiessä...
Muuten mm. jarruakselien laakerit menevät, kun eivät saa riittävää voitelua. Suomen rankat olosuhteet ja öljyjen jäykkyys voivat aiheuttaa juuri näitä ongelmia vielä lisää...
Eräs kaivinkone urakoitsija oli "kokeillut" miten pitkään kestää fiiatti tieajoa ilman toisen puolen banjon öljyjä (ovat erikseen). Sen hallilta "tapahtumapaikalle" on 4 km
Oli ollut kuulemma aika tiukat jarrutusjäljet tiessä...
Maatilallinen Ilomantsin Kuuksenvaarasta.
- automies560
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1546
- Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
- Paikkakunta: Keski-Suomi
On tullut pidettä yli ylärajankin sillä tuskin siitä syntyy vahinkoa. Muistan vaan ennen että oli monilla vanhemmilla isännillä usein vaihteisto/peräöljyt liian vähissä oli sitten kyseessä majori nuffield tai leyland.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."
- automies560
- Mr. Lordi Nuffield
- Viestit: 1546
- Liittynyt: 23 Marras 2007, 21:22
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Joo fiiateissa ja zetoreissa oli samantyyppinen se takakinkku eikä sekään pitkään kuivana pyöri. Itsellä oli aikoinaan pari Dt Fiattia ja Zetoreita useitakin ja niissä nelivetomalleissa on on kestävä se oma etuakseli.
Eräs huoltomies kertoi kerran että isäntä valitti että etunavan stefa vuotaa mutta soitti myöhemmin että se parani itsestään
No pitkään oli pyörinyt kuivanakin.
Eräs huoltomies kertoi kerran että isäntä valitti että etunavan stefa vuotaa mutta soitti myöhemmin että se parani itsestään
No pitkään oli pyörinyt kuivanakin.
"Kun taitamaton laittaa haluttoman tekemään tarpeetonta, tuntuu vähän siltä, että turha työ menee hukkaan.."